News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

مسئولین اجرایی کشور در خدمتگذاری به مردم با تمام وجود تلاش کنند و از مسائل حاشیه ای بپرهیزند

 

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از سبک زندگی اسلامی و نوع حیات اجتماعی، فردی و خانوادگی اسلامی سخن بگوییم.

زندگی انسان دارای چند بخش است.بخش فردی، بخش خانوادگی، بخش اجتماعی و بخش کاری و اداری.

بخش شخصی مرتبط با خود انسان است. چگونه وجودش، باطنش، ظاهرش را معماری کند که اسلامی است و دارای شخصیتی بزرگ در عرصه ی جامعه باشد.

بخش خانوادگی، چگونه با خانواده خود زندگی کنیم، یک خانواده چگونه مدیریت شود که اسلامی باشد و نتیجه ی آن صمیمیت، رشد، کمال، بدون سقوط باشد.

در محیط اجتماعی با مردم چگونه یک فرد مسلمان باید رفتار کند که دارای محیطی پر از رحمت، صمیمیت و خدمت باشد.

 و در محیط کاری که بخش چهارم حیات یک انسان است چگونه در کار خود تلاش کند، با دیگران چه نوع ارتباط داشته باشد، چگونه خدمت به مردم کند که این خدمت موجب آسایش جامعه و باعث ثواب و لطف و عنایت خدا باشد.

بنابراین اسلام در تمامی عرصه های زندگی، چه شخصی، چه خانوادگی، چه اجتماعی، چه کاری برنامه دارد و این مسلمان است که باید این برنامه ها را اجرا کند.

یکی از مهمترین آموزه های سبک زندگی اسلامی که خداوند و اهل بیت بر آن تأکید فراوان داشتند آن دارا بودن روح اخوت در جامعه است.

«الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ» مسلمان برادر مسلمان است.چه طور دو برادر از یک ریشه هستند، دو مسلمان هم از یک ریشه هستند، از اسلام هستند، چه جور دو برادر در کنار همدیگر رشد می کنند، پشتیبان یک باید باشند، دو مسلمان هم همین طور هستند، چگونه یک برادر آبرویش آبروی برادر دیگر است، دو مسلمان هم همین طور هستند، چگونه دو برادر در چالش های سخت زندگی باید دست هم را بگیرند، دو مسلمان هم همین طور هستند.

 لذا امام صادق (ع) می فرماید: «الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ» مسلمان برادر مسلمان است.

این برادری یک سری الزامات و شرایط دارد.

می فرماید:« لَا يَظْلِمُهُ » هیچ گاه دو مسلمان به همدیگر ظلم نمی کنند، حق یکدیگر را نمی خورند، به حریم یکدیگر تعرض نمی کنند.« وَلَا يَخْذُلُهُ» همدیگر را خار و خفیف نمی کنند، غیبت نمی کنند، تهمت نمی زنند، تخریب شخصیت یکدیگر نمی کنند.« ولا يَخونُهُ » خیانت به هم نمی کنند، امانتی گذاشته است، چه مادی، چه معنوی، یک سری پیش برادر مسلمانش دارد، آن برادر مسلمان خیانت نمی کند.

«الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يَخْذُلُهُ ولا یَخونه» نه ظلمش می کند، نه خارش می کند و نه به او خیانت می کند.

امام صادق (ع) در ادامه می فرماید:«  یحِقُّ عَلَی المُسلِمَینَ» سزاوار است همه مسلمانان این مبنا را در زندگی داشته باشند « اَلاِجتِهاد فِی التَواصُلِ وَ التَعاوُنِ وَ التَعاطُفِ وَ المُواسَاه لِاَهلِ الحاجَه » سزاوار است مسلمین ، یک جامعه ی اسلامی با هم ارتباط داشته باشند، در خانه زن و شوهر و فرزندان با هم ارتباط داشته باشند، قهر نباشند، دلگیر نباشند از یکدیگر، فردی ازدواج کرد خانواده خود را فراموش نکند، پدر و مادر را فراموش نکند، برادر و خواهر را فراموش نکند، به مقام و پستی رسید پدر و مادر و خویشان و جامعه را فراموش نکند.این پیوند اسلامی در خانواده، در جامعه باید حفظ شود.

« وَ التَعاوُنِ» دست یکدیگر را بگیرند، به یکدیگر کمک کنند و به همین جهت است که گفته اند یکی از مهمترین عبادات اسلامی خدمت به مردم است، خدمت به خانواده است. چقدر ثواب دارد همسر در خانواده ی خودش به شوهر و فرزندانش خدمت می کند، چقدر ثواب دارد و در حکم جهاد است مردی که در خدمت خانواده تلاش می کند برای روزی حلال، چقدر ثواب دارد فرزندان حریم پدر و مادر را حفظ کنند.

پیوند داشتن، صله رحم و از آن طرف داشتن روح عطوفت و مهربانی.

« وَ المُواسَاه لِاَهلِ الحاجَه» بسیاری در جامعه هستند که گرفتار هستند، به ویژه گرفتاری مالی دارد ، می گوید مسلمان کسی است که اگر دید فردی دچار چالش مالی در زندگی شده تا می تواند به او کمک کند، تا آنجایی که دستش می رسد به او کمک کند. مسلمانی یعنی این، مسلمانی در حرف نیست، مسلمانی به شناسنامه نیست، مسلمانی به داشتن صفات اسلامی است.

می گوید مسلمان برادر مسلمان است و وقتی دید حاجتمند است برادر مسلمانش باید تا آنجایی که دستش می رسد اگر خود می تواند کمک کند و اگر نمی تواند زبان خیر بگذارد .

« وَ تَعاطُف بَعضُهُم عَلی بَعضٍ» و نسبت به هم رحمت داشته باشند. نگاه سوء استفاده به یکدیگر نکنند و نگاه خدمت به هم داشته باشند. برخی از اشخاص هستند با نگاه اینکه ببینیم  فلانی چه استفاده ای برای ما دارد در کنار انسان قرار می گیرند، فقط سوء استفاده کند. اما مسلمان اینگونه نیست و نگاه می کند خود برادی دیگران چه استفاده ای دارد و می کوشد در خدمت باشد نه خدمت بگیرد. می کوشد بتواند گره ای وا کند در جامعه ی اسلامی از برادرانش نه دیگران بیایند گره ی او باز کنند. بله این وظیفه ی دیگران است اما وظیفه ی انسان در خدمت دیگران بودن است، نسبت به دیگران مهربانی کردن است.

« حتى تكونوا كما امركم الله عز و جل  رحماء بينهم» همان طور که خداوند در قرآن فرموده است با هم مهربان باشید، در کنار هم باشید، بال هم باشید و بار هم نباشید، نسبت به هم مهربان و در صورتی که انسان نمی تواند خدمتی کند به دیگران، دستش نمی رسد انسان مسلمان ناراحت می شود که خدایا کاش من داشتم و می توانستم خدمت کنم، کاش دستم می رسید می توانستم گره ای از مشکل برادر مسلمانم باز کنم و چون دستش نمی رسد ناراحت می شود، غمگین است.

لذا یکی از اصول سبک زندگی اسلامی اخوت و در خدمت بودن است. انسان در خدمت دیگران باشد و این در خدمت دیگران بودن نشان از شخصیت بالای انسان دارد.


خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با شرکت کنندگان در سیزدهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس سازمان همکاری های اسلامی مطالب بسیار مهمی ایراد فرمودند که به فرازهای مهم آن اشاره ی تحلیلی می کنم.

فرمودند در مسائل اساسی جهان اسلام باید صراحت داشته باشیم تا بتوانیم جریان سازی کنیم و افکار جامعه ی اسلامی و جهانی را تحت تأثیر قرار دهیم و توطئه ی سکوتی که جهان استکبار بر جامعه ی اسلامی حاکم کرده اند باید بشکنیم.

متأسفانه بسیاری از مسائل مهم جهان اسلام است که به واسطه ی توطئه های جهان استکبار توسط مزدوران داخلی آن ها که بعضاً سردمداران حکومت های سرزمین های اسلامی هستند به دست فراموشی و سکوت سپرده شده است، مثل مسأله ی فلسطین، مسأله ی یمن، مسأله ی بحرین و این سکوت موجب شده دشمن در دشمنی خودش با شدت بیشتری ورود پیدا بکند و به اهداف خود به تدریج دست پیدا بکند.

شما می بینید در عرصه ی جهان اسلام این همه مشکلات عدیده است اما سکوت حاکم بر جوامع اسلامی که توسط حکام این کشورها ایجاد شده و مدیریت شبکه های اطلاع رسانی کلاً به دست فراموشی سپرده می شود و به همین خاطر است مقام معظم رهبری فرموده اند این سکوت باید شکسته شود، باید شفاف و به صراحت در این رابطه سخن گفته شود و اگر سخن به صراحت گفته نشود و مطالب شفاف بیان نشود دشمن در دشمنی خودش پیش می رود و به اهدافش می رسد.

فرمودند که مسأله ی فلسطین یک مسأله ی مهم در جهان اسلام است و شما می بینید اخیراً رئیس جمهور آمریکا با اعلام  پایتختی قدس یک مرحله به اسلام زدایی و نابودی اسلام در فلسطین قدم برداشته اند، تعرضات اخیر در سرزمین های اسلامی به ویژه فلسطین نشان از همین موضوع دارد اما شما می بینید سکوت، سکوت تلخ بر جامعه ی اسلامی حاکم است و خواص جامعه ی اسلامی سخنی نمی گویند. باید به صراحت سخن گفت، شفاف محکوم کرد. نه اینکه دور هم بنشینند و یک اعلامیه ای صادر کنند به خاطر اینکه سکوتشان را توجیه کنند و بعد آن را کنار بگذارند. این خطرناک است.

فرمودند مسأله ی یمن و بحرین از مسائل اساسی است و بیان کردند آمریکا به صراحت علیه اسلام موضع گرفته و باید مسلمین هم به صراحت علیه آمریکا موضع بگیرند.

و در آخر فرمودند مطمئن باشید صهیونیسم شکست خواهد خورد.آن ها پروژه از نیل تا فرات را داشتند ولی الآن از ترس به دور خودشان دیوار می کشند و این نشانه ی شکست آن ها است و به زودی ان شاءالله خواهیم دید شکست رژیم اشغالگر قدس و پیروزی مسلمین و ان شاءالله نماز مسلمین در بیت المقدس.

تبریک عرض می کنم روز میلاد حضرت زینب، عقیله ی بنی هاشم. این شخصیتی که واقعاً در تاریخ ممتاز است و از شخصیت هایی است که واقعاً تا کنون شناخته نشده است. مناسب است مراکز فرهنگی پیرامون این شخصیت والا مقام و الگو بودن برای جامعه ی ما تلاش کند.

همچنین روز پرستار را گرامی می داریم و به این عزیزان تبریک عرض می کنیم و از همه ی مسئولان تقاضا دارم نسبت به امور زندگی و امور کاری این کسانی که واقعاً در خدمت جامعه هستند توجه ویژه ای داشته باشند.

تسلیت عرض می کنم جان باختن گروهی از کارکنان کشتی نفتکش ایران که با مظلومیت در غربت جان باختند. خداوند غفران رحمت نسیب آن ها کند و به خانواده های عزیز آن ها صبر و اجر عنایت بفرماید و به مسئولین هم تذکر می دهم نسبت به بررسی این موضوع و توجه ویژه به خانواده های این عزیزان عنایت لازم داشته باشند.

تشکر و قدردانی می کنم از برگزارکنندگان کنگره مبارزات ضد استعماری مردم دشتستان به روایت سکوت که کار بزرگی صورت گرفت. در تاریخ جنوب ایران مبارزات مردم دشتستان و جلوگیری این مردم از نفوذ انگلستان به مرکز ایران یک کار بزرگی بوده است که در تاریخ صورت گرفته و متأسفانه تا الآن به آن نپرداختند که الحمدلله دیروز این معنا محقق شد و اولین کنگره آن ایجاد شد.

در آخر از تمام مسئولین اجرایی نظام مقدس جمهوری اسلامی تقاضا دارم در خدمتگذاری به مردم با تمام وجود تلاش کنند و از مسائل حاشیه ای پرهیز کنند و به وظیفه ی اصلی خود بپردازند و آن خدمت به مردم است. به ویژه این مردم عزیز، مردم گرانقدر و این جوانان عزیز.

مسائل حاشیه ای، پیامبر، آقا امام زمان، جایز است نقد آن ها بکنیم یا نکنیم ، این ها در شأن این نظام نیست که شخصیتی بیاید بگوید پیامبر جائز است انتقاد از او ، نقد از او یا آقا امام زمان. این ها را چون مفصل در ابتدای درس خارج عرض کرده ام دیگر عرض نمی کنم. فقط می خواهم این را سفارش کنم مسئولین اجرایی کشور فلسفه ی وجودی شما خدمت به مردم است.به جای این حرف ها بیکاری را بر طرف کنید، گرانی را بر طرف کنید، به جای این حرف ها مشکلات اجتماعی را برطرف کنید، جلوگیری کنید از رشد نرخ طلاق، به جای این حرف ها این مردمی که دچار مشکل مالی هستند و زندگی آن ها سخت دارد می گذرد، این ها را حل کنید. درب اتاق کار مسئولین به روی مردم باز باشد، مردم مطالبه دارند، مردم به شما رأی نداده اند که کار نکنید و پاسخگو نباشید، مردم به شما رأی داده اند که خدمت به آن ها بکنید و پاسخگوی آن ها باشید. در خدمت مردم باشید، شب و روز نشناسید، خود را نبینید و فقط مردم را ببینید، برای خدا خدمت به مردم کنید.این دوره های خدمت  به سرعت تمام می شود، این چهارساله ها به سرعت می گذرد و چیزی که می ماند کارنامه ی عمل انسان است. خدمت به مردم بکنید، واقعاً این مردم و جوانان بی نظیر هستند، سعادت شما این است که خداوند به شما فرصتی داده است که به مردم خدمت کنید. خدمت به مردم کنید و از مسائل حاشیه ای پرهیز کنید.

اگر شما توانستید جوانان این استان را در یک دوره ی مشخص اشتغال برایشان ایجاد کنید، مسأله ی طلاق و مشکلات اجتماعی را حل کنید، شما موفق هستید اما اگر روزی که آمدید و روز آخر که می خواهید بروید همه چیز سر جای خودش است یعنی چهار سال هدر رفت.این ها را حل کنید.


به مسائل حاشیه ای بپردازید و این حرف هایی که می زنید مشکلی را حل نمی کند. پای سفره ی مردم غذت نمی آید، مشکلات مسکن و مشکلات اجتماعی را حل نمی کند بلکه بیشتر هم می کند.

روش امیر المؤمنین این گونه بود «خدمت». به مسئولین اجرایی مرتب تذکر می داد که «خدمت» همان طور که مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای به شما بارها تذکر می دهند، هم علنی و هم خصوصی که قدر این مردم را بدانید و خدمت به این مردم کنید. خدمت به این مردم عبادت است، این مردم شایسته ی خدمت هستند.

پرهیز کنید از مسائل حاشیه ای که مشکلی را حل نمی کند و فقط مشکل بر مشکل اضافه می کند و موجب انحراف افکار می شود و بپردازید به کار.

مردم از شما مشئولین اجرایی کشور و استان یک چیز می خواهند ، خدمت صادقانه و حل مشکلات مردم، این را مطالبه می کنند.

ان شاءالله این را عنایت داشته باشید.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com