News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/02/07

خطبه نماز جمعه مورخه 97/02/07

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین




متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/02/07 به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر


خطبه اول
در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم. سبک زندگی اسلامی، زندگی که سرانجامش محبوبیت الهی و توفیقات خداوندی و رشد و کمال شخصیتی و نجات از سقوط در باتلاق متعفن حیوانی است.

چون در آستانه ی نیمه ی شعبان سالروز میلاد حضرت بقیةالله الاعظم حضرت مهدی آل محمد (ص) هستیم از منظر ساحت مقدس مهدوی سبک زندگی اسلامی را مورد مطالعه ی مختصر قرار می دهیم.

خداوند در قرآن می فرماید:« کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» یعنی خداوند می فرماید ما نگاشته ایم در کتاب زبور بعد از تورات که آینده ی جهان و سرانجامش به دست بندگان صالح قرار خواهد گرفت و جهان را پر از عدل و داد خواهند کرد و زندگی بشر در نهایت پیشرفت در همه عرصه ها قرار خواهد گرفت.

جابربن عبدالله انصاری که از صحابه ی ویژه ی خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) هستند بعد از آنی که آیه ی شریفه ی «أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرّسُولَ وَ أوُلیِ الأَمرِ مِنکُم» نازل شد به پیامبر گرامی اسلام عرض کرد یا رسول الله خداو رسولش که در این آیه است کاملاً مصداقش مشخص است اما اولی الامر که خداوند اطاعتشان را در ردیف اطاعت خود و پیامبرش قرار داده چه کسانی هستند حضرت در جواب فرمود: آنان جانشینان من هستند. ای جابر ، این ها پیشوایان مسلمانان هستند بعد از من و اول هم علی بن ابی طالب (علیه آلاف تحیة و الثناء) بعد حسن مجتبی و ابا عبدالله الحسین بعد علی بن الحسین بعد محمد بن علی المعروف تورات بالباقر که در تورات از وی با اسم باقر یعنی شکافنده و تمام کننده ی علم نام برده شده است و ای جابر تو این قدر عمر می کنی که وی را می بینی و جابر بن عبدالله انصاری هم همین طور شد، اطلاع دارید که جابر اولین زائر کربلا بود در اربعین و بعد از آن امام باقر را هم درک کرد و حضرت ختمی مرتبت به او فرمود اگر وی را دیدی از ناحیه من سلام من را به وی برسان فرمود بعد از آن امام صادق بعد از آن امام کاظم و بعد از آن امام علی بن موسی الرضا و بعد از آن امام جواد و بعد از آن امام هادی و بعد امام عسکری و بعد از آن همنام من و هم کنیه ی من ، چون نام حضرت بقیة الله الاعظم همانند نام پیامبر است و کنیه او هم ابوالقاسم است و حجت خدا است ، جانشین الهی است او فرزند امام عسکری است، او کسی است که خداوند به دست او فتح می کند تمام جهان را ، او غیبت بسیار طولانی خواهد داشت و خیلی ها نمی توانند در زمان غیبت ولایت ایشان را پاس بدارند مگر آن هایی که خداوند قلب آن ها را با ایمان امتحان کرده. جابر عرض می کند یا رسول الله وقتی غایب است آیا شیعیانش از ایشان استفاده می کنند. فرمودند: آری قسم به خداوند که من را مبعوث کرده، به نور او زندگی می کنند و از ولایتش بهرمند می شوند همانند خورشیدی که پشت ابر است چگونه جامعه ی بشری از آن استفاده می کند در زمان غیبت هم از خورشید عالم وجود مهدی آل محمد (ص) مردم استفاده می کنند، هم استفاده در نظام تکوین و هم استفاده و هم استفاده در نظام دینی و تشریع.

این دو نکته بود در مورد ساحت مقدس حضرت حجت بن الحسن اما آن نکته ای که در مورد سبک زندگی اسلامی است تمامی مردمان در زمان یک امام مثل امیرالمؤمنین ، امام حسین، امام صادق آرزو و افتخار بلکه وظیفه ی آن ها این است که از صحابه ی آن امام شوند ما چگونه زندگی کنیم که در زمان کنونی از صحابی ، از شیعیان و از یاران آقا امام زمان باشیم.

امام صادق ما را راهنمایی می کند. می فرماید: هر کس خوشحال و مسرور می شود که از اصحاب آقا امام زمان باشد باید سه کار انجام دهد و در زندگی سه ویژگی باید داشته باشد،

1- انتظار ظهور آقا امام زمان بکشد به معنای دقیق کلمه، انتظار یعنی خود را آماده کردن، محیط را آماده کردن، فضا را محیا کردن، امور منفی را پاک کردن و مثبتاتی که جلب نظرآن غائب موعود جلب می کند مهیا کردن مثل انسانی که میزبان است و می خواهد میهمانی دهد، خانه را آماده می کند، خود را آماده می کند، خانه را آماده می کند که آن مناسب آن مهمان، انتظار به این معنا است یعنی وضعیت جهانی را نپسندیم، شرایطی که الآن در جهان است، فساد و بی عدالتی و ستم تمام جهان را فرا گرفته نپسندیم، کوشش کنیم جامعه را آماده کنیم، خود را آماده کنیم با تقوا و ایمان، با زندگی حلال، با پاکی هم خود و هم خانواده و هم جامعه و این انتظار راستین است.

دوم ، کسانی که می خواهند صحابه ی امام زمان باشند نهایت تقوا را باید داشته باشند، گناه نکنند، نزدیک گناه نشوند، چقدر انسان ها هستند که با زبانشان گناه می کنند و بعد دعا می کنند آقا امام زمان ما از صحابه تو باشیم، چقدر تخریب شخصیت، چقدر دروغ، چقدر غیبت، فردی که اینگونه عمل می کند نمی تواند از صحابه ی امام زمان باشد. انسانی که می خواهد افتخارش این باشد که جزء شیعیان امام زمان باشد باید تمام وجودش پر از تقوا باشد، گناه نکند.

و سوم این است که تمام ویژگی ها و فضائل اخلاقی را دارا باشد. میزان اخلاق این است که آن چیزی که برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و آن چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند، این میزانی است که امیر المؤمنین ارائه کرده اند.

انتظار که موجب خودسازی و جامعه سازی شود. دوم پرهیز از نزدیکی به گناه ، تقوا یعنی گناه نکردن و ورع یعنی نزدیک نشدن به گناه، یاران امام زمان این طور نیست که گناه نمی کنند نزدیک گناه هم نمی شوند. و سوم آن تأدب به آداب الهی، تنعم به مکارم الاخلاق، این گونه ویژگی های صحابه امام زمان است.

بعد امام صادق می فرماید اگر کسی این گونه بود ولی هنوز امام زمان ظهور نکرده این آقا فوت کرد او چنین ثوابی دارد مثل ثواب کسی که امام زمان را درک می کند و در رکاب امام زمان است .

این سبک زندگی اسلامی است ، انتظار در شرایط کنونی به معنای سازنده ی خود، پرهیز و دوری از گناه و از آن طرف دارا بودن مکارم و محاسن اخلاق.

اما آقا امام زمان یک حدیث دارد که من محضر شما عرض می کنم که این حدیث تکان دهند است. آقا می فرماید : ای مردم هیچ چیز شما از ما مخفی نیست، چه در آشکار و چه در نهان، هر کاری که می کنید در منظر من است.

حالا انسان در منظر آقا امام زمان برای دنیا گناه کند، این چه فضاحتی است و بعد می فرماید ای مردم به سمت گناهانی رفتید که پیشینیان از آن پرهیز می کردند، پدران شما از آن پرهیز می کردند ولی مبتلا شدید.

انسان در محضر امام زمان گناه کند و بعد بگوید من شیعه ی امام زمان هستم، برای دنیا، برای چند ریال پول، برای اندکی مقام که برای هیچ کس نه پول می ماند و نه مقام، می گوید احاطه دارد علم ما به زندگی شما و چقدر در این رابطه داستان ها است که به شکل متواتر بیان شده است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

روز چهارشنبه نیمه شعبان سالروز ولادت حضرت بقیة الله الاعظم حضرت مهدی آل محمد (روحی و ارواح عالمین له الفداء) تبریک عرض می کنم این روز را به همه شما خوبان خدا و از تمامی مراکز مذهبی تقاضا دارم با برنامه های بسیار فرهنگی و پر محتوا به جایگاه والای مهدویت و تبیین آن بپردازند، ما هر چه داریم در پرتو عنایات آن حضرت است.

مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان محترم وزارت اطلاعات و همچنین شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران مطالب بسیار مهمی ایراد فرمودند که به فراز های راهبردی و مهم آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند وزارت محترم اطلاعات خوش سابقه، موفق و مایه ی اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

فرمودند وزارت اطلاعات انقلابی است و انقلابی و مانده و باید بماند و در مقابل تمامی توطئه ها باید مقابله کند، چه توطئه های درون مرزی و چه برون مرزی و چه عرصه های مختلف امنیتی اقتصادی و عرصه های مختلف و بیان فرمودند وزارت اطلاعات یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است که بنده همین جا روز سربازان خوش نام و گمنام آقا امام زمان که همان نیمه شعبان است به این عزیزان تبریک عرض می کنم و یاد و خاطره شهدای این سربازان عزیز گرامی می داریم.

عزیزانی که الحمدلله مایه ی امنیت و گسترش فضا برای پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی شده اند، شما اطلاع دارید یکی از مهمترین بلکه مهمترین زیرساخت برای پیشرفت یک کشور است به ویژه اگر آن کشور مورد تهدید جهان استکبار باشد و افزون بر آن محیط پیرامونی آن کشور دچار آشوب امنیتی باشد همانند ایران که جهان استکبار محیط پیرامونی کشور عزیز ما را دچار بحران امنیتی کرده و کشور اسلامی و انقلابی ایران از منظر جهان استکبار به عنوان قطب مبارزه با نظام سلطه بین المللی تلقی می شود و به طبع تخریب امنیتی در دستور کار سران جهان استکبار دارای اولویت است ولی الحمدلله نیروهای امنیتی ما مثل وزارت اطلاعات از خود چنان حماسه ای آفریدند که در این منطقه پر آشوب ایران اسلامی این چنین دارای امنیت بالا است که زبان زد است در جهان.

در عرصه های مختلف امنیت فرهنگی، امنیت اقتصادی حتی در عرصه ی علم و فن آوری این عزیزان با بررسی ها و رصد ها توانسته اند این فضا را کنترل کنند.

بسیاری از گروه های تروریستی قصد داشته اند ایران اسلامی را همچون کشورهای همسایه کنند اما این عزیزان مایه اقتدار بودند و امنیت.

خداوند ان شاءااله این عزیزان را حفظ کند، موفق بدارد و در کنار دیگر دستگاه ها و نهادهای امنیتی همه این عزیزان تلاشگران عرصه ی امنیت دولت مهدی آل محمد (ص) باشند.

مجدداً از این عزیزان چه در فضای ملی و چه در استان عزیز و ولایتمدار بوشهر از ناحیه ی خود و تمامی مردم تشکر و قدردانی می کنم.

روز شنبه سالروز میلاد حضرت علی اکبر است این بزرگواری که وجودش و عملش الگو است برای تاریخ به همین جهت روز جوان نامیده شده که جوانان الگویشان آن بزرگوار باشد، اخلاقش، رفتارش و روحیاتش همچون پیامبر بود و در راه دین با تمام وجود تلاش کرد و در راه ولایتمداری جان خود را فدا کرد.

به تمام مسئولان عزیز ملی و استان عرض می کنم سرمایه ی اصلی یک کشور مردم آن کشور هستند به ویژه جوانان، دختران و پسران جوان. توجه به جوانان یک اصل بنیادی و راهبردی است ، در عرصه ی تحصیل، ورزش، امور فرهنگی و تفریحات سالم، احترام و عزت به جوان یک اصل است حتی برای خانواده ها. الآن جهان استکبار آمده تا با تمام وجود حمله کند از همه ابعاد به جامعه جوان ما لذا مسئولان باید این جوانان را تکریم کنند، به این جوانان توجه ویژه کنند، تمام فضا برای رشد این عزیزان فراهم کنند و در خانواده ها پدر و مادر همان قدر که برای معاش تلاش می کنند برای آموزش و پرورش و فرهنگ و در کنار این جوان بودن تلاش کند و نکند خدایی ناکرده این قدر مشغول کار و تلاش و درآمد شوند که همنشینی و دوستی با فرزندانشان فراموش کنند.

مسئولان عزیز، متصدیان امور جوانان یک کشور نقطه عطف یک کشور هستند، الآن همه نیروها در مقام رشد آن ها است و آینده یک نظام است متعلق به مدیریت همین جوانان، توجه ویژه به جوانان کنید، عزت بگذارید، احترام کنید ، حرف آن ها را بشنوید، بارها مقام معظم رهبری بر این معنا تأکید داشته به جوانان عزیز هم قدر خود را بدانند و متوجه این معنا هم باشند که آینده این نظام از ان ها است و تلاش همه الآن برای آن ها است در راه تهذیب، تدین، پاکی و از آن طرف تحقیق و پژوهش و رشد علمی و دارا شدن تمامی شاخصه های یک فرد برجسته برای فضای آینده جامعه عنایت داشته باشد و در فضای فرهنگی و تفریحی مواظب باشند در فضایی به سر ببرند که در شأن یک جوان مسلمان انقلابی است.

روز چهارشنبه روز معلم و سالروز تکریم تلاشگران عرصه ی آموزش و پرورش است. سالروز شهادت شهید والا مقام مطهری، صمیمانه از تمامی تلاش های مسئولان آموزش و پرورش ملی و استانی تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هر چه زود تر اجرایی شود و به همه مسئولان و خیرین سفارش می کنم که کمک بکنند به آموزش و پرورش که خانه دوم فرزندان شما است و الآن نیازهای جدی دارند به حمایت . حتماً گزارش هایی به سمع شما رسیده، کمبودهای فراوانی که از جهت سخت افزاری و مدارس موجود است، آماری که به بنده داده اند نگران کننده است اما وجود مبارک شما خیرین می تواند کمک شایانی به آموزش و پرورش کند به همین جهت حتی کسانی که می خواهند کار خیری کنند و یک حسینیه و مسجد بسازند اشکالی ندارد یک مدرسه بسازند که در آن مسجد و حسینیه هم است هم ثواب مدرسه می برند و هم حسینیه و مسجد. انتظار دارم از آموزش و پرورش با تربیت دینی و انقلابی آموزش و پرورشی انقلابی، اسلامی و پر از برکات اخلاقی و علمی ان شاءالله محیا دارند.

روز دوشنبه روز ملی خلیج فارس است. استان بوشهر یکی از استان هایی است که دارای بیشترین کرانه در خلیج فارس است و در عرصه ی جغرافیای توسعه ی اقتصاد بالا ترین نرخ توسعه ی اقتصاد در جغرافیای کرانه ای مثل استان بوشهر است و در استان بوشهر با این همه ظرفیت نباید یک نفر بیکار نباشد.

برنامه ریزی ها ، طرح ها در رابطه با اقتصاد کرانه ای طراحی شود ، من پنج سال است که همین حرف را می زنم و طراحی و ها و برنامه ریزی ها هم بسیار ساده است، بسیار ساده ، باید بسته ی توسعه اقتصاد کرانه ای توسط نخبگان، مشاورین دنیا دیده و پژوهشگر اقتصاد طراحی شود، بستر و تسهیلات فراهم شود، آموزش ها داده شود و این جوانان ما به سر کار روند، کارآفرینی کنند و الآن متأسفانه با اینکه برخی از کشورها مثل ویتنام که پنجاه درصد از تولید ناخالص ملی آن ها از اقتصاد کرانه ای است، در ایران عرض نمی کنم چند است، فوق العاده پایین است که انسان نمی تواند بیان کند، در استان هم همین طور.

باید از این نعمت کرانه و پس کرانه استفاده شود، روز ملی خلیج فارس گرامی می داریم.

همچنین روز سه شنبه روز جهانی کارگر است، کارگرانی که رکن مهم پیشرفت است، خداوند این عزیزان را حفظ کند و من به تمام کارفرمایان چه دولتی و چه غیر دولتی تقاضا می کنم حقوق این عزیزان به وقت داده شود و تکریم و احترام این عزیزان به معنای دقیق کلمه مراعات شود.

همچنین روز یکشنبه روز شوراها است و امیدوارم تمامی شوراها در جهت خدمت و پیشرفت جامعه حرکت کنند و ان شاءالله فضایی فراهم کنند که در آن همدلی ، وحدت، ولایتمداری، دانش بنیانی و خدمت به مردم ، این دوره ها همه تمام می شود و چیزی که می ماند آن خدمت الهی که در دید مردم و جامعه و در دید تاریخ باقی می ماند. مهم آمدن نیست ،مهم چگونه رفتن است.

انسان که متولد می شود مهم است اما مهمتر از آن آن وقتی است که می میرد و می رود ارتحال پیدا می کند و می بیند چه از خود به جای گذاشته است.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com