News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 96/12/04

خطبه نماز جمعه مورخه 96/12/04

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین



متن  کامل خطبه هاي نماز جمعه 1396/12/04 به امامتآیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

در خطبه اول بنا بر این گذاشته ایم که از زندگی اسلامی که همان راه خدا است سخن بگوییم که سعادت و رستگاری و کمال انسان و نجات انسان در آن است. یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی پرهیز از عیب جویی از دیگران و پرداختن به اصلاح نفس خود و برطرف کردن عیوب خود است.

برخی از افراد هستند که دارای روحیه و رویه ی عیب جویی و تفحص در زندگی دیگران، نگاه به افراد و زندگی دیگران برای پیدا کردن عیوب هستند تا آن ها را سرزنش کنند.

pic nmazjomeh 5

این عیب جویی و نگاه به زندگی افراد برای کشف عیوب و از آن طرف سرزنش کردن در دین اسلام مذموم است.

حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می فرماید: ای مردم به دنبال عیوب مردم ، افراد نباشید، اگر کسی این کار را انجام دهد، برود به دنبال عیب جویی مردم به ویژه عیوبی که مردم از آن ها اطلاع ندارند و پنهان است ، این گونه باشد خدا به دنبال عیوب پنهان این شخص خواهد بود و آن را مفتضح خواهد کرد ولو اینکه این شخص این عیب را درون خانه خود پنهان نگاه می دارد.

بنابراین این سیره ی رسول خدا است و سبک زندگی اسلامی است که انسان نباید جستجو و تفحص و کنکاش کند و داخل در زندگی دیگران شود که شاید عیب و نقصی پیدا کند و او را سرزنش کند.

رسول خدا می فرماید اگر کسی این چنین کرد خدا تلافی خواهد کرد و خدا عیوب پنهان این شخص را آشکار می کند و او را مفتضح می کند.

باز آن حضرت می فرماید:« مَن عابَ عیبَ، وَ من شَتَمَ أُجیب» میگوید اگر کسی عیب مردم بگیرد عیب او را خواهند گرفت و اگر کسی سخن مردم بگوید سخن بد به او خواهند گفت ، هر چه بکاریم همان بدرویم.

 به همین جهت است داشتن روحیه ی عیب جویی و سرزنش مردم به خاطر عیب هایشان در سبک زندگی اسلامی مذموم است. اما یک عیب بینی هم داریم که آن نکته ی مهمی است، گاهی انسان به دنبال کشف عیب مردم، خویشان، همسایگان، مردم محل، مردم شهر و همکاران نیست اما عیوبی را می بیند ، نمی جوید، عیبی را می بیند، اینجا این عیب که از ناحیه ی مردم است و این به چشمش می آید بر دو قسم است.

یک وقت عیب شخصی است و یک وقت عمومی است. فردی است عیب و نقصی دارد، اخلاق بدی دارد، گناهی می کند این فرد است و یک وقت در سطح جامعه یک عیب به چشم می آید و عمومی است مثلاً در یک جامعه یک عمل بد اقتصادی رواج پیدا کرده است مثلاً رباخواری در یک جامعه رواج پیدا کرده است، اقتصاد جامعه بخشی از آن تحت تأثیر اقتصاد حرام شده و این عیب عمومی است.

حالا اگر عیب شخصی بود که به چشم انسان آمد و انسان هم نمی خواست این عیب را جستجو کند و ببیند نه به چشم انسان آمد. این دو قسم دارد این عیب شخصی، یا آن شخص پنهانی انجام می دهد این عیب و یا علنی است، عیبی است که علناً انجام می دهد و یک وقت است پنهانی انجام می دهد. اگر علنی انجام می دهد این شخص و به چشم انسان آمد انسان باید او را بیشتر مفتضح نکند با کاری که خودش می کند و گسترش عیبش نکند در جامعه و او را راهنمایی کند، امر به معروف و نهی از منکر کند آن هم پنهانی، ولو علنی انجام می دهد، صد نفر می داند ما کاری نکنیم که صد و یک نفر بداند، افشا بیش از این نکنیم و از آن طرف او را راهنمایی کنیم و آن هم پنهانی.

«حَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَی إِلَیَّ عُیُوبِی» محبوب ترین برادر برای انسان کسی است که اگر عیبی از یک شخص می بیند با احترام و ادب، با زبان خوش او را راهنمایی کند و این بهترین هدیه است برای آن شخص. پس اگر کسی علنی عیبی دارد، کار خلافی انجام می دهد انسان بیش از آن که مردم مطلع شده اند اطلاع رسانی نکند و راهنمایی بکند با زبان خوش.

اما اگر پنهانی انجام می دهد، عیبی است، کار بدی است او انجام می دهد و کسی اطلاع ندارد و فقط به شکل یک شخص آمده ، اولاً نباید او را رسوا کند، به هیچ صورت، حرام است که اگر شخصی گناه می کند یا اخلاق بدی دارد مثلاً در خانه با همسرش بد رفتاری می کند همسایه اجازه ندارد این را به کسی بگوید. همسایه این شخص خزانة الاسرار همسایه است و نباید جایی بیان بکند.

در محیط کاری شخصی پنهانی کاری می کند، گناهی انجام می دهد، این را نباید انسان اگر گناهش شخصی است جایی بیان کند به همین خاطر است که حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می فرماید:« مَن عَلِمَ مِن أخِیهِ سَیِّئَةً فَسَتَرَها سَتَرَ اللهُ عَلَیهِ یَومَ القِیامَةِ» اگر کسی از برادرش، برادر دینیش یک کار بد دید ، یک فعل بد دید که کسی ندید و آن را اعلام نکرد خداوند گناهان این شخص را در روز قیامت مخفی خواهد کرد.

فردی است در خانه ، در هر جا یک اخلاق بد دارد، زبان بد دارد، در محیط کاری ، در فضایی که هیچ کس نمی داند کاری می کند که در شأن انسان مؤمن نیست و این که اطلاع دارد بیان نکرد می فرماید خداوند همان طور که این فرد آبروی او را حفظ کرد خداوند در قیامت آبروی این فرد را حفظ می کند.

اما وظیفه ی دیگری دارد که بیاید او را راهنمایی کند، این خطا و مشکلی که دارد، بیاید و او را راهنمایی کند، او را اصلاح بکند، به او تذکر بدهد، او را از چاهی که دارد در آن سقوط می کند نجات دهد.

این واجب است، از آن طرف حفظ آبروی افراد و از آن طرف راهنمایی و تذکر دادن، او را نجات دادن.

اما یک قائده ی اساسی است در اسلام. می گویند سزاوار ترین فرد به اینکه انسان عیبش را ببیند و او را اصلاح کند خود شخص است، خود انسان است.

امیر مؤمنان می فرماید:« طوبی لِمَن شَغَله عیْبه عن عیوب الناس» درود خدا بر کسی باد که اینقدر مشغول عیب های خود است و دارد اصلاح می کند که از نگاه به عیوب مردم رویگردان است و وقتش را ندارد. لذا اول انسان باید عیب های خودش را ببیند، به خودش نگاه کند، اول خود انسان چه عیب ها و اشکالاتی دارد و از آن طرف اصلاح کند خودش را.

ناتوان ترین مردم  انسانی است که از اصلاح خودش عاجز است. این سبک زندگی اسلامی است.

بنابراین انسان آستین بالا بزند و برود در زندگی مردم نگاه ویژه بیاندازد، چه شخصی و چه خانوادگی که عیب پیدا کنیم، عیب جو باشیم و از آن طرف عیوب مردم را در جامعه بیان کنیم این حرام است. منهی است از ناحیه ی رسول خدا، لا تجسسو داریم در قرآن. تجسس نباید کرد، عیب جو نباید بود.

اما یک وقت عیوبی دیده می شود و انسان به دنبال کشف دیگران نیست اما عیبی است که انسان می بیند. یا عمومی است که انسان باید تذکر بدهد یا شخصی است و آن شخصی را علنی انجام می دهد یا پنهان، اگر پنهان است افشا نباید کرد ، راهنمایی او واجب است اما اگر علنی است بیش از آن که مردم اطلاع دارند ما به مردم بگوییم حرام است و راهنمایی کردن واجب است.

لذا زندگی و جامعه ی اسلامی جامعه ی حفظ آبروها و شخصیت ها است.

هر کس آبروی مردم را حفظ کرد خدا آبرویش را حفظ می کند لذا باید خیلی دقت کنیم در زندگی که آبروی مردم از هر شیئی برای افراد در زندگی مهمتر است.

نکند خدایی ناکرده انسان عیب جو باشد، به دنبال کشف عیب مردم باشد، عیب گو باشد و فقط عیب مردم را بگوید. این خوب نیست. حدیث عرض کردم اگر کسی اینچنین بود خداوند عیب های او را افشا می کند اما اگر کسی عیبی از کسی دید پنهانی او مبتلا است به این کار ولی افشا نکرد، سرپوش گذاشت خداوند به گناهان و خطاهای او در روز قیامت سرپوش می گذلرد اما تذکر و راهنماییش لازم است .اما به چه زبانی، به زبان احترام و ادب و انسانی.

این زندگی اسلامی است در این رابطه و خلاف آن غیر اسلامی است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با مردم آذربایجان شرقی در سالروز قیام مردم تبریز مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به بخشی از فرازهای مهم آن اشاره ی تحلیلی می کنم.

فرمودند حضرت زهرا (س) سیدة نساء العالمین است، سرور زنان جهان است و در حدیثی داریم که بهشت مشتاق زیارت او است و او سرور زنان بهشت نیز می باشد.

خوب زنانی که در بهشت هستند برخی از شخصیت ها مثل حضرت مریم است، حضرت خدیجه است، حضرت آسیه است، زنان شهیده، زنان مؤمنه و تمام زنان با کمال در طول تاریخ در بهشت هستند اما حضرت زهرا سرآمد آن ها است و این چه شخصیت عظیمی است حضرت زهرا که این گونه است.

لذا فرمودند الگوی زنان در تاریخ می تواند حضرت زهرا باشد .

نکته ای فرمودند که این راهپیمایی باشکوه و تماشایی 22 بهمن ماه امسال یک پیام بسیار تاریخی به جهان داد و آن این بود که مردم همواره در کنار انقلاب و نظام خود هستند و اگر گله ای دارند و اگر انتقادی دارند به شیوه و تشکیلات اداری، اجرای و دیوان سالاری است.

اگر اشکالی دارند به قوه ی مجریه است، اگر اشکالی دارند به قوه ی مقننه است و اگر اشکالی دارند به قوه قضاییه است و به نظام دیوان سالاری است. انتقاد است، انتقاد از خانواده خود است، انتقاد از این قوا است، انتقاد از فلان مسئول اجرایی است، قضایی است، تقنینی است اما مردم این مسائل را در یک طرف دارند و طرف دیگر که مردم پای آن ایستاده اند نظام و انقلابشان است، اسلام است، ایران است، انقلاب است.

لذا شما می بینید یک راهپیمایی باشکوه و کم نظیر مردم انجام دادند که به جهان بگویند ما حافظ انقلاب و نظاممان هستیم در عین اینکه به تشکیلات دیوان سالاری و اداری و اجرایی اشکال داریم.

خوب خود مردم هم رأی دادند به این مجموعه، الآن اشکالی هم دارند در کنار بسیاری از خدمات اشکالی می بینند و آن را بیان می کنند اما نسبت به انقلاب و مقدسات نظامشان پایبند هستند و آرمان ها و ارزش های امام و رهبری و شهدا پایبند هستند اما برخی از مسئولان در هر لباس و هر مقامی اشتباهاتی دارند، ناکارآمدی از خودشان نشان می دهند، خوب مردم انتقاد دارند و این چیز دیگری است.

اگر فرد مسلمانی ایرادی دارد پای اسلام نمی نویسند، اگر فرد مسئولی اشکال دارد پای انقلاب نمی نویسند ، پای آن شخص و تشکیلات دیوان سالاری و حوزه ی اجرا می گذارند مردم لذا مردم با تمام وجود از نظام و انقلابشان دفاع می کنند.

فرمودند انقلاب در این چهل سال خیلی خدمت کرده و واقعاً نمی شود چشم پوشید از این خدمتی که انقلاب به این مملکت کرده است.

اولین خدمتی که کرده استقلال را به ایران داد، کشوری که تابع جهان استکبار بود، سفرای کشورها در اینجا اربده کشی می کردند، برو بیای سیاسی داشتند، شاه مملکت برده ی آن ها بود، جرأت مخالفت با آمریکا و کشورهای دیگر نداشتند الآن کشور مستقل شده است، مردم سالار شده و با آرای مردم تعیین مدیریت سیاسی می شود، نگاه انقلاب به مردم است، این همه پیشرفت های علمی، عمرانی که شما در بلاد خودمان هم احساس می کنید ملاحظه می فرمایید اما این پیشرفت ها در قبال توانمندی این نظام و آن حد ایده آل نیست و آن هم علت های مختلف دارد.

جنگ تحمیلی، تحریم ها، تهدید ها، مشکلاتی که آمریکا و دیگر کشورهای جهان استکبار درست کردند برای ما، بله سوءمدیریثت هم در بعضی جاها است به دلیل بی تجربه گی یا به خاطر مشکلات نفسانی.

این پیشرفت باید به طور جدی دنبال شود، شأن این انقلاب و این مردم پیشرفتی کارآمد و درخور است.

اما در رابطه با عدالت مقام معظم رهبری فرمود این بخش همپای پیشرفت عمرانی پیشرفت حاصل نشده است و بی عدالتی در بعضی جاها احساس می شود. در اینجا باید یک ساختار عدالتمند در فضای اجرایی نظام طراحی شود و بدون هیچ مسامحه با کسانی که بی عدالتی می کنند برخورد شود.

برخورد با فساد که بنده بارها از همین تریبون اعلام کردم یکی از ارکان نظام اسلامی است  و باید با هر شخصیت در هر لباس و در هر مقام و پست با هر سابقه و با هر عنوان اگر فساد و بی عدالتی کرد باید برخورد شود و اگر برخورد نکرد آن کسی که برخورد نمی کند خود او فاسد است، شک نکنید و خود او مبتلا شده است.

مردم ما کمبود را تحمل می کنند، مشکلات را در عرصه ی اقتصادی و غیر اقتصادی تحمل می کنند چون بصیرت دارند که دشمن آمده در صحنه اما بی عدالتی و فساد را تحمل نمی کنند.

این پیام امام بود، این سخن مقام معظم رهبری است، به همین خاطر باید در این دهه جدید انقلاب مسئولان این کلام مقام معظم رهبری سر لوحه کار قرار دهند درکنار پیشرفت دانش بنیان و کارآمد و درخور باید عدالت محور باشند و با فساد در هر عرصه که باشد و از هر ناحیه هر کس که می خواهد باشد، چه سابقه ی انقلابی آن چنان و چنین باشد و چه نباشد، چه صاحب فلان پست باشد و چه نباشد، چه آقا زاده باشد و چه نباشد، چه شخصیتی باشد که دارای چنان عنوان باشد که دنیا کور کرده باشد چه نباشد باید بی عدالتی و فساد کرد با او برخورد شود و اگر برخورد نشود فساد ،فساد می آورد و بی عدالتی، بی عدالتی می آورد.

مردم توقع دارند از مسئولان، از نظام توقع دارند که در مقابل بی عدالتی محکم برخورد کنند.

فرمودند که در عرصه ی اقتصاد تنها نسخه ی نجات بخش اقتصاد مقاومتی است که اتکا به مردم است، اتکا به دانشمندان داخلی است، اتکا به پیشرفت از درون است نه اعتماد و اتکا کردن به بیگانگان .

شما دیدید در مسأله ی برجام چه ها کردند که اخیراً یکی از مسئولان ارشد مذاکره کننده بیان کردند که ما هیچ از برجام برخوردار نشدیم و تجربه تلخی بود. ما پایبند بودیم به تمامی تعهدات اما آمریکا و کشورهای غربی چطور؟

ایران تحریم بانکی شد در عرصه ی برجام و گفتند توافق که شد مذاکره که شد برمی داریم، به زبان گفتند برداشتیم ام  اما در عمل نه . الآن شما کشورهای اروپایی که بروید بانک ها همه می گویند ما از ترس آمریکا کاری نمی کنیم. این جهان غرب و آمریکا است.

باید ما روی پای خود بایستیم، اتکا کردن به آمریکا و غیر آمریکا اتکا به دشمن است . ما به همین مردم و جوان ها و دانشمندان باید اتکا کنیم، اتکا به خدا و مردم مسلمان انقلابی در درون داشته باشیم، چنان باشیم که جهان متکی بشود اقتصادش به اقتصاد ما، نفت و انرژی جهان متکی است به نفت و انرژی ایران و بسیاری از امور دیگر لذا ما باید با اقتدار در عرصه ی اقتصاد در داخل برخورد کنیم تا جهان متأثر از ما باشد و نه اینکه الآن تا چیزی می شود می گویند ما تحریم می کنیم و ما به یکباره دستپاچگی اقتصادی پیدا می کنیم که چه کنیم.

این نشان می دهد که اقتصاد ایران در چنین شرایطی شکننده است چون وابسطه به خارج است و نباید وابستگی به خارج باشد و تنها راه اقتصاد مقاومتی است.

فرمودند در مدیریت هم مدیریت جهادی و با تدبیر که متأسفانه ما در این زمینه نیاز به یک تحول داریم. مدیران ما مدیریت را باید یک فرصت برای خدمت تلقی کنند، نه فرصتی برای کسب قدرت. مدیریت در نظام اسلامی یعنی نوکری مردم کردند، خدمت به نظام کردند، رشد ایجاد کردن نه خود پروراندن، نه برای خود ترفیع بستن.

امیر مؤمنان وقتی به خلافت رسید مردم ریختند و اصرار کردند. در یکی از سفرها در یک شهر مردم تقاضا کردند که ما می خواهیم علی بن ابی طالب را ببینیم و برایمان سخن بگوید. ابن عباس رفت که این سخن را برای آقا بگوید دید امیر مؤمنان دارد کفشش را وصله می کند و می دوزد. گفتند آقا مردم انتظارند، شما خلیفه مسلمین هستید، دارید کفش وصله می کنید. گفت ابن عباس این کفش چقدر می ارزد. گفت آقا بینی و بین الله هیچ. حضرت گفت خلافت من بر شما برای من از این کفش هم بی قیمت تر است چون اینکه بتوانم خدمتی به مردم کنم، خدمتی به مردم کنم، جلو ظلمی را بگیرم.

مدیران این را باید سرلوحه کار قرار دهند که این پست ها و مقام ها مثل یک جوی آب آمده است به دیگران رسید و الآن به این ها رسید و بعد از چند روز هم از این ها می گیرند و شما هر صندلی می بینید که روی آن ها ده ها نشسته و بعد از آن صد ها می نشینند. مدیران فریب صندلی ها را نخورند که این اجاره است، موقت است، این ها مدیران موقت هستند، اصلاً انسان در دنیا موقت است و بعد از چندی می میرد چه برسد به این پست ها و این فرصتی برای خود تلقی کنند که خدمتگذار مردم باشند.

تشکر و قدردانی می کنم از برگزار کنندگان مراسم ایام فاطمیه به ویژه ستاد فاطمیه، هیئات، مساجد، عزیزان، روحانیت، مراکزی که در این رابطه تلاش کردند و همچنین عزیزانی که در برگزاری مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام تلاش کردند، همه عزیزان به ویژه دفتر حفظ و نشر ارزش های مقدس، سپاه عزیز و همه عزیزانی که در این رابطه کوشش کردند و مردم عزیز این استان که واقعاً بی نظیر هستند و حماسه می آفرینند و استقبال باشکوهی داشتند.

تسلیت عرض می کنم به خانواده های جان باختگان حادثه هوایی تهران به یاسوج، خداوند غریق رحمت کند این عزیزان را و به خانواده های آن ها صبر و اجر دهد، از مسئولان تقاضا دارم هر چه سریع تر به این عزیزان بپردازند و این جنازه ها را شناسایی کنند و بیاورند و تشییع شود و به خانواده هایشان رسیدگی شود.

تشکر و قدردانی می کنم از سپاه امام صادق، این عزیزان که مایه افتخار این استان هستند، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح، نیروهای نظامی و انتظامی که امروز در مصلای جمعه حضور پیدا کردند، فرمانده محترم، مسئولین، معاونین و از نزدیک مردم مراجعه کردند بدون هیچ تشریفات و این عزیزان کاملاً مردمی پاسخگوبودند چرا که من خودم آمدم و ملاحظه کردم. خداوند این عزیزان را حفظ کند و ان شاء الله مسئولان هفته آینده تشریف بیاورند و مردم هر مسأله ایی که دارند و می توانند حل کنند، حل کنند. این مردم شایسته و عزیز هستند و تا می توانید به مردم خدمت کنیدو درگیر این قانون های دست و پاگیر نباشد. اگر می شود کاری کرد، کاری کنید و خدمت به مردم کنید.

خدمت به مردم کنید تا خداوند خدمت به شما کند.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com