News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

جامعه مسلمان جهان بزودی مرگ آمریکا را خواهد دید/ استان بوشهر استان ولایت و ولایتمداری است

 

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/03/04به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر


خطبه اول

ماه مبارک رمضان بهار معنویت و کمال انسانیت انسان است، ماه نجات انسان از غرق شدن در باطلاق متعفن گناه در دنیا و عقوبت در آخرت است، ماه بهار قرآن است. برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است. از دو جهت یکی اینکه مبدأ نزول قرآن در ماه مبارک رمضان شب قدر بوده و جهت دیگر این است که مردم در ماه مبارک رمضان با قرآن انس بیشتری پیدا می کنند، قرائت، تفسیر، فهم به قرآن احیاء می شود و لذا ماه بهار قرآن است.

به همین جهت خطبه اول را پیرامون سبک زندگی اسلامی و قرآن و به تعبیری زندگی قرآنی مطالبی عرض می کنم.

خداوند در قرآن می فرماید:« کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ» قرآن کتابی است که ما از فضای عرش به سوی تو ای رسول خدا، خاتم الانبیاء، محمد مصطفی (ص) نازل کردیم. چرا؟، «لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» تا مردم را تو با قرآن از ظلمت های مختلف به سمت نور کمال انسانی هدایت کنی و آن ها را از این بحران نجات دهی.

چند نکته مهم در این آیه است.

یکی اینکه قرآن کتاب عرشی است، از جانب خدا به سوی پیامبر فرو فرستاده شده است .

فلسفه این نزول قرآن این است که مردم بدون اسلام، بدون قرآن در ظلمت های مختلفی هستند، ظلمت علمی، ظلمت معرفتی، ظلمت اجتماعی، مدیریتی، رفتاری و اخلاقی، ظلمت خانوادگی، انواع و اقسام ظلمت ها .

خداوند می فرماید ما این قرآن را فرو فرستادیم که یا رسول الله تو مردم را از این ظلمت ها که در آن قرار دارند بیرون آوری و به سمت نور کمال انسانی هدایت کنی، یعنی انسان بدون قرآن یعنی انسانی که در بند ظلمت های گوناگون دنیوی است، انسان بدون قرآن یعنی انسان به دور از هدایت های خدایی، انسان بدون قرآن یعنی انسانی که در حضیض حیوانیت اسیر است و به کمال انسانیت انسان دسترسی ندارد.

به همین جهت است که همیشه در کلمات پیامبر گرامی اسلام و آیات شریفه و سخنان معصومین (ع) انس با قرآن است.

مستحب است انسان هر روز 50 آیه شریفه قرآن قرائت کند، در ماه مبارک رمضان ختم قرآن کند، تمام سفارش شده به مراجعه به قرآن اما از همان ابتدا صدر اسلام گروهی بودند که اینان مانع مراجعه مردم به قرآن می شدند «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ » کسانی که کافراند به جامعه این طور تحمیل می کردند که به هیچ صورت به قرآن مراجعه نکنید، حرف شنوی از قرآن نداشته باشید، به خلاف سفارشات ذات اقدس باری تعالی و رسول خدا و اهل بیت .

پیامبر اسلام، پیامبر رحمت است و هیچ گاه نه در دنیا و نه در آخرت دیده نشده گلگی کند از کسی جز یک مورد و آن این است که خدایا امت من برخی قرآن را کنار گذاشته اند، انس با قرآن نداشته اند.« وَقالَ الرَّسولُ يا رَبِّ إِنَّ قَومِي اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا» آن پیامبر رحمت در روز قیامت این گلگی می کند و عامل سقوط برخی از مسلمین را این می شمارد که قوم من قرآن را کنار گذاشتند و به آن عمل نکردند و انس با آن نداشتند و به آن عمل نکردند.

خداوند می فرماید اگر شما بخواهید عظمت قرآن را درک کنید من برای شما یک مثال می زنم. اگر ما این قرآن را بر کوه نازل می کردیم. «لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا» می دیدی ای رسول خدا که این کوه در مقابل مفاهیم قرآنی خاشع می شد، سجده می کرد. آن عظمت بلندای این کوه در برابر والایی قرآن فروتنی می نمود اما چگونه است که مسلمانان در برابر قرآن این چنینی سر تعظیم فرود نمی آورند، مراجعه نمی کنند، استفاده نمی کنند جز مؤمنان.

«وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا» مؤمنان این گونه هستند که وقتی آیه ای می شنوند بر ایمانشان اضافه می شود چون بر دانش و معرفت و سوادشان افزوده می شود اما به خلاف مؤمنان افرادی این طور هستند «إِذا تُتْلى عَلَيْهِآياتُنا وَلَّى مُسْتَكْبِراً » وقتی آیه ای می شنوند پشت به قرآن می کنند.

تنها راه نجات انسان از سقوط در باطلاق متعفن حیوانیت دنیا رجوع به قرآن است، نجات انسان از عذاب آخرت رجوع به قرآن است چون قرآن آمده انسان را از ظلمات به نور برساند.

شما می بینید قرآن همه چیز را در خود دارد برای هدایت انسان. ساختار هندسی و ساختار آیات که ملاحظه می کنید می بینید آیات بسیاری در رابطه با معرفت دنیایی و فرا دنیایی است، اساس زندگی انسان علم و دانش و معرفت است و چون حیات انسان فرا دنیا است، در دنیا 80 سال عمر می کند و بعد از آن به فراتر از دنیا می رود خداوند تمام امور معرفتی که نیاز است انسان در این باره داشته باشد و دست آن کوتاه است از این معارف به ویژه بعد از مرگ که تجربه نشده برای کسی که بیان کند، همه را خداوند بیان می کند.

در رابطه با دنیا صحبت می کند، تمام نظام کهکشانی که همه این پدیده ها مخلوق خدا است را بیان می کند، در رابطه با مرگ و پس از مرگ ، حساب و کتاب سخن می گوید، بر معرفت انسان می افزاید و نظام معرفتی انسان را تبعید می کند.

دوم کتاب هدایت است، هدایت های فکری، رفتاری، اخلاقی است.« إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ » قرآن شما را به بهترین شاخص های فکری و رفتاری و اخلاقی هدایت می کند. در خانه چگونه انسان باشد، در اجتماع و محل کار چگونه باشد، اخلاق آن چگونه باشد، رفتار او چگونه باشد و چگونه بیاندیشد، همه را قرآن بیان می کند.

کتاب نجات انسان از اموری که انسان را در دنیا محبوس می کند، دنیایی می کند، لذا می فرماید فریب دنیا نخورید، یک بازی است که بعد از مدتی ترک می شود.

از ویژگی های شیئی که عنوان یک بازی را به خود می گیرد این است که شروعی دارد و اتمامی و در این بازی چیزی محصول به دست نمی آید و فریب دنیا نخورید و به فکر آخرت باشید. «ان الدنیا دار مجاز و الاخرة دار قرار ».

 قرآن فراوان در باره آخرت گرایی سخن گفته ، عملی کنید در دنیا که به درد آخرت بخورد.

و از آن طرف کتاب کمال انسان است، انسان با قرآن به اوج کمال انسانی می رسد اما ما با قرآن چگونه رفتار می کنیم، خیلی توجه کنیم احترامش را حفظ کنیم، در بلندی می گذاریم، بدون وضو دست نزنیم و بعد از آن قرائتی می کنیم در حالی که قرآن تنها این نیست، قرآن اولین نکته این است که بعنوان کتاب نجات،کمال و معرفت و هدایت خدایی بدانیمش و بعد از آن حریمش نگاه بداریم و بعد قرائت کنیم برای اینکه بفهمیم خدا برای ما چه می گوید و سپس ایمان بیاوریم و سپس عمل کنیم.

عمل کنیم وگر نه اگر بخوانیم و نفهمیم این قرائت ارزشنی ندارد، بخوانیم و بفهمیم و ایمان نیاوریم ارزشی ندارد و اگر ایمان نیز بیاوریم و عمل نکنیم این ثمره قرآن در زندگی ما پیدا نخواهد شد.

به همین جهت قرآن کتاب کمال و نجات انسان است، بخوانیم و بفهمیم و ایمان بیاوریم و عمل کنیم.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با کارگزاران و مسئولان ارشد نظام سخنان بسیار راهبردی و مهمی ایراد فرمودند که باید سرلوحه برنامه همه مسئولین قرار بگیرد.

در این بخش به برخی از بیانات راهبردی معظم له اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند آمریکا از ابتدا انقلاب تا الآن با تمام توان خود علیه انقلاب فعالیت کرده و انواع اقدامات در سطح ملی ، منطقه ای و جهانی اعمال کرده، فرمودند ما شک نداریم که دشمن شکست خواهد خورد و ما هر روز بر توان و قدرتمان اضافه شده و خواهد شد.

فرمودند ما تجربه های زیادی از برخورد با آمریکا و جهان غرب داریم. بیان داشتند «من جرب المجرب حلت به الندامه» اگر کسی تجربه ای که کرده و موفق نبوده دوباره تکرار کند قطعاً پشیمانی خواهد داشت به همین خاطر مواردی را بعنوان تجربه بیان کردند.

فرمودند نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس اسلام با تمام شاخص های پیشرفت و عدالت و ایمان و اخلاق و تقوا و مردم سالاری دینی تشکیل شده، فرمودند دولت جمهوری اسلامی نمی تواند با آمریکا تعامل مثبتی داشته باشد چرا که آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست، نه تنها این دولت اخیر ، نه تمامی دولت های قبل نیز اینچنین هستند و ذات آمریکا این است که هر چیزی به سودش است ولو خلاف انسانیت انسان و معاهدات بین المللی هم باشد عمل می کند. میز م ذاکره با آمریکا این طور است که هر کس که نشسته است طرف مقابلش که آمریکا است باید مهر خیانت، بد عهدی، پیمان شکنی، ظلم و ستم و خیانت به پیشانی آمریکا بزند، به هیچ چیزی جز تسلیم راضی نمی شود.

لذا تعامل با آمریکا هر کس که اقدام کرده پشیمان شده، مثل خود ما. چگونه با این برجام برخورد کرده، چقدر دولت ما کوتاه آمد، آخر این شد.

اروپا هم این طور است، انگلیس هم همین طور است، فرانسه همین طور است، این ها ذاتاً یک ماهیت دارند، از آن طرف آمریکا این طور فشار می آورد ، شلوغ کاری می کند، من از برجام خارج می شود و شدم، اروپا هم این چنین عمل می کند باشد که بتواند ایران را کنترل کند که خارج نشود و همان امتیازاتی را که آمریکا می خواهد به شکل دیگری ارائه کنند، به دست آورند و ایران را مثلاً از آمریکا بترسانند.

به همین خاطر مقام معظم رهبری فرمودند باید اروپا متعهد شود محکوم کند آمریکا را که چرا از این قطع نامه خارج شدید، تضمین دهد که تحریم ها را اعمال نمی کند، بانک ها با ایران تعامل مثبت دارد، نفت ایران خریداری می شود، ارز به مملکت برگردانده می شود و تمامی امور باید تضمین باید بدهد هر چند اعتمادی نیست.

فرمودند انعطاف در برابر آمریکا ثمربخش نیست، ما هر چه اقتدار از خود نشان دهیم آنان خائف خواهند شد ولی هر چه انعطاف به خرج دهیم فکر می کنند ما در نهایت ضعف هستیم. به همین خاطر شما می بینید در دولت های قبل انعطاف نشان دادند بوش گفت شما کانون شرارت هستید، طبیعت جهان غرب این چنین است.

فرمودند ما نباید اقتدار نظام و اقتصاد نظام را گره به برجام بزنیم، باید روی پای خود بایستیم چون این گره زدن به برجام گره زدن به پیزی است که در اختیار ما نیست ، تحت مدیریت آن ها است. ما باید ساختار مهندسی اقتصاد خودمان در دست خودمان باشد و راهی جز اجرای اقتصاد مقاومتی نیست، توجه به منابع سرزمینی، ایجاد بستر برای سرمایه گذاری، تکیه به نیروهای مؤمن و جوان ایران مثل جبهه های جنگ و حرکت های جهادی در این رابطه.

فرمودند که مسأله آمریکا مسأله اتمی با ما نیست او سر اسلام و انقلاب با ما سر جنگ دارد و این ها بهانه است. مسأله اتمی حل شود مسأله دیگری را بیان می کند ولی آمریکا بداند که عمر ظلم ، ستم و خیانت او در حال انقراض است و ان شاءالله ایران اسلامی و جامعه مسلمانان جهان و مظلومان هر چه زودتر مرگ آمریکا را خواهند دید.

فرمودند که اینکه ما اثبات کردیم آمریکا بد اخلاق و بی آبرو است یا بین آمریکا با اروپا ظاهراً یک فاصله ایجاد کردیم، فرمودند ما برای این مذاکره نکردیم و ما برای رفع تحریم مذاکره کردیم و مطمئن باشید در یک جا اروپا با آمریکا به هم پیوند می خورند و اینکه ما آمدیم و آمریکا را بی آبرو کردیم و نشان دادیم بد اخلاق است.، مگر آمریکا آبرو داشته؟، مگر آمریکا خوش اخلاق بوده؟، همه جهان می دانند کشوری که با قتل عام مردم بومی آمریکا مثل سرخ پوستان بنا شده، ستم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی او تمام تاریخ را گرفته، بد اخلاقی او در تاریخ اثبات شده نیازی به این کارها نیست، مهم رفع تحریم ها است و مقام معظم رهبری این را خواستند از مسئولین محترم و باید توجه کرد.

روز شنبه، دهم ماه مبارک روز وفات حضرت خدیجه کبری است، ام المؤمنین، بزرگ بانویی که در تمامی بحران های صدر اسلام در خط مقدم حمایت از پیامبر گرامی اسلام و دین اسلام بود و محصول وجود مبارکش کوثر آل محمد (ص) است ،حضرت فاطمه زهرا (س). خداوند آن بزرگ بانو که از چهار بانوانی است که بهشت مشتاق حضور آنان است غریق رحمت کند و ما را رهرو راه آن بانوی بزرگ قرار دهد.

روز پنجشنبه نیز، 10 خرداد مطابق با نیمه ماه مبارک سالروز تولد مبارک کریم اهل بیت است. امام حسن مجتبی (ع)، امامی که نماد تعقل و عقلانیت اسلامی است، نماد وحدت و ولایتمداری است، نماد هدایت و صبر و شکیبایی است. فرمودند بهترین بهترین ها و زیباترین زیباترین ها اخلاق نیکو است و این پیام امام مجتبی است، خانه ما باید خانه اخلاق باشد، محیط کاری ما ، راوبط اجتماعی ما باید همه بر اساس اخلاق باشد و فرمودند میزان اخلاق هم مشخص است. آن چه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند. تبریک عرض می کنم و امید دارم دعای خیرش نصیب همه ما گردد.

مجدداً سالروز فتح و ظفر و آزادسازی خرمشهر عزیز را به همگان تبریک عرض می کنم و یاد و خاطره شهدا و امام شهدا گرامی می داریم و از تمامی نیروهای مسلح، ارتش قهرمان، سپاه و بسیج، نیروی انتظامی، همه عزیزان، مردم که در آن حماسه حضور داشتند تشکر و قدردانی می کنیم.

و در آخر تشکر و سپاس خود را اظهار می کنم از برنامه هایی که در تأمین آب استان و تأمین برق استان توسط وزیر محترم و مسئولان عزیز استان در سفر اخیر وزیر محترم صورت گرفت که کار بزرگی شد الحمدلله و امید دارم هرچه سریعتر این پروژه ها به بهره برداری برسد و مشکل تاریخی آب استان حل شود که استان بوشهر و مردم عزیز این استان لیاقت همه این خوبی ها دارند و از اینکه در استان وحدت و اخلاق است، همه بال نظام هستند و بار نظام نیستند، همه در صحنه آمدند که بیان کنند همان طور که رزمندگان در جبهه ها از حریم ولایت دفاع کردند ، از آرمان ها و ارزش ها حمایت کردند الآن نیز با تمام توان در خدمت انقلاب و مقام معظم رهبری و آرمان ها و ارزش ها هستند.

این استان بوشهر است، استان ولایت و ولایتمداری است.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com