News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

هر کس بخواهد به ایران تعرضی بکند بزرگترین ضربه را خواهد خورد

متن کامل خطبه های حضرت آیت الله صفایی بوشهری در نماز جمعه این هفته (26 آبان ماه) بوشهر:

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم و به تأبیر دیگر سبک زندگی اسلامی.

به مناسبت سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و امام مجتبی (ع) آموزه های نبوی در این باره که در متون فاخر دین بیان شده محضر مبارک شما عرضه می دارم.

فرمودند که انسان مؤمن دارای بیست ویژگی است.

این کلام پیامبر که برگرفته از وحی است باید برای همه ی ما راه زندگی باشد. ما که ادعا می کنیم مسلمان هستیم و می دانیم و یقین داریم تنها راه نجات و سعادت انسان اسلام است باید این امور سرلوحه ی زندگیمان باشد.

فرمودند:« عشرون خصلتاً فی المؤمن» بیست فضیلت و ویژگی و صفت در انسان مؤمن است که اگر یک یا چندی از این صفات در انسان مؤمن نباشد ایمانش کامل نیست.

به این جهت است باید ما این امور را بشناسیم و در وجود خود تحقق بدهیم و نهادینه کنیم.

اولین آن «الحاضرون الصلاة» اهل نماز هستند و در نماز جماعت حاضر می شوند. پیامبر خاتم می فرماید انسان مؤمن نمازش را به جماعت می خواند، نماز صبح، نماز ظهر و عصر، نماز مغرب و عشاء، نماز جمعه «الحاضرون الصلاة » اولین ویژگی این نکته است.

لذا باید دقت کنیم و این موهبت حضور در جماعت که ثوابی دارد که فرشتگان نمی توانند بشمارند، این هدیه الهی را گرامی بداریم و در جماعت حاضر شویم.

دوم «المصارعون الی الزکاة» در رابطه با پرداخت حقوق شرعی مثل زکات که در قرآن شما می بینید صلاة و زکات قرین هم ذکر شده است. این خمس و زکات اساساً وضع شده که در خدمت محرومان قرار بگیرد و چالش زندگی محرومان برطرف شود، حوزه ی دین تقویت شود، فرهنگ دینی تقویت شود.

سوم « المطعمون للمساکین» فقرا و مساکین خانواده ی خودشان، همسایه ها، محل و شهر از سفره ی این ها سهم دارند. انسان مؤمن این گونه نیست که خود سیر باشد و فقرا گرسنه باشند، به فقرا هم می رسد، به ویژه اگر از خانواده ی خودش باشد، همسایه و هم محل و هم شهری باشد. فقرا را می شناسد، وضع زندگی آن ها را می داند و از آن طرف نمی گذارد آن ها سر به گرسنگی بر خواب ببرند، نمی گذارد خانواده ی خودش پای سفره غذا بخورد در صورتی که در فکر فقرا نباشد به ویژه در عرصه ی طعام و غذا.

چهارم یتیم نواز است انسان مؤمن. یتیم را که می بیند او را از خود دور نمی کند. یتیمی که در خانواده و محیط اجتماعی است کوشش می کند که خدمتگذار او باشد. ایام عید نمی گذارد به جز غم نبود پدر غم های دیگر بخورد، لباسش کهنه باشد. به گاه بازگشایی مدارس نمی گذارد غم بخورد به خاطر نداشتن لباس و لوازم التحریر و امور مدرسه ، اگر بخواهد ثبت نام کند نمی گذارد این یتیم نارحت این باشد که پول ثبت نام مدرسه و دانشگاه را ندارد، در فضای کاری و در امر ازدواج و در همه ی عرصه ها حمایت می کند.

الآن چقدر ما در جامعه یتیم داریم که دچار مشکل هستند. باید عنایت شود.

پنجم پاکدامن هستند . زن و مرد مؤمن پاکدامن هستند. چشمشان به حرام نیست، دستشان به سمت حرام نیست، زندگی پاک اخلاقی دارند. لذا انسانی که دچار فساد اخلاقی می شود اولین چیزی که از دست می دهد ایمان است. باید جوان مسلمان دارای عفت، مرد مسلمان دارای عفت، دختر و زن مسلمان و مؤمن دارای عفت باشند و این یکی از شاخصه های انسان با ایمان است.

این ها کمربندانشان را محکم کرده اند. این کنایه از این است که فریب در عرصه ی مفاسد اخلاقی نمی خورند بلکه عفیف و قوی در راه انجام وظایف دینی هستند، کمربندها را محکم کرده اند. با یک اشاره و با یک جاذبه های فریب اخلاقی فریب نمی خورند، با یک پیشنهاد انحرافی در عرصه های اقتصادی اخلاقی سیاسی این ها نمی شکنند، قوی هستند و انسان مؤمن این طور است.

«الَّذِينَ إِذَا حَدَّثُوا لَمْ يَكْذِبُوا» دروغ نمی گویند. وقتی سخن می گویند دروغ نمی گویند. انسانی که دروغ گفت نشان از این دارد که ایمانش را از دست داده.

وقتی وعده می دهد تخلف نمی کندو وفادار به وعده اش است.

اگر مورد امانتی به دستش دادند خیانت نمی کند، به هیچ وجه خیانت نمی کند. انسان مؤمن امانت دار است، انسانی است که به هیچ صورت امانت مادی و معنوی که پیش او گذاشته اند خیانت نمی کند. امانت گاهی مادی است، پولی و مالی پیش کسی گذاشته اند. گاهی مواقع دیده می شود شخصی امانتی پیش فردی می گذارد که بعد از مرگ به فرزندانش دهد، این شخصی که امانت پیش او است بعد از مرگ ادعا می کند که این امانت مال خودم است و این خیانت است.

انسان های مؤمن در امانت خیانت نمی کنند ولو تمام گوهرها و طلاهای دنیا را به او بدهند خیانت نمی کند.

از آن طرف گاهی امور معنوی پیش او به امانت می گذارند، سری از اسرار یک خانواده پیش او امانت می گذارند، افشا نمی کند، خیانت نمی کند. وقتی زبان باز می کند صداقت در گفتار دارد و فریب کار نیست. یک وقت انسان باید راست بگوید که فرمودند: «الَّذِينَ إِذَا حَدَّثُوا لَمْ يَكْذِبُوا» دروغ نمی گوید. اما یک موقع است که زبان باز می کند دروغ نمی گوید اما فریب می دهد. یک طور صحبت می کند که انسان دچار فریب می شود، می گوید انسان های مؤمن زبان فریب ندارند.

در شب اهل عبادت هستند. چون شیر در طول روز تلاش می کنند، کوشش می کنند. شب این طور نیست که فقط بخوابند، عبادت خدا هم دارند و در طول روز این طور نیست که تن پرور و کسل باشند، تلاش می کنند، زحمت می کشند و وظیفه را انجام می دهند.

اهل روزه هستند. در طول ماه مبارک رمضان روزه می گیرند و در دیگر ماه ها نیز کوشش می کنند روزه های مستحبی را بگیرند و در شب نماز شب می خوانند و این طور نیست که اهل نماز شب نباشند.

همسایه دار هستند همسایه ها را اذیت نمی کنند، همسایه آزار نیستند و هیچ همسایه ای را پیدا نمی کنید که از دست آن ها راضی نباشد. نه اذیت می کنند و از آن طرف همسایه ها هم از آن ها راضی هستند.

فوتن و متواضع هستند، راه که می روند این طور نیست که با تبختر راه بروند به خاطر یا دارایی یا پست و مقامی. نه، متواضع و فروتن، سوار بر مرکب غرور نیستند و پیاده هستند در کنار مردم به ویژه فقرا.

شما زندگی این ها را که می بینید این طور است که دست انسان هایی را که دچار چالش در زندگی شده اند  می گیرند، خدمت می کنند به خانواده های بی سرپرست، خانواده هایی که شوهر یا پدر را از دست داده اند، یک زن با تعدادی بچه گرفتار شده در زندگی.

این انسان مؤمن نگاهش حمایت از آن خانواده هم می باشد و وقتی می بیند تشییع جنازه ای وجود دارد این طور نیست که خود را کنار بکشد، هم احترام میت را می گذارد و هم احترام بازماندگانش را می گذارد و هم خودش درس می گیرد که یک روز هم نوبت او خواهد بود و باید فکر آخرتش باشد.

این ویژگی های یک انسان مؤمن است در مسائل اجتماعی و عبادی که حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) بیان داشتند .

و بعد می فرمایند : خداوند ما و شما را از این افراد قرار دهد.

عزیزان ویژگی های انسان مسلمان و مؤمن این است، این کلام پیامبر که امروز ما در عزا و سوگش نشسته ایم می باشد.

بیاییم این گونه زندگی کنیم، نبوی زندگی کنیم، حسنی زندگی کنیم که معروف بودند به کریم اهل بیت ، خدمتگذار مردم باشیم.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای ضمن بیان تسلیت این ایام و زلزله ی ناگوار غرب کشور به ویژه مردم عزیز کرمانشاه سفارش کردند به مسئولان که این وقایع یک امتحان است برای همه، به ویژه برای مسئولان که در امتحان اداء وظیفه ی خود به این عزیزان خود را نشان دهند.

زندگی انسان پر از حوادث ناگوار است اما این حوادث ناگوار امتحانی است برای کسانی که می توانند این مشکل و مصیبت را تخفیف دهند و مدیریت کنند و به آسیب دیدگان خدمت کنند. معظم له امر فرمودند به تمام مسئولان لشکری و کشوری که به امداد این عزیزان بپردازند.

ضمن تسلیت به مقام معظم رهبری و همچنین بازماندگان این مصیبت از همه ی مسئولان تقاضا دارم در این امر با تمامی وجود و جهادی خدمت کنند. ما زلزله شنبه در استان عزیزمان بوشهر دیدیم تمام مردم ایران کمک کردند. الآن نیز ما از همان روزی که این مسئله واقع شده در غرب کشور استان بوشهر بسیج شده، مردم ، همگان دارند همدردی و همدلی و همیاری می کنند که ان شاءالله  مقداری از آن خصارت ها و آن مصائب کاسته شود و از همگان تقاضا دارم که به این همیاری ها ادامه دهند، سپاه عزیز، بسیج عزیز، هلال احمر، تمامی نیروهای مسلح، عزیزانی که در این رابطه دارند تلاش می کنند و ان شاءالله مردم هم همکاری کنند که این خدمت ما بتوانیم انجام دهیم همان طور که استان بوشهر همیشه در کارهای خیر پیش قدم بوده.

توطئه ی جدید سعودی آمریکایی تلاش در عرصه ی برهم زدن فضای خاور میانه محکوم می کنیم. در سفرهای دوره ای که سیاستمداران جنایتکار آمریکا در منطقه داشتند با مرکزیت سعودی تصمیم گرفتند که در شرایط کنونی که داعش نفس های آخرش را می کشد، تجزیه کردستان به شکست انجامید فضای منطقه، فضای سیاسی منطقه به بیداری کامل رسید که مشکل اساسی آمریکا و انگلیس و مزدوران منطقه به ویژه سعودی است آمدند طرح دیگری را پیاده کردند و آن این که در لبنان مقصر اصلی تمامی مشکلات لبنان را حزب الله جلوه دهند و حمایت های ایران که از حزب الله می کند و ادعا کردند دخالت های ایران در لبنان و از آن طرف هم یک اتحادیه ی شوم در منطقه طراحی کنند برای انزوای ایران.

اما از قدم اول دچار اشتباه شدند چون انسان هایی که دور از حق و حقیقت و تقوا و راه خدا هستند همیشه دچار اشتباه می شوند. آمدند حریری را که دعوت کرده بودند به عربستان به زور وادار کردند که استعفا دهد و عامل آن را حزب الله و ایران جلوه دهد و بعد در لبنان حرکتی ایجاد کنند، هواداران سعد حریری و این جبهه به خیابان بریزند علیه حزب الله و ایران شعار دهند و از آن طرف کشورهای کوچک و ضعیف و معلوم الحال عرب که توان مدیریت خودشان را هم ندارند یک اتحادیه تشکیل دهند علیه دخالت های ایران و منطقه را به آشوب بکشند و مقصر را ایران و حزب الله نشان دهند.

خوب متنی را نوشتند و به دست حریری دادند که آن را بخواند، این متن کاملاً نشان از این داشت که متنی تحمیلی است. از آن طرف خانواده حریری در لبنان علیه سعودی و حزب و جبهه و حامیان سعد حریری علیه سعودی جبهه و موضع گرفتند، ریاست جمهوری لبنان موضع گرفت، شخصیت های سیاسی موضع گرفتند و گفتند مگر می شود نخست وزیر یک کشور برود در کشور دیگری از آنجا از نخست وزیری خودش استعفا دهد در کشور خودش، این در تمام جهان بی سابقه است و سابقه ندارد و نگذارند بیاید کشور خودش.

در لبنان سید حسن نصرالله این مسئله را افشا کرد، ایران موضع منطقی گرفت، وحدت در لبنان مستحکم شد، دیدند این طرح نیز دارد شکست می خورد و دست به دامان رئیس جمهور فرانسه شدند و گفتند شما مسئله را حل کنید و ما در بحران قرار گرفته ایم. اخیراً گفته اند سعدحریری پاریس برود و از آنجا به بیروت برود که مسئله را به یک شکل حل کنند.

چقدر انسان باید در عرصه ی سیاسی و فهم و معادلات و محاسبات سیاسی ضعیف باشد مثل این شیوخ مرتجع سعودی که از نسل ابوجهل و ابولهب هستند که بیایند و همچنین طراحی بکنند. بیایند کشوری مثل لبنان که عرب است، قوم خود شما است، اکثریت اهل سنت هستند که شما ادعا می کنید طرفدار آن ها هستیم، مسلمان هستند که از اسرائیل تقاضا کنید که بروید لبنان را بمباران کنید.

شما که خودتان یمن را بمباران می کنید، محاصره کرده اید، بیماری هایی مثل وبا و دیفتری در آنجا دارد این بچه های مسلمان را از بین می برد، شما دارید یک شعب ابی طالب دیگری در یمن درست می کنید، شما همان کار ابوجهل و ابولهب را انجام می دهید و بعد ادعا می کنید که ما محور جهان اسلام هستیم، شما خائن به جهان اسلام هستید.

این قدر ضعف و زبونی، این قدر مزدوری واقعاً شرم آور است. این توطئه را محکوم می کنیم و از الآن اعلام شکستش را می کنیم  و بیان می کنیم که اگر بخواهند این کشورهای مرتجع منطقه که عددی نیستند ، پدرخوانده ی این ها آمریکا و انگلیس کوچکترین تعرضی به ایران بکنند بزرگترین ضربه را از مردم ایران می خورند.

تشکر و قدردانی می کنم از تمامی مراکز دینی، مذهبی و فرهنگی در برگزاری مراسمات محرم و صفر. مساجد، حسینیه ها، زینبیه ها، مداحان، عزادارها، روحانیت عزیز، بانیان و خادمان، سازمان تبلیغات، سپاه، بسیج، اوقاف، نهادهای اداری، نیروهای نظامی و انتظامی، صدا و سیما، حوزه های علمیه  الحمدلله  همه تلاش کردند. یک شرایطی در استان عزیز بوشهر ایجاد کردند با روحیه ولایی و محبت و مودت اهل بیت عصمت و طهارت که شما می بینید همه ی ما در راه و مسیر خاندان پیامبر هستیم به همین خاطر که محبت های مردم این استان تجلی در این مراسم دارد.

خداوند ان شاءالله به همه شما عمر طولانی دهد، صحت، سلامت، موفقیت ان شاءالله نصیب شما باشد و همه معجور باشید ان شاءالله و در دنیا رهرو راه اهل بیت و در آخرت مورد شفاعتشان قرار بگیرید.

و در پایان ذکر مصیبت حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع).

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com