News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

راه مبارزه با آمریکا ایستادگی است / "نقشه جامع فرهنگ دینی" در استان بوشهر تدوین شود

متن کامل بیانات آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام IMAGEجمعه بوشهر در خطبه های نماز جمعه 12 آبان ماه شهر بوشهر:

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

در خطبه اول بنا بر این گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، یبک زندگی اسلامی. راهی که سرانجامش محبوبیت الهی و رستگاری در آخرت و سعادت در دنیا است و چون در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین به سر می بریم از لسان گهربار این امام عزیز این موضوع را دنبال می کنیم.

آن حضرت در یکی از بیانات خود مقداری از فضائل اسلامی و اخلاقی و زندگی صحیح و سلیم انسانی بیان داشتند که اگر ما این امور را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم قطعاً در مسیر نجات و کمال قرار خواهیم گرفت.

فرموده اند :« اَلصِّدقُ عِزُّ و الکِذبُ عَجزٌ» فرموده اند صداقت مایه ی عزت انسان است و کذب نشان از زبونی انسان است. صدق یعنی راستی و درستی در زندگی، راستگویی و درستکاری، به همین جهت بیان داشته اند که صدق بر دو قسم است: صدق گفتاری یعنی راستگویی و صدق رفتاری یعنی درستکاری.

حضرت اباعبدالله الحسین روحی فداء می فرمایند صدق چه در زبان و چه در عمل ملیه ی شوکت انسان است، مایه ی شرافت انسان است، نشان از شخصیت بالای انسان است اما در مقابل کذب، چه کذب زبانی یعنی دروغ و چه کذب رفتاری یعنی خیانت نشانه ی از عجز، زبونی، ناتوانی و انحراف انسان است به همین خاطر در متون فاخر دین، در روایات پیرامون صدق و ارزش آن و کذب و آثار منفی آن سخن بسیار گفته شده است.

شما ملاحظه می کنید حضرت امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب «علیه آلاف تحیة و الثناء» می فرمایند:« عاقِبَهُ‌ الصِّدقِ نَجاهٌ وَ‌ سلامهٌ» سرانجام راستگویی و درستکاری نجات است و یک زندگی پر از سلامت و آرامش و آسایش است چون وقتی کسی دچار روحیه و رویه کذب بشود در زبان و عمل همیشه گرفتار این است که نکند دیگران بفهمند و برای او مشکل درست کنند، زندگی سالمی نخواهد داشت و قطعاً دروغ در زبان و خیانت در عمل کشف خواهد شد هم در دنیا و هم در آخرت.

صدق مایه ی نجات و سلامت است و در طرف دیگر خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) فرموده اند:« علیکم بالصدق فإنّه باب من أبواب الجنّه» ای مردم راستگو باشید و درستکار، صداقت دربی از درب های بهشت است و« وَإِيَّاكُمْ وَالْكَذِبَ فَإِنَّهُ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ النَّارِ " .»دورباشید از خیانت و دروغ زیرا دروغگویی و خیانت دربی از درب های جهنم است.

در قرآن کریم امر کرده اند که ای مردم شما با اهل صدق باشید که در صدر آن ها اهل بیت عصمت و طهارت است.

امام حسن عسکری فرموده اند:« جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِي بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْكَذِبُ» تمامی بدی ها و خبائث در خانه ای است و کلید آن دروغگویی است. یعنی انسانی که اهل دروغگویی است، اهل خیانت است خود را در مسیری قرار داده، در باطلاقی قرار داده که سراسر خبائث و رذایل است.

امیر مؤمنان (ع) می فرماید: ای مردم از زبان فقط صدق و راستگویی بیان کنید و از طرف دیگر در رفتار مطابق موازین شرع و فضائل انسانی عمل کنید. لذا خیانت که کذب رفتاری است نشان از بی دینی دارد. کسی که خیانت در امانت می کند، کم فروشی و بد فروشی می کند، کلاهبرداری می کند، خیانت در خانواده به شوهر و همسر انجام می دهد، خیانت به نظام اسلامی می کند، کار مردم را راه نمی اندازد، این ها نشان از این دارد که در عرصه ی دیانت دچار ضعف است.

لذا امیر مؤمنان می فرماید:« لخيانَةُ دَليلٌ علي قِلَّةِ الوَرَعِ وَ عَدَمِ الدِّيانَة» خیانت نشان از کمی پرهیزگاری و بی دینی است.

می فرماید: ای مردم از بدرفتاری و خیانت بر حذر باشید که بدترین گناه است و کسی که اهل خیانت است در آتش جهنم خواهد شوخت بخاطر همین خیانت.

به همین جهت است که انسان باید در زبان راستگو و در عمل درستکار باشد. بسیار مهم است. لذا مهمترین عنصر عذاب برای انسان زبان است. بیشترین گناه انسان از ناحیه زبان انجام می دهد. لذا فرموده اند زبان خود را کنترل کنید که زبان بلای انسان است.

گاهی مواقع می شود مطلبی به فردی گفته می شود و بدون اینکه بررسی کند راست است یا دروغ آن را بیان می کند. حضرت ختمی مرتبت (ص) فرمود : این هم یک نوع از دروغگویی است.

فرموده اند: ای اباذر بخاطر اینکه به یک شخص دروغگو بگویند و کلامش دروغ باشد همین که هر چیزی که شنیده بدون اینکه بررسی کند آن را بازگو کند یعنی واسطه در اشاعه ی دروغ شود، این هم یک نوع دروغ است.

لذا حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) می فرماید: راستگویی و درستکاری نشان از شخصیت بالای انسان است و انسانی که عاجز و ناتوان است و نمی تواند مسیر رشد زندگی خود را مدیریت و برنامه ریزی و نظارت کند با این ضعف ها مواجه می شود و برای جبران این ضعف ها دست روی دروغ و خیانت می گذارد و این نشان از عاجزی انسان است.

لذا انسان های بزرگ انسان های باصداقت و انسان هایی که پرهیز می کنند از دروغ در قول و بد رفتاری در عمل هستند.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار جمعی از اعضای بسیج دانش آموزی مطالب مهمی ایراد فرمودند که به فرازهای مهم این سخنان معظم له اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند کوتاه آمدن در مقابل آمریکا آمریکا را گستاخ می کند و تنها راه مقالبه، ایستادگی با تمام توان است. در نظام علمی سیاست راهبردی نیروهای مهاجم یک اصل وجود دارد و آن این است که اگر طرف مقابل دارای قدرت باشد باید کوتاه آمد و اگر دارای اقتدار نباشد، ضعیف باشد باید به شدت حمله کرد و این یک سیاستی است که معاویه در یکی از سخنانش این را بیان کرد. گفت اگر بکشند من نمی کشم و اگر آن ها نکشیدند من آن ها را خواهم کشاند.

اگر یک کشور دارای اقتدار همه جانبه باشد آمریکا به خود اجازه نمی دهد به آن کشور حمله نظامی کند، به آن کشور تعرض سیاسی کند چون می داند آن کشور اقتدار دارد، مقابله می کند، می ایستد، هزینه دارد برای آمریکا. اما اگر دید یک کشور کوتاه می آید، از خود ضعف نشان می دهد به آن کشور حمله می کند چون می داند زمینه فراهم است. به آن کشور در مجامع بین المللی تعرض خواهد کرد چون می داند ضعیف است و آماده ی پذیرش ضربات نظامی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و حتی در حوزه ی علم و فن آوری است.

لذا فرمودند نباید در مقابل آمریکا کوتاه آمد، باید در تمامی عرصه ها، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، عرصه های علم و فن آوری ایستادگی کرد، مقابله کرد. اگر ما ایستادیم او خواهد نشست اما اگر ما نشستیم آمریکا خواهد ایستاد و این طبیعت نیروهای مهاجم است. لذا معظم له این نکته را تذکر دادند.

فرمودند در کودتای 28 مرداد این ها به مصدق هم رحم نکردند. مصدق بخاطر ملی شدن نفت و آزادی حوزه ی اقتصاد نفتی از زیر یوغ انگلستان متمایل شد به سمت آمریکا اما آمریکا وقتی دید نیروهای دیگری می توانند اندیشه های خائنانه ی آمریکا را در ایران انجام دهند مصدق را که با آن ها پیمان بسته بود از بین بردند، کودتا کردند و او را کنار زدند و دوباره رژیم شاهنشاهی را نهادینه کردند.

آمریکا به دنبال منافع خود است ، چشمش به منافع خود باز است و نسبت به منافع تمام جهان بسته است و این طبیعت آمریکا است.

فرمودند شناخت دشمن اصلی و خبیث ملت ایران یعنی آمریکا یک اصل است برای جامعه ما. دشمن را بشناسیم، دشمن را متوجه شویم که چگونه عمل می کند که بتوانیم در مقابلش خوب موضع بگیریم.

فرمودند دانش آموزان علم آموزی و کار و تلاش سرلوحه خود قرار دهند، ارتباط با خدا را تقویت کنند. جهان استکبار به دنبال این معنا است که روحیه و رویه معنویت ، اخلاق، ایمان و تقوا و ولایتمداری و مبارزه با جهان استکبار در جامعه ی ما کم رنگ و بعد از مدتی بی رنگ و تعطیل شود.

به همین جهت است شما ملاحظه می کنید با استفاده از ابزارهای نوین تهاجم مثل فضای مجازی، سیستم های ماهواره ای و اینترنتی تهاجم گسترده ای به جامعه ی اسلامی و جامعه ی جهان و جامعه ی ما کرده است. ترویج فحشا، مواد مخدر، بازی های گمراه کننده ی رایانه ای و القای روح عدم ادامه ی تحصیل و رشد در علم و فن آوری. این ها از دسیسه های دشمن است.

به همین جهت باید نوجوانان، جوانان ما که گل های سرسبد جامعه ی ما هستند و آینده ی ایران اسلامی به وجود مبارک این ها وابسطه است در راه ایمان و معنویت، داشتن بصیرت، تلاش در عرصه ی تحصیل و علم و رشد معنویت تلاش کنند.

روز شنبه 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز بسیج دانش آموزی است. این روز را گرامی می داریم و از همه ی مردم عزیز استان تقاضا دارم در این مراسم، به ویژه امسال که آمریکا رئیس جمهور منحرف آن در قبال ایران اسلامی سخنان گزافی گفته حضور داشته باشند و با مشت محکم فریاد مرگ بر آمریکا را سر بدهند.

روز 44 آبان روز فرهنگ عمومی است. انقلاب ما انقلابی است منبعث از فرهنگ اسلامی. باید در جامعه ی ما فرهنگ اسلامی به معنای دقیق کلمه نهادینه شود. به همین جهت است باید تمامی نهاد های فرهنگی، نهادهای پشتیبان حوزه ی فرهنگ دینی بکوشند ان شاءالله در عرصه نهادینه کردن فرهنگ دینی تلاشی وافر داشته باشند.

به همین جهت لازم است در هر استان به ویژه استان فرهنگی بوشهر نقشه ی جامع فرهنگ دینی، نقشه راه تحقق این سند چشم انداز فرهنگ دینی طراحی شود و همگان در کنار هم گرد ید قائده این کار را انجام دهند و این فرهنگ دینی را در جامعه محقق کنند.

روز پنجشنبه روز اربعین حسینی است«السلام وعلیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک» در شعاعر اسلامی و شیعی روز اربعین جایگاه بسیار ویژه ای دارد و شما می بینید که روز اربعین در زمان معاصر چه حماسه ای گردیده . بیش از 20 میلیون نفر از سراسر جهان در کنار بارگاه مطهر حضرت اباعبدالله الحسین گرد هم می آیند، پیاده حرکت می کنند که در هیچ جا و هیچ تاریخی در جهان نمونه ندارد. سر نوشت جهان آینده به نام حسین (ع) رقم خواهد خورد. لذا فرزند بزرگوارش حضرت مهدی (عج) آینده ی جهان از آن او خواهد بود.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com