News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/05/26

خطبه نماز جمعه مورخه 97/05/26

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین




متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/05/26 بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول پیرامون سبک زندگی اسلامی و راه خدا و طریق موفقیت در حیات دنیوی سخن می گفتیم و در این خطبه پیرامون یکی دیگر از آموزه های سبک زندگی اسلامی مطالبی بیان می کنیم و آن مردم داری و خدایادی است.

روحیه و رویه یاد خدا در زندگی و مردمداری در رفتارهای اجتماعی یکی از مهمترین سفارش های قرآن ، پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت است.

یاد خدا انسان را در فضایی قرار می دهد که همیشه خود را متصل به منبع قدرت الهی می داند و در محضر خدا خود فرض می کند و گناه نمی کند در محضر خدا و روحیه مردمداری او را در فضای خانواده و جامعه فردی با شخصیت، ارزشمند و خدوم در جامعه تبدیل می کند.

به همین خاطر امام باقر( علیه آلاف تحیة و الثناء) در حدیثی چنین می فرمایند:« ثلاث مِن اشدّ ما عمل العباد» سه چیز است که بسیار ارزشمند است اما بسیار مشکل نیز می باشد که این سه چیز می تواند انسان را از رتبه های پایین شخصیتی به اوج کمال انسانی رهنمون کند.

اولین آن ها ، انسان در زندگی انصاف داشته باشد، عدالت داشته باشد، بی انصافی و ظلم نکند.

دوم، مردمدار باشد، همان طور با مردم رفتار کند که دوست دارد مردم با او رفتار کنند، حریم و احترام مردم را پاس بدارد، آبروی آن ها، زندگی اجتماعی و اقتصادی آن ها را پاس بدارد، حریم شکنی نکند بلکه احترام بگذارد به مردم، به خانواده و خویشان و همسایه های خود، محیط  اجتماعی و کاری خود .

و سوم، همیشه و در هر حال به یاد خدا باشد و خود را در محضر خدا بداند.

حضرت می فرماید این ذکر و یاد خدا بودن آثار تربیتی و عنایتی بسیار دارد.

اول انسان را تربیت می کند و دوم عنایت خداوند به انسان جلب می کند.

یاد خدا باشد، گناه نکند و وقتی هم که فضا برای انجام واجبات است آن فعل واجبش را حسب فرمان خدا انجام دهد.

این روحیه و رویه ای که یاد خدا و از آن طرف مردمداری است، خدا یادی و مردمداری موجب می شود که انسان هم فضای اجتماعی شخصیت مثبت و ارزشمندی باشد و هم در فضای اخلاقی انسانی باشد که گناه نمی کند، تقوا را مراعات می کند و متصل است و انس دارد به ذات اقدس باری تعالی و هر کسی هم به یاد خدا بود و متصل به این منبع قدرت بود خداوند به او عنایات ویژه می کند.

این راه و رسم بزرگی انسان است. خدا یادی و به طبع ترک گناه در آشکار و پنهان و مردمداری و خدمت به مردم.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با جمعی از مردم ولایتمدار ایران سخنان بسیار مهمی ایراد فرمودند که آن سخنان باید برای همه مسئولان یک راهبرد مسلم تلقی شود و برای مردم عزیز ایران راه و طریقی باشد برای حرکت به سمت رفع مشکلات و رسیدن به پیشرفت های لازم.

فرمودند همه بدانند آمریکا نمی تواند جنگ را بر ایران هیچ گاه تحمیل کند .

 فرمودند حداقل این عقل را دارند که خود را دچار یک بحران جهانی نکنند و جنگی که با سرمایه های بسیار زیاد بر آنان تحمیل می شود و از آن طرف با ایرانی روبرو هستند که نیروهای مسلحش، سپاهش، بسیجش، ارتش قهرمانش، نیروهای نظامی و انتظامیش، مردم عزیز ایران دارای روح جهادگری هستند روبرو نشوند و شکست های مختلف را تجربه نکنند، این را می دانند.

بنابراین فرض اینکه مسئولی بیاید و بگوید ما برجام را انجام دادیم یا کاری کردیم که جنگ نشود این نشان از اشتباه در تحلیل در عرصه ی برآورد های سیاسی آینده بوده و می باشد.

هیچ گاه آمریکا به خود اجازه نخواهد داد به ایران حمله کند و به همین جهت او همیشه به دنبال جنگ فرهنگی است، به دنبال تهاجم اقتصادی و فتنه های سیاسی است. تاریخ ایران، تاریخ پر شکوه مقابله با متجاوزان بوده و از آن طرف فرمود مذاکره هم نخواهیم کرد، ممنوع است.

مذاکره با آمریکا فرمودند در نگاه طراحان سیاسی آمریکا این است که امتیازات نقد را گرفتن و وعده امتیاز دادن، نسیه و بعد از مدتی بی وفایی و بی عهدی و زیر تعهدات زدن است، تاریخ آمریکا این را نشان داده، برجام را همه مشاهده کردید . الآن ادعا می کنند که ما آماده مذاکره هستیم، کشوری که بد عهد است، خائن است، میز مذاکره را میز تسلیم طرف مقابل می داند و حتی به پیمان خود متعهد نیست چگونه با او مذاکره شود.

لسان این ها لسان متعارف دیپلماسی نیست، بلد نیستند صحبت سیاسی صحیح بکنند، اربابان کاخ سفید الآن کاباره داران، قماربازان، چپاول گران اقتصادی آمریکا و صهیونیسم بین الملل هستند، با این ها مذاکره کردن ممنوع است.

مقام معظم رهبری هم اگر شما می بینید در برجام با اسراری که دولت داشتند که باید مذاکره کرد وگرنه چنان و چنین می شود به دولت اجازه دادند برای اتمام حجت بود که بر این دولت اتمام حجت شود که باید اقتصاد مقاومتی را مراعات کنید اگر می خواهید پیشرفت کنید و مردم هم بدانند که اگر کسی شبهه ای دارد که ای کاش با آمریکا مذاکره کرده بودیم، برجام بود و چنان و چنین می شد بعدش همه بدانند اعتماد با آمریکا صحیح نیست و کشوری است که نمی توان به آن اعتماد کرد و الآن همه می دانند.

مقام معظم رهبری برای اتمام حجت به دیگران گفتند و به اسرارشان گفتید بروید حالا که شما این قدر اسرار دارید ولی مطمئن باشید به جایی نخواهید رسید و بارها این را در سخنرانی ها تأکید کردند و در تاریخ ماند. لذا فرمودند مذاکره با آمریکا ممنوع است.

به همین جهت هر کس در هر لباس و پست و با هر شخصیتی بگوید مذاکره با آمریکا کنیم بدانید در خط ولایت نیست و خائن به این مملکت است.

معظم له فرمودند مردم از جهت معاش و زندگی اقتصادی مشکل دارند، مسئولان که مسئولیت حل این مشکلات دارند به ویژه دولت که مسئولیت مستقیم این امر دارد باید فعال شود. بی برنامه گی، سوءمدیریت، عدم نظارت کارآمد، عدم برخورد بازدارنده قوی موجب شده شرایطی را فراهم کند که موجب چالش های عمیق اقتصادی در جامعه شود.

فرمودند تحریم ها بی اثر نیست، اثر دارد اما آن اثر جدی که در عرصه اقتصاد می گذارد آن مدیریت داخلی است. لذا شما در حوزه سکه و ارز دیدید با بی تدبیری ، با بی برنامه گی چه مشکلات عمیق اقتصادی برای این مملکت آفریدند.

فرمودند همه به دنبال این هستند که چه کسانی گرفتند اما مسأله این است که شما بگویید چه کسانی این برنامه را اجرا کردند، چه کسانی برای این مملکت مشکلات ایجاد کردند، باید با مسئولان و مدیرانی که این مملکت را دچار بحران اقتصادی می کنند برخورد قانونی و انقلابی کنند.

برای جمع کردن نقدینگی و به این بهانه بیایند زخای ارزی این مملکت را در قبال نقدینگی خارج کنند و در عرصه فضای مردمی قرار دهند و این یکی از ضعیف ترین و پر مسأله ترین نگاه اقتصادی است به مسأله. عوض اینکه نقدینگی مردم را ببرند به سمت تولید ذخایر ارزی مملکت که طلا است در عوض نقدینگی جابه جا کنند. چقدر باید ضعف اقتصادی باشد، چقدر باید فکر اقتصادی ضعیف باشد.

نکته دیگر اینکه مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند وحدت در راستای خدمت به نظام و مملکت بود. گفتند برخی از مسئولان و مدیران ضعیف هستند اما نباید به پای همه نوشت، مدیران خوب هم داریم و زیاد هم هستند . اما برخی یا از نظر فکری ضعیف هستند یا از نظر مبنایی و سیاسی.

سیستم نیست که مشکل داشته باشد، افرادی هستند که اینچنین می اندیشند و مشکلات برای نظام ایجاد می کنند.

روز 26 مرداد روز بازگشت آزادگان عزیز ما است به مملکت، عزیزانی که هم در نبرد دفاع مقدس حماسه آفریدند و هم در دوران اسارت مایه اقتدار و عزت نظام شدند. خداوند این عزیزان را حفظ کند، شهدا ، رفتگان این جمعشان را با شهدای کربلا محشور بدارد و من از همه مسئولان تقاضا دارم به این عزیزان و خانواده های محترمشان در عرصه های اشتغال، مسکن، خدمات اجتماعی و رفاهی عنایات ویژه ای داشته باشند. این عزیزان سرمایه های انقلابی این نظام هستند همانند خانواده های شهدا، جانبازان باید همه این عزیزان مورد تکریم قرار بگیرند.

نکته دیگری که در حوزه جغرافیایی استان است این است که برخی از نقاط استان حادثه خیز است هم در جاده های بین شهری و هم درون شهری به همین خاطر است که ما شاهد تصادفاتی هستیم که خطای انسانی در آن کمتر نقش دارد ، مشکل عدم مهندسی صحیح راه ها است.

به همین خاطر باید مسئولان چه درون شهر ها و چه بیرون شهر مدیریت کنند این نقاط حادثه خیز را که شناسایی هم شده و درون شهرها که مشخص شده و بنده هم نامه ای نوشتم، شاید ماه ها است به برخی از مسئولان که این ها را تصحیح کنند.

اخیراً ما شاهد تصادفاتی در سطح جاده ها و درون شهر هستیم . این را باید عنایت داشته باشند.

نکته دیگر در رابطه با گرانی است و عزیزان استان بوشهر استانی است که باید مردم در نهایت رفاه و آسایش باشند. جمعیتی کم و امکاناتی وسیع، نکند خدایی ناکرده گرانی های کاذب که بارها از این تریبون تذکر داده ام ایجاد فشار بر مردم کند.

محصولات دریایی و آبزیان در استان بوشهر گران تر از استان هایی باشد که فرسنگ ها دورتر از دریا هستند.

عنایت داشته باشند و حریم این مردم را نگه بدارند. این امور و محصولات و کالا ها ارزان به دست مردم برسد، تدبیر کنند مسئولان.

شهادت امام باقر (ع) را تسلیت عرض می کنم . امامی که مایه احیای مکتب اهل بیت شده اند و زمینه برای حوزه عالیه امام صادق (ع) و احیای مکتب اهل بیت را فراهم کرده اند. از همه مراکز دینی تقاضا دارم در این رابطه مراسمی با شکوه برگزار کنند.

khabarr26005977 1

khabarr26005977 2

khabarr26005977 3

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com