News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

مردم در کنار دولت وظیفه ای اساسی در اجرای اقتصاد مقاومتی دارند/ اول بدبختی یک ملت ترس و خوف از تهدید دشمنان است

IMAGE

خطبه اول

در خطبه ی اول بنابراین گذارده ایم که در رابطه با اقتصاد مقاومتی و نقش آن در سبک زندگی اسلامی سخن بگوییم و بیان شد که اقتصاد، نقشی مهم و اساسی در زندگی انسان دارد و کیفیت اقتصاد می تواند بر فرهنگ، سیاست، نوع تعاملات اجتماعی و روابط خانوادگی و حتی در حوزه ی علم و فنآوری تأثیری بسیار داشته باشد. چه اقتصاد دولتی و اقتصاد مقاومتی دولتی، چه اقتصاد خصوصی و چه اقتصاد مردمی؛ و در رابطه با اقتصاد مردمی در خطبه های قبل اندکی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی مردمی سخن گفتیم و امروز نیز در این فضای نورانی پیرامون یکی دیگر از ویژگی های اقتصاد مقاومتی مردمی، مطالبی عرض می شود.

یکی از ویژگی های سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی در عرصه ی مردم، تولید کار و کارآفرینی است. تولید و کارآفرینی یکی از امور مهم اقتصادی است که در عرصه ی زندگی خانوادگی و مردمی نقش بسیار مهمی دارد و مورد سفارش جدی پیامبر خاتم محمدبن عبدالله و اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» است. آن حضرت می فرمایند:« إنَّ اللّه يُحِبُّ مَنْ يَعمَلُ وَيَأكُلُ» خداوند دوست دارد کسانی که اهل تلاش هستند، اهل کار هستند و از دسترنج خود می خورند؛ «و لا یحب من یأکل و لا یعمل» خداوند آن افرادی را که می خورند اما اهل کار نیستند دوست ندارد.

امام صادق (ع) می فرماید: «إیَّاکَ وَ الْکَسَلَو الضَّجَرَ» بپرهیزید از تنبلی و بی حالی. « فإنّهما یمنعان حظّک من الدنیا والآخرة» از سستی، تنبلی، بی کاری بپرهیزید که هم به دنیای شما و هم به آخرت شما لطمه می زند. امام باقر (ع) می فرماید: « الکَسَلُ یَضُرُّ بِالدّینِ وَالدُّنیا» تنبلی، بی کاری، اهل تلاش و کار نبودن به طور جدی به دین انسان و دنیای انسان ضرر می زند.

حضرت موسی در یکی از سخنان خود با خداوند عرض کرد: «ربِّ ، أيُّ عِبادِكَ أبغَضُ إلَيكَ» پروردگارا؛ کدام بنده ی تو است که مبغوض ترین فرد نزد شما است؟ خداوند فرمود: «جِيفةٌ باللّيلِ بَطّالٌ بالنّهارِ» گفت: آن فردی که شب مثل یک مرده می افتد، اهل عبادت و نماز شب نیست و در طول روز هم بیکار برای خود می گردد و اهل تلاش و کوشش نیست.

به همین جهت است که فرهنگ تولید، کار و تلاش یکی از ویژگی های مهم عرصه ی اقتصاد است و هم در نوع و سبک زندگی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. پیامبر خاتم «صلی الله علیه و آله و سلم» باز فرموده اند: «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله» کسی که در راه تأمین معاش خانواده اش کوشش می کند مثل یک رزمنده ای است که در جبهه ها تلاش می کند و می جنگد. و باز فرمودند: « اِنَّ اللّه تَعالی یُحِبُّ أَن یَری عَبدَهُ تَعِباً فِی طَلَبِ الحَلالِ» خدا دوست دارد بنده اش در طلب حلال کوشش کند و بر جبینش عرق باشد و بطور جدی برای تأمین اقتصاد خانواده تلاش و جدیت داشته باشد.

در این رابطه احادیث بسیار است، مطالب بسیاری از طرف اهل بیت ذکر شده مثل این حدیث که می فرمایند: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ يَعُول» نفرین و لعنت خدا بر آن شخصی است که خانواده خود و افرادی که به آن وابسته هستند تأمین اقتصادی نمی کند و کار و تلاش نمی کند. بنابراین فرهنگ کار، تلاش و کارآفرینی یکی از مهمترین ارکان اقتصاد است و از آن طرف در سبک زندگی اسلامی نقش مهمی دارد.

کار سه قسم است: کار دولتی، کار در بخش خصوصی و کار در عرصه ی تعاونی. کار دولتی مانند کارمند و مسائلی که شما می بینید که مسئول تأمین حقوق او، دولت است. کار خصوصی بخش های خصوصی است که افرادی هستند که شرکت یا بنگاهی اقتصادی دارند و آن ها مسئول تأمین حقوق هستند. تعاونی نیز یک بخشی است که چند نفر با هم سرمایه گذاری کرده اند و آمده اند یک شرکت یا تولیدی به راه انداخته اند. اما یک کار دیگری نیز است که کار شخصی و خانوادگی است که افرادی، زن، مرد، بچه ها در خانه و یا زمینی و مکانی که دارند این افراد کار می کنند، تولید می کنند و به خانواده خود کمک می کنند و از آن طرف یک کالایی تولید می کنند که به درد جامعه می خورد مثل قالی بافی که زن و فرزندان خانواده آن را می بافند.

نکته ی مهمی که قابل توجه است این نکته است که قطعاً کار دولتی محدود است. یک نظام و یک دولت فلان مقدار فرد برای نیروی کار دولتی استخدام می کند و این محدود است و با بالا رفتن نرخ جمعیت و تحصیلات عالیه جوانان، دولت نمی تواند فردی را استخدام کند، مگر اینکه بازنشسته شوند و جایگزین شود.

با تقلیل کارمند و سیستم های الکترونیکی که الآن وجود دارد، بالطبع محدودیت استخدام به طور جدی مطرح می شود و اینجا است که نقش بخش خصوصی برای ایجاد بنگاه های کار و تولیدی نقش مهمی پیدا می کند که هم تولید برای مملکت داشته باشد و هم منشأ استخدام شود. به همین جهت بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی نقشی فوق العاده دارد و باید نظام و دولت از بخش خصوصی حمایت کنند البته آن هم باید محدود باشد.

در بخش خصوصی هم سرمایه گذاری محدود است و استخدامی آن ها محدود است. بنابراین جوانان، نخبگان، تحصیل کرده ها، این عزیزان با تجربه ای که دارند، تحصیلی که دارند و تسهیلاتی که می گیرند می توانند تعاونی هایی تشکیل دهند که این تعاونی ها ایجاد اشتغال می کند و تولیدی آن ها به درد جامعه و نظام می خورد. خوب باز اینجا دولت باید از تعاونی ها حمایت کند. اما ما الآن در سطح کشور می بینیم هم بخش خصوصی در تولید دچار مشکل است هم تعاونی ها. لذا بسیاری از آن ها الآن یا تعطیل هستند یا نیمه تعطیل هستند یا به علت های مختلف به اندازه ی ظرفیت اسمی خود عمل نمی کنند، یا بانک ها روی آن ها فشار می آورند که سودی وام ها را پرداخت کنند و از آن طرف تقاضا کم است یا خود آن ها دچار بحران مدیریتی هستند یا مشکلات ارزی باعث این شده که نتوانند خوب کار کنند که باید دولت ها عنایت جدی به این بخش های تعاونی و خصوصی داشته باشد.

اما بحث امروز ما بحث اقتصاد مردمی است. آن بخشی است که یک خانواده یا یک شخص می تواند برای خانواده خود تولید درآمد کند و از آن طرف یک محصولی به بازار عرضه کند که تولید ناخالص ملی بالا ببرد و رشد دهد و مشکلی از جامعه و کمبودهایی را از جامعه برطرف کند. لذا درون یک خانواده، زن، مرد و فرزندان می توانند با یک برنامه ریزی در آن فن و حرفه ای که استعداد و تجربه دارند یا اینکه می توانند آموزش های فنی و حرفه ای ببینند مشغول یک تولید شوند و کارآفرین باشند.

چند وقت قبل سرپرست یک خانواده و دو فرزندش برای کار به بنده مراجعه کردند، با اینکه مرجع برای استخدام افراد دیگری است لیکن وقتی که مراجعه کردند و بنده خدمتگذار همه ی این عزیزان هستم، عرض کردم که کار دولتی الآن این شرایط را دارد. شما حرفه ای و کاری بلد هستید. هر سه دارای تحصیلات بالا و استعداد بسیار قوی در عرصه ی تولید هستند و گفتم شما خود کار ایجاد کنید و کارآفرین باشد. یک مغازه اجاره کنید و در رشته خود که الکترونیک است خودتان کارآفرینی کنید. گفتند خوشبختانه کنار منزل خودمان یک مغازه داریم. بعد از مدتی دیدم سرپرست آن خانواده تشریف آوردند و خوشحال هستند. گفت آقا آن نکته ای که شما گفتید و آن وامی که سفارش کردید به ما دادند، ما الحمدلله هر سه مشغول کار هستیم و همه کارهای شخصی و حرفه ای خودمان را انجام می دهیم و مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است.

ما باید در اقتصاد مقاومتی آن نقش مردمی را فراموش نکنیم. تعاونی ها زده شود و حمایت شوند. بخش خصوصی باید فعال شوند و و از سوی دولت حمایت شوند به طور حقیقی و نه اسمی. خود بخش دولتی هم فعالتر شود و فضاهای کارآفرینی دولتی به طور جدی گسترش پیدا کند اما خود مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی باید کارآفرین شوند، هر چقدر استعداد دارند و بعد ببینند جامعه به چه چیزهایی نیاز دارد، به چه کالاهایی نیاز دارد، به ویژه کالاهایی که از خارج وارد می شود. آن کالاها را شناسایی کنند، ایرانی آن را تولید کنند با کیفیت بالاتر و بعد نظام از این کالاها حمایت کند.

به مسئولین، مردم، بنگاها، شرکت ها بگویند از این کالا بخرید و سفارش کنند و کالاهای آن ها خریداری شود. من دو نمونه ی دیگر برای شما عرض می کنم تا این نکته روشن شود. الآن بسیاری از مراکز صنعتی ما لباس کار نیاز دارند. این لباس کار گاهی از خارج وارد می شده و گاهی هم از استان های دیگر. خوب بنده سفارش کردم که چقدر مناسب است این دوزندگی های استان ، به ویژه تعاونی ها و آن بخش مردمی این فضای صنعتی با این عزیزان قرارداد ببندند و این ها لباس برای کارگران صنعتی در استان بوشهر تولید کنند. الآن این کار شد و چقدر الآن خانواده ها مشغول این کار هستند و موفق هستند. این کار بزرگ است. در عرصه ی سیفی جات. خوب بسیاری از جوانان این استان ، حتی کارمندان برای خدمت بیشتر به نظام و مردم آمدند کشت کردند سیفی جات و متأسفانه با بحران کمی تقاضا روبرو شدند و اینجا باز یک روش پیاده شد. خوب چقدر ما نیروی مسلح در استان داریم، چقدر شرکت های صنعتی در استان داریم، چقدر از این ها در طول روز میوه یا پس غذا به کارکنانشان می دهد. ما بسیج عزیز داریم که می تواند در برداشت کمک کند، سفارش شد، کار شد، این مشکل اندکی حل شد. اما نیاز است بیش از این کار شود. یعنی مردم، حوزه ی اقتصاد مردمی باید فعال شود، صادر شود، ارز آور شود، کالاهای مورد نیاز در استان شناسایی شوند و به مردم سفارش دهند تولید کنند، کارآفرینی در خانواده صورت بگیرد و از ان طرف جامعه حمایت کند. مردم و مسئولین از این کالاها خریداری کنند و بخش های دولتی و صنعتی و نظامی. آن وقت شرایط بسیار عالی می شود اما باید دارای کیفیت بالا باشد، با یک کیفیت بالا در یک کمیت مناسبو در این رابطه قرآن، روایات بسیار است که متأسفانه یکی از مشکلات ما در رابطه با کالاهای داخلی بی کیفیتی بعضی از این کالاها است و این خیلی ضرر می زند به کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی و اقتصاد داخلی، مردم بی اعتماد می شوند. به همین جهت خاتم الانبیاءمحمد مصطفی (ص) فرمودند:« إِنَّ اللهَ تَعَالَی یُحِبُّ إِذَا عَمِلَ أحَدُکُم عَمَلاً اَنْ یُتِقنَهُ» خداوند دوست دارد کسی که کاری می کند کارش را خیلی دقیق ، قوی و محکم و با کیفیت انجام دهد. و باز فرمودند: اگر کسی یک چیز معیوب فروخت، یک تولیدی ناقص، یک پوشاک ناقص و بی کیفیت فروخت و اعلام نکرد، پیوسته در عذاب خدا استو فرشتگان مدام نفرینش می کنند. و باز فرمودند: هر شخصی که تولید می کند کالا را نیاز دارد به سه ویژگی که باعث می شود کارش رونق بگیرد. 1- ماهر باشد در کارش.2- امانت دار باشد، کم نگذارد در کار و بعضی ها کم می گذارند و این بد است. اگر می خواهند چیزی درست کنند، واقعاً باکیفیت کار کنند و این امانت است، پول مردم که داده می شود به خاطر کیفیت کار است، هم در ان خیانت می شود و هم در مواد اولیه.3- با مردم خوب برخورد کند. اینی که باید کارآفرینی در منزل در فضای مردمی، در فضای اجتماعی فرهنگ شازی شود، نهادینه شود این فرهنگ و خانواده ها در این رابطه تلاش بکنند و بسیاری از مطالب است. چقدر جوانان الآن بیکار هستند. می توانند با سیستم های ویراست و ویرایش مطالب و کارهای درون منزل درآمدزایی کنند و خدمت به جامعه بکنند. لذا این بعد اقتصاد مقاومتی مردمی نقش مهمی در اقتدار اقتصادی ملی و خانوادگی و اجتماعی دارد.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران با معظم له مطالب بسیار مهمی ایراد فرمودند که به اهم این مطالب اشاره تحلیلی می کنم. فرمودند قدرت های بزرگ و متجاوز کارشان تشر زدن، تهدید کردن است به همین خاطر ما نباید تحت تأثیر این تشرها و این تهدیدها قرار بگیریم. اگر این گونه شود این اول بدبختی یک ملت است که انسان از تهدید و تشر آمریکا، از حرکت های انگلیس، اتحادیه اروپا یک دولت، مملکت بترسد و تحت تأثیر قرار بگیرد. این علامت است که ما ضعیف هستیم و شما می توانید حمله کنید و فشار بیاورید.« إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا فَلا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ»اگر ما وقتی که اعلام کردیم نظام ما جمهوری اسلامی ایران است به دنبال دستورات خداوند در زندگی خود هستیم، پایفشار در این معنا باشیم در مقابل تهدید ها نترسیم و استقامت کنیم خداوند می فرماید«فَلا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ». لذا در تاریخ اسلام و حتی تاریخ سیاسی جهان است که آن کشورهایی که ایستادند در مقابل ابرقدرت ها مقاومت کردند پیروز شدند و یا آن دورانی که یک ملت و یک قوم در مقابل تهدید دشمنان ترسید و امتیاز داد، آن ها ورود پیدا کردند و با امتیازگیری های پیاپی تمام امتیازات یک نظام را گرفتند و آن نظام را تبدیل کردند به یک کشور وابسته. لذا می فرمایند که اول بدبختی یک ملت ترس و خوف از تهدیدات دشمنان است و فرمودند اگر کسی می خواهد بترسد به پای ملت ننویسد، ملت ایران ملت شجاعی است و در مقابل تمام تهدیدات خارجی مثل کوه ایستاده است. و بعد فرمودند چه آمریکا و چه بالاتر از آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. اگر ما باخدا باشیم خدا حافظ ما است. اگر ما در صراط عبودیت الهی گام برداریم خدا با ما است و وقتی خدا با ما بود هیچ کس نمی تواند مقابله با ایران کند. فرمودند رسانه های بیگانه دارند وسوسه می کنند که انتخابات را خراب کنند. ملت هوشیار در یک حضور حداکثری با بصیرت شرکت کنند و به فرد اصلح رأی دهند. فرمودند در انتها دشمن با تهاجم اقتصادی بنای تخریب نظام را دارد، در عرصه ی اقتصادی همه فعال شوند. به همین جهت است که بنده خطبه ی اول که همه مسائل معرفتی و اخلاقی بوده تا کنون حسب فرمان ایشان و بحث سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی تخصیص داده ایم. همه باید جهاد اقتصادی کنند. روز شنبه سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1358 است. یک نعمت الهی، یک موهبت خدایی نسیب نظام ما شد، سپاه پاسداران انقلاب که از همان بدو تشکیل مایه ی اقتدار نظام بوده و در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردید که چه عظمت و حماسه ای آفریدند. الآن نیز سپاه عزیز در همه ی عرصه ها، فرهنگی، اقتصادی، توسعه، پیشرفت، سدسازی، این فازهایی که شما در پارس جنوبی می بینید برخی از این ها توسط قرارگاه خاتم سپاه ساخته شده، این سدها همین طور. چقدر خدمات اجتماعی دارند، چقدر خدمات فرهنگی دارند این عزیزان و حافظ نظام ما واقتدار ما هستند. و الآن در فضای سرزمین های اسلامی با مشاوره هایی که می دهند باعث حفظ نظام اسلامی در کشورهای مسلمان هم هستند که نمی گذارند پای داعش و امثال این گروه های تروریستی به مرزهای ما برسد. خداوند این عزیزان را حفظ کند که مایه ی اقتدار و افتخار و عزت هستند. روز سه شنبه، روز مبعث حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) است. به حضرت بقیةالله الاعظم، مقام معظم رهبری و به همه ی مسلمین و جهان بشریت تبریک عرض می کنیم. خداوند می فرماید ما منت گذاردیم بر مؤمنان که پیامبری این چنین مبعوث کردیم. پیامبر رحمت، استقامت، عدالت، معرفت و بصیرت. خداوند ان شاءالله  همه ی ما در دنیا رهرو آن حضرت و در آخرت جزو امت آن محشور بفرماید. همچنین در این روز، روز شکست حمله ی آمریکا به ایران در طبس در سال 59 است. می خواستند حمله کنند و از طبس وارد تهران شود، بخش هایی از تهران را بگیرند، این جاسوسان خود را آزاد کنند اما با طوفان شن خداوند آن ها را شکست داد. این کار خدا بود. این چنین است که اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله کند، ایران اسلامی خدا دارد و عنایت خدا با این رزمندگان است و شکست آمریکا قطعی است چنانکه در طبس مشاهده کردند. به تمام کاندیداهای انتخاباتی سفارش می کنیم قانون مداری و اخلاق مداری را. شورای محترم نگهبان افرادی را تأیید کردند برای حضور در انتخابات، همه باید پیروی کنند، همه باید به این رأی احترام بگذارند و خلاف آن خلاف قانون است. اگر هم اعتراضی دارند مکتوب به شورای نگهبان بنویسند، آن ها هم جواب دادند دیگر این پایان است و این قانون است. اگر بخواهند مطلبی بگویند و ارائه کنند، افرادی را جمع بکنند، مسئله ای را بیافرینند، این خلاف قانون و ولایتمداری و خلاف حمایت از نظام است. به همین جهت میزان و فصل الخطاب در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و مجلس خبرگان شورای نگهبان است. در شوراها هم ان شاءالله با یک روحیه ی اخلاقی و خدمتگذاری، دوره ای که تمام می شود . باز هم در کنار هم هستیم، چشم ها به هم می افتد. یک فضای اخلاقی درست شود، همه در کنار هم، مردم هم هر کس را انتخاب کردند جهت خدمت آماده شوند و آن افراد دیگر هم قابل احترام و عزت هستند. این نکته خیلی باید رعایت شود. ما در آغاز سال دچار آسیب های سیل و این امور شدیم مردم ما لطمه دیدند هم جانی است و هم مالی، من تقاضا دارم در استان هرچه سریعتر پرداخت خصارت ها شود، به مردم رسیدگی شود و اولویت هم مردم بگذارید. خصاراتی که مردم دیده اند، نه آن بناهای عمرانی. خانه ای خراب شده، دیواری خراب شده، تجهیزات و زندگی مردم خراب شده، به مردم بپردازید تا می توانید. اساس نظام مردم آن نظام هستند و تا می توانید مسئولین به مردم خدمت کنید. ان شاءالله با توجه به اینکه اعتبارات لازم هم مقداری اخذ شده سریعاً به مردم پرداخت شود. روز یکشنبه هم سالروز شهادت مام کاظم (ع) است. شاید هیچ امامی غریبانه تر از امام کاظم (ع) شهید نشد. مسموم کردند حضرت را در قعر زندان. السلام علیک یا باب الحوائج.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com