News

14011111
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

دومین گردهمایی اعضای شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر

 27دومین گردهمایی اعضای شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر

 

 

 

  PDF8
  مستندات

 

 

 

 

 

 

 

سخنرانی
حضرت آیت الله صفـایی بوشهـری
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر
 
دومین گردهمایی
اعضای شورای فرهنگ عمومی
استان بوشهر
 
با موضوع انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی
بوشهر  1/12/1390
 
روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر
«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم»

ما نیازمند مجلسی با تراز انقلاب اسلامی ایران هستیم.

یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی است. مجلس شورای اسلامی در هندسه‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از اضلاع سه گانه مهم اداره کشور، پیشرفت و توسعه، قانون‌گذاری و نظارت است. و همواره هم تأثیر مبدأیی و هم نگاه مقصدی دارد. هم زیرساخت‌ها را معماری نظری می کند و هم نگاه حاکمیتی بر بسیاری از دستگاه ها دارد و مرکز اصلی قانون‌گذاری در کشور است.

مجلس جایگاهی عالی برای انعکاس نظرات و اراده ملت در قوانین و مقررات کشور داشته و مظهر حضور و خواست مردم در سرنوشت سازترین امر حکومتی که تصویب قوانین و تأیید و نظارت بر امور اجرایی نظام می‌باشد. مجلس می‌تواند حافظ منافع عمومی و امنیت ملی و سدی مستحکم در برابر تعرّض دشمنان و طمع ورزی بیگانگان بوده و همچنین می‌تواند مانع جدی از انحرافات گوناگون در عرصه آرمان‌های انقلاب اسلامی در ساختار نظام باشد.

مجلس شورای اسلامی در شرایط کنونی جهان می تواند نقش مؤثری در پیشرفت همه جانبه ایران در فضای ملی و فراملی ایفا نماید و ما نیازمند مجلسی هستیم که افق های جدید رشد و پیشرفت ولایی و دانش بنیان و برخاسته از اسلام عزیز را در آستانه تحوّل عظیم جهان، کارشناسی، تصویب و نظارت نماید. مجلس باید جایگاه سرنوشت ساز خویش را در تاریخ ایران و اسلام و جهان به خوبی درک کند و وظیفه حیاتی خود را با مجاهدت تمام با هدایت های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (دامت برکاته العالیه) به انجام رساند.

ما نیازمند مجلسی با تراز انقلاب اسلامی ایران هستیم. مجلس دوره نهم، نقش سرنوشت سازی در تحولات سیاسی ایران و جهان در شرایط کنونی دارد. مجلس دوره نهم باید نماد ایمان، تقوا و اخلاق اسلامی، ولایتمداری و دانش بنیانی در عرصه قانون گذاری و نظارت باشد. مجلس دوره نهم باید ولایتمدار، مردمی، استکبار ستیز و توانمند در اجرایی کردن سند چشم انداز ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری در افق 1404 باشد، مجلس شورای اسلامی باید مجلس کارآمد، دارای تقوا، زهد و اخلاق و بیداری وجدان نمایندگی و به دور از وابستگی به کانون های ثروت و قدرت باشد. مجلس دوره نهم باید دارای تحوّل آفرینی با نگاه مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف باشد.

کارآمدی و هزینه کردن خود برای اسلام، نظام و ولایت از شاخصه های مجلس تراز انقلاب اسلامی است. 

مجلسِ تراز انقلاب اسلامی ایران دارای شاخصه‌های است که عبارتند از: تدیّن، اسلامیت، ولایت مداری به عنوان جوهره‌ی اساسی انقلاب، کارآمدی در عرصه قانون‌گذاری و نظارت، دلسوزی و هزینه کردنِ خود برای نظام مقدس و ولایت، دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی، اسلام خواهی، تقوا محوری و اخلاق مداری نمایندگی و در آخر، مردم‌داری دینی است. بدین خاطر است که همواره هم حضرت امام راحل (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) و هم مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (دامت برکاته العالیه) در اهمیت و نقش مهم مجلس در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید بسیار داشته‌اند، مجلس شورای اسلامی، محصول انتخابات است. لذا اگر انتخابات در یک فضای آگاهانه حداکثری، پرنشاط و فعّال، با بصیرت و ولایتمدار، متین و اخلاقی، قانون مدار به دور از تشنج و درگیری و بدون تأثیر‌پذیری از جوسازی‌ها و تبلیغات کاذب کانون های قدرت و ثروت باشد قطعاً مجلسِ ما نیز تراز انقلاب اسلامی خواهد بود. مجلس مولود انتخابات است.

نماینده باید خود را هزینه مجلس تراز اسلامی کند نه نظام و مجلس را هزینه خود نماید. نماینده باید مجلس را فرصتی برای خود بداند نه محلی برای کسب قدرت و ثروت. تاریخ انتخابات در انقلاب اسلامی گواه سلامت کلی و حضور حماسی و غرور ملی و اسلامی بوده است.  

حضور حداکثری، مشارکت جدی مردم در ساختار سازی نظام است.

حضور پرشور و حداکثری مردم دارای دو بعُد و اثر مهم است:

1.      ایجابی: مشارکت رسمی مردم در ساختار سیاسی نظام، گسترش فرهنگ مردم سالاری دینی، و بالندگی و بصیرت سیاسی.

2.      سلبی: بازدارندگی دشمنان از تعرّض و تجاوز سخت و بهم ریختگی طرح های تهاجم نرم فرهنگی و سیاسی بیگانگان.

مجلس شورای اسلامی عصاره‌ی فضائل مردم است، لذا حضور حداکثری مردم موجب می‌شود که این عصاره نیز حداکثری باشد بنابراین اولین مسئله در انتخابات، حضور حداکثری مردم می باشد، و تحریم کنندگان انتخابات یا ساکتین در این عرصه بدانند که بار دیگر مرتکب اشتباه بزرگ تاریخی می شوند زیرا همنوایی با دشمنان انقلاب کاشف از سفاهت سیاسی و اسلام آمریکایی آنان است و خداوند با عنایاتی که همواره به این انقلاب دارد بی تردید حضوری حماسی از ناحیه مردم عزیز در عرصه انتخابات خواهیم دید.

فضای انتخاباتی باید با تقوا، اخلاق و قانون مداری همراه باشد.

نکته دیگری که در انتخابات بسیار مهم است این است که انتخابات دارای اضلاعی است، کاندیداها و ستادهای تبلیغاتی، مجریان و نظاّر و مردم عزیز. مردم همواره در انتخابات در تمامی طول تاریخِ انقلاب، امتحان خود را به خوبی داده‌اند، با حضور حداکثری در هر زمان و با نگاه جدی در عرصه‌ی مشارکت در ساختار سازی نظام، موفقیت بسیار بالایی در تاریخ سیاسی ایران داشته‌اند و مجریان و نظّار ما نیز این چنین بوده اند، کاندیداها و ستادهای تبلیغاتیِ آنان نیز در هر دوره نیاز است که با مدیریت کاندیداهای محترم، فضایی را آماده کنند که نشان از تقوایِ انتخاباتی، اخلاق انتخاباتی و قانون‌مداری انتخاباتی باشد و این نشان می‌دهد که این کاندیداها و این ستاد تبلیغات کاندیدا، دارای شخصیت بالای دینی و سیاسی در عرصه انتخابات است.

تقوای انتخاباتی یعنی کاندیدا توانمندی واقعی خود را عرضه کند نه فوق توان خود و تخریب دیگران.

تقوای انتخاباتی یعنی مراعات کردن تمام موازین شرعی در عرصه انتخابات، همان‌طوری که مقام معظم رهبری فرمودند، باید یک کاندیدا توانمندی خودش را عرضه کند نه فوق توان خود را، باید قدرتِ خود را در قانون‌گذاری، نظارت، حمایت از مردم، انقلاب و ولایت بیان کند نه فراقانون وعده‌هایی دهد که اصلاً در حوزه اختیارات او  نیست. تقوای انتخاباتی یعنی مراعات دینیِ سخن و رفتار در عرصه انتخابات.

مراعات اخلاق انتخاباتی نشان از شخصیت بالای یک کاندیدا است.

اخلاق انتخاباتی یعنی مراعات فضائل اخلاقی انتخاباتی و دوری از رذائل اخلاقی انتخاباتی. تکریم، تجلیل و گرامیداشت دیگر کاندیداها، و سکوت یا دفاع مؤدبانه و منطقی در مقابل احیاناً طعنه و تخریب های رقیب، نشان از اخلاق انتخاباتی است و همچنین حفظ آرامش و امنیت انتخاباتی، نشان از شخصیت و بصیرت بالای انتخاباتی یک شخص است، «فی تقلُّب الأحوال یُعْرَفُ جواهر الرجال»[1] در انتخابات، شخصیت تقوایی و اخلاقیِ سیاسی یک شخص مشخص می‌شود. بدین خاطر است که نوع عملکرد رفتاری، تبلیغی، مراعات تقوا و اخلاق انتخاباتی نشان از کارآمدی یک کاندیدا دارد.

موفقیت در انتخابات بدون مراعات تقوا و اخلاق، شکست است.

بنده از همه عزیزان، از کاندیدها و حامیان آنان، مجریان و نظّار تقاضا دارم که همگان مراعات تقوا و اخلاق انتخاباتی را مراعات کنند چرا که اگر انسان در این عرصه‌ها کوچک‌ترین خلاف تقوا و اخلاق انجام دهد و موفق نیز شود این عدم موفقیت است. موفقیت، در مراعات تقوا و اخلاق است «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»[2] «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى»[3]

 

دعوت و زمینه سازی برای حضور حداکثری یک ضرورت اسلامی و سیاسی است.

نکته دیگر این است که من از همه‌ی کسانی که در حضور حماسی مردم مؤثر هستند به ویژه روحانیت و نخبگان گرانقدر و ولایتمدار، ائمه محترم جمعه و رسانه ها به ویژه رسانه ملی صدا و سیما تقاضا دارم که مردم را به حضور حداکثری و انتخاب نماینده اصلح هدایت کنند. حضور با بصیرت در عرصه انتخابات یک ضرورت فقه حکومتی و یک جهاد سیاسی است.

در انتخابات باید همه چیز در سایه قانون و قانون مداری باشد.

مطلبی دیگری که در این رابطه قابل توجه است، انتخابات دارای سه مرحله است: مرحله پیش از انتخابات، حین انتخابات و بعد از انتخابات. در هر سه مرحله همگان باید قانون مدار باشند و مراعات ضوابط و قوانین انتخاباتی را بنمایند، در مورد اعتراضات باید از مجاری قانونی خود وارد شوند و تمامی جوانب و حریم عظمت انتخابات را پاس بدارند و با آرامش و متانت، افراد معترض طبق قوانین موضوعه مسأله خود را پیگیری نمایند.

فتنه 88 تجربه و عبرت گران‌هزینه‌ای برای ما بود، نکند دشمن، خدای ناکرده آن حلاوت حضور حداکثری را که در فتنه 88 به دهانمان تلخ کرد در اینجا هم بخواهند تلخ کند، باید بدانیم دشمن حتماً برای این انتخابات برنامه دارد. لازم است که همه چیز در سایه قانون و قانون مداری باشد.

همگان بدانند که فصل الخطاب، شورای محترم نگهبان و قانون‌مداری است.

 عزیزان، تمامی این امور انتخاباتی تمام می‌شود، چهار سال مجلس شورای اسلامی در دوره قبل تمام شد، این انتخابات هم شروع می‌شود و چهار سال دیگر تمام می‌شود. اینها نشان می‌دهد که دنیا هم این چنین است، یک شروع و یک پایانی دارد، مهم این است که بعد از آن، چه چیزی برای انسان می‌ماند که به خدا عرضه کند، آن چیزی که خدایی است می‌ماند و آن چیزی که غیر خدایی است وبال می‌شود و به گردن انسان باقی است «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى»[4]

مجلس آینده باید مجلسی به رنگ خدا، ولایتمدار، دانش بنیان، پر تلاش و بسیجی و استکبار ستیز، تقوا و اخلاق‌مدار باشد.

 

همه ما بدهکار اسلام، انقلاب و ولایت هستیم.

شهدا به ما درس داده‌اند، شهید جانش را برای انقلاب می‌دهد، ما هم بیایم آبرو برای انقلاب بدهیم، انقلاب، ولایت و اسلام، طلبکارِ ما است، ما بدهکار این انقلاب هستیم، بدهکار اسلام و ولایت هستیم، ما چیزی از انقلاب طلبکار نیستیم، ما تمام وجودمان مدیون این انقلاب، ولایت و اسلام است و به این خاطر باید با تمام وجود در خدمت اجرایی نمودن منویّات ذخیره و هدیه الهی خداوند به جامعه اسلام و ایران یعنی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) باشیم.

نمایندگی مجلس فرصتی است برای خدمت به ولایت، انقلاب و اسلام نه موقعیتی برای کسب قدرت و ثروت.

همه عزیزان و کاندیداهای محترم باید بدانند که خداوند یک فرصت برای آن‌ها جهت خدمت به ولایت، به اسلام و به انقلاب قرار داده، مسئولیتی بس سنگین که امیدواریم در این عرصه همگان موفق باشند و بدانند چه آن کسی که رأی می‌آورد و چه آنانی که رأی نمی‌آورند همه مأجور می باشند، چون با حضور در عرصه انتخابات و مراعات تقوا و اخلاق انتخاباتی باعث بالندگی و بصیرت و رشد سیاسی جامعه شده و این یک موفقیت است اما از میان این جمع برخی جهت خدمت برای چهار سال به مجلس راه می‌یابند، دیگران در فضایی دیگر، الحمدالله با مسئولیتی دیگر در خدمت نظام هستند. فضا برای خدمت به انقلاب همه جا هست، مجلس هم یک بخشی از این خدمت است. ان‌شاءالله رقبا در یک فضای صمیمی اولین کسانی باشند که به فرد منتخب مردم تبریک می‌گویند.

مجلس تراز انقلاب اسلامی یعنی مجلس ولایی.

حضور حداکثری و انتخاب اصلح، و قانون مداری و مراعات تقوا و اخلاق انتخاباتی از مهمترین امور در عرصه انتخابات است. ما نیاز به مجلس تراز انقلاب اسلامی یعنی مجلسی ولایی داریم.

موفق و مؤید باشید.



[1] . من لا یحضره ‌الفقیه، ج 4، ص 388.

[2] . سوره حجرات (49)، آیه 13.

[3] . سوره بقره (2)، آیه 197.

[4] . سوره النجم (53)، آیه 39.

 

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com