News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

مسئولان در همه عرصه ها بر اساس قرآن برنامه ریزی و مدیریت کنند

 

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/02/28به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر


خطبه اول

به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان خطبه اول را پیرامون این ماه آسمانی و ارزش و آثار سرنوشت ساز آن در زندگی مؤمنان نکاتی عرض می کنم.

خداوند در قرآن می فرماید:« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» ابتداً سپاسگذار درگاه خدا هستیم که خداوند به همه ما توفیق و عمر داد، سلامتی داد که این ماه مبارک را درک کنیم و روزه بداریم. شکر خداوند در قبال این نعمات الهی مقدور ما نیست اما همین مقدار با زبانی الکن امید داریم مقبول درگاه  خدا قرار بگیرد و این شکر ما موجب ازدیاد عنایت شود «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»

 ماه مبارک رمضان بالاترین الطاف خدا به جامعه انسانی به ویژه مؤمنان است، ماهی است که انسان می تواند گذشته خود را جبران کند. گذشته ای که مبتلا شده به عصیان، گناه یا نقصان، کم گذاری در راه بندگی خدا که همه انسان ها گرفتار این معنا هستند یا مبتلا شده اند به عصیان یا نقصان.

ماه مبارک رمضان شهر التوبه است، شهر الاستغفار است. این ماه می تواند گذشته انسان به هر سیاهی که باشد به نور محبت خدا تبدیل کند، ماهی است که حال و شخصیت انسان در این ماه می تواند الهی معماری شود و ماهی است که انسان می تواند با عبودیت در این ماه و دعا آینده اش را به نور محبت خدا و عنایت خدا رقم بزند، ماه سرنوشت انسان است، ماهی است که انسان می تواند سرنوشت خودش را تغییر بدهد.pic nmazjomeh 17

به همین جهت امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه می فرماید: درود و سلام بر ماهی که ماه ها در انتظارش نشسته بودیم و الآن متنعم به برکاتش هستیم و آینده که ما این ماه را از دست می دهیم غمگین و حزین در فرقش هستیم. ماه مبارک رمضان ماه نجات انسان و کمال انسان است به همین جهت باید جایگاه و ارزش و قدرت تأثیر گذاری این ماه بر ساختار شخصیت خود و اثر گذاری بالای این ماه بر سرنوشت خود بدانیم و بکوشیم از این ماه نهایت استفاده کنیم.

ماه مبارک رمضان خداوند می فرماید ماه من است، همه ماه ها ماه خدا است اما می فرماید:« شهر الرمضان شهر الله است» چرا؟، چون خداوند در تمام ماه ها عنایت عمومی به انسان می کند اما در ماه مبارک رمضان نگاه آن خصوصی به انسان است.

«كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ » خداوند بر خوش تصویب کرده است که به انسان مهربانی کند. به همین خاطر سرآغاز هر سوره که شما در قرآن که می بینید جز سوره توبه« بسم الله الرحمن الرحیم» است.

یکی از تجلیات عالیه رحمت خداوند ماه مبارک رمضان است که باید استفاده کنیم. برای انسان اینگونه مقدر کرده که با توبه، با استغفار گذشته این انسان بخشوده می شود که اگر خداوند می خواست به عدالت رفتار کند با هر گناه عذابی بود اما خداوند با انسان می خواهد از در تفضل و رحمت در آید.

به همین جهت در ماه مبارک رمضان می گوید استغفار کنید،گناهانتان را می بخشم. می خواهد این انسان به اوج برسد، برای او ثواب جلب می کند، می گوید یک آیه بخوان ثواب یک ختم قرآن برای شما می نویسم، یک افطار به یک مؤمن بده، برای تو ثواب آزاد کردن یک بنده می نویسم، یک تسبیح بگو این همه ثواب، یک نماز جماعت بخوان این همه ثواب. هم می خواهد آن عذاب هایی که بر دوش انسان سنگینی کرده و قامت معنوی انسان را خم کرده بردارد و هم می خواهد شکوفه های ثواب نسیب این انسان شود. اما ماه مبارک رمضان بیش از آنی که ماه کسب ثواب باشد ماه تربیت انسان است، ماه خودسازی انسان است، ماه معماری انسان به رنگ خدا است و به همین جهت انسان باید مواظبت از خودش کند و انسانی از خود در ماه مبارک رمضان بسازد که در طراز بندگی خدا باشد و این طراز بندگی خدا شدن تنها به نخوردن و نیاشامیدن نیست. انسان باید یک ماه با تمام دقت بکوشد انسانی باشد بدور از گناه.

امیر مؤمنان ( علیه آلاف تحیة و الثناء) از خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) پرسید یا رسول الله :« ما أفضل الاعمال فی هذا الشهرالعظیم؟» چه کاری در این ماه برترین کار است. فرمود:« الورع عن محارم الله» فرمود پرهیز از گناه، دوری از گناه، نزدیک گناه نشدن.

یک ماه انسان گذشته از جبران گذشته و کسب ثواب برای سعادت آینده باید یک ماه به معماری شخصیت خودش بپردازد. بد است، خوب شود، خوب است، خوب تر شود، ماه تحول انسان است. نکند خدایی ناکرده انسانی که وارد ماه مبارک رمضان شده همان باشد که خارج می شود، هیچ تغییری در رشد شخصیت ایمانی و تقوایی و اخلاقی او حاصل نشده باشد وگرنه هر چه ثواب جمع کرده بعد از ماه مبارک رمضان با چند گناه همه را آتش می زند.

یکی از صحابه رسول خدا سؤال کرد یا رسول الله شما فرمودید هر کس ذکر لااله الاالله بگوید خداوند یک درخت در بهشت نصیب او می کند و من کارم لااله الاالله گفتن است، پس من خیلی درخت در بهشت دارم . فرمودند : بلی اگر آن ها را با گناه آتش نزنی، همان طور که با یک شعله کوچک یک خرمن آتش می گیرد گاهی با یک گناه تمامی اعمال انسان از بین می رود، گناهی که با زبان به سادگی با یک غیبت چهل روز اعمال انسان از بین می رود.

باید در ماه مبارک رمضان چنان انسانی از خود بسازیم که تمام وجودمان ایمان به خدا، خود در محضر خدا دیدن و در محضر خدا گناه نکردن، در فتار خانوادگی، شخصی، اجتماعی، رفتار کاری مراعات دین کردن، گناه نکردن و در خدمت دیگران بودن و اخلاق، اخلاق الهی داشتن. اگر انسان اخلاقی نباشد بدانیم که ایمان ندارد، تقوای او مشکل دارد، اخلاق یعنی هر چه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند. دوست نداری غیبتت را بکنند، غیبت نکن، دوست نداری دروغ به تو نسبت بدهند تو هم در قبال دیگران این کار را نکن، دوست داری دیگران به تو خدمت بکنند خوب تو هم به دیگران خدمت کن، این اخلاق می شود.

بنابراین این ماه انسان باید بسیار به خودش بپردازد و خداوند این را از ما خواسته. گفته است که مؤمنان باید در روزه داری یک هدف داشته باشند و آن رسیدن به قله تقوا است یعنی زندگی بدون گناه، تقوا یعنی طبق دستورات خدا عمل کردن و ذره ای گناه نکردن. لذا باید روزه را کامل کرد و نه تنها نخورد و نیاشامید، باید تمام وجودمان روزه داشته باشد در قبال گناه.

امیر مؤمنان (ع) می فرماید:«  الصیام اجتناب المحارم » اساساً روزه داری یعنی اجتناب از گناه .

حضرت زهرا (س) می فرماید:« ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه» روزه دار با روزه اش چه می کند، چه به روزه اش می آورد روزه داری که زبانش به کنترلش نیست، چشمش کنترلش نیست، گوشش و دستش و کارش کنترلش نیست و به سمت گناه می رود.

امام صادق (ع)می فرماید: اگر می خواهی روزه بگیری این طور روزه بگیر، باید گوش، چشم، زبان، تمام وجودت روزه دار باشد، آن وقت این روزه گذشته را جبران می کند، شخصیت الهی به تو می دهد، آینده ات را به نور ایمان و تقوا و اخلاق رقم می زند اما اگر فقط نخوریم و نیاشامیم روزه گرفته ایم اما بهره نبردیم، استفاده نکردیم و به همین جهت چند کار در متون فاخر دین سفارش شده برای ماه مبارک رمضان که من عرض می کنم.

اول آن ها شکر خدا است. خداوند به همه ما عمر داده، سلامتی و توفیق روزه داری داده، ما را به مهمانی آسمانی و سرنوشت ساز دعوت کرده، این شکر می خواهد. آدم وقتی کسی او را دعوت می کند تشکر می کند، اصلاً برای دو ساعت، آن هم دنیایی. خداوند سی روز ما را آسمانی دعوت کرده، تمام فرشتگان را خداوند امر کرده که بر روزه داران من دعا کنید. خواب ما را عبادت کرده، دعای ما را مستجاب کرده، عمل ما را مقبول کرده و برای هر عملی که در این ماه انجام می دهیم ثواب مضاعف کرده و این را باید شکر کنیم.

دوم حفظ خود از گناه. تا می توانیم باید گرد گناه نگردیم. گناه گاهی جاذبه دارد و انسان را به سمت خود می کشد، باید خود را حفظ کنیم و گاهی حمله می کند و می آید ، آن نیز باید خود را حفظ کنیم.

سوم عمل به اعمال خیری که در این ماه فوق العاده سفارش شده که من برخی از این اعمال را محضر مبارک شما عرض می کنم.

اولین این ها تفکر و محاسبه نفس است. انسان بنشیند یک ساعت فکر کند و محاسبه خود کند که الآن در چه وضعیتی قرار دارد گذشته اش چی می باشد؟، آیا گذشته روشن دارد؟، بی گناه است؟ گناهی ندارد؟، حق الناس یا حق اللهی به گردنش نیست؟، الآن خدایی ناکرده اگر بمیرد با چه شرایطی از دنیا می رود؟، محاسبه کند و بعد آن ضعف ها و کمبودها و عصیان ها و نقصان ها را جبران کند.

دوم قرائت قرآن و فهم آن. «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» بنشیند با قرآن انس داشته باشد. قرآن کتاب خدا است که خداوند نازل کرده که انسان از این دنیا فاصله بگیرد و بالا برود. به انسان علم بدهد، بصیرت بدهد، دانش بدهد، قرآن برای این است. بخواند، بفهمد، ایمان بیاورد و عمل کند. با قرآن انس داشته باشد، خودش و خانواده اش. اگر یک خانواده با قرآن انس داشته باشد از تمامی مشکلات و بدی ها و انحرافات مصون خواهد بود.

سوم خدمت به مؤمنان . اولین خدمت نسبت به خانواده. مردان نسبت به همسر، همسر نسبت به شوهر، هر دو نسبت به فرزندان، فرزندان نسبت به والدین، به همسایگان، به خویشان، به فقرا، به مردمی که نمی توانند سفره افطار حتی ساده ای داشته باشند کمک کنند، خدمت به فقرا.

چهارم افطاری دادن و اطعام. بسیار سفارش شده که اطعام کنید در ماه مبارک رمضان، افطاری دهید، به ویژه برای کسانی که توانایی افطاری مناسب را ندارند.

پنجم حضور در مساجد و نماز جماعت خواندن، چه صبح، چه ظهر و عصر و چه مغرب و عشاء. ثوابش این قدر است که فرشتگان نمی توانند بشمارند.

ششم دعاهایی که در این ماه سفارش شده که در کتن ادعیه مثل مفاتیح است، چه روزها و چه شب ها.

هفتم کینه ها، حسادت ها، قهرها ، ناراحتی ها از همدیگر کنار بگذاریم ولو حق با ما باشد. به خاطر خدا و نورانیت قلب انسان ، انسان تمامی کدورت ها را کنار بگذارد، زن و شوهر از قهر آشتی کنند، پدر و مادر اگر با فرزندان قهر هستند آشتی کنند، اقوام با هم، دوستان با هم، برای هم دعا و آشتی کنند. احترام، ادب، اخلاق، یک رنگی و صداقت و با هم بودن به ویژه در رابطه با خویشان.

شب قدر را مواظبت کردن. شبی است که بیش از هزار ماه ارزش دارد .

و نکته آخر اینکه خوش اخلاق و خوش برخورد بودن، مؤدب بودن. خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می فرماید: این ماه (ماه مبارک رمضان) ماه خوش اخلاق شدن است، خوش برخورد شدن است. خوش اخلاقی نه یعنی در قبال دیگران خوب برخورد کردن اگر خوب با ما برخورد کنند، از این فرا تر است و اگر بدی نیز با ما کردند ما خوب باشیم وگرنه ما نیز مثل آن ها می شویم.

لذا خداوند میس فرماید به رسول خدا: «اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم» تو بالاتر از خلق عظیم هستی. چرا؟، چون هم با دوستانش خوش اخلاق بود و هم با دشمنانش.

انسانی که در خانه خوش اخلاق است، در جامعه خوش اخلاق است، در محیط کاری، در محیط اجتماعی خوش اخلاق است مثل یک گل خوش بو، مثل یک ماه تابان و مثل یک چشمه جوشان در خدمت مردم است طوری که مردم، خانواده، فرزندان، همسر در کنار او احساس آرامش می کنند و در نبودش احساس تنهایی می کنند، این روش رسول خدا است.

ماه مبارک رمضان یک همچنین ماهی است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با جامعه قرآنی کشور مطالب بسیار مهمی ایراد فرمودند که بنده به فرازهای مهم آن سخنان اشاره احلیلی می کنم.

فرمودند تمامی مشکلات جوامع اسلامی بخاطر دوری از قرآن است. اگر شما می بینید فرهنگ اسلامی در برخی از کشورها از بین رفته و در برخی کمرنگ است به این خاطر است که آن جوامع از قرآن فاصله گرفته اند، اگر شما می بینید بر سرزمین های اسلامی کشورهای استکباری مثل آمریکا به حقیقت حکم می رانند بخاطر فاصله از قرآن است، اگر می بینید در فلسطین رژیم اشغالگر قدس مردم فلسطین را قتل عام می کند و سران کشورهای اسلامی، مردم آن کشورها انتظار دارند، گله دارند که آمریکا این کار را محکوم کند و خودشان کاری نمی کنند این بخاطر فاصله از قرآن است.

فرمودند در جامعه خود ما از قرآن عقب هستیم و باید با عمل به قرآن مسیر رشد و پیشرفت خود را رقم بزنیم.

فرمودند قرآن در مرحله ی قرائت و فهم و ایمان و عمل باید مورد توجه قرار بگیرد. مهم عمل به قرآن است، مهم تدبر در قرآن است.

فرمودند آمریکا الآن جرئت پیدا می کند سفارت خود را به بیت المقدس ببرد و اعلام بکند که اینجا پایتخت رژیم اشغالگر قدس است. این کار با تمامی موازین دیپلماسی جهانی منافات دارد اما شما می بینید بسیاری از کشورهای اسلامی صدایی از آن ها شنیده نمی شود و این بخاطر جدایی از قرآن است.

به همین خاطر است که در تمامی قیام ها و نهضت های اسلامی شما می بینید تمامی و اساس این نهضت بر اساس آموزه های قرآنی است، همین انقلاب شکوهمند ایران محصولی از قرآن و مکتب اهل بیت است و به همین خاطر باید مسئولان کشور و همچنین تمامی سرزمین های اسلامی به آموزه های قرآنی توجه ویژه کنند. در سیاست، فرهنگ، دراقتصاد، در امور اجتماعی، در عرصه علم و فن آوری بر اساس قرآن برنامه ریزی و مدیریت کنند.

روز سه شنبه روز بهره وری و بهینه سازی مصرف است. مصرف یک بخش از چرخه ی اقتصاد است و اگر مصرف بیش از تولید باشد قطعاً ایجاد تورم می کند. مثلاً آب تولیدی در یک مملکت مقداری باشد اما مصرف آب بیش از تولید باشد، قطعاً در آن کشور مشکل آب پدید می آید. در عرصه های اقتصادی اگر یک کالا مقدار تولیدش کمتر از مصرفش باشد و مصرف بیشتر از تولید باشد این چرخه ی اقتصاد، این منظومه اقتصاد دچار بحران می شود به همین خاطر جامعه ما در عرصه مصرف با نگاه اقتصاد مقاومتی با دقت تمام به دور از اسراف باشد به ویژه در شرایط کنونی که مملکت ما ، به ویژه استان ما دچار بحران کم بارشی است باید در مصرف آب کاملاً اقتصادی عمل شود وگرنه بعد از مدتی دچار بحران خواهیم شد. مسئولان باید تلاش خود بکنند در جهت تأمین آب اما خود ما مردم هم باید مراقبت کنیم در عرصه مصرف. اگر مصرف ما طوری باشد که اسراف آمیز باشد قطعاً به حوزه تأمین و اقتصاد و عرصه تولید و مدیریت آب لطمه خواهد زد. در تمامی کالاها هم به همین شکل. اساساً اگر اسراف وجود داشته باشد انسان هم به جامعه خود لطمه می زند و هم به دارایی خود و این یک کار عقلانی نیست.

به همین جهت باید مواظبت کرد در استفاده آب، در عرصه تغذیه، در عرصه های مختلف زندگی باید بدون اسراف داشته باشیم.

روز سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، روز مقاومت، ایثار و پیروزی است. یاد و خاطره شهدا، امام شهدا گرامی می داریم و از تمامی رزمندگان اسلام، نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و تمامی آن عزیزانی که در آن  بحبوحه سخت جان خود را گذاشتند برای دفاع از این مملکت و انقلاب یاد و خاطره آن ها را گرامی می داریم و قدردان آن نعمت های بزرگ هستیم.

در آخر سه نکته به مسئولان عزیز تذکر می دهم و امید دارم ان شاءالله با بزرگی و تلاشی که دارند این سه مسأله مدیریت شود.

یک، اشتغال و رفع بیکاری.

 الآن اشتغال در استان و در سطح ملی نیاز به یک تصمیم دانش بنیان و یک مدیریت جهادی دارد. الآن جوانان عزیز این استان و کل مملکت نیازمند عنایت مسئولان در رابطه با اشتغال هستند. اگر حتی کارهای دیگر زمین گذاشته شود و به این مسأله پرداخته شود جا دارد. جوانان تحصیل کرده، جوانانی که آموزش فنی و حرفه ای  دیده، جوانانی که خودشان می توانند کارآفرینی کنند، تعاونی درست کنند، این عزیزان نیاز دارند به حمایت، حمایت عادی و مرسوم و معمول کافی نیست و باید جهادی عمل شود، باید با تمام قدرت در این مسأله وارد شد و الحمدلله مسئولان استان دارند تلاش می کنند، تقاضا دارم این تلاش مضاعف شود، عنایت کنند به موضوع اشتغال و رفع بیکاری.

دوم مدیریت آب شرب استان است.

الحمدلله در این سال های اخیر خیلی تلاش شده، آب شیرین کن ها زده شده، کارهای خوبی صورت گرفته شده، سد ها مشغول تأسیس است اما در شرایط کنونی آب شرب استان نیاز به یک عنایت ویژه و مقطعی دارد. برخی جاها نیاز دارد به تأمین منبع های بزرگ آب، تأمین آب بصورت سریع.

عنایت کنند مردم عزیز این استان که من بارها گفته ام و خدا را شاهد می گیرم که از بهترین مردم ایران هستند، عنایت کنند این مردم دچار این بحران نشوند، تلاش کنند، کوشش کنند و همه هم کمک کنند، چه خود مردم و چه مسئولان و چه خیرین، عزیزان خیر اگر شما می خواهید کار خیر کنید یک منبع بزرگ آب برای یک روستا وقف کنید، تأمین آب کنید، این کار خیر، همه کمک کنند برای رفع این مشکل.

مشکل دیگر رفع تورم و گرانی و رکود است. استان ما یک استان برخوردار است. الحمدلله همه هم این عنایت دارند که خدمت به مردم کنند، همه مسئولان چه رده های ارشد و چه رده های میانی و پایین، همه. عنایت داشته باشید عملاً اجرایی و مردم لمس کنند که رفع گرانی شده، رفع تورم شده، رفع رکود شده و با توجه به مشکلات اقتصادی که ما داریم اگر این مسأله مدیریت شود ان شاءالله فضا در حوزه اقتصاد بهتر از این خواهد شد.

نکته آخر اینکه خیرین، خیریه ها تا می توانند به اقشار مستضعف جامعه کنند. آن عزیزانی که الآن شغل ندارند، دچار مشکل مالی هستند،  کمک کنند و این یکی از بهترین کارهایی است که در این مقطع صورت می گیرد.

عزیزان خیر در کنار اینکه مسجد و حسینیه می سازند و این کارهای خیر انجام می دهند جامعه خیرین اشتغال ساز درست کنند. یعنی بروند یک کارگاه درست کنند و وقف جوانان این استان کنند و جوانان بروند مشغول کار شوند و این از هر کارخیری الآن بهتر است، هم اقتصاد راه می افتد، تولید می کنند و هم چند نفر سر کار می روند و این چند نفر چند خانواده را مدیریت می کنند.

در همان کارگاه هم یک مسجد کوچک بسازند و ثواب مسجد هم می برند. هر خیری که می خواهد حسینیه بسازد، مسجد بسازد در کنار این حسینیه و مسجد یک کارگاه اقتصادی، تولیدی درست کند برای جوانان آن روستا و محل، خواهر، برادر مشغول کار بشوند. این ها کار خیر می شود و در هر زمان کار خیر و وقف یک جور است و مجمع خیرین اشتغال ساز یک کار خیری است که ان شاءالله انجام بگیرد.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com