News

14011111
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/04/01

خطبه نماز جمعه مورخه 97/04/01

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین




متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/04/01امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی که معصومین (ع) بر آن بسیار تأکید داشتند غنیمت شماری از فرصت های الهی است.

خداوند فرصت های بسیاری نصیب انسان می کند که انسان باید این فرصت ها را بشناسد، غنیمت شمرد و از آن ها استفاده کند چون فرصت سریع از کف می رود و بسیار دیر دیگر به دست می آید و شاید در برخی موارد اساساً به دست نیاید. مثل فرصت جوانی که وقتی رفت و پیری آمد دیگر قابل بازگشت نیست، به همین خاطر در خطبه اول پیرامون غنیمت شماری فرصت های الهی از لسان عرشی خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) سخن می گوییم.

حضرت فرمودند:« اغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ» ای مردم پنج فرصت را قبل از از دست دادنشان غنیمت شمارید، قدر بدانید و از آن استفاده کنید.

اول «شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ» جوانی ، فرصت جوانی را غنیمت شمارید قبل از آنی که پیری بیاید. جوانی دوران استعداد، قدرت انسان است و باید در این دوران انسان معماری خود برای آینده بکند. آینده انسان منوط است به کیفیت معماری او در زمان جوان. تحصیل کرد، تهذیب اخلاق کرد، پاک ماند، تلاش و کوشش کرد ، آینده اش روشن است اما اگر جوانی را هدر داد ایام دیگرش نیز از بین خواهد رفت.

دوم «وَصِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ» این سلامتی یک فرصت الهی است. می فرماید غنیمت شمارید قبل از آنی که مبتلا به بیماری شوید، شکر خدا کنید که سالم هستید، حفظ سلامت کنید و بهداشت را رعایت کنید و از این سلامت استفاده در راه خدا و پیشرفت الهی خود کنید قبل از آنی که بیماری بیاید چون بیماری با خود بسیاری از امور را می آورد که انسان را درگیر خود می کند.

سوم «وَغِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ» فرصت بی نیازی، دارایی که خداوند نصیبتان کرده غنیمت شمارید قبل از آنی که انسان مبتلا به فقر شود. یکی از فرصت های الهی همین است که انسان دستش جلو کسی دراز نباشد، زندگی آن با حداقل ها برای او بی نیازی ایجاد کند. می فرماید این را قدر بدانید، اصراف نکنید، قناعت کنید، مدیریت اقتصادی داشته باشید قبل از آنی که انسان مبتلا به فقر شود.

چهارم « وَفَرَاغَكَ قَبْلَ شُغُلِكَ» انسان در چالش های زندگی گاهی گرفتار می شود لذا می فرماید ای مردم آسایش خود را یک فرصت بدانید قبل از آنی که چالش های زندگی به سراغ شما بیاید و اگر آسایش و فراغتی است شکر خدا کنید و آن را حفظ کنید و وقتی که چالش ها آمد این چالش ها انسان را در خود می بلعد، قدر آسایش را بدانید.

و پنجم «وَحَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ» قدر زندگی را بدانید، قدر عمر را بدانید، یک فرصت است. این حیات از دست رفت و مرگ آمد دیگر این فرصت حیات زندگی قابل بازگشت نیست، این زندگی را به غفلت نگذرانید و آن را در راهی مدیریت کنید که باعث رشد شخصیت شما، نجات شما از دنیا گرایی و موجب کمال شما در راه عبودیت الهی است.

«اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ» انسان مرگش، حسابش نزدیک است و او سرگرم دنیا است.

امام مجتبی (ع) می فرماید:« اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ» ای مردم محیا باشید، توشه بیاندوزید برای سفر آخرت قبل از آنی که مرگ به سراغ شما بیاید.

این کلمات رسول خدا است .

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با نمایندگان محترم مجلس و کارگزاران قوه مقننه مطالب بسیار مهمی ایراد فرمودند که به فرازهایی از سخنان معظم له اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند معاهدات خلاف مصالح کشور نباید پذیرفته شود، معاهداتی است که جهان استکبار طراحی کرده در یک قالب بسیار انسانی که در پشت آن توطئه های استکباری است مثل همین FITF  برای مبارزه با پول شویی و حمایت از تروریسم و محکومیت آن است و قوانین دیگری که دارد. فرمودند این معاهدات ولو در یک بیان زیبا مطرح می شود ولی پشت آن خطر است و آن را نپذیرید.

فرمودند مجلس نباید نماد خودکم بینی باشد. مثلاً آمریکا یک چیزی می گوید، مجلس ما منفعل شود، مظهر ناامیدی و عدم توجه به مسائل اساسی کشور باشد، مجلس باید عصاره فضائل یک کشور باشد.

فرمودند اولویت در تقنین رفع مشکلات طبقه ضعیف است، در وضع قوانین خانواده فرمودند تحت تأثیر غرب نباشد.

این مطالبی است که مقام معظم رهبری از مجلس خواستند و مجلس محترم بکوشد بر اساس مبانی اسلام، نگاه انقلابی در خدمت مردم عزیز ایران و نماد استکبارستیزی باشد.

همچنین معظم له طی پیامی از تلاش ها و کوشش های ورزشکاران به ویژه ورزشکارانی که الآن در جام جهانی هستند تشکر و قدردانی کردند که نشان از توجه ویژه مقام معظم رهبری به مقوله ورزش، جوان و عزت اسلامی ایران دارد.

روز بسیج اساتید و سالروز شهادت شهید چمران گرامی می داریم و از تلاش ها و کوشش عزیزان اساتید بسیجی در همه مکان ها به ویژه دانشگاه تقدیر و تشکر می کنیم.

همچنین سالروز تبلیغ و اطلاع رسانی اسلامی نیز به همه اهل فرهنگ اسلامی تبریک می گوییم.

روز پنجشنبه هفتم تیرماه سالروز شهادت شهید بهشتی، این شهید مظلوم و همراهان آن در حزب جمهوری اسلامی و این هفته هفته قوه قضائیه است . از تمام این عزیزان تقدیر و تشکر می کنیم و آرزوی موفقیت برای آن ها داریم و یاد و خاطره شهدا و امام شهدا و شهدای این قوه را گرامی می داریم و از این عزیزان تقاضا داریم با مجاهدت قضائی ان شاءالله با قانون گرایی و مردم داری در خدمت این مردم عزیز باشند.

نکته ای هم تذکراً عرض می کنم به مسئولین اجرایی استان و آن حمایت کارآمد از کشاورزان در فضای کلان ایران و استان بوشهر است، حمایت شایسته و درخور موجب خودکفایی و پیشرفت ایران خواهد بود به همین جهت مسئولین استان در رابطه با تأمین آب کشاورزی استان گذشته از آب شرب استان تلاش کنند، کوشش کنند و در حمایت تسهیلات و مواد اولیه و حمایت از محصول کشاورزان ان شاءالله عنایت ویژه ای داشته باشند و نکند خدایی ناکرده کشاورز چیزی تولید کند و اینقدر مشکل وجود داشته باشد که نتواند اصلاً برداشت کند.

عنایت داشته باشند به کشاورزان، عنایت داشته باشند به این قشر عزیز، مؤمن و تلاشگر.

مجدداً در رابطه با آب استان همان طور که بارها عرض کرده ام مسئولین تلاش کنند و می بینم که تلاش و کوشش می کنند، مردم هم صرفه جویی لازم داشته باشند و به امید خدا دست به دست هم دهیم که این بحران برطرف شود و از خود خداوند می خواهیم که ان شاءالله این مشکل از سراسر ایران برداشته شود و این یک مشکل عمومی است.

من جداً از مردم استان بوشهر به خاطر تمامی خوبی ها، خواهران عزیز، برادران محترم تشکر و قدردانی می کنم که الحمدلله پابه پای انقلاب، همراه با انقلاب قدم بر می دارند و در خدمت اسلام و انقلاب هستند مثل همین نماز جمعه ای که شما در این گرما تشریف آورده اید که این نشان از بصیرت، آگاهی، ولایتمداری و تدین شما است.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com