News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/07/27

خطبه نماز جمعه مورخه 97/07/27

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/07/27 بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راهی که خدا با ما است و ما هم با خدا هستیم، راهی که راه انبیاء و اولیاء خدا است، راه قرآن است، سرانجامش رستگاری و بهشت برین است.

ایام ماه صفر است به همین جهت چون شهادت امام مجتبی (ع) در این ماه است، راه خدا و سبک زندگی اسلامی را از بیانات آن کریم اهل بیت دنبال می کنیم.

آموزه ای که آن حضرت بر آن تأکید داشتند و به عنوان یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی مطرح است مروت است. مروت داشتن در زندگی یکی از نشانه های انسان مسلمان است، مروت یعنی بزرگواری، جوانمردی، دارا بودن روح بلند در زندگی.

انسانی که انصاف دارد، جوانمردی در زندگی دارد، حقوق دیگران را پاس می دارد، فتوت دارد ، انسانی است که با مروت است.

امام مجتبی در رابطه با ابعاد مروت و ویژگی های مروت سخن گفته اند که به آن اشاره می کنیم.

فرمودند 6 چیز است که نشانه بزرگواری و مروت انسان است.

اولین آن ها حفظ الدین ، انسان دین خود را حفظ کند. در فراز و نشیب زندگی، در آسایش و سختی، در گرفتاری و راحتی و در همه حالات انسان دین خود را حفظ کند چنان که در حدیث آمده است در آخر الزمان دین مثل یک آهن گداخته ای است در دست انسان که نگه داشتنش چقدر مشکل است و رها کردنش چقدر راحت.

انسان در دنیا در امتحانات مختلفی قرار می گیرد، در شرایط سختی قرار می گیرد که دین مداری برای او مشکل خواهد بود و انسان های دینمدار انسان هایی هستند که در همه حالت دین خود را حفظ می کنند، برای ئنیا دین خود را رها نمی کنند. اولین نشانه مروت انسان حفظ الدین است.

دوم، انسان آبروداری کند، آبروی خود را حفظ کند و کاری نکند که آبرویش برود، گناه و خطایی نکند که در نزد خدا آبرویش برود و از آن طرف کاری نکند که در نزد مردم آبرویش برود، حریم شخصیت خود را حفظ کند، با زبان و رفتارش، با کردارش.

اگر کسی آبروی خود را حفظ کرد آبروی دیگران را نیز می تواند حفظ کند و آبرو داری راهش دینمداری و گناه نکردن است.

سوم، این که انسان خشن نباشد، بد برخورد نباشد، نرم خو باشد با خانواده، محیط اجتماعی و این طور نباشد که بد برخورد و تند خو باشد.

چهارم، این است که انسان وجدان کاری داشته باشد و هر کاری که به او سپرده می شود با دقت و تمام وجود آن کار را درست انجام دهد. اگر معمار است خوب خانه درست کند، اگر تعمیرکار است خوب درست کند، اگر اداری است خوب خدمت کند، وجدان کاری داشته باشد.

یکی از ابعاد مروت داشتن وجدان کاری است.

پنجم، این است که انسان حقوق دیگران را پاس بدارد، چه حقوق معنوی و چه حقوق مادی. مال مردم را نخورد، آبروی مردم را نریزد، تهمت نزند، غیبت نکند، حقوق مردم را پاس بدارد، اگر وام و قرضی گرفته به موقع ادا کند، اگر چیزی را به امانت گرفته برگرداند، ادای حقوق مردم کند.

آخرین ویژگی مروت، نسبت به مردم مهربان باشد، به مردم علاقه مند باشد، این طور نباشد که نسبت به مردم طلبکارانه برخورد کند، به ویژه مسئولانی که در خدمت مردم هستند، خود را وام دار مردم بدانند و خدمت به مردم کنند. این ها نشانه مروت است.

کریم اهل بیت ( علیه آلاف تحیة و الثناء) این طور مروت را تعریف می کنند که شش ویژگی دارد، دو ویژگی آن شخصی است و چهار ویژگی آن مردمی است. دو ویژگی شخصی حفظ دین و حفظ آبرو و ویژگی های مردمی خوش برخوردی، وجدان کاری داشتن، حفظ حقوق مردم و علاقه مندی و مهربانی با مردم.

این مکتب اهل بیت است، این راه خدا است و این سبک زندگی اسلامی است لذا انسان باید در منزل این گونه باشد، در محیط کاری و اجتماعی باید این چنین مروت را مراعات کند تا او مسلمان خطاب شود.

خطبه دوم

در خطبه اول پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند همچنین در رابطه با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که باید سرلوحه تمامی برنامه ریزیان و مدیران کشور قرار بگیرد.

فرمودند برنامه دشمن تصویرسازی غلط از ایران است. دشمنان و جهان استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم بین الملل و مزدوران آن ها به دنبال تخریب شخصیت انقلاب ایران و سیانمایی آن و در فضای بین الملل در این اندیشه هستند که یک تصویر غلط و وارونه از انقلاب اسلامی ایران توسط رسانه های خود به جهان نشان دهند، انقلابی که آمده دین مداری، فهم دینی، ایمان به خدا، تقوا، اخلاق، پیشرفت، صلح، مردم دوستی و کرامت انسانی را در ایران و جهان عرضه کند چنان نشان دهند که این انقلاب به دنبال اهداف غیر انسانی است و از آن طرف خود که سرمنشأ تمام جنایات بشری است و کشورهای مرتبط با خود حامی حقوق بشر نشان دهند و کار رسانه ای انجام می دهند.

مقام معظم رهبری فرمودند در این اندیشه هستند ولی شکست خواهند خورد ، همان طور که هر توطئه ای که تا کنون انجام داده اند شکست خورده اند.

فرمودند نخبگان مسائل مهم همانند عدالت خواهی، استقلال، آسیب های اجتماعی را فراموش نکنند یعنی با محوریت اسلامیت و عدالت نگاه به پیشرفت داشته باشند و باید عدالت در جامعه مستقر و نهادینه شود.

فرمودند استقلال باید به معنای دقیق کلمه در جامعه ما باشد، استقلال سیاسی، فرهنگی، علمی، اقتصادی، در همه زمینه ها و بعد فرمودند آسیب های اجتماعی که شما در جامعه می بینید باید شناسایی شوند، ریشه یابی شوند و بر طرف شوند. این وظیفه همه نخبگان و مسئولان است.

فرمودند کشورهایی که الآن در مسیر رشد جهشی هستند و در مسیر پیشرفت روزافزون هستند عمدتاً در کشورهای آسیایی و مشرق زمین هستند، فرمودند نگاه دولت و نظام به غرب نباشد. اگر ما بخواهیم نگاه به غرب داشته باشیم جز معطلی و منت کشیدن و کوچک شدن چیز دیگری ندارد چنان که می بینید. جهان غرب فکر می کند در اوج است و دیگر کشورها در پایین ترین مرتبه پیشرفت و کشورهایی که می خواهند با غرب هماهنگ شوند، غرب از نگاه تحقیر و تسلیم به آن ها نگاه می کند،چنان که آمریکا را دیدید.

اگر مقام معظم رهبری در برجام با درخواست های مکرر از طرف دیگران اجازه دادند مذاکره شود به این خاطر بود که ماهیت این کشور جنایتکار شناخته شود و این قدر اسرار نداشته باشند که ارتباط با آمریکا وجود داشته باشد، ماهیت آمریکا این است و الآن همه مشاهده کردند.

غرب قابل اعتماد نیست و باید به سمت کشورهایی رفت که آن کشورها همانند ما در پی حقوق خود و دیگران هستند.

فرمودند باید سند پیشرفت ایران اسلامی باید تا 50 سال آینده بر اساس اسلام، فرهنگ ایرانی و دانش بنیانی نوشته شود، مهمترین سند بالادستی باشد و مسئولان و تمامی نخبگان و مردم پیرامون آن نظر دهند.

فرمودند در این سند مبانی، آرمان ها و افق و تدابیر تنظیم شده و در این رابطه همگان نظر دهند و با جلسه ای که با سران قوا داشتند فرمودند برای حل مشکل نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال و تورم تصمیمات جدی گرفته شود.این تذکر مکرر مقام معظم رهبری است به مسئولان که به فکر معیشت مردم باشید. مسئولیت دارید، قبول مسئولیت کرده اید ، باید شما همت کنید، برنامه ریزی کنید، جهادی تلاش کنید و مشکلات معیشت مردم را بر طرف کنید.

اخیراً برگ ننگینی از جنایات کتال آل سعود ورق خورد و خبرنگاری که مخالف آن دولت بود در سفارت عربستان در ترکیه به قتل رساندند. این بار اول نیست و بارها این عمل جنایت بار را مرتکب شدند. اساساً تاریخ شروع حکومت آل سعود با جنایت آغاز شده، از انهدام بارگاه اباعبدالله الحسین گرفته، قتل عام مردم نجف و کربلا و اخیراً قتل عام مردم یمن.

این چیز عجیبی از آل سعود نیست، ماهیت آل سعود بر جنایت است  و عجیب این است که این همه مردم یمن را هر روز بمب باران می کنند، هر روز صد ها شهید و مجروح می کنند رسانه های غرب چیزی نمی گویند و اخیراً که دیگر این جنایت به سر رسانه ها هم آمده فریادشان بلند شده.

اگر جلو آل سعود گرفته نشود از این بد تر می کنند. هیچ آسار اسلامی را بر جای نخواهد گذاشت و به اسم اسلام تمامی مظاهر اسلام را نابود خواهد کرد، فکر آل سعود فکر صهیونیستی است و شما می بینید آمریکا حمایت از این کشور جنایتکار می کند.

حضور پر شور و سراسر معرفت و محبت حسینی اصحاب اربعین، پیاده روی اربعین نشان از شکوه عزتمندانه اسلامی مردم مسلمان دارد، حرکتی که علوی المبدأ و حسینی المقصد است، از نجف شروع می شود و به کربلا ختم می شود.

این نشان می دهد که مردم ما مبدأ فکرشان علی بن ابی طالب ( علیه آلاف تحیة و الثناء) است و مقصدشان راه حسین و تحقق اهداف عالیه و آسمانی حضرت اباعبدالله الحسین است که در نهایت حکومتی بر قرار شد که به نام حسین رقم خواهد خورد و آن حکومت حکومت مهدی آل محمد (ص) است.

همگان را ترغیب می کنیم بهحضور در این پیاده روی و از همه مردم تقاضا می کنم به این موکب هایی که از همین استان عزیز شروع شده و تا کربلا ادامه دارد کمک کنند که اگر نمی توانیم برویم در این پیاده روی با این برکات معنوی در خدمت به این عزیزان شریک باشیم.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com