News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/01/10

خطبه نماز جمعه مورخه 97/01/10

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین



متن  کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/01/10 به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول بنابر این گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، سبک زندگی الهی و اسلامی.

به مناسبت 13 رجب و میلاد گهربار امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب (ع) آموزه ای از مکتب آن یگانه ی دوران محضر شما عرض می کنم و آن زندگی علوی و ارکان آن است.

آن امام بزرگ ( علیه آلاف تحیة و الثناء) فرموده اند:« العلم أربع کلمات» دانش، دانایی، بصیرت و زندگی غیر جاهلانه، زندگی عاقلانه، زندگی که بر اساس علم و دانش است چهار رکن دارد.

یک،« أَنْ تَعْبُدَ اللهَ بِقَدْرِ حاجَتِکَ إلَیْهِ» آن قدر باید انسان پرستش خدا کند که نیاز به خدا دارد . یک انسان چقدر به خدا نیاز دارد؟، سر تا پای انسان نیاز به خدا است. ای انسان تو در تمام وجودت، در تمام مراحل حیاتت نیاز به خدا داری. حیات و بقا از آن خدا است، ثنای تو به دست خدا است، ثواب تو به عنایت خدا است، رزق تو، دین تو و همه چیز انسان به دست خدا است و حالا که این طور است امام می فرماید چقدر باید عبادت خدا کنی، زندگی تو طبق دستور خدا باشد، به آن مقداری که نیاز به خدا داری و تمام وجودت نیاز است بنا بر این باید تمام عمرت در راه خدا قدم برداری.

دو، «وَ أَنْ تَعْصِیَهُ بِقَدْرِ صَبْرِکَ عَلَى النَّارِ» اگر می خواهی گناه کنی ببین چقدر شکیبایی داری، می توانی تحمل کنی آتش جهنم را، اگر ثانیه ای می توانی آتش جهنم را تحمل کنی. انسان آتش دنیا را هم نمی تواند تحمل کند تا چه برسد به آتش جهنم. می گوید اگر مقداری تحمل آتش جهنم را داری به همان مقدار گناه کن. انسان هیچ تحمل آن را ندارد لذا نباید گناه بکند.

سوم،«وَ أَنْ تَعْمَلَ لِدُنْیاکَ بِقَدْرِ عُمُرِکَ» ای انسان برای دنیا به قدر عمرت تلاش کن، انسان چقدر می تواند در این دنیا زندگی کند با این عمرهایی که شما هر روز تشییع جنازه می بینید، انسان از فردای خودش خبر ندارد، می گوید انسان به قدر عمرت، همین چند روزه باشد تلاش کن.

«أَنْ تَعْمَلَ لآِخِرَتِکَ بِقَدْرِ بَقائِکَ فیها» اما برای آخرت به اندازه ای که آنجا می مانی تلاش کند که دنیا عمرش 70 سال ، 80 سال، 100 سال به این قدر چقدر ارزش دارد تلاش کن اما برای آخرتت که جاودانه در آن هستی به آن قدر تلاش کن.

لذا اگر می خواهی مقایسه کنی دنیا و آخرت را نگاه کن عمر دنیا در مقابل عمر آخرت چگونه است ، عددی نیست عمر دنیا و به همین خاطر برای آخرتت فوق العاده تلاش کن و برای دنیا به قدری که می مانی لذا باید تمام تلاش انسان برای آخرت باشد.

در کلامی دیگر می فرماید ای انسان شما سه دوست دارید، سه رفیق دارید. یکی از این رفقا رفاقتش همیشگی است در دنیا و آخرت که تو را رها نمی کند ، چه زنده باشی و چه بمیری و آن عمل انسان است.

دوست دیگر می گوید من با تو هستم تا جایی که زنده هستی و زمانی که مردی دیگر با تو نیستم و آن مال انسان است و انسان را همراهی نمی کند.

و رفیق بعدی که با تو است تا در قبر و بعد با تو نیست و بعد تو را تنها می گذارد و آن فرزندان انسان هستند.

پس انسان سه دوست دارد، یکی مال است که با مرگ می گوید خداحافظ، یکی خاندان انسان است که تا قبر انسان را همراهی می کنند و بعد از آن دیگر نمی توانند همراهی کنند اما یک رفیق است که همیشه با انسان است، چه انسان زنده باشد و چه بمیرد و آن عمل انسان است و اگر آن عمل خیر باشد چه خوب همنشینی است و اگر بد باشد انسان عذاب می بیند.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

تبریک عرض می کنم میلاد آسمانی مولی الموحدین، امیرالمؤمنین امام علی بن ابی طالب ( علیه آلاف تحیة والثناء) و امید دارم در دنیا رهرو راه آن حضرت و در آخرت مورد شفاعتش قرار بگیریم. امامی که آیاتی در شأن ایشان نازل شده است، روایات بسیاری از لسان گهربار رسول خدا بیان شده و همچنین ائمه ی اطهار ، حضرت زهرا و همچنین تمامی بزرگان عرصه ی تاریخ او را یگانه ی دوران قلمداد کرده اند. امامی که پیامبر گرامی اسلام فرموده که هیچ کس قدر علی بن ابی طالب و عظمت وجودی او را نخواهد شناخت جز خدا و من، شخصیتی بزرگ و اینچنین ارزشمند.

همچنین آغاز ایام البیض ماه مبارک رجب و اعتکاف است، ماهی پر از معنویت که امید دارم از این فضای معنوی همه ی ما استفاده بکنیم و در طریق بندگی خدا کوشا باشیم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در پیام نوروزی خود همچنین اولین سخنرانی خود در سال جاری در مشهد مقدس مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که هم اکنون به فراز های مهم آن اشاره ی تحلیلی می کنم.

فرمودند شعار امسال حمایت از کالای ایرانی است و تمامی نگاه راهبردی و مدیریت اقتصاد را چه در حوزه ی مسئولان و چه در فضای مردمی معطوف به حمایت از کالای ایرانی کردند.

مصرف هوشمندانه ی کالای ایرانی یکی از ارکان مهم منظومه ی اقتصاد مقاومتی است که این نشان از بصیرت و آگاهی سیاسی اقتصادی نظام ما و مردم عزیز دارد.

اگر ما مصرف کالای ایرانی نداشته باشیم و کالاهای غیر ایرانی استفاده کنیم موجب می شود که چرخ منظومه ی تولید در ایران، کارخانه ها، کارگاه ها خوب نچرخد، درآمد نداشته باشند، کارگرها بیکار شوند، آن کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی و تولیدی ورشکست شوند و از آن طرف کشورهای خارج که این کالاها تولید می کنند چرخ اقتصادشان سریع تر و بهتر بچرخد.

مصرف کالای ایرانی و حمایت از کالای ایرانی یک مقوله ی بنیادین و استراتژیک در عرصه ی اقتصاد است و به همین خاطر این حمایت باید از ناحیه ی مسئولان و طراحان اقتصادی نظام صورت بگیرد، فرهنگ سازی شود، مردم حمایت کنند و از آن طرف تولید کنندگان با صداقت اقتصادی به کیفیت کالا و رشد آن بپردازند و با یک قیمت عادلانه و منصفانه به جامعه عرضه کنند.

این که گفته می شود حمایت از کالای ایرانی نه تنها بخش مردمی است، خود مسئولان در صدر این حمایت قرار دارند با ایجاد تسهیلات، برنامه ریزی، طراحی، حمایت از تولیدکنندگان ایرانی و بعد از آن خود تولید کنندگان هستند که باید صداقت در تولید داشته باشند، کیفیت کار کالا را بالا ببرند، متناسب با ذائقه و نیاز ایران کالا تولید کنند، به قیمت منصفانه و ارزان به دست مردم برسانند و از آن طرف مردم هم حمایت کنند و مصرف کنند و از مصرف کالاهای غیر ایرانی که مشابه ایرانی دارد و حتی اگر مشابه هم ندارد این ها پرهیز کنند و از کالای ایرانی استفاده کنند و به قدر ضرورت و رفع نیاز کالاهای خارجی در صورتی که مشابه ایرانی ندارد استفاده کنند.

هر چه ما کالای ایرانی استفاده کنیم ایجاد اشتغال می کنیم، هر چه کالای ایرانی استفاده کنیم کارگران بیشتری درآمد خواهند داشت، تولید کنندگان بیشتر دلگرم می شوند، چرخ اقتصاد داخلی بهتر می چرخد اما اگر حمایت نشود و مصرف صحیح نشود این باعث ورشکستگی بنگاه های اقتصادی خواهد و تعطیلی و بدهکاری و معوقات بانکی و بیکاری کارگران و از بین رفتن بنیاد خانواده ها اگر خانواده داشته باشند و اگر نداشته باشند هم مشکل ازدواج ایجاد خواهد کرد و بعد از آن اضطراب ها، استرس ها، بیماری ها و مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد شد.

این است که باید این سیاست راهبردی که مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای فرمودند در دستور کار مسئولان به عنوان یک سیاست راهبردی قرار بگیرد، تولید کنندگان به کمیت و کیفیت کالا بپردازند و مردم نیز حمایت کنند.

این که مردم می گویند اشتغال نیست حرف صحیحی است ، بیکاری وجود دارد حرف صحیحی است و مقداری از این بیکاری با حمایت از کالای ایرانی محقق خواهد شد و آن وقت چرخ اقتصادی که چرخید ایجاد اشتغال می شود و جوانان عزیز ایران به سر کار خواهند رفت.

معظم له در دیگر سخنانشان فرمودند استقلال، آزادی، مردم سالاری، خودباوری ملی، عدالت و تحقق احکام اسلامی شعارهای اصلی این انقلاب بوده است و هم اینک نیز مردم و نظام همین شعار را حفظ کرده اند همانند اول انقلاب و این نشان از این دارد که انقلاب بر پایه ی خود استوار است. بسیاری از انقلاب ها بعد از یک یا دو دهه آن شعارهای اصلی اول انقلاب را از یاد می برند ولی شما الآن می بینید مردم ما مردمانی هستند که به دنبال استقلال نظام کشور خود هستند و به دنبال آزادی های مشروع هستند.

مردم سالاری، این نگاه سیاسی کشور است ، خودباوری ملی، توانمندی در عرصه ی علم و فن آوری و دیگر بخش ها ، این در نگاه فرهنگ عمومی است و مردم همه به دنبال تحقق احکام اسلام هستند، به دنبال تحقق عدالت هستند، همان چیزی که در اول انقلاب می گفتیم و این نشان از این است که انقلاب بر ریل خود حرکت می کند نه مثل دیگر انقلاب ها مثل مصر و دیگر کشورها که شما دیدید که همه منحرف شدند و این نشان از این دارد که کشتی انقلاب بر مسیر خود در حرکت است و این یکی از بزرگترین نکاتی است که در انقلاب ما وجود دارد و این هم در پرتو ولایتمداری مردم و هدایت های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای است.

فرمودند الحمدلله ما در بخش های مختلف پیشرفت های محسوس داریم. در عرصه های عمران و آبادی. خود استان بوشهر را ملاحظه بفرمایید چقدر تغییر کرده است ، چقدر پیشرفت حاصل شده است ولی فرمودند ما در رابطه با عدالت عقب هستیم اما این به این معنا نیست که ما در عدالت گامی بر نداشتیم. به موازات پیشرفت های علمی و عمرانی و توسعه ها در بخش های متعدد عدالت همگام با آن ها رشد نکرده وگر نه ما هر گاه شاخص های عدالت را می بینیم ، می بینیم با انقلاب اسلامی ایران بسیاری از ظلم هایی که در رژیم های گذشته بود برطرف شده است، امار ها این را نشان می دهند و این برای ما ملموس است اما مردم آنچنان انقلابی هستند، ولایتمدار هستند که می خواهند عدالت در همه ی ابعاد نیز همپای پیشرفت گام بردارد هر چند خیلی سخت است.

یکی از این ها مبارزه با فساد است. فساد در بخش که باشد ، در هر قوه ای که باشد، توسط هر کس که باشد باید با آن مبارزه ی جدی شود و بارها عرض کردم اگر مسئولی مبارزه با فساد در حوزه ی کار خود نکند خود کمک به فساد کرده است و باید با او برخورد کرد در هرلباس و مقامی که باشد. این نگاه مقام معظم رهبری است.

به همین خاطر فرمودند ما هرچند در عدالت نیز گام های محکم و اساسی برداشته ایم اما عقب هستیم و نیاز دارد مردم و مسئولان در این عرصه تلاش کنند.

فرمودند جمهوری اسلامی ایران نقشه های آمریکا را ، توطئه های آن ها را نقش بر آب کرد. داعش درست کردند، گروه های تروریستی درست کردند برای جنگ نیابتی که نگاه از رژیم اشغالگر قدس منحرف شود اما ایران اسلامی این توطئه را کشف و داعش را نابود کرد و الآن تمام نگاه های سرزمین های اسلامی به این است که روزی برسد که ان شاءالله رژیم اشغالگر قدس نابود گردد.

فرمودند که ما باید در نسل سوم و چهارم آرمان ها و ارزش های انقلاب را گسترش دهیم. آمریکا به دنبال این است که قطع نسل سیاسی کند، نگاه انقلابی از آینده ی ایران بگیرد، مصادره کند و در نسل های آینده نگاه انقلابی نباشد اما هم اینک با اینکه ما در نسل چهارم انقلاب به سر می بریم می بینیم که جوانان ما همان گونه می اندیشند و انقلابی هستند که در صدر انقلاب بوده اند.

این روحیه باید روزافزون شود و حفظ گردد.

روز جمهوری اسلامی روز اوج تاریخ ایران را گرامی می داریم که مردم عزیز ایران آمدند و آزادانه با رأی قاطع رأی به جمهوری اسلامی ایران دادند و تاریخ ایران را با یک نگاه عمیق معرفت، بصیرت و هوشمندی که برخواسته از ایمان و تقوا است تغییر دادند و این کار بزرگی است که مردم ایران انجام دادند و گفتند که این نظام اسلامی است، این کشور باید بر پایه ی اسلام حرکت کند، استقلال داشته باشد، جمهوریت و مردم سالاری داشته باشد، همان چیزی که اسلام خواسته و عقلانیت دینی بر آن تأکید دارد و اینکه برخی می فرمایند که رفراندم ایجاد بکنیم، کدام کشور است که وقتی انقلاب کرده است و مردمش پای انقلاب ایستاده اند و آزادانه رأی داده اند، بعد از چندی دوباره بخواهند رفراندم کنند؟. این نشان از ضعف سیاسی است، نشان از عدم داشتن تحلیل سیاسی و آشنایی با عمق تحولات سیاسی است.کدام مردم ایران است که بگوید ما برای اینکه انقلاب بخواهیم، اسلام بخواهیم، استقلال و آزادی بخواهیم دوباره رفراندم کنیم؟، کدام کشور است در طول تاریخ این کار را کرده؟، کدام عرصه و فراز تاریخی در تاریخ اسلام است که برای اینکه آیا اسلام بخواهیم یا اسلام نخواهیم یکی از بزرگان معصوم ما گفته باشد برای اینکه اسلام بخواهیم رفراندم کنیم؟.

باید در نوع سخن خود، نوع برداشت خود همه دقت کنند، همه به خدمت بپردازند، نگاه مقام معظم رهبری را بگیرند و جدی و جهادگرانه در تحقق آن و خدمت به مردم بکوشند و وارد مسائل حاشیه ای نشوند و خدمت به مردم فقط کنند و مردم این را می خواهند، مردم رفع مشکل اقتصادی می خواهند، مردم تأمین معاش می خواهند ، مردم آرامش می خواهند، مردم اسلام می خواهند ، مردم آزادی و استقلال می خواهند، مردم رفع بیکاری می خواهند، مردم احترام می خواهند، مردم فرهنگ دینی نیاز دارند و بر آن پای فشار هستند، آرمان ها و ارزش های انقلاب را می خواهند و وارد مسائل حاشیه ای نشوند و به وظایف اصلی خود بپردازند تا ان شاءالله این انقلاب پیش برود.

تسلیت عرض می کنم رحلت جان گداز حضرت زینب و امیدوارم ان شاءالله همه ی ما در دنیا رهرو آن حضرت و در آخرت مورد شفاعتشان قرار بگیریم.

نکته ای هم در آخر عرض کنم. ما هر ساله شاهد ورود مسافران عزیز نوروزی در استان هستیم که الحمدلله استان بوشهر از دیرباز یکی از مکان های مهم حضور مهمانان نوروزی بوده است. توقع این است که مسئولان فرهنگی و کسانی که مستقیماً مسئولیت دارند در عرصه ی فرهنگی با طرح، با برنامه ، با نظارت، با هدایت مسائل فرهنگی را نظارت کنند و نگذارند مشکل فرهنگی ایجاد شود.

برخی مواقع گزارشاتی وجود دارد که نگران کننده است و از آن طرف مسئولان پشتیبانی مساعدت و کمک در عرصه ی رفاه مسافران نوروزی نیز عنایت کنند و این طور نباشد که کمبودی این عزیزان احساس کنند، آب نباشد و مشکلات این چنینی.

خوب من ملاحظه می کردم، بعضاً مراجعه می کردند و گلایه داشتند از برخی از امور.

ضمن تقدیر و تشکر از این همه زحمت این عزیزان که واقعاً شبانه روزی تلاش کردند ان شاءالله این نکات را هم مراعات کنند که ما شاهد مشکلات فرهنگی نباشیم، شاهد مشکلات مسائل پشتیبانی نباشیم که این چند روزه باعث این باشد که یک محیطی الهی در استان داشته باشیم.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com