News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن کامل خطبه اول نماز جمعه آیت الله صفایی بوشهری با موضوع عفاف و حجاب در تاریخ 25 تیر 95

بسم‌ الله‌ الرحمن ‌الرحیم

شما عزیزان نمازگزاران به ویژه خودم را به مراعات تقوای الهی سفارش می‌کنم زیرا تقوا برترین زاد و توشه برای رستگاری اخروی و بهترین راه برای جلب محبت الهی در حیات دنیوی است.

در خطبه اول بنابراین گذارده‌ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راهی که سعادت و رستگاری را در پی دارد و موجب نجات و کمال انسان می‌شود. راهی که راه قرآن و انبیاء است و خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) بر آن تأکید داشته است.

یکی از آموزه‌های راه خدا، عفاف و حجاب است که چون در هفته عفاف و حجاب اسلامی به سر می‌بریم پیرامون این موضوع مقداری سخن می‌گویم.

خداوند در قرآن می‌فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً» ای پیامبر به همسران و دختران خود و تمامی زنان مسلمان، این مطلب را به طور شفاف، روشن و صریح بگو، که کاملاً خود را بپوشانند این کار بسیار مناسبی است که خود را می‌پوشانند و وجود خود را نشان غیرنمی‌دهند و در نتیجه موجب اذیت و آزار و نظر سوء دیگران قرار نمی‌گیرند. بنابراین حکم عفاف و حجاب یک حکم الهی است و آن‌قدر مهم است که خداوند اول به پیامبر خود می‌گوید.

پوشش، خود را در حریم نگهداشتن و حرمت خود، خانواده و جامعه را حفظ کردن، موجب می‌شود که فضای زندگی و جامعه دارای یک حرمت و صیانت باشد. 

عفاف یعنی از خویش مواظبت کردن و عدم ابتلا و سقوط در ابتذال شدن است. گاهی انسان در محیط زندگی خود دچار لغزش‌هایی می‌شود اما برخی لغزش‌ها، لغزش هایی است که انسان را در دریای متعفن ابتذال قرار می‌دهد و عدم عفاف نیز از این موارد است، از مواردی است که اگر جامعه دارای این حریم الهی نباشد و فرقی هم نمی کند اگر زنان و مردان جامعه دارای روحیه عفاف نباشد، عفت را شخصی و عمومی مراعات نکنند، تمام کانون گرم خانواده دچار آسیب می شود. اگر دختری از یک خانواده طلاق بگیرد یا دختر خانمی از یک خانواده مورد تعرض مفسدان اخلاقی قرار بگیرد، پدر، مادر، برادر و خواهر بسیار ناراحت می شوند و خود او بسیار آسیب می بیند.

یکی از عوامل بالای آمار طلاق، همین مسئله عدم مراعات عفاف است. اگر یک مرد دارای عفت باشد نگاه به غیر نمی کند، احترام همسر خود را نگه می دارد، چشم و قدم او به سمت غیر نمی رود. از آن طرف اگر زنان ما این نکته را مراعات کنند مصون می مانند و دارای یک حریمی می شوند که حرمت در معادلات و مناسبات اجتماعی پیرامون بانوان کاملاً حفظ می شود.

به همین خاطر است که خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) فرمودند: «علیکم بالعفاف و ترک الفجور» بر شما مسلمانان است مراعات عفاف کردن، خویش را از ابتذال حفظ کردن و ترک گناه.

امام صادق (ع) می فرماید: «لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَه» و امیر مؤمنان (ع) می فرماید: «ثمره الحیاء العفه». امام صادق (ع) می فرماید کسی که حیا ندارد ایمان ندارد. انسان با حیاء که از گناه شرم دارد در محضر خدا شرم می کند که خیانت به خانواده، همسر، شوهر و این فضای پر ارزش خانواده کند، کسی که حیا دارد ایمان نیز دارد اما که کسی که حیا ندارد ایمان نیز ندارد. ثمره حیاء، عفت است، خویشتنداری از ابتذال است.

حضرت مسیح می فرماید: «ایاکم والنظر فإنها تزرع فی قلب صاحبها الشهوه وکفی بها صاحبها فتنه» ای مردم بپرهیزید از نگاه حرام، این نگاه حرام در قلب انسان شهوت ایجاد می کند، وقتی که عفت نبود و نگاه به نامحرم بود و به سمت نامحرم رفتن بود، این موجب می شود که در قلب حاکمیت شهوت قرار بگیرد و کسی که در قلب او شهوت حرام قرار گرفت مبتلا به فتنه و انحراف می شود.

جامعه الهی جامعه ای است که عفت الهی در آن نهادینه شده، مرد عفیف است، حریم خانواده‌ و همسر خود را حفظ می کند، نگاه او به غیر همسر و محارم خود نیست و زنان نیز در جامعه چنان تعامل در عرصه اجتماع دارند و زندگی می کنند که هیچ کس نمی تواند نگاهی به حرام به آنها کند و با حجاب و عفاف هستند.

اینقدر مسئله عفاف مهم است که خداوند می فرماید: «وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ» زنان طوری درجامعه حرکت کنند که محیط اجتماعی دچار آسیب نشود، خود آنها آسیب نبینند، افرادی که در دل مشکلات اخلاقی دارند متعرض آنها نشوند و در جامعه طوری راه بروند و رفتار کنند و حضور پیدا کنند که زینت آنها و شرایط جسمی آنها مخفی بماند و طوری نباشد که مایه جلب توجه دیگران شود.

این‌قدر انسان‌های عفیف (مرد و زن) دارای مقام هستند که امیر مؤمنان علیه‌السلام می‌فرماید: «لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلاَئِكَةِ» انسان عفیف نزدیک است که در مقام فرشتگان قرار گیرد.

این عفت موجب این می‌شود که روح اعتماد در خانواده‌ها حاکم شود اما اگر عفت در جامعه نهادینه نباشد یک جوان که می‌خواهد همسر برای خود انتخاب کند همسری انتخاب می‌کند که اطمینان دارد به وفاداری او، اما کسانی‌که در جامعه این‌گونه عمل می‌کنند و بد عمل می‌کنند نمی‌توانند دیگران برای ازدواج به آن‌ها اعتماد کنند لذا روح اعتماد خانوادگی در جامعه به هم می ریزد.

بحث عفاف و حجاب در ادیان الهی نیز مطرح است، شما در تاریخ ادیان موارد زیادی را مشاهده می کنید، حضرت مریم مادر حضرت عیسی و هاجر و سارا زنان حضرت ابراهیم را ملاحظه می‌فرمایید، حضرت خدیجه را در تاریخ بخوانید و اوج تجسم عینی عفاف و بزرگی حضرت فاطمه زهرا (س) را ملاحظه کنید که عفیف ترین، محجبه ترین و حافظ و پاسیار حریم زندگی شخصی خود در امور عفت و حجاب در اوج هستند و اینها برای ما گوهر هستند.

باید جامعه را طوری مدیریت و طراحی کرد که حریم بانوان، زندگی آنها و کانون خانواده مصون و محفوظ بماند و این کار مهمی است. اگر شما ملاحظه می‌کنید که کانون خانواده‌ها دچار آسیب می شود و حوادث تلخ در جوامع رخ می دهد، بخشی از عظیمی از آن بخاطر عدم مراعات عفاف و حجاب است و این نکته بسیار مهمی است. با کارهای فرهنگی و مدیریتی با برنامه‌ریزی‌های صحیح در تمامی لایه های جامعه چه اداری و چه غیر اداری و در یک فضایی پر از نگاه الهی باید این مسئله صورت بگیرد وگرنه جامعه دچار آسیب می شود.

صهیونیسم بین‌الملل در نشست‌های خود بر این مسئله اذعان کرده‌اند که باید کانون خانواده ها در ایران و جهان اسلام از هم شکسته شود و حریم و صیانت خانواده از بین برود لذا شبکه‌های ماهواره‌ای بسیاری درست کرده‌اند و شما می‌بینید که فیلم‌هایی که ایجاد می‌کنند فقط یک هدف دارد و آن، از بین بردن کانون گرم خانواده، گسترش طلاق و از آن طرف ایجاد ابتذال و روابط نامشروع اخلاقی است و این برنامه صهیونیسم بین الملل است.

اگر شما می‌بینید که صهیونیسم فیلم ها می سازند، ماهواره ها تأسیس می کنند و این همه خرج می کنند نه بخاطر خدمت به مردم ایران است بلکه بخاطر از بین بردن فرهنگ اسلامی در جامعه و از آن طرف شکست انقلاب است.

در اندلس این کار را کردند، پخش مواد الکلی و مشروبات، ایجاد ارتباطات نامشروع، ابتذال اخلاقی، بی‌بندوباری و ولنگاری های اجتماعی ایجاد کردند و اندلس که به سختی به دست مسلمانان فتح شده بود به راحتی از بین رفت و به سادگی مسلمانان شکست خوردند.

همگی مسئول هستند. همه مسئولان در یک فضای پر از معرفت، فرهنگ و مدیریت و از آن طرف والدین در خانواده‌ها در عرصه تربیت، این مسئله مهم الهی را پاس بدارند و حفظ کنند وگرنه این موج ابتذال و حریم شکنی اجتماعی به تمامی خانواده ها سرایت خواهد کرد و مطلقه ها بسیار خواهند شد، تعرضات اجتماعی بسیار خواهد شد، عدم ازدواج جوانان زیاد خواهد شد و مشکلات نسلی بسیار عمیق خواهد شد. این‌ها نکاتی است که در ادیان الهی مطرح بوده در اسلام هم مطرح شده، عبرت های اجتماعی هم بوده، تجربه های تاریخی هم بوده و باید همگان در این عرصه عنایت داشته باشند، توجه کنند. این پیام و فرمان خداست حتی به پیامبر خود.

خدایا به همه ما معارف اسلامی و عمل به آن عنایت بفرما.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com