News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

برخورد قاطع با مفسدان و عدالت‌محوری خواسته مهم مردم از قوه قضائیه است/بیانیه مقام معظم رهبری تبیین و گفتمان غالب شود

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/12/17شهر بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، سبک زندگی اسلامی، شیوه نجات و کمال بشری، راه قرآن، راه انبیاء و اولیاء خدا، راهی که راه خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) است.

به مناسبت حلول ماه مبارک رجب و تولد آسمانی باقرالعلوم امام محمد بن علی ( علیه آلاف تحیة و الثناء) آموزه ای از آموزه های سبک زندگی اسلامی به محضر مبارک شما عرضه می دارم و آن نقش دعا در زندگی انسان است.

ماه مبارک رجب ماه دعا است، ماه استغفار است، ماه اوج گیری انسان به سمت خدا است.

خداوند می فرماید که انسانی که اهل دعا نیست، اهل خدا نیست. انسانی که اهل دعا نیست مورد توجه و لطف الله نیست.

رسول خدا به تمام مردم برسان که اگر اهل دعا نباشند مورد اعتنا و توجه ما نخواهند بود.

«قَالَرَبُّكُمُ ادْعُونِي» خداوند فرمان می دهد که ای مردم اهل دعا باشید. نظام کلام بشری و الهی در جهان به دو شکل است، گاهی کلام نازل است یعنی کلامی که از عرش به سمت انسان می آید و آن وحی است، قرآن، انجیل، تورات، زبور، به این نوع کلمات کلام نازل گفته می شود و این ارتباط خدا با انسان است اما ارتباط انسان با خدا دعا است که به آن کلام ساعد گفته می شود یعنی کلامی که بالا می رود و حقیقتاً آن کلام نازل یعنی سخنان خدا که بر ما نازل شده به این خاطر است که ما دارای کلام ساعد شویم، اهل دعا شویم. دعا نشان از معرفت انسان است، انسانی که دعا می کند خدا شناس است چون دارد با خدا سخن می گوید.

وجود خدا، قدرت خدا، اوصاف عالیه خداوند را ایمان دارد لذا دعا می کند.

از آن طرف فقر خودش را، نیاز خود را می شناسد.

سوم راه رفع فقر خود را از طریق دعا و خدا می داند.

به همین جهت انسانی که اهل دعا است دارای روحیه و رویه عرفانی است، اهل کمالات است و به همین جهت حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) فرموده اند: «أفضل العبادة الدعاء» بهترین عبادت دعا است.« "أَحَبُ الْأَعْمَالِإِلَىاللَّهِ عَزَّوَ جَلَّ فِيالْأَرْضِ الدُّعَاءُ» محبوب ترین عمل برای خدا در بین زمینیان دعا است.

رسول خدا در حدیثی نقل می کنند دو نفر اهل بهشت بودند در قیامت، اعمالشان در دنیا همانند هم بود اما یک نفر از اینان در مرحله بالای بهشت، مقام بالاتر و یک نفر از این ها در مرتبه پایین تر. سؤال کردند چرا با اینکه ما عملمان در دنیا واحد بوده و مشابه هم اما این فرد را بالا برده اید و این فرد پایین؟ گفت این فرد را که بالا بردیم بیشتر اهل دعا بود.

«ترک الدعاء معصيه» انسان دعا را ترک کند این مایه گناه کاری است، زمینه برای گناه فراهم می شود، دعا مایه انس انسان با خدا است، تمام انبیاء و اولیای الهی یکی از ویژگی آن ها این بود که بسیار اهل دعا بودند. کسی که اهل دعا است، اهل انس خدا است، کسی که فقر خود را می شناسد و راه رفع فقرش را عنایت خدا می داند و از خدا می خواهد این انسان بزرگی است که در اوج توحید، معرفت، اوج کمال انسانی است و به همین جهت است که انسان هایی که اهل دعا نیستند قطعاً در دام دنیا گرفتار می شوند اما کسانی که اهل دعا هستند و انس با دعا دارند این ها کمتر گرفتار دام دنیا می شوند.

خود دعا توفیقی است الهی برای انسان مؤمن . لذا یکی از ویژگی های انسان و تمایز آن با حیوانات تدین اختیاری است. حیوان تدین ندارد و این انسان است که می تواند متدین باشد و در بین متدینین خداوند توفیق داده است به برخی که اهل انس با خودش باشند و آن مؤمنین اهل دعا هستند.

ماه مبارک رجب ماه دعا است به همین خاطر باید در زندگی ما با شروع ماه رجب که امروز است تغییری جدی از ماه های قبل باشد گذشته از اینکه انسان باید همیشه اهل دعا باشد اما ماه مبارک رجب، شعبان و رمضان این اوج رشد معنوی و انس انسان با خدا است.

انسانی که اهل دعا نیست آرام آرام گرفتار می شود و فاصله می گیرد از خدا اما انسانی که اهل دعا است انس می گیرد با خدا و به سمت خدا می رود. تأثیر جدی در زندگیش دارد، در اقتصادش، در فرهنگش، در ارتباط خانوادگیش، در محیط کارش، در تمامی فراز و نشیب زندگی چون انس و رفاقت با خدا دارد او مبتلا به گناه نمی شود و خود دعا یک مدرسه معرفت برای انسان است.

کتاب صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) را ملاحظه بفرمایید اوج معرف الهی است. به ویژه جوانان باید با انس با دعا از این فضای معنوی ماه مبارک رجب استفاده کنند و به معماری شخصیت الهی خود بپردازند.

در رابطه با دعا چه آثار دنیایی دارد، چه آثار اخروی دارد، چه مشکلاتی نیست که دفع کند، چقدر برکات می آید، شرایط استجابت دعا چیست ان شاء الله این موضوع خطبه اول در نماز جمعه ماه رجب ما است.

پیامبر گرامی اسلامی می فرماید:« أَلدُّعاءُ يَدْفَعُ الْبَلاءَ» بعد می فرماید نه هر بلایی حتی بلایی که نازل شده است. یک سری بلا ها است که مقدر شده و انسان با دعا می تواند آن ها را بر طرف کند، چقدر برکات با این دعا نازل می شود اما دعایی که از سر اخلاص باشد و توسط شخصی باشد که وجودی پاک و مطهر باشد که پیرامون این موضوع مفصل صحبت خواهیم کرد.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در بیانیه ای که مشهور است به گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که بر تمامی شخصیت های علمی و فرهنگی، مسئولان کشور و همه دلسوزان انقلاب به ویژه جوانان لازم است پیرامون این بیانیه تحقیق کنند، کرسی های نظریه پردازی داشته باشند، شیوه های اجرایی کردن آن بررسی کنند و این بیانیه را گفتمان غالب در سراسر ایران قرار دهند چون در این بیانیه تمام اموری که در زمینه های مادی و معنوی که تمدن آفرین است حضرت آقا ذکر کرده اند.

گروه ها، دسنه جات، انجمن ها، احزاب به ویژه شخصیت های علمی، کانون های مساجد، هیأت مذهبی، دانشگاه ها، حوزه بنشینند و بررسی کنند و این را نهادینه و گفتمان غالب کنند.

نکند خدایی ناکرده شرایط طوری شود که همانند دیگر مطالب ارزشمندی که امام راحل عظیم الشأن و مقام معظم رهبری فرمودند به دست فراموشی سپرده شود.

صدا و سیما مرتب این بیانیه را تحلیل کند، کلمه به کلمه، در مساجد ما این بیانیه تحلیل شود و هر شب مقداری از آن، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز فرهنگی، حتی نمازجمعه ها این را قبل از خطبه ها صحبت کنند و بررسی کنند.

فضایی را معظم له طراحی کردند که باعث صیانت انقلاب از انحراف و تحریف، مقاوم سازی انقلاب در برابر بیگانگان و پیشرفت همه جانبه در فضای انقلاب است. پیشرفت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علم و فن آوری و امور مختلف و مسائل اجتماعی.

به همین جهت است که حضرت آقا فرمودند گاهی من بیانیه ها را دادم چیزی از عموم نخواستم اما این را می گویم کار کنید. نیروهای انقلابی پای این بیانیه بایستند، دقیق مطالعه کنند، پیرامون آن تحقیق و ریشه یابی کنند که از الآن احمدلله شروع شده و بعد این را تبیین کنند و در عرصه جامعه آن را به اجرا در آورند.

هر چه می خواهیم از انقلاب در این بیانیه است. و این نعمتی است که خداوند به ما داده که چنین رهبر فرهیخته، آینده پژوه، دلسوز، عالم داریم که این چنین این انقلاب را دارد مدیریت می کند.

ولادت امام باقر (ع) را به همه شما تبریک می گویم. امامی که کربلا را درک کرد، جزو اسرا هم بود. یک حدیثی از ایشان من برای شما نقل می کنم که می فرماید کسی که گناه می کند خدا را نشناخته است. اگر کسی خدا را بشناسد که یکی از این ابعاد خداشناسی این است که انسان در محضر خدا است و هر کاری که می کنیم در محضر خدا است. کسی این چنین خدا را بشناسد دیگر گناه نمی کند. خداوند ما را رهرو راه ایشان و مورد شفاعتشان قرار دهد.

روز شنبه سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد است. مسجد یک مکان مقدس عبادی، سیاسی و مرکز نجات ، رشد و کمال انسان است. این قدر حریم دارد که احکام خاص فقهی دارد. همه کس نمی تواند در مسجد بروند، در مسجد بایستند، یک قانون خاصی دارد. خداوند کعبه که معروف است به خانه خدا در مسجد ، مسجد الحرام قرار داد و مساجد خانه خدا است.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد آمده اند برای اینکه جوانان ، دختران و پسران مؤمن و متدین در فضایی پر از کمال و رشد اسلامی توانمند سازند و در طریق خدا قرار دهند و آینده نظام را توسط این جوانان تأمین کنند. لذا من سفارش می کنم به تمام مساجد استان به این جوانان عزیزی که در مساجد هستند، بسیج عزیز، کانون های فرهنگی هنری مساجد توجه ویژه کنند. اینان هیچ برای خود نمی خواهند و تنها چیزی که می خواهند انجام وظیفه در قبال حضرت حجة بن الحسن مهدی آل محمد (عج) و هدایت های مقام معظم رهبری و حفظ آرمان ها و ارزش های انقلاب است.

هیئت امنای مساجد، بانیان مساجد فضا را برای خدمت این جوانان فراهم کنند تا بتواند در کنار اینان به آن خدمت شایسته ای که مساجد باید به جوانان بدهد این عزیزان بپردازند، قدردان این عزیزان باشند، خدمات بسیار خوبی این کانون ها تا الآن داشتند و اگر فضا سازی شود خدمات خیلی فراتر از این خواهد بود.

بسیار مناسب است خیرین، کسانی که می خواهند خدمتی به جوانان کنند به این کانون ها کمک کنند، کانون هایی که آمده شده برای خدمت به فرزندان این ها و الحمدلله بسیار موفق هم بوده اند.

روز یکشنبه روز شهادت امام هادی (علیه آلاف تحیة و الثناء) است. تسلیت عرض می کنیم خدمت حجة بن الحسن ( روحی فداء) ، مقام معظم رهبری و همه شیعیان و حضار و از تمامی مراکز فرهنگی تقاضا دارم پیرامون این شخصیت که در اسلام بی نظیر است. لذا شما می بینید اروپا علیه امام هادی (ع) همین چند وقت قبل فعال شدند. به تاریخ و جایگاه این امام بپردازند و از تمامی مراکزی که در فضای استان در این ایام مشغول برگزاری مراسم هستند تقاضا دارم شب شهادت حضرت و شام شهادت حضرت عنایت کنند برنامه هایی که مناسب با شأن حضرت و سوگواری حضرت نیست نپردازند. هم شب شهادت و هم شام شهادت برنامه هایی نداشته باشند که خدایی ناکرده با شأن این امام که جانش را برای هدایت ما گذاشت مناسب نباشد. این را خیلی مراعات کنند، از عزیزان تقاضا می کنم.

تأسیس بنیاد شهید را گرامی می داریم و امیدواریم خانواده معظم شهدا، این عزیزان سرافراز باشند و بنیاد شهید هر چه بیشتر در خدمت این عزیزان بکوشند.

تحول در قوه قضائیه با انتصاب حضرت آیت الله رئیسی امیدوار هستیم قوه قضائیه که بسیار قوه مهمی است. عدالت محوری، حفظ کرامت مراجعین، تسریع در دادرسی، احقاق حق مظلومان، برخورد قاطع با مفسدان، اجرایی شدن فرامین مقام معظم رهبری این درخواست همه مردم است و امید داریم ان شاءالله حضرت آیت الله رئیسی موفق باشند و همان طور که در آستان قدس بسیار خدمات شایسته ای داشتند بتوانند در این قوه نیز تحول جدی ایجاد بکنند که مایه امید و دلگرمی مردم باشد و مظلومان پناهی محکم داشته باشند، نقطه اتکا داشته باشند و ظالمین دارای خوف و ترس از ظلمشان.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com