News

14011111
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/03/25

خطبه نماز جمعه مورخه 97/03/25

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین




متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/03/18به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، سبک زندگی اسلامی.

یکی از آموزه های مهم اسلامی زندگی کردن پرهیز از ظلم کردن و ظلم پذیرفتن است، مقاومت در مقابل ظالم و یاری مظلوم است و این یکی از ویژگی های نظام زندگی اسلامی است. ظلم نکردن، نپذیرفتن ظلم، یاری  مظلوم و مقاومت در مقابل ظالم.

ظلم یعنی پایمالی و تجاوز به ناحق به حقوق دیگران. دیگران، شخص، جامعه، ملت یک حقوقی دارند اما گروهی این حقوق را پایمال می کنند و تجاوز به حریم حقوق دیگران می کنند و به این کار ظلم گفته می شود.

ظلم سه رکن دارد، ظالم، مظلوم و کار ظالمانه.

در فرهنگ اسلامی هر سه کار و سه رکن ظلم مضموم است. هم کار ظالم، هم پذیرش مظلوم و ظلم پذیری مظلوم و هم کار ظالمانه مضموم اشت.

در قرآن کریم خداوند فرموده وای بر کسانی که اهل ظلم هستند، جهنم ازآن آن ها است « إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ» کسانی که اهل ظلم هستند هیچ گاه رستگار نمی شوند.« سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ» و به زودی اهل ظلم خواهند دید که ما با آن ها چکار خواهیم کرد، آن ها را به زمین خواهیم زد.

و خداوند می فرماید:« وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ» هیچ گاه حمایت از ظالم نکنید، هیچ گاه به ظالم اعتماد نکنید، این اعتماد و یاری رساندن به ظالم موجب این می شود که در زندگی شما یک بحران آتش افزا ایجاد شود و سرانجامش جهنم خواهد شد.

امام باقر می فرماید:« اَلظُّلْمُ فِي اَلدُّنْيَا هُوَ اَلظُّلُمَاتُ فِي اَلْآخِرَةِ» انسانی که در دنیا ظلم می کند، در آخرت جهنم و ظلمات جهنم برداشت می کند.

امیر مؤمنان (ع) می فرماید:« ایاک و الظلم فانه اکبر المعاصی» ای مردم برحذر باشید از ظلم زیرا بالاترین معصیت ظلم است.

پیامبر گرامی اسلام خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می فرمایند:« الظلمة و اعوانهم فى النار» ظالمین و همیارانشان هر دو در آتش هستند.« مَنْ أَعَانَ ظَالِمًا سَلَّطَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ» هر کس به ظالمین کمک کند خداوند همان ظالم را بر او مسلط می کند.

و همچنین امام صادق (ع) می فرماید: یک مسلمان اهل ظلم نیست. یک مسلمان این گونه است که به شدت مواظب است که به حقوق دیگران تجاوز نکند. مسلمان ظلم، خیانت نمی کند، دیگری را خار نمی کند.

این فرهنگ اسلامی است که ظلم قبیح است و اساساً یکی از احکام مستقل عقل قبح ظلم است.

به همین جهت است زندگی یک انسان مسلمان این گونه است، ظلم نمی کند، ظلم نمی پذیرد و یاری مظلوم است و مقاوم در برابر ظالم.

امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب (ع) در خطبه خاصی که ارائه کردند به عنوان وصیت فرمودند:« کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا» ای فرزندانم یاور مظلوم باشید و با ظالم برخورد کنید و همچنین رسول خدا گفته اند که :« مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم  » اگر فردی باشد به امور مسلمانان چه در فضای ملی و چه فضای جهانی اهتمام نورزد مسلمان نیست و اگر انسانی فریاد مظلوم شنید، مسلمانی فریاد مظلومی شنید که می گفت مسلمین کمکم کنید و کمکش نکرد اصلاً مسلمان نیست.

این فرهنگ زندگی اسلامی است.

در خانه همین قاعده است، ظلم نباید باشد شوهر به همسر، همسر به شوهر، فرزندان به والدین، والدین به فرزندان و باید عدالت باشد و قدردانی باشد. در جامعه ظلم نباید باشد. در فضای بین الملل نباید ما ظلم کنیم و ظلم بپذیریم، از آن طرف باید یاور مظلوم و دشمن ظالم باشیم.

این اساس اسلام و اندیشه اسلامی است. به همین خاطر اگر کسی ظالم بود یا ظلم پذیر بود یا همراه ظالم بود و یا یاری مظلوم نکرد به حرف صریح کلام معصومین مسلمان نیست یا ویژگی اسلامی را ندارد.

به همین جهت بیاییم چنان زندگی برای خود برنامه ریزی و مدیریت کنیم که در آن ظلم نباشد و نکنیم، در تمامی صحنه ها، چه خانواده، چه اجتماع و چه کار و همچنین مظلوم هم قرار نگیریم ، یاور مظلوم باشیم و در مقابل ظالم در هرصحنه ای و هر جغرافیایی بایستیم.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در سالگرد ارتحال امام راحل عظیم الشأن مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به فرازهای مهم آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند امام نماد انقلاب است، وی قله بلند انقلاب است و مردم همیشه باید از امام یاد کنند و سخن بگویند. یعنی امام قطب نمای انقلاب است و هر چیزی که نگاه بکنیم میزان انقلابی بودن و غیر انقلابی بودن نگاه کنیم به اندیشه امام.

فرمودند این کشور بدون موتور انقلاب پیشرفت نخواهد کرد، انقلاب بوده که این مملکت را تا این حد پیشرفت داده در تمامی عرصه ها، عرصه های فرهنگی، عرصه های علمی به ویژه علوم نو پیدا، عرصه های توسعه و عمران جغرافیایی، عرصه ی سیاسی، در رژیم سابق یک گروه خاص تعیین کننده بودند و آن ها هم بردگان سیاست استکبار جهانی، الآن مردم هستند که تعیین کننده هستند، نمایندگان خودشان مشخص می کنند، هم خبرگان و هم شورای اسلامی، رئیس جمهور را خودشان مشخص می کنند، شوراها را خودشان انتخاب می کنند. مردم سالاری دینی یکی از دست آوردهای مهم این انقلاب است. اگر این تحریم ها و تهدیدها و جنگ ها  و این کم تجربگی های داخلی نبود در این 40 سال ایران اسلامی بسیار فراتر از این پیشرفت می کرد. به همین خاطر باید صبور بود و در اندیشه پیشرفت بر اساس نگاه انقلابی.

فرمودند امیر مؤمنان یاور مظلوم و دشمن ظالم بودند. امام راحل عظیم الشأن هم این چنین بودند و این یک نگاه راهبردی است در اسلام .

بیان داشتند که دشمنی دشمن با جمهوری اسلامی ایران مثل دشمنی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس نه از باب اقتدارشان است بلکه به این خاطر است که ضعف در خودشان می بینند و از آن طرف اقتدار ایران را. 40 سال با این انقلاب برخورد کردند و هیچ کار نتوانستند بکنند، آن ها ضعیف تر شدند و نظام اسلامی قوی تر و به این خاطر است که این ها با نفس های آخرین فریاد می کشند مانند غریقی هستند که چنگ به هر چیزی که باشد می زنند و ما باید مقاوم باشیم که ان شاءالله پیروزی نهایی نزدیک و سقوط رژیم هایی مثل رژیم اشغالگر قدس و آمریکا قریب است.

فرمودند امروز نقشه دشمن فشار اقتصادی است، فشار روانی و فشار اجتماعی و عملی است. فشار اقتصادی ایجاد می کند و فکر می کند مردم انقلابی و مقاوم ایران با فشار اقتصادی از نظام خودشان جدا می شوند. فشار روانی ایجاد می کند، شایعه ها درست می کند و فکر می کند با این کار می تواند ترفی ببندد. فشار اجتماعی و عملی ایجاد می کند، آشوب و اغتشاش ایجاد می کند و فکر می کند می تواند به کوه مستحکم انقلاب خدشه ای وارد کند. از مطالبات مردم، هر نوع مطالبه می خواهد سوء استفاده کند علیه نظام و به همین خاطر معظم له فرمودند مردم به هوش باشید که این ها از کوچکترین مسأله بزرگترین آشوب درست می کنند و به همین جهت است که مردم انقلابی استان بوشهر مثل همیشه در خدمت نظام هستند، پیرو مقام معظم رهبری هستند و هیچ گاه رهبر خود را حتی لحظه ای تنها نخواهند گذاشت.

فرمودند دشمن به دنبال شکست اقتدار ایران است، مسأله برجام را درست کردند چون ما به پیشرفت 20 درصدی غنی سازی اورانیوم رسیدیم، الآن توان موشکی ایران مایه اقتدار ایران است، الآن روی توان موشکی ایران متمرکز شده اند که ما تضعیف شویم، آن گاه آن کار براندازی نهایی را انجام دهند، به همین خاطر فرمودند محکم باشید در عرصه هسته ای و در توان موشکی هر چه می توانید پیشرفت های دانش بنیان علمی داشته باشید. اینی که شما می بینید اشکال می گیرند از دفاع موشکی ما، صنعت موشکی ما به خاطر این است که ما تضعیف شویم و ما باید در این راه محکم قدم برداریم.

فرمودند نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران یکی از این ها عدالت خواهی بین المللی است. ما یاور مظلوم هستیم و دشمن ظالم، در هر جای جهان باشد به ویژه در سرزمین های اسلامی. رژیم اشغالگر قدس تجسم عینی ظلم تاریخی است و مردم غزه و فلسطین مظهر مظلومیت هستند و ما یاور فلسطینیان و دشمن جدی ظالمین صهیونیست هستیم.

فرمودند برخی از دولت های اروپایی صحبت هایی که می کنند هم حفظ برجام می خواهند و هم حفظ تحریم ها. نه ، اگر برجام بخواهد باشد باید تحریم ها برداشته شود. این خواست مقام معظم رهبری بلکه خواست تمام مردم ایران است. بنابراین اروپا باید بداند در عرصه مذاکرات باید نظر ایران را تأمین کند.

و در رابطه با سرزمین های اسلامی فرمودند که سلطه پذیری در رابطه با آمریکا، بی تدبیری در برابر رژیم اشغالگر قدس، ستیز با برادران خود، خضوع در برابر دشمنان موجب این شده سرزمین های اسلامی توسط برخی از این دولت ها در نهایت ضعف قرار بگیرد و راه جوانان و مردم انقلابی این کشورها هستند که تدبیری کنند.

صمیمانه تشکر می کنم از حضور حماسی خواهران و برادرانم در راهپیمایی امروز که واقعاً در این هوای گرم در روز 23 که دیشب احیاء داشتید و در این گرما حضور پیدا کردید و حماسه دیگری بر کتاب تاریخ استان بوشهر رقم زدید. مایه افتخار این استان هستید. روز قدس روز بیداری و فریاد مسلمانان در مقابل ظلم جهانی و مایه وحدت و اقتدار ایران و جهان اسلام است.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com