News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 96/04/23

خطبه نماز جمعه مورخه 96/04/23

 

Download8
دانلود فایل
پخش آنلاین

 

خطبه اول

در خطبه اول بنابر این گذاشته ایم که از سبک زندگی اسلامی که همان راه خدا است سخن بگوییم.

به مناسبت ایام گهربار میلاد حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و امام صادق (علیه آلاف تحیة والثناء) از لسان گهربار آن پیامبر رحمت آموزه ای از سبک زندگی اسلامی به محضرتان تقدیم می کنم.

یکی از مهمترین شاخصه های زندگی اسلامی، زندگی بر اساس عقلانیت دینی است. انسان گاهی بدون فکر و بدون تعقل و تدبر زندگی می کند. خوب، یک زندگی بدون پشتوانه فکر، اندیشه، تعقل و تدبر یعنی یک زندگی نشأت گرفته از جهل. معلوم است نتیجه این زندگی شکست، آشوب خانوادگی، دچار شدن چالش های مختلف اجتماعی و اضمحلال بنیان خانواده به ویژه حوزه های فرهنگی و اقتصادی است.

برخی دیگر زندگی خود را بر اساس هوا و هوس طراحی می کنند یعنی معیار و شاخص برنامه ریزی زندگی این افراد لذت گرایی و مطابق تمایلات نفس زندگی کردن است. در عرصه ی اقتصادی ملاحظه می کنند نفس هر گونه آن ها را سمت می دهد آن ها حرکت می کنند. اگر نفس بدنبال اقتصاد حرام است، ازدیاد پول و ثروت به هر قیمت، به رشوه، ربا، احتکار، کم فروشی، بد فروشی آن انسان ها آن را دنبال می کنند.

در عرصه ی اخلاق آن ها نفس آنان را می کشاند به سمت تجاوز به حریم اخلاقی دیگران و آن ها حرکت می کنند.

 در درون خانه نفس آن ها را مدیریت می کند، سوء استفاده از همسر و فرزندان و برعکس این حالت رخ می دهد.

خداوند و پیامبر گرامی اسلام می فرماید : زندگی باید بر اساس عقلانیت دینی باشد. انسان تعقل کند، فکر و اندیشه کند، مشاوره کند، دین را ببیند که در امور زندگی چگونه برای او برنامه ریزی کرده و آن انسان هم بر اساس عقل دینی و شرع که سعادت او می خواهد زندگی کند.

اساساً به عقل که گفته می شود عقل به این خواطر است که نفس را کنترل می کند، پای نفس را می بندد، جهل را از زندگی انسان جدا می کند و به همین خاطر به این قوه عاقله ی انسان عقل گفته می شود. عقل به معنای پای شتر بستن است، عقل در وجود انسان کنایه است از بستن پای شتر چموش نفس و جهل که در زندگی انسان جهالت و نفسانیت حضور پیدا نکند و انسان بر اساس عقلانیت دینی و دین زندگی کند.

به همین جهت است که پیامبر گرامی اسلام می فرمایند که این عقل که اساس زندگی انسان است دارای سه بعد است. اگر انسان هر سه بعد را دارا باشد عقل او کامل است، اگر هیچ کدام نباشد از عقل محروم است و اگر برخی از آن ها را داشته باشد عقل دارد اما عقل او کامل نیست.

می فرماید:« قَسَمَ اللَّهُ الْعَقْلَ ثَلَاثَةَ أَجْزَاءٍفَمَنْ كُنَّ فِيهِ كَمَلَ عَقْلُهُ وَ مَنْ لَمْ يَكُنَّ فَلَا عَقَلَ لَهُ» خداوند عقل را سه بعد قرار داده است، سه جزء برای عقل قرار داد. هر کس این سه جزء در او باشد عقلش کامل است اما آن کسانی که در آنان این سه جزء نیست عقل ندارند و حتماً زندگی جاهلانه و نفسانی خواهند داشت.

این سه بخش عبارت است از:

«حُسْنُ الْمَعْرِفَةِ بِاللَّهِ» انسان خدا شناس باشد و به خوبی خدا را بشناسد و بداند که در محضر خدا است و خدا است که او را آفریده و رزق او را می دهد و خداست که او را می میراند و خداست که او رابعد از مرگ محاسبه می کند.
«حُسْنُ الطَّاعَةِ لِلَّهِ» بخش دوم این است که بعد از شناخت خدا به خوبی دین را مراعات کند و بعد دوم دین مداری است. دین خدا را در زندگی مراعات کند و زندگی دینی داشته باشد.
«حُسْنُ الصَّبْرِ عَلَى أَمْرِ» بعد سوم این است که در راه خدا سختی و مشکلات خواهد دید، صبور باشد و صبر کند.

می گوید ما پاداش خواهیم داد به کسانی که صبور هستند و به بهتر از آن چیزی که عمل کرده اند. پاداشی فراتر از آن خواهیم داد و اگر انسان صبر نداشته باشد قطعاً در زندگی شکست خواهد خورد.

اگر انسان در راه خدا صبر نداشته باشد، اگر بخواهد اقتصاد حلال داشته باشد که همان اقتصاد الهی است و بخواهد مراعات کند معلوم است که از برخی از پول ها که پول های حرام است باید چشم بپوشد و باید صبر کند.

این طور نباشد که بخاطر مشکلات زندگی راه خدا و اقتصاد حلال را کنار بگذارد، صبر نداشته باشد در راه خدا و خود را مبتلا به حرام بکند.

بخاطر همین حضرت ختمی مرتبت فرمودند که عقل سه جزء دارد . خدا شناسی، دین مداری و صبوری در راه خدا. اگر کسی این سه را داشته باشد عقلی کامل و جامع دارد.

خطبه دوم

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با دست اندرکاران کنگره ی قرآن و علوم انسانی نکات مهمی ایراد فرمودند که به فرازی از آن مطالب مهم اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند رجوع به قرآن کریم و پاسخ یافتن به مسائل گوناگون فکری، عملی، سیاسی و اجتماعی از موضوعات مهم علوم انسانی بسیار ضروری است. متأسفانه علوم انسانی که از ابتدای تشکیل دانشگاه های ما در دانشگاه ها تدریس گردیده و همچنین در مدارس بر گرفته از ترجمه های علوم انسانی تدوین یافته در جهان غرب است. در حوزه های مختلف روانشناسی، جامع شناسی، مدیریت و این باعث شده که ما بدست خود آموزه های فرهنگ غرب را به جوانان خود آموزش دهیم و بر همان اساس نیز اعمال نظر و یا اجرای مدیریت کنند.

انقلاب اسلامی ایران آمده است که هندسه ی فکری جامعه را بر اساس اسلام طراحی کند نه اندیشه های غرب و اساس اسلام قرآن است، اساس اسلام سنت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و عترت طاهرینش است و به همین جهت است که مراکز آموزشی ما به ویژه مراکز آموزش عالی باید در عرصه ی علوم انسانی که علوم اساسی و پایه برای ساختار و معماری فکری انسان و جامعه است بر اساس قرآن و عترت باشد. فرمودند این کار ضروری است و امیدواریم ان شاءالله دست اندرکاران و مسئولین تلاش کنند هر چند تلاش های خوبی صورت گرفته اما کافی نیست و باید در این رابطه متفکران کاری بزرگ انجام دهند.

در پیامی که معظم له به همایش زکات داشتند فرمودند که همه ی مسئولان که در رابطه با زکات نقش دارند باید تلاشی وافر در این رابطه انجام دهند. یک واجبی است که هم موجب خیر و برکت برای زکات دهنده است و هم رفع چالش فقر در جامعه می کند.فرمودند مباحث نظری و تحقیقاتی صورت گرفته اما هنوز هم کافی نیست.

در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در اینجا مجدداً روز نیروی دریایی را به این عزیزان تبریک عرض می کنم فرمودند کارهای بسیار خوبی این نیروی راهبردی انجام داده است و بعد فرمودند ولی قانع کننده نیست. ما نباید در رشد متوقف شویم و همین طور پیشرفت ها در عرصه های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری داشته باشیم و برای برطرف کردن این کمبود ها باید بر اساس دانش جهادی عمل کرد.

سپس فرمودند شهادت خصارت نیست بلکه غنیمت است، شهادت زیباترین و ارزشمند ترین شکل اروج انسان از این دنیای فانی به دنیای حساب و باقی است.

هفته ی وحدت و سالروز میلاد حضرت ختمی مرتبت، خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و امام صادق (ع) گرامی می داریم و امیدواریم در دنیا رهرو راه آن حضرت و عترت طاهرینش و در آخرت مورد شفاعتش قرار بگیریم.

وحدت در جامعه ی انسانی یک ضرورت است. دشمن از دیرباز به دنبال تفرقه در جمعیت مؤمنان و موحدان بوده است، یکی از کارهای شیطان ایجاد تفرقه است، ایجاد کینه و بغض بین جامعه ی مؤمنان است.

امام راحل عظیم الشأن و مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده اند باید فی مابین جوامع اسلامی به ویژه جامعه ی اسلامی ایران بین تمامی اقوام، تمامی مذاهب، جوامع رسمی و مورد تأیید وحدت باشد، به ویژه بین شیعیان و اهل سنت و این باعث می شود در مقابل دیگران ید واحد بانشد و از آن طرف در درون جامعه ی اسلامی تشنج، اختلاف و برخورد نباشد. لذا وحدت جامعه ی اسلامی در سایه ی ولایت یک ضرورت است.

روز مجلس که مطابق است با سالروز شهادت آیت الله مدرس در سال 1316 گرامی می داریم و از تلاش های این نهاد مهم در عرصه ی نظام تشکر و قدردانی می کنیم.

یک نکته ای مقام معظم رهبری فرموده اند و بنده به آن مقدار بسنده می کنم. فرمودند مجلس نهادی است انقلابی و برآمده از انقلاب اسلامی و بنابراین باید ضمن تصویب قوانین کارآمد و مؤثر در تمامی زمینه ها انقلابی باشد. ما نیاز داریم به یک مجلس تراز انقلاب اسلامی ایران، مجلسی که بر اساس اسلام می اندیشد، مصوبات دارد، نظارت دارد و انقلابی در همه ی این عرصه ها نظر دارد. مجلس یکی از ارکان مهم نظام ما است. بنابراین باید مجلس در تمامی ابعادش انقلابی و اسلامی باشد.

روز یکشنبه روز جهانی معلولان است، گرامی می داریم این روز را و به همه ی مسئولان به ویژه مسئولان استان ولایتمدار بوشهر توصیه می کنم و تقاضا دارم حتماً به این عزیزان رسیدگی کنید که تنها نگرانی آن ها همین معلولیت باشد. اشتغال، ازدواج، مسکن، ایجاد فضای مناسب برای این عزیزان در عرصه های رفت و آمد شهری، ورزش، تفریحات و ...، این عزیزان از بهترین افراد جامعه ی ما هستند. محبت کنند مسئولان عنایت داشته باشند و یک نکته را هم مواظبت کنند که وعده ندهند و عمل کنند. بعضی ها در رابطه با معلولان سال ها است وعده هایی داده اند ولی هنوز عمل نشده است. عنایت کنند و عمل کنند، این عزیزان را فرزندان خود بدانند و عنایت به این بزرگواران داشته باشند.

روز پنجشنبه 16 آذر روز دانشجو است. دانشگاه و دانشجو یکی از ارکان مهم نظام ما هم در زمان کنونی و هم در آینده است. دانشگاه است که بسیاری از مدیران ما را تربیت می کند، دانشگاه است که ما را در عرصه ی خودکفایی علم  و پژوهش یاری می کند، دانشگاه است که تولید علم می کند، دانشگاه است که می تواند برای ما مرجعیت علمی بیافریند.بنابراین دانشگاه ها باید با نگاه انقلابی  بر اساس مدیریت دانش بنیان و انقلابی عمل کنند و ما به دانشجو و دانشگاه تراز انقلاب اسلامی نیاز داریم.

روز 13 آذر سالروز شهادت شهید حضرت حجت الاسلام والمسلمین عاشوری است. بزرگواری که حقی بزرگ به مردم این استان دارد، گرامی می داریم این روز را و الحمدلله پنج سال است که جشنواره ی علامه بلادی در سالروز شهادت شهید عاشوری برگزار می شود و من تشکر و قدردانی می کنم از همه عزیزانی که در این عرصه تلاش می کنند.

نکته ای که در آخر متذکر می شوم و امید دارم مسئولان عزیز استان راجع به آن خیلی عنایت داشته باشند، قدردانی، قدرشناسی و حمایت از نیروهای جوان و انقلابی است، مثل این هیئات مذهبی ، این جوان هایی که جز عشق  اباعبدالله الحسین، جز عشق به خاندان پیامبر، جز عشق به دین و دیانت و این انقلاب هیچ چیزی ندارند. مسئولان استان و حتی فضای ملی این عزیزان را حمایت کنند، قدر این جوانان را بدانید، جوانی که عمر خود را می گذارد برای نام و راه حسین، عمر خود را می گذارد برای اینکه هدایت و فرهنگ حسینی در جامعه نهادینه شود، شعارشان یا لثارات الحسین است. برخی از این ها تمامی درآمدی که دارند خرج این هیئات و مساجد و مسائل فرهنگی می کنند. توقع است از این عزیزان حمایت شود، این جوانان خوب و حزب اللهی، همین هایی که کوچکترین خطر در مرزها باشد اولین نفر این ها هستند و این ها هستند که به جبهه ها می روند، این ها را حمایت کنید، عنایت داشته باشد به این ها، مشکل برای این ها درست نکنید.

مگر چقدر در جامعه ی ما جوانان اینچنین وجود دارد که پرچمدار این امور فرهنگی هستند. عنایت داشته باشند مسئولان.

از مدیریت اجرایی ارشد تا تمامی مسئولان پایین دست، این عزیزان افرادی هستند که تمام عمر برای این عمر گذاشته اند، همین هایی هستند که تا موکب ها بخواهد زده شود مثل پرنده ای پرواز می کنند برای موکب داری، نام اباعبدالله الحسین که وجود دارد سریع خیمه هایشان بر پا است، یک مراسم می شود اولین گروهی هستند که وارد عرصه ی خدمت می شوند. از این ها حمایت کنید، این ها نیاز دارند به حمایت همه جانبه مسئولان نه خدایی ناکرده سنگ انداختن.

خداوند ان شاءالله این جوانان را حفظ کند و مسئولان هم نسبت به این امور توجه بیشتری داشته باشند.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com