News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

بعثت رسول اکرم نهایت رحمت خدا به جامعه ی بشری بود/ دل شاد مردم به نظام در پرتو خدمت مدیران به آن ها است

متن  کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/01/24 به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راهی که خدا با ما است و ما هم با خدا هستیم وانتهای آن  سعادت و رستگاری و محبوبیت الهی است.

به مناسبت عید مبعث خطبه ی اول پیرامون آموزه هایی از مکتب خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) محضر مبارک شما عرض می کنم.

خداوند در قرآن می فرماید:«  لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ‌«  خداوند می فرماید ذات اقدس باری تعالی بر جامعه ی مؤمنان احسان می کرد، عنایت نمود و به تأبیر دیگر منت گذاشت که پیامبری از میان خودشان مبعوث کرد که کتاب آسمانی را بعد از اخذ وحی بر مردم بخواند و بعد از خواندن آن ها را پاک گرداند و سپس کتاب خدا را تعلیمشان دهد و حکمت و دانش استوار و محکم به آن ها بیاموزد هر چند بطور قطع پیش از این مردمان در گمراهی بسیار آشکار بودند.

این آیه نشان می دهد که بعثت رسول گرامی اسلام دارای چه ابعاد و زوایایی است.

اولین آن ها این است که این بعثت کار خدا است ««  لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ » کار خدا است. چنانی که پیامبرانی مثل حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت نوح به پیامبری جهت هدایت مردم مبعوث کرد.

دومین نکته این است که این پیامبر از میان خود مردم است ، از جنس بشر است و از آن طرف از خود قومی است که پیامبر در آن قوم و آن مکان مبعوث می شود.« رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ » زیرا وقتی از جنس بشر باشد درک می کند تمامی ویژگی های انسان را، فرازها، نشیب ها، چالش ها، آسایش های انسان را درک می کند و از آن طرف مردم هم او را درک می کنند چون از جنس خودشان است و از طرفی دیگر چون از میان قومی است که از میان آن قوم مبعوث شده مردم او را از کودکی می شناختند و او نیز با آن مردم بزرگ شده و درد مردم را می داند، فرهنگ مردم را می شناسد و آشنا است به موازین فرهنگی، چالش ها، فرصت ها، تهدیدها و ضعف های آن مردم. لذا اگر پیامبر فردی بود از خارج از شبه جزیرة العرب قطعاً مردم نه زبان او را می دانستند، نه فرهنگش می دانستند، نه عظمتش را می دانستند و از آن طرف او نیز مردم را به خوبی نمی شناخت. لذا این قاعده ی بزرگی است که خداوند به همگان نشان داد که در یک محیط اگر انسانی جهت هدایت باید انتخاب شود از خود آن قوم باشد، خود آن محیط باشد، پاره ی تن همان مردم باشد، مردم با او بزرگ شده باشند و او با مردم حشر و نشر داشته باشد، فرهنگ آنجا را بداند، فرهنگ رفتاری آنجا را بداند .و این هم نکته ی دوم.

سومین نکته در این آیه این است که « يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ» یعنی پیامبر رسالتش به این است که دین خدا را از وحی بگیرد و آن را به مردم برساند، ابلاغ کند. لذا ساحت مقدس پیامبر در مدتی که امر مهم رسالت را عهده دار بود مردم را با آیات الهی و وحی عرشی هدایت می کرد.

« وَ يُزَكِّيهِمْ  »و آن پیامبر وظیفه ی دیگرش تزکیه ی نفوس مردمان است. تمامی مردم گذشته ای داشتند در جاهلیت دچار انحرافات فوق العاده، حتی دخترهای خود را می کشتند، از جهت مالی بزرگترین ظلم های اقتصادی به هم می کردند، ظلم های اجتماعی به هم می کردند، جنگ ها و جنگ افروزی ها به راه می انداختند. خوب گناه می کردند، دچار انحراف بودند و این پیامبر آمده است تا تمامی گناهان آن ها را با استغفاری که برای آن ها می کند ببخشاید و آن ها را از عذاب پاک کند و از آن طرف آن ها را آموزش دهد که باطنشان از میل به گناه دیگر پاک شود، میل به گناه نداشته باشند.« وَ يُزَكِّيهِمْ  » یعنی هم  گناهان گذشته ی آن ها را برطرف کند با استغفاری که می کند و یاد می دهد که چگونه عمل کنید که گناهان گذشته پاک شود و از آن طرف باطنشان را پاک می کند با تعلیمی که می دهد که مرتکب به گناه نشوند از این به بعد و باطنی پاک داشته باشند.

« وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ » و آنگاه کتاب خدا را به آن ها آموزش دهد.« یتلو» یعنی صرف خواندن اما « وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ » یعنی آموزش دادن، تبیین کردن، تفسیر کردن، زوایا را بیان کردن، عمق قرآن را آموزش دادن.

« وَ الْحِكْمَةَ » و حکمت را به این مردم آموزش دهد. حکمت یعنی اندیشه های راست و درست و استوار که محکم است و هیچ کس نمی تواند در صحت آن ها خدشه ای وارد کند.

« وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ‌«  بی تردید مردم قبل از پیامبر در جاهلیت به سر می بردند ، جاهلیت آشکار.

پیامبر گرامی اسلام مبعوث شد با این شاخص ها که مردم را از ظلمتی که جاهلیت برای آن ها ترسیم کرده بود نجات دهد و به نور ایمان، تمدن اسلامی، تقوا و اخلاق برساند.

الآن نیز پیامبر و دینش زنده است، پیامبر، پیامبر خاتم است، قرآن کتاب خاتم است، اسلام دین خاتم است. الآن نیز پیامبر، پیامبریش، قرآن رسالتش و اسلام ، آن آیینش وجود دارد اما در مقابل این اسلام و پیامبر و این کتاب چه چیزی قرار دارد؟، در صدر اسلام جاهلیت عرب و اما الآن جاهلیت مدرن.

آن وقت ابولهب ها بودند، ابو جهل ها بودند که در مقابل پیامبر ایستادند و قبایل دارای کفر و شرک و نفاق و الآن همان جاهلیت به شکل مدرن در قالب اندیشه هایی همراه با پیشرفت های تکنولوژی با بر و روی تحریف شده ی الفاظی مثل لیبرالیسم، سکولاریسم و ... و اندیشه هایی که همان اندیشه های جاهلی عرب است اما به شکل مدرن.

به همین جهت این بعثت رسول خدا بعثتی است که تا قیامت و رستاخیز ادامه دارد و حضرت حجت بن الحسن مهدی آل محمد (عج) آن را احیا خواهد کرد.

خداوند می فرماید:« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ » ای مؤمنان اجابت کنید پیام خدا را ، دعوت پیامبر را آن گاه که شما را هدایت می کنند به چیزی که مایه ی حیات شما می شود، یعنی حیات انسان بدون تابعیت از خدا و پیامبر حیات نیست و مرگ است، حیوانیت است، انحراف است، تحریف است، ابتذال است. چنانی که شما الآن در جهان می بینید.

به همین جهت است که خدا بارها در قرآن فرموده ای مردم به پیامبر ایمان بیاورید، از ایشان اطاعت کنید، از مخالفتش پرهیز کنید چون او پیام رسان خدا است.

لذا فرمودند:« مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ » هر کس از پیامبر اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است.

« قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ»پیامبر به مردم بگو، اگر می گویند ما خدا را دوست داریم میزان دوستی آن ها در صدق ادعایشان این است که باید تابعیت از پیامبر کنند و آن وقت خداوند آن ها را دوست دارد و گناهانشان را می بخشد .

تنها راه نجات در شرایط کنونی جهان در تمامی ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، امنیتی، دانش و علم و فن آوری تنها یک راه است و آن بازگشت جهان به جامعه ی اسلامی، به اسلام ناب محمدی (ص) و این انقلاب آمده است با این نگاه که جامعه را به سمت تحقق آن اسلام هدایت کند.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

روز شنبه 27 رجب عید مبعث خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) است. تبریک عرض می کنم این عید بزرگ، عید رحمت الهی به جامعه ی بشری در آخرین مرحله ی حیات و بعثت و امید دارم در دنیا رهرو راه آن حضرت و در آخرت مورد شفاعتش قرار بگیریم.

پیامبر گرامی اسلام تنها شخصیتی است در عالم وجود که ذات اقدس الهی و همه ی فرشتگان بر وجود مبارکش صلوات می فرستند و سپس خداوند می فرماید ای مؤمنان شما نیز مطیع او باشید و بر وجود مبارکش صلوات بفرستید، این چنین شخصیتی که خداوند، فرشتگان و مؤمنان بر وی درود می فرستند، تنها شخصیتی است در جهان که چنین است.

بعثت او یعنی نهایت عنایت و رحمت الهی و هدایت عرشی خدا نسبت به جامعه ی بشری و این توفیقی است که ما مسلمین داریم و افتخار می کنیم که جزء امت او می باشیم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار اخیر خود با جمعی از کارگزاران نظام اسلامی مطالبی ایراد فرمودند که به فرازهای مهم آن اشاره ی تحلیلی می کنم.

فرمودند که باید همه ی مسئولان، مردم بنشینند، فکر کنند که آن کارهای خوبی که در گذشته انجام می دادند الآن انجام می دهند یا خیر؟ و اگر انجام نمی دهند بدانند که پسرفت برای آن ها حاصل شده است و اگر انجام می دهند معلوم است که در مسیر پیشرفت مانده است.

مثال زدند، اگر قبلاً نافله ی عشاء را می خواندند و هنوز می خوانند یعنی کار درست است اما اگر ترک کردند نشان می دهد که دچار پسرفت شده اند.

من در همین جا از تمام بانیان مساجد و روحانیت مکرم و مردم عزیز تقاضا دارم در استان بوشهر و شهر بوشهر که نمازهای خود را در مسجد بخوانند و به جماعت. نافله ی صبح و نماز صبح در مسجد، نماز ظهر و عصر، مغرب و عشاء در مسجد و چراغ مسجدها روشن بماند. الآن الحمدلله یک نهضت نماز صبح خوانی در مسجد به راه افتاده و من از همه ی بانیان مساجد این تقاضا را دارم چراغ خانه ی خدا را روشن نگه بدارند، من خودم سر می زند به مساجد، مردم عزیز هم عنایت کنند و نمازهایشان را در مسجد بخوانند، ثواب عظیم دارد، هر قدمی که به سمت مسجد گذاشته شود ثواب دارد، نماز جماعت در مسجد خوانده شود این قدر ثواب دارد که فرشتگان نمی توانند بشمارند و این الطاف خدا است و یکی از مظاهر رحمت خدا این است که این طور باب رحمت و ثوابش در خانه اش مسجد کسترانده است. ان شاءالله عنایت کنند این نماز جماعت در مسجد خواندن و روحانیت هم عنایت کنند و در مساجت حضور پیدا کنند  و به امامت روحانیت این فرهنگ در استان و این شهر درست شود که مردم این قدر بصیرت و هوشیاری دارند، این قدر ایمان به آخرت دارند، این قدر به کلام پیامبر ایمان دارند که گفته در مسجد نماز بخوانید، صدها هزار فرشته در عالم برزخ و آخرت استقبال می آیند و این قدر ثواب دارد که فرشتگان نمی توانند بشمارند و این را عنایت کنند که برکات بسیار دارد.

لذا اگر نماز فرادا می خواندیم الآن جماعت می خوانیم، خانه می خواندیم و الآن در مسجد می خوانیم این نشان پیشرفت است و اگر این طور بودیم و الآن نیستیم دچار پسرفت شده ایم.

فرمودند یکی از بلاها تدریج است. تدریج یعنی آرام گیری و سخت گیری، آرام گیری استمراری و پنهان ولی در آخر فوق العاده سخت گیری. مثل سمی که در بدن انسان برود و آرام آرام او را تحلیل کند و سپس در آخر بکشد. این را تدریج گویند.

می گوید یکی از بلایا این است که یک جامعه آرام آرام دچار بلا شود و در آخرت مضمحل شود.

تنها راه جلوگیری از این عذاب تدریجی ایمان، تقوا و اخلاق و خدمت است.

خانه و جامعه ای که در آن تقوا است، گناه است و گناه نیست، در آن اخلاق حاکم است، کسی خودش را نمی بیند و دیگران را می بیند، جامعه ای که دست هم را می گیرند و  پای هم نمی گیرند، بال هم هستند و بار هم نیستند، این جامعه، جامعه ای الهی است.

 جامعه ای که به هم خدمت می کنند به ویژه مسئولان، ای مسئولان نظام جمهوری اسلامی خداوند به شما توفیق پست داده و این فرصتی است برای خدمت به مردم، قدر بدانید، مقام زودگذر است، امروز هستید و فردا نیستید، این فرصت را با ایمان، تقوا، اخلاق گرامی بدارید و خدمت به مردم کنید و شکر کنید که خدا به شما توفبق خدمت به مردم داده، فکر نکنید این پست و عنوان به شما چیزی اضافه می کند جز خدمت و نوکری به مردم. خدمت کنید و شکر کنید، صادقانه و درست خدمت کنید و شکر خدا کنید که به شما فرصتی داده جهت خدمت.

روز چهارشنبه 29 فروردین، روز ارتش قهرمان جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی است، گرامی می داریم این روز را، تبریک عرض می کنیم به جمیع مردم ایران، فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای، مردم عزیز ایران به ویژه نیروهای مسلح و ارتش عزیز و مقتدر.

بی تردید اقتدار یک نظام بخش عظیمی منوط به اقتدار نیروهای مسلح و ارتش آن است به همین خاطر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سرفرازیش ، اقتدارش، توانمندی ملی و فراملیش، بخش عظیم آن منوط به نیروهای مسلح ما و ارتش عزیز است.

الحمدلله از آغاز انقلاب نیروهای مسلح ما، ارتش قهرمان ما سربلند، مقتدر در همه ی عرصه ها، چه ستاد و مدیریت، چه صف و عرصه های میدانی و دفاعی، چه حوزه ی خودکفایی در عرصه ی تجهیزات به ویژه تجهیزات الکترونیک و چه حضور مقتدرانه در جغرافیای بین الملل مثل نیروی دریایی راهبردی ما که تمام آبراه های بین المللی را دارد فتح می کند، همه موفق بوده با پرسنلی با ایمان، اهل تقوا، ولایتمدار، شجاع و مردمی و دارای دانش و شجاعت.

محبوب ترین ارتش جهان ارتش جمهوری اسلامی ایران است چون اتکا به خدا دارد و در خدمت ولایت و مردم است و مردم هم قدردان این نیروی مسلح و ارتش هستند.

از نیروهای مسلح مستقر در استان صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم که مردم این چنین  حامی آن ها هستند و آن ها هم مایه ی آرامش و آسایش این استان مهم هستند.

یاد و خاطره ی شهدا، امام شهدا و شهدای ارتش و نیروهای مسلح، سپاه و بسیج، نیروی انتظامی گرامی می داریم.

در آخر یک تذکری به برخی از مسئولان عرض می کنم و آن این نکته است که عزیزان مسئول مردم داری شرط عقلانیت مدیریت است و اگر خواستید حکمی اجرا کنید در رابطه با ساخت و ساز و اموراتی که مجوز نداشته حریم مردم و کسانی که این چنین عمل کردند گرامی بدارید، حرمت گرامی بدارید. این مردم مردمان بسیار عزیز و گرامی هستند. نوعاً قشر ضعیف هم این کار را می کنند در حاشیه ی شهرها.

عزیزان اگر خطا کردند، مجوز نداشتند یا هر چیزی ، حکم گرفتید عجله نکنید، با مردم صحبت کنید، مردم منطق دارند، هوشمند هستند، همین مردم هستند که مایه ی اقتدار نظام در جهان هستند. بنشینید صحبت کنید، توجیح کنید، به یک توافق برسید، عجله نکنید، این مردم مردمان عزیزی هستند. من تقاضا می کنم از مسئولین، اسم نمی آورم، محبت بکنید با مردم محترمانه، کریمانه، سراسر ادب و احترام و حفظ حرمت برخورد کنید و مردم عزیز هم این نکته را مراعات کنند که هر کاری دارند از مجرای قانون باشد و نکند خطایی ناکرده خلافی شود که مسائلی این چنین رخ دهد.

خداوند شما را حفظ کند و عنایت داشته باشند.

من بارها بر این معنا تأکید کردم که مسئولان، عزیزان، آن هایی که دارید تلاش می کنید برای خدمت قدر مردم را بدانید، حریم مردم را حفظ کنید، خدمتگذار مردم باشید و والله روز قیامت به شما نمی گویند چقدر نماز خواندید، آن ها که بر شما واجب بوده ، می گویند چقدر خدمت به مردم کردید.

خدمتگزار مردم باشید و احترام کنید این مردم را و خداوند هم به شما توفیق می دهد.

همیشه این کلام امام بوده، کلام مقام معظم رهبری بوده، مسئولین باید این را آویزه ی گوش کنند و ان شاءالله این مشکلی هم که پیش آمده و بدون مجوز بعضی جاها ساخت شده بنشینید و به یک توافق برسید و ان شاءالله مردم سرافراز و با عزت و دل خوش در نظام جمهوری اسلامی ایران باید مردم دل هایشان به خدا و نظام شاد باشد  و این در پرتو خدمت مدیران به مردم است.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com