News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 96/09/03

خطبه نماز جمعه مورخه 96/09/03

 

Download8
دانلود فایل
پخش آنلاین

 

خطبه اول

در خطبه اول بنا بر این گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم و سبک زندگی اسلامی.

به مناسبت هفته گرامیداشت بسیج، این شجره ی آسمانی انقلاب در رابطه با جهاد و ارزش آن در زندگی به مقتضای این محفل نورانی مطالبی عرض می کنم.

خداوند می فرماید مؤمنان ویژگی هایی دارند که اگر یک انسان مؤمن یکی از آن ویژگی ها را از دست بدهد عنوان مؤمن از او سلب می شود.

این است و جز این نیست که مؤمنان این گونه هستند: «الذین آمنوبالله و رسوله» اینان تمام وجودشان ایمان به خدا است، ایمان به مفاد دین است، به خداوند ایمان دارند و نسبت به پیامبر خدا و عترت طاهرینش به تبع رسول خدا ایمان دارند و رهرو آن سیره ی نبوی و علوی هستند. این یکی از ویژگی های انسان مؤمن است، خود را در محضر خدا می داند، خدا را خالق خود، مبقی خود و ممیت خود می داند، به آخرت ایمان دارد ، به روز حساب ایمان دارد، دنیا را محل عبور و امتحان انسان می داند، راه نجات و راه کمال را راه قرآن ، راه خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و عترت طاهرینش می داند و عمل می کند، قرآن ، تمام شاکله ی فکری و رفتاری و اخلاقی او را معماری کرده.

«ثم لم یرتابوا» در مقابل تهاجم فرهنگی، وسوسه ها ، تشکیک ها، مسائل امتحانی در زندگی شکی در ایمان او راه پیدا نمی کند.

«ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُواْ إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا » استقامت می کند در مقابل تمام حوادثی که به ایمانش می خواهد لطمه وارد کند. این هم ویژگی دوم.

ویژگی سوم «وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ » بعد از ایمان و رهرویی راه پیامبر و اهل بیت مجاهدت می کنند در راه خدا با اموال و جانشان.

یک نکته ی خیلی مهم در این رابطه است و آن این نکته است که اول مسئله ی ایمان و پایداری و استقامت بر آن آمده. اول ایمان به خدا و پیامبر و استقامت در آن چون اگر ایمان نباشد کسی به جهاد نمی رود، ایمان ریشه ی مجاهدت است، عامل مجاهدت انسان است. تا انسان به خدا، پیامبر، آخرت، به ارزش شهادت و مجاهدت ایمان نداشته باشد اقدام نمی کند. به همین خاطر ایمان اول آمده. و بعد با داراییشان در گام اول مجاهدت می کنند. چون نوعاً جهاد در تمامی مراحل زندگی معنا پیدا می کند، انسان باید از مال خودش در راه دین خرج بکند و وقتی هم پای جنگ به میان آمد با جانشان در راه خدا مجاهدت می کنند.

«اولئك هـم الصـادقـون » این ها هستند که به راستی ایمان دارند. بسیاری هستند که می گویند ما اهل ایمان هستیم اما وقتی صحنه ی عمل فرا می رسد خودشان می فهمند که در رابطه با وجود ایمان در نهادشان چه ضعف هایی دارند. گاهی با یک شبهه ایمانشان به خدا ضایع می شود، گاهی به یک سختی در زندگی، فقر، نداری، مریضی، مشکل ایمانشان به خدا را از دست می دهند. گاهی به یک شبهه ای که مزدوران جهان استکبار تولید می کنند ایمانش به پیامبرو به خاندان پیامبر از دست می دهد. دچار شک می شوند.

وقتی پای انفاق، امداد مالی به فضاهای مورد نیاز اسلامی می رسد این ها دستشان را می بندند و کمک مالی به جبهه ها نمی کنند، به فضاهای مورد نیاز نمی کنند، مجاهدت اموال نمی کنند و در رابطه با جان که نیاز است انسان حضور پیدا کند در جبهه ها حاضرند همه چیز بدهند به جبهه نروند و خداوند می فرماید این ها در ایمانشان صادق نیستند.

چه کسانی صادق هستند ؟«الذین آمنوبالله و رسوله ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُواْ إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» ایمان به خدا و به خاندانش و محکم هستند در این ایمان و بعد در راه خدا با جان و مال اقدام می کنند و خداوند می فرماید این ها انسان های درستکار و راستگویی هستند.

اگر انسان در زندگی یکی از این امور را نداشته باشد در ایمانش اشکال وجود دارد. راه نجات انسان هم همین ایمان است.

لذا می فرماید ای مردم می خواهید شما را به تجارتی هدایت کنم که سود می برید و ضیان نمی کنید« ایمان و جهاد»، این بهترین راه برای شما است اگر بخواهید در زندگی بر اساس دانش زندگی کنید.

و بعد می فرماید :« وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» هر کس مجاهدت کند به اموال و جان، این مجاهدتش به سود خود او است و خداوند نیازی به مجاهدت ما ندارد، انسان با مجاهدت نجات پیدا می کند و به کمال می رسد.

جهاد دارای دو قسم است. جهاد درونی، مبارزه با نفس اماره و مجاهدت برونی که مجاهدت و مبارزه با دشمنان اسلام است.

حضرت ختمی مرتبت محمدبن عبدالله (ص) می فرمایند مجاهدت درونی جهاد اکبر است و مجاهدت برونی  جهاد اصغر است.چرا؟، چون اگر انسان در وجودش و در نهادش مبارزه با نفس اماره نکند ایمانش لطمه می بیند و آن وقت مجاهدت برونی را هم نمی تواند انجام دهد و دنیا گرا می شود.

انسان ها هم در زندگی دارای سه گروه هستند. یک گروه در صحنه حضور ندارند، دنیا گرا هستند. شما در تاریخ  پیامبر گرامی اسلام ، امیر مؤمنان، حضرت اباعبدالله الحسین نگاه کنید گروهی بودند که اکثریت هم بودند، این ها کاری به کار کسی ندارند، کاری به کار اسلام ندارند، هیچ گاه خودشان را در مقابل ظالمین قرار نمی دهند، حضور در هیچ جایی ندارند، اهل سکوت هستند، دنیای خودشان به هیچ نمی فروشند، در تمام صحنه های سرنوشت ساز تاریخ دین و ملت خودشان خود را کنار می کشند. انگیزه ی اصلی آن ها خودپرستی و دنیا گرایی است، دنیای خود را در خطر نمی اندازند.

گروهی دیگرحضور دارند اما در سایه. حضور در سایه دارند، یعنی بیان می کنند ما ایمان هستیم، اهل انقلاب و ولایت هستیم، حسینی هستیم اما وقتی پای عمل می رسد از سایه ی زندگی خودشان خارج نمی شوند. در صحنه ی کربلا بسیاری می گفتند حسین، اسلام، اهل بیت اما وقتی پای عمل در میان آمد گروهی حضور در سایه داشتند و از دور در سایه حسین حسین می گفتند، اعلاق حقانیت حضرت اباعبدالله می کردند اما در سایه و حاضر نشدند در صحنه حضور پیدا کنند. این افراد حضور در سایه دارند.

اما یک گروه هستند که حضور در صحنه های سرنوشت ساز دارند. این ها همان مؤمنان هستند.«الذین آمنوبالله و رسوله ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُواْ وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سبیل الله  اولئك هـم الصـادقـون» آن هایی که به جانشان و اموالشان بر گرفته از ایمانشان و ایمانشان چون کوه در مقابل شبهات نمی شکند و در راه خدا در صحنه هستند این ها صادق هستند.

شما در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ملاحظه کنید گروهی حضور در صحنه نداشتند، گروهی که خود را انقلابی می دانستند در سایه بودند ، انسان های فرصت طلبی بودند ولی یک گروه در صحنه بودند. تجلی حضور در صحنه و پیشتاز در عرصه ی حضور در صحنه بسیج عزیز بوده به همین خاطر شما می بینید و به خاطر همین حضور پر رنگ بسیج انقلاب اسلامی ایران این چنین مستحکم است و این در پرتو حضور مؤمنان بسیجی است که « آمنوبالله و رسوله» هستند « لَمْ يَرْتَابُواْ» هستند و شک به دل خود راه نمی دهند و «  وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سبیل الله  » هستند .

سپاه ما ، ارتش ما، مردم عزیز ما، تمامی این مردم بزرگوار می بینید به خاطر حضور در صحنه آن ها هم خود مدال افتخار ایمان بر سینه دارند و هم این اسلام و انقلاب را بیمه کرده اند و به خاطر همین روحیه و رویه ی ایمانی و جهادی است که دشمن قریب به چهل سال است به این انقلاب به اشکال مختلف حمله می کند اما هرچند آسیب جزئی می زند اما نمی تواند قامت این انقلاب را فرو بریزد به خاطر اینکه مردم عزیز ما ایمان دارند و مجاهدت در این راه می کنند.

خطبه دوم

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار جمعی از فرماندهان بسیج و همچنین بسیجیان سراسر کشور مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به برخی از فرازهای مهم معظم له اشاره ی تحلیلی می کنم.

فرمودند اینکه بعد از 38 سال جوانانی که نه امام را دیده اند، نه در دروران دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشته اند این گونه در صحنه های سرنوشت ساز حاضر هستند ، در فاضاهای ملی، در فضاهای مورد نیاز بین المللی و در منطقه تأثیر گذار هستند واقعاً یک معجزه است.

طبیعت هر انقلاب وقتی که انسان در تاریخ ملاحظه می کند این است که آت یک انقلاب به مرور کم می شود و شرایط از اوج به سمت مرتبه های پایین حرکت می کند، یعنی از قله ی کار که آغاز یک انقلاب است سراشیبی طی می کند و به سمت پایین حرکت می کند، یعنی شور و روحیه ی انقلابی گری در تمامی انقلاباتی که شما ملاحظه می کنید رو به سردی می گراید اما انقلاب اسلامی ایران می بینید که شرایط چگونه شده است.

علت اینکه این حرکت از شور و شعور بالا آرام آرام کم می شود یکی از علت های آن این است که نسل اول انقلاب ، نسل اول یک نهضت که انقلابی هستند و حضور در صحنه دارند جان در راه انقلاب دادند، آبرو و مال دادند، این ها یا فوت می کنند یا کشته می شوند . نسل عوض می شود، دشمن هم فعال می شود و فعالیت می کند برای اینکه شور و شعور انقلابی را از جامعه بگیرد، همه انقلاب ها در تاریخ این گونه است چه انقلابات ناسیونالیستی ملی چه انقلابات فکری و ایدوئولوژیک همه آن ها در تاریخ این گونه شده اند اما انقلاب اسلامی ایران شما ملاحظه می کنید جوانانی که ابتدای انقلاب را ندیده اند، دفاع مقدس، امام راحل عظیم الشأن، نسل اول انقلاب را ندیده اند این چنین انقلابی در صحنه هستند و نه تنها از مرزهای نظام خودشان دفاع می کنند بلکه می روند از مرزهای اسلامی و از حریم اهل بیت دفاع می کنند. در تمامی عرصه ها با تمامی توطعه های دشمن حضور دارند و با اینکه 40 سال از انقلاب گذشته این کشور انقلابی و مسمم در صحنه و جوانانی عزیز این چنین داریم. در عرصه های فرهنگی، علم و فن آوری، اقتصاد، در عرصه ی سیاست و به ویژه در عرصه ی دفاع. می فرمایند این یک معجزه است. اساساً با هیچ یک از فرمول های تحلیل یک انقلاب سازگار نیست چرا؟، چون این انقلاب بر خواسته از دین است، اسلام است، مکتب حضرت اباعبدالله الحسین است.

فرمودند شما عزیزان در منطقه توانستید آمریکا را به زانو در آورید. خوب آمریکا داعش ساخت، گروه های تروریستی ساخت، گروه های تکفیری ساخت، مزدوران منطقه را فعال کرد، اعتبارات مالی بسیار گذاشت برای اینکه خط مقاومت در جهان اسلام را از بین ببرد اما شما ملاحظه می کنید که داعش از بین رفت، خط مقاومت ، عراق، سوریه، لبنان، ایران با قدرت در جای خود هستند و هر کاری که این ها کردند که خط مقاومت ضعیف شود، این خط قوی تر شد و از آن طرف خود آن ها به ضعف دچار شدند و این به خاطر عنایت خدا و تلاش عزیزان بوده است.

معظم له در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند یکی از راهکار های دشمن ایجاد روح یأس و ناامیدی در مقابله ی پیروز مند در برابر جهان استکبار است. می گویند مشت حریف سندان نمی شود، چرا می خواهید در برابر آمریکا ، انگلیس مکار، رژیم اشغالگر قدس خودتان را قرار دهید، باید ساخت و سازش کرد. فرمودند راهکار دشمن این است. فرمود شما با شکست توطعه های آمریکا در منطقه هم توطعه های سیاسی و هم نظامی روح امید به تمامی جهان اسلام دادید و باید امیدوار و اعتماد به خدا داشت و مجاهدت کرد و آثار این مجاهدت و اتکای به خدا پیروزی است چنانکه ملاحظه شد.

حزب الله عزیز در لبنان، رژیم اشغالگر قدس تمام جهان عرب را در 5 روز شکست داد اما حزب الله عزیز دو بار این رژیم را به زانو در آورده. به خاطر روح ایمان که برخواسته از قرآن و عترت است و مجاهدت و ولایتمداری. باید مقابله کرد، امید داشت و پیروزی ازآن مؤمنان است.

فرمودند بسیج یعنی گردآوردن تمامی ظرفیت ها و امکانات برای رسیدن به مقصود انقلاب اسلامی. بسیج شجره ی طیبه ای است که اصلها ثابت و فرعها فی السماء است، بسیج ریشه در ایمان و دین دارد و الحمد لله شما ملاحظه می کنید در همه ی صحنه های حساس با حضور بسیج انقلاب سربلند بوده است.

فرمودند منابع انسانی هر کشور حرف اول را می زند. مهم انسان های یک کشور است و بعد منابع سرزمینی و به همین خاطر باید در عرصه ی رشد ایمان، روح مجاهدت، تحصیل، تولید علم و ایجاد خودکفایی و مرجعیت در همه ی امور به واسطه ی رشد نخبگانی منابع انسانی در مملکت ایجاد کنیم.

رهبر عظیم الشأن انقلاب در دیدار با شرکت کنندگان اجلاس محبان اهل بیت و مسئله تکفیری ها فرمودند محبت اهل بیت می تواند چون وحدت بر اساس قرآن و رسالت نبوی محبت اهل بیت هم می تواند یک عامل وحدت بین مسلمانان باشد چون خداوند گفته است. پیامبر هیچ مزدی از هیچ مسلمانی نمی خواهد و تنها مودت فی القربا را طلب کرده یعنی محبت داشتن به عترت طاهرینش، به اهل بیت عصمت و طهارت، این بر همه ی مسلمانان واجب است و این عامل وحدت می شود و فرمودند این یک عنصر وحدت افزا در مسئله است.

معظم له در پاسخ به پیام تبریک سردار عزیز سلیمانی که تبریک نابودی داعش را به مقام معظم رهبری ارائه فرمودند. ایشان بعد از تشکر و قدردانی از این سردار عزیز و تمامی نیروهای رزمنده فرمودند تمامی این امور به خاطر عنایت خدا است، به خاطر توجه اهل بیت عصمت و طهارت است و فرمودند عزیزانی که در این جهاد شرکت کردند عامل دیگری در این عرصه هستند و بیان کردند که مواظب باشید هر چند سازمانشان از بین رفته ولی اینان می توانند به شکل دسته های کوچک اذیت و آزار به مناطق اسلامی برسانند و مواظبت در این رابطه لازم است.

 گرامی می داریم روز بسیج مستضعفان، روزی که امام راحل عظیم الشأن فرمان تشکیل این نهاد مقدس را دادند. بسیج هدیه آسمانی خداوند است به انقلاب ایران. بسیج در تمامی صحنه های سرنوشت ساز انقلاب ما حضوری حماسی و تعیین کننده داشته است. بسیج قلب تپنده ی  استقلال و پیشرفت انقلاب اسلامی ایران است. سپاه، بسیج و نیروهای مسلح و مردم عزیز حزب الله انقلاب اسلامی ما را بیمه کرده اند.

شما می بینید بسیج عزیز ما هر جایی که این انقلاب نیاز داشته حضور در صحنه داشته است. در عرصه ی دفاعی که اوجش در دفاع مقدس دیدید و الآن در مرزها، در عرصه ی فرهنگی، پزشکی، در عرصه ی عمران و پیشرفت، اقتصادی، علم و فن آوری، در عرصه های سیاسی این انقلاب بر اساس بسیج است، بسیج نیروهای مخلص انقلاب که توانسته این چنین مستحکم و پایدار بماند.

یاد و خاطره ی شهدای بسیج و امام شهدا گرامی می داریم و از سپاه و بسیج عزیز قدردانی می کنیم در تمامی جغرافیای ایران که الحمدلله الگویی شده است برای سرزمین های اسلامی و بر اساس تفکر بسیج به پیروزی های فراوان رسیده اند. همچنین از سپاه و بسیج استان ولایتمدار بوشهر که همه ی این عزیزان مایه ی افتخار و عزت هستند.

روز سه شنبه 7 آذر روز نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. تبریک عرض می کنیم به این دریادلان، یاد و خاطره ی شهدای آن ها را گرامی می داریم و از این نیرو که الحمدلله هم در جغرافیای ملی و هم آبراه های بین المللی حضوری راهبردی و تعیین کننده دارند قدردانی می کنیم.

محکوم می کنیم بیانیه ی نشست ارتجاعی اتحادیه عرب که اینان نه عرب هستند و نه مسلمان که در بخشی از این بیانیه حزب الله لبنان را به عنوان تروریسم بر شمردند و فعالیت او را محکوم کردند و همچنین ایران را بعنوان کشوری که در منطقه مداخله می کند.

انسان وقتی که ملاحظه می کند نوع تفکر این انسان های عقب افتاده و نوع عملکردشان یاد جاهلیت عرب می افتد، ابوجهل ها، ابو لهب ها ، انسان هایی که جهالت ریشه در وجودشان دارد و خیانت سیره ی رفتاریشان است. آیا حزب الله که مقابل اسرائیل ایستاد و رژیم اشغالگر قدس را شکست می دهد و حافظ منافع مردم لبنان است تروریسم است یا داعشی که شما ساختید و مردم مسلمان را تار و مار کرد.آیا حزب الله لبنان که تمام وجودش صیانت سرزمین های اسلامی ضد اسلام است یا شمایی که به رژیم اشغالگر قدس تا کنون یک تیر رها نکرده ای و از ان طرف تقاضا می کنید لبنان را بمباران کند شما مسلمان هستید؟، شما خود به مردم یمن متعرض می شوید، بمباران، محاصره می کنید، غذا و دارو را منع می کنید مثل ابوجهل ها که پیامبر و خاندانش را در شعب ابوطالب تحریم کردند، شما مسلمان هستید، شما عرب هستید، مردم یمن که هم عرب هستند و هم مسلمان. شما اگر راست می گویید یک روز همین کاری که با یمن کردید با رژیم اشغالگر قدس بکنید، یک روز، یک روز حمله به این رژیم کنید تا ما بگوییم در تاریخ شما یک روز هم حمله و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس در پرونده شما وجود دارد. شما در پنهان که آل سعود هستید با آل یهود ارتباط دارید و کی هست که این را نداند. شما در تاریختان همواره در زمان پیامبر هم با یهودی ها پنهانی معاهده می بستید علیه پیامبر و الآن هم همان کار را می کنید. چه کسی هست که این را نداند. شما مزدوران آمریکا هستید. چرا به مردم یمن حمله می کنید؟ چرا فاجعه در بحرین درست می کنید؟ چرا داعش درست می کنید و به تروریست ها در عراق و سوریه انواع کمک می کنید؟ مگر مردم سوریه و عراق مسلمان و عرب نیستند؟ چرا این کارها را با رژیم اشغالگر قدس نمی کنید؟ این نشان می دهد که میزان برای شما این است که هر کس با آمریکا سر سازش دارد، هر کس با رژیم اشغالگر قدس سر سازش دارد، هر کس علیه مسلمانان انقلابی مخالفت می کند و آن ها را تار و مار می کند این ها از دیدگاه اتحادیه عرب انسان های مسلمان پخته ی عاقل ضدتروریست هستند.

آمریکا کی به سود اسلام و مسلمین و کشورهای اسلامی حرفی زده و اقدامی کرده، رژیم اشغالگر قدس تا الآن کدام عملیات و کار خیر برای اسلام و مسلمین انجام داده جز قتل و کشتار. تروریست های داعش و هم پیمانان این ها تا الآن شما ملاحظه کرده اید رحم به مسلمانان نکرده اند، شما حزب الله لبنان و ایرانی که مقابل این ها است می گویید این ها بد هستند، چه کسانی خوب هستند؟ هر کس که با بدان خوب است، با اسرائیل خوب است. این تفکر شما است.

اتحادیه عرب، احزاب جنگ خندق، همان احزابی که مقابل پیامبر ایستادند، مسلح شدند به تجهیزات فوق العاده، متحد شدند، مدینه را محاصره کردند اما بدانند همان ذولفقار علی بن ابی طالب در دست حزب الله و ایران است و اگر بخواهند کوچکترین تعرضی به جهان اسلام و ایران اسلامی و حزب الله بکنند آن ذولفقار هنوز وجود دارد و شما را نابود خواهد کرد.

مردم مسلمان ایران تمام کسانی که زیر این بیانیه را امضا کرده اند، الحمدلله تعدادی از کشورهای عربی شرکت نکردند مثل سوریه و عراق، تمام کسانی که در این جلسه شرکت کردند و زیر این بیانیه را امضا کردند این ها را هم پیمان با رژیم اشغالگر قدس و یهودی می داند.

سالروز شهادت امام عسکری تسلیت می گوییم به ویژه به فرزند بزرگوارش حضرت مهدی آل محمد (ص) و از آن طرف آغاز امامت آن یگانه ی دوران را به محضرش و تمامی شیفتگان وجود مبارکش تبریک عرض می کنیم.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com