News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/03/11

خطبه نماز جمعه مورخه 97/03/11

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین




متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/03/11به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

ماه مبارک رمضان، ماه بازگشت انسان به سمت خدا است.

انسانی که در دیگر ماه ها و گذشته اش دچار دوری از خدا شده و در فضای پر فراز و نشیب زندگی گرفتار حل مشکلات زندگی شده و انس با خدا را تحت شعاع زندگی دنیایی قرار داده در این ماه مبارک دوباره به سمت خدا باز گردد و در یک فضایی پر از معنویت و اخلاق و قبولی توبه و رحمت الهی به سمت خدا باز گردد.

به همین جهت است که ماه مبارک رمضان ماه احیا معنویت انسان است، به تأبیری ماه نجات انسان است، ماه رشد و کمال انسان است.

به همین جهت حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) تأبیری از این ماه دارند:« شهرالله الاکبر» یعنی ماه بزرگ الهی که بزرگتراز آن نیست اما این ماه بزرگ خدا برای خدا نیست بلکه این ماه بزرگ خدا که بالاتر از آن نیست برای انسان است، برای نجات و کمال انسان است، برای رفع مشکلات و بخشش گناهان انسان است، ماهی است که انسان در شرایطی قرار می گیرد که می تواند یک شبه ره چندین ساله را بپیماید مثل شب قدر.

به همین جهت ماه مبارک رمضان ماه تجدید بنا و استحکام بخشی شخصیت الهی انسان است. گاهی یک شخصیت با گناه، با کم گذاری در مسیر عبودیت الهی شخصیت خود، ساختمان وجودیش را منهدم کرده با گناه، گاهی نه منهدم نشده اما این شخصیت بخاطر حوادث دنیایی در دنیا و گناهانی که پیرامون انسان رخ می دهد و آن گرفتاری های دنیایی به آن استحکام قوی نرسیده و احتمال دارد با یک هجوم گناه مبتلا شود. هردو شخصیت، چه شخصیتی که توسط گناهان منهدم شده و چه شخصیتی که منهدم نشده، گناه نکرده اما آن ماه های دیگر چنان بوده که برای این انسان زمینه انهدام فراهم آورده. ماه مبارک رمضان احیای شخصیت شخص اول که منهدم شده و استحکام بخشی شخصیت گروه دوم است که در حال انهدام است.

به همین جهت ماه مبارک رمضان یک نعمت واسعه الهی است که خداوند نصیب انسان کرده است به این جهت باید این انسان ابتداً توبه کند از سابقه خودش و سه کار اساسی سفارش شده در این ماه مبارک انسان انجام دهد.pic nmazjomeh 17

اول اعتقاد خودش را بر اساس ایمان الهی احیا کند و استحکام ببخشد، کوه از هم بپاشد ایمان او در مقابل وسوسه ها به هیچ صورت خللی به او وارد نکند. به همین خاطر است خداوند می فرماید:« إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ» اول ایمان، یعنی اعتقاد به خدا، خالق، رازق، محیی، مبقی دانستن، علی کل شیء قدیر دانستن، خود در محضر خدا دیدن، رضوان و تقوای الهی اساس زندگی بودن، قائل به وحی قرآنی و رسالت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) داشتن و اهل بیت عصمت و طهارت و آخرت گرایی.یعنی نگاهش به دنیا نگاهی باشد که دنیا فرصتی است برای سعادت آخرت و قدر بداند عمرش را.

ایمان تنها این نیست که با زبان انسان بگوید مؤمن هستم. اعراب صدر اسلام محضر مبارک پیامبر گرامی اسلام مشرف می شدند و می گفتند یا رسول الله ما ایمان داریم، آیه آمد یا رسول الله به آن ها بگو شما ایمان ندارید فقط اسلام آورده اید، اسلام با ایمان فرق دارد، ایمان درجه بالاتری از اسلام است، اسلام یعنی شهادتین گفتن، اعتقاد به دین اسلام داشتن، همین اما ایمان یعنی با معرفت و عرفان خدا را قبول داشتن، دین خدا را قبول داشتن، بر مملکت جان انسان خدا حاکم باشد و زندگی انسان به سمت رضایت الهی باشد.

به همین خاطر فرمودند:« لیس الایمان بالتحلی و لابالتمنی ولکن الایمان ماخلص فی القلب و صدقه الاعمال » ایمان با سخن نیست، کسی بگوید من مؤمن هستم، به آرزو داشتن نیست که کسی بگوید خدایا ما آرزو داریم مؤمن باشیم، ایمان این است که در قلب انسان خالص خداباوری باشد و اعمال انسان گواه بر این باور باشد.

لذا اگر کسی گناه کرد، غیبت کرد، تهمت زد، هر نوع گناهی کرد این کاشف از این است که این شخص خللی در ایمانش است و باید در ساختار ایمانی خودش تجدید نظر کند.

به همین خاطر باید ایمان خودش را در ماه مبارک رمضان قوی و استحکام ببخشد.

دوم، رشد در عرصه رفتار داشته باشد، اساس رفتارش تقوا باشد، پرهیز از گناه و هر چه رضایت خدا است انجام دهد وگر نه اگر ایمان باشد و عمل ایمانی و تقوایی نباشد این نه ایمانش درست است و نه عملش. اما اگر ایمان و عمل صالح بود، خداوند می فرماید این دو عنصر موجب اعتلای شخصیت انسان می شود و این شخصیت در تراز بهشت است.

می فرماید کسانی که عمل صالح انجام می دهند، چه مرد و چه زن و اهل ایمان است ، اینان در تراز بهشت هستند، ایمان و عمل و به هیچ صورت به آن ها ستمی روا نمی شود. لذا ایمان وعمل دو بعد از ابعاد شخصیت الهی انسان است.

 و دیگری اخلاق. ماه مبارک رمضان ماه اخلاق حسنه پیدا کردن است. اگر اخلاق سیئه داریم باید حسنه شود ، اگر حسنه داریم باید این اخلاق فراتر از قبل شود و به همین جهت است که پیامبر گرامی اسلام ، خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) بارها تذکر داده اند اما در ماه مبارک رمضان سفارش ویژه کرده اند و فرموده اند:« حَسَّنَ مِنْکُمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ کَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَی الصِّرَاطِ » هر کس در این ماه چه زن و چه مرد اخلاقش را بهتر کند، اگر بد بوده خوب کند و اگر خوب بوده خوبتر کند از همین الآن بهشت از آن او است و در قیامت به راحتی به سمت بهشت عبور می کند «  يوم تزل فيه الاقدام»آن روزی که پایه ها می لرزند  و می لغزند، زمین می خورند اما زن و مردی که در ماه مبارک رمضان خوش اخلاق شده در روز قیامت مستحکم و قوی به سمت بهشت راه می رود.

چنان اخلاق مهم است که خداوند به پیامبر در این رابطه عنایت کرده و گفته که ای مردم بدانید که پیامبر شما « اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم » پیامبر شما فوق اخلاق حسنه است و بعد می فرماید ای مردم شما باید الگو از پیامبر بگیرید.

امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب ( علیه آلاف تحیة و الثناء) فرمودند:« عَلَيْكُم بِمَكارِمِ الاخلاقِ فَإِنَّها رِفْعَةًّ وَإيّاكُم والاخلاقَ الدَّنيَّةَ فَانَّها تَضَعُ الشريفَ وَ تَهْدِمُ المَجْدَ » ای مردم به سوی اخلاق حسنه گام بردارید، باعث بزرگی شما می شود و بر حذر باشید از بد اخلاقی، از سوء اخلاق که انسان بزرگ را اخلاق بد به زمین می زند و بزرگی را از بین می برد.

امام صادق (ع) آمده اخلاق حسنه را تعریف کرده. سؤال شد از امام صادق (ع) یبن رسول الله اخلاق حسنه چیست؟، گفتند سه ویژگی دارد. یک ، خوش برخورد و نرم خوی باش و خشن با دیگران برخورد نکن، این طور نباشد که در خانه می روی زن و بچه بلرزند یا فرزند منزل می رود پدر و مادر ترسان شوند، یا خانم این گونه باشد، نرم خوی باشد و با خشونت با دیگران برخورد نکن، چقدر بد است که به فرزندان کتک زده شود خدایی ناکرده یک مرد به همسرش توهین کند یا همسر نسبت به شوهرش برخورد مناسب نداشته باشد، فرزندان نسبت به پدرو مادر تندخو باشند، بد برخورد باشند و نرم خوی نباشند، این اولین میزان اخلاق حسنه.

دوم ، خوش زبان باش، بد زبان نباش. سلام و جواب تو ، سخن تو چنان باشد که عطر کلامت فضای خانه، جامعه و محیط کار را معطر کند. سخنت چنان خوش باشد که زن، فرزند، خانواده و محیط اجتماعی، همه آرزو کنند که انسان سخن بگوید از بس زیبا سخن می گوید این شخص در محیط کار، در خانه، در محیط اجتماعی. برخی ها دیده می شود که سلام می کنی این قدر سنگین جواب می دهد که انسان پشیمان می شود که سلام کرده است یا در محیط خانه همسر غذا ساخته، افطاری درست کرده، سحری درست کرده یک سخن تشکر بیان نشود، یا شوهر در این گرما تلاش و کوشش کرده و رزق حلال در خانه آورده همسر از او وقتی وارد منزل می شود استقبال نکند، کلام خوبی نداشته باشد، فرزندان کارهای خوب انجام می دهند و پدر و مادر نسبت به آن ها کم مهر باشند، خوش سخن نباشند.

سوم ، وقتی که دوستت و قومت، خویشت، همسرت، پدر و مادرت را می بینی، در محیط کار هستی خوش رو باش و با روی خوش و گشاده با دیگران برخورد کن، ترش روی نباش، این می شود اخلاق حسنه. نرم خویی، خوش سخنی و خوش رویی و هر چه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آن چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با دانشجویان عزیز و اصحاب هنر و شعر در ماه مبارک رمضان مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به فرازهای مهم از سخنان معظم له اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند دانشگاه زنده است و محیطی هم اینک پر نشاط، با احساس و در اندیشه اثر گذاری در رشد و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد.

برخی از دشمنان نظام مقدس اسلامی ایران در خارج و بعضاً در داخل در سخنان خودشان ادعا می کنند دانشگاه دانشگاه مرده ای است، فعال نیست، دانشگاهی است که دارای روح با نشاط سیاسی، فرهنگی و علمی نیست اما این دانشجویان عزیز نشان دادند که الحمدلله آینده ایران اسلامی به دست این عزیزان دارای پیشرفت درخور خواهد بود، با رشد علمی و حمایت هایی که از نظام می کنند، با انتقادات منصفانه و سازنده ای که دارند، حضور در صحنه ای که دارند این نشان از این دارد که آینده این نظام با وجود مبارک این دانشجویان و دانشگاه ولایی، علمی و انقلابی و با نشاط آینده ی بسیار خوبی خواهد بود.

فرمودند بسیاری از مشکلات که در جلسه مطرح شد و دیگر مشکلات همه صحیح است اما رفع آن به این آسانی نیست. 2500 سال این مملکت دچار رژیم هایی بوده که همه در اندیشه ی فکر به حال خود بوده اند، کشورهای استکباری ایران را سفره ای کرده بودند که محل ارتزاقشان بود. نفت ما، گاز ما، معادن ما، منابع انسانی ما حتی، بخواهیم این مملکت را بسیازیم نیاز به زمان است و همه باید مشارکت کنند.

فرمودند خود بنده هم به بسیاری از امور انتقاد دارم، اشکال دارم، به عزیزان در هر قوه ای که باشند تذکر می دهم و باید آن عزیزان تا می توانند در راستای رفع اشکالات تلاش کنند.

فرمودند باید ما انقلابی باشیم و بمانیم و این تفکر غلط است که ما در سال 57 انقلاب کردیم و دیگر تمام شد و الآن باید پای سفره انقلاب بنشینیم. فرمودند انقلاب مراحلی دارد، مرحله براندازی نظام قلب، ساختار سازی نظام جدید، نظام انقلابی، سپس دولت انقلابی و در آخر تحقق تمدن اسلامی و انقلابی.

ما مرحله اول را گذرانده ایم، مرحله دوم را هم با تصویب قوانین و حمایت مردم استحکام لازم پیدا کرده و باید به سمت دولت انقلابی، دولتی که تمام نگاهش از اسلام بر گرفته است و به دنبال تحقق آرمان ها و ارزش ها است پیش برویم و سپس تمدن اسلامی ایجاد کنیم و الآن ما وسط راه هستیم نه پایان یافته. لذا همه باید در صحنه باشند و کمک کنند.

فرمودند که ما در راه تحقق تمدن اسلامی موانع بسیاری داریم. موانع خارجی که شما می بینید اما یک سری موانع داخلی هم داریم و این ها بیش از موانع خارجی مؤثر در عدم رشد است. موانعی که شما می دانید چه موانعی هستند. سوء برنامه ریزی، سوء نظارت، عدم همکاری های لازم با هم و این ها باعث شدن که آن تهاجم بیگانه مؤثر واقع شود وگرنه اگر در داخل برنامه ریزی صحیح منطبق با امکانات آمایشی سرزمینی ایران، دانش بنیان طراحی شود و از آن طرف مدیریت دانایی محور و انقلابی و جهادی باشد، نظارت درست باشد، تأمین و تولید پروژه های جدید باشد منطبق با شرایط هیچ کشور خارجی جهان استکبار نمی تواند به ما تعرض کند.

ما 40 سال است انقلاب کردیم باید عبرت بگیریم. تمام مسئولان در هر رده، در هر لباس، در هر مقامی که باشند باید خادم این انقلاب و خدمتگذار این مردم باشند.

فرمودند باید در این راه برای رسیدن به آن تمدن اسلامی که در آن همه امور است، تحقق فرهنگ اسلامی در جامعه، رفاه و اقتصاد سالم، رشد در امور اجتماعی، صبر لازم است.

ما انقلاب کردیم با این هجمه ی بزرگ جهان استکبار روبرو شدیم، 8 سال جنگ به این کشور تحمیل شد، این همه تهدید ها، این همه تحریم ها، این همه بی تجربگی ها و بد برنامه ریزی هایی که در درون داشتیم، باید صبر داشت تا رسید به آن افق عالیه انقلاب و الحمدلله مردمان ایران مردمانی صبور هستند و بصیر و می دانند که باید در راه این انقلاب همان طور که شهدا جان دادند ما صبر کنیم و همکاری کنیم تا ان شاءالله آن تمدن و جایگاه درخور این انقلاب دست پیدا کند.

روز دوشنبه 14 خرداد سالروز رحلت امام راحل عظیم الشأن است. انسان بزرگی که واقعاً شخصیت امام هنوز که هنوز است شناخته نشده، انسانی که ذوب در اسلام بود، عبد صالح خدا بود، برای خود یک ذره در دنیا چیزی قائل نبود و هر چه بود برای خدا و به همین خاطر به دست مبارکش این انقلاب و این احول بزرگ تاریخی در جهان صورت گرفت، انسانی که آمد یک رژیم 2500 ساله را سرنگون کرد و با هیچ حرکت مسلحانه ای آمد این انقلاب را با توکل به خدا و اعتماد به مردم و بر اساس آموزه های اسلامی ایجاد کرد و بنایی گذاشت که ان شاءالله مقدمه ظهور مهدی آل محمد باشد.

و همچنین سالروز ولایت و رهبری مقام معظم رهبری، این وجود مبارک، این انسانی از تبار حضرت اباعبدالله الحسین، انسانی که به حق شایسته رهبری است و ما متنعم هستیم به وجود مبارکش حضرت امام خامنه ای.

خداوند ان شاءالله امام عزیز را غریق رحمتش بگرداند و سایه مقام معظم رهبری را بر سر ما مستدام بدارد.

عزیزان بدانید امیر مؤمنان علی بن ابی طالب مردم قدرش را ندانستند و مواجه شدند به مشکلات، کفران نعمت کردند مواجه شدند به مشکلات، اما مردم ایران قدر امام راحل را دانستند و الآن قدر رهبر عالی قدر انقلاب را می دانند، شکرگذار این نعمت هستند هر چند دشمنان هر چه می خواهند همان فشاری که روی علی بن ابی طالب اجدادشان آوردند الآن روی مقام معظم رهبری بیاورند، مردم ایران ولایتمدار هستند و جانشان را در حفظ حریم ولایت فدا می کنند، مردم ایران این گونه هستند.

روز سه شنبه، روز 15 خرداد است، روز سالگشت قیام خونین مردم عزیز ورامین و پیشوا که به نحوی آغاز این انقلاب بود. یاد و خاطره آن عزیزان را هم گرامی می داریم.

روز دو شنبه سالروز ضربت خوردن امیر مؤمنان است و شب آن آغاز لیالی قدر است. عزیزان شب قدر شب سرنوشت سازی است و می تواند گذشته انسان را تصحیح کند، خدا ببخشد و شبی است که انسان می تواند کاری کند که خداوند برای او خیر تقدیر کند. با برنامه هایی که وجود دارد، با توبه ، فرشتگان برای انسان های مؤمن دعا می کنند و به همین خاطر این شب ها را قدر بدانیم.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com