News

14011111
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

جشنواره فرهنگی علمی و ادبی روحانیون استان بوشهر(ولایتمداری)

 

12  جشنواره فرهنگی علمی و ادبی روحانیون استان بوشهر(ولایتمداری)

 

 

  PDF8
  مستندات

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

  

سخنرانی آیت الله صفایی بوشهری
  در جشنواره فرهنگی، علمی و ادبی
روحانیون استان بوشهر

  

موضوع :
ولایتمداری

 

 

 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
 
از اينكه خداوند توفيق داد در جمع شما عزيزاني كه أسوه تحصيل، تحقيق، پژوهش و ارائه اسلام ناب محمدي (ص) و نماد متعالي پيشتازي در عرصه ولايتمداري باشم، سپاسگذار درگاه خداوند و ذوات مقدس حضرات معصومين مي باشم.
 
سالروز ولادت حضرت هادیالامه، حضرت علي بن محمد النقي را تبريك عرض می کنم  و گرامي مي داريم.از برگزار کنندگان  اين همايش پر شكوه كه در مقام تجليل از روحانيون بسيجي و بسيج روحانيت است،  از رياست محترم سازمان بسيج روحانيت، مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در سپاه امام صادق(ع)، فرماندهي محترم سپاه و همه شما عزيران كه هر كدام از شما، براي فضاي هدايتي جامعه معاصر ايران و جهان اسلام، موهبت الهي هستيد تشكر و قدرداني مي كنم.
 
خداوند دو ويژگي و خصلت براي انسان هاي متعالي و آسماني در معارف ديني براي برشمرده است:
1-   تحصيل علم و معارف ديني
2-   مجاهدت في سبيل الله
 
« هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ   (زمر/9)
 
«آيا آنان كه در عرصه پژوهش، تحقيق و علم كوشا هستند و معارف ديني و آسماني را تلقي مي كنند با ديگراني كه اينگونه نيستند، برابرند.»
 
يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات (مجادله /11)
 
«خداوند صاحبان خرد، انديشه، فكر و دانش را در فضاي نور ايمان قرار مي دهد، آنان را به درجاتي بالا مي برد كه خود خدا هم در قرآن توصيف نمي كند.»
 
درجات را جمع مي آورد و توصيف هم نمي كند و درجه عالم ديني قابل توصيف هم نيست. إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي الدِّين ‏آن را متفقه در دين و عالم ديني مي كند که این یک پايه و يك بال است، كه مي فرمايد: هيچ كسي مساوي و در رديف اين اشخاص نيست، و از آن طرف مجاهدت في سبيل الله اگر در كنار اين آيد كه خداوند مي فرمايد: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوص (صف/4) خداوند، رزمندگان و آناني كه در راه خدا مجاهدت مي كنند و ميرزمند را دوست دارند يعني خدا محب و اينها محبوب خدا هستند .
 
شما عزيزان روحاني دو بال تعالي انساني را داريد، یعنی هم عالم ديني هستيد و هم مجاهد في سبيل الله. اين دو بال و اين دو شاخص به روحاني بسيجي يك عظمتي داده كه درباره این عظمت، خداوند مي فرمايد: قابل توصيف نيست و از آن طرف عنصر محبوبيت انسان به نزد ذات حق باري تعالي است.
 
بزرگترين نعمت خدا بعد از اسلام و تشيع شخص، اين موهبت الهي است، كه خداوند نصيب شما كرده است. شكر اين نعمت، روحاني بسيجي بودن، قطعاً موجب ازدياد جلب توجه الهي به ما خواهد شد. افتخار يك روحاني، بسيجي بودن است و افتخار يك بسيجي، روحاني بودن است يا مرتبط با روحانيت بودن است.
 
ما سه نوع ولايت داريم:
1-    ولايت الهي
2-    ولايت نبوي
3-   ولايت ولوي
و در زمان غيبت، ولايت فقهي نیز داریم كه اين نسخه اي از ولايت ولوي است. اين سه يا چهار نوع ولايت كه شما ملاحظه    مي كنيد همواره عنصري بوده كه چون مغناطيس تمامي نيروهاي مستعد و متعالي به كمال رسيده را در كنار خود قرار       مي داده است. و همين مستعدين و كُمَّلين، كساني بودند كه در عرصه ايمان، تقوا، علم و مجاهدت اين مربع كمال، داراي بالاترين     شاخصه ها بودند.
چه كساني ولايت الهي را مراعات كردند؟ انبياء و صحابي انبياء .چه كساني ولايت نبوي را مراعات كردند؟ اصحاب درجه يك انبياء .چه كساني ولايت ولوي را مراعات كردند؟ صحابي و ياران بي نظير ائمه اطهار .و الان چه كساني ولايت فقهي را مراعات مي كنند و با جان از آن حمايت مي كنند؟ بهترين انسان ها، بهترين افراد، بصيرترين اشخاص كه آن رزمندگان، علماء و در صدر آنها روحانيون بسيجي است.
 
نظام خلقت بر اساس ولايت الهی است. تمام عالم وجود بر محور ولايت خداوند در گردش است، هم در عرصه تكوين  يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْض (تغابن /1) و هم در عرصه نظام دستوري و نظام ديني«أَطيعُوا اللَّهَ- اتَّقُوا اللَّه»، در فضاي كلان ،نظام بر اساس ولايت الهي است و بعد از آن ولايت نبوي است«انما وليكم الله (ولايت الهي) و رسوله (ولايت نبوي) « ُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون»، (ولايت ولوي) ، كه صدر ولايت ولوي، ولايت امير مؤمنان علي بن ابي طالب (ع)، و در زمان غيبت حضرات معصومين و حتي زمان حضرات معصومين، به اذن و اجازه امام معصوم فقها ولايت دارند كه آنها ولايت فقهي دارند.
 
اين مربع ولايت، اساس و جوهره آفرينش، يعني خلقت و هدايت است، كساني كه در اين مربع قرار مي گيرند و مراعات تمامي اضلاع اين مربع (یعنی هم مراعات ولايت الهي، ولايت نبوي، ولايت ولوي و ولايت فقيه) را می نمایند، خداوند در مورد اينها  می فرمايد: اینها عالمند، علما هستند، بزرگان هستند و وقتي در اين راه مجاهدت كنند اينها مجاهد في سبيل الله لقب مي گيرند. لذا انسان هاي متعالي دو بال بزرگي و بزرگواري را در خودشان جاي مي دهند.
 
برخي هم بودند كه ولايت الهي را قبول كردند ولي ولايت نبوي را قبول نكردند، آنها اهل كتاب شدند. برخي ولايت الهي و نبوي را قبول كردند ولي ولايت ولوي را قبول نكردند و مذاهب مختلف درست كردند. برخي ولايت الهي، نبوي و ولوي را قبول كردند اما ولايت فقهي را قبول نكردند و شدند اشخاصي كه شما الان مي بينيد که دور از ولايت اند و آواره راههاي انحرافي، انحطاتي و ابتذالي هستند.
 
در اين مربع ولايت، ولايت مداري است كه انسان را از تمامي انحراف ها باز مي دارد، صراط مستقيم تعالي انسان ولايت مداري است. لذا از معصوم سئوال كردند: صراط مستقيم چيست؟ گفت « و الله نحن صراط المستقيم» ما اهل بيت صراط مستقيم. نماد و تجسم عيني اين معنا هستيم.
 
در حال حاضر روحانيت مسئوليت بسيار مهمي دارد كه در طول تاريخ اسلام و تشيع  نظیر نداشته است. جهان، نظام سياسي بين الملل و نظام انديشه و تفكر جهان در يك شرايطي است كه هيچ گاه در طول تاريخ بشريت در اين حالت قرار نداشته است و اينجاست كه مسئوليت روحانيت كه مبشران و منظران الهي هستند بسيار مهم خواهد بود، جهان وجود، در يك چالش بسيار عميق فتنه قرار دارد، اين چالش اگر توسط روحانيت هدايت نشود تمامي انسان ها در جغرافياي كلان عالم وجود، در چاله هاي مختلف فتنه غرق خواهند شد.
 
امام هادي (ع) حديث مهمي دارد اين حديث اينگونه است كه زمان غيبت حضرت بقيه الله العظم(عج) اگر علماء و انديشمندان نبودند كه مردم را با دليل، برهان و استدلال هاي قوي هدايت كنند، تمامي مردم جهان مرتد مي شدند، يعني از دين خدا دور    مي شدند. سكان قلوب مسلمين و شيعيان در دست علماي آشنا به برهان، استدلال و معارف ديني است و نمي گذارند پيروان اسلام، و شيعيان در درياي فتنه غرق شوند و بعد مي فرمايد: أُولَئِكَ هُمُ الْأَفْضَلُون‏ حقاً  بدانيد كه اين گروه،این علماء و شما عزيزان والاترين و برترين انسان ها هستيد. و اين كلام حضرت که می فرماید و معصوم اين را مي فرمايد: بدانيد حق است حق. شما عزيزان چنين مقامي داريد.
 
«أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون( عنکبوت /2)
 
آيا مردم گمان مي كنند آنها را رها مي كنيم و آنها را دچار فتنه نمي كنيم؟ و دچار فتنه نمي شوند؟
 
 اين استفهامي كه در اين آيه هست، استفهام انكاري است، يعني اينگونه نيست و نبايد انسان چنین انديشه اي داشته باشد. انسان نبايد چنین گماني كند، مطمئن باشيد جنس بشر در تمامي جغرافيا و در تمامي زمان ها دچار فتنه مي شود، در صدر اسلام مردم دچار فتنه شدند. چه فتنه اي در صدر اسلام بود؟ فتنه ي جاهليت. مردم با انديشه جاهليت انس گرفته بودند، با انحراف، ابتذال و انحطاط انس گرفته بودند. فتنه صدر اسلام اينگونه بود كه مردم تابعيت ولايت نبوي را نداشتند و شرايط طوري رقم خورده بود كه فتنه اينچنين مردم را هدايت مي كرد كه از پيامبر دور شوند، عوامل اين دوري هم مختلف بود، انديشه هاي ابتذالي بود،   اخلاق هاي ابتذالي بود، رفتارهاي ابتذالي بود، دنياگرايي بود، قدرت پرستي بود و شهوت پرستي بود كه در قرآن بسيار ديده ايد.
 
در زمان امير مؤمنان باز اين فتنه بود، فتنه ضد ولايت، و شما ديديد با حكومت علوي اميرمؤمنان(ع) چکار کردند.
 
و در صدر خلقت باز فتنه ضد ولايت الهي بود که ابليس اين كار را كرد، تخطي كرد،  الان نيز شما مطمئن باشيد اين سريال فتنه چه در صدر خلقت انسان، فتنه ضد ولايت الهي، چه صدر اسلام، فتنه ضد ولايت نبوي، چه در حکومت امير المؤمنان (ع)، فتنه ضد ولايت علوي و در زمان ولايت فقيه نيز فتنه ضد ولايت فقيه است.
 
َ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ (آل عمران /140)اين جريان مدام بين مردم هست، اين امتحان الهي است.
 
در اين فتنه چه كساني موفق مي شوند؟ كساني كه عالمند، ايمان دارند، تقوا دارند و داراي بصيرتند و يك مشي مهم مراعات مي كنند.
 
مسئله جهان ما، مسئله فتنهی انحراف انسان در جغرافیای کلان دنیا است، در حال حاضر همه چیز تحریف شده است، یک کانون نور اسلام و تشیع در ایران تشکیل شده، این هم با جبهه عظیم دین ستیزی روبرو است.
 
فتنه در تمامی کتابهای لغت (مجمع البحرین، صحاح، العین، لسان العرب، التحقیق،مفردات، تهذیب ) و تفاسیر (مجمع البیان، المیزان کشاف، جلالین)اگر ملاحظه فرمایید یعنی امتحان و آزمایشی که چه در نهاد شخص و چه در جغرافیای جامعه، آشوب آفرین است، و همچنین دارای جاذبه های بالا و پیش زمینه های موثر در جهت انحراف است.
 
فتنه آشوبی است که یا به جان می زند یا به جامعه. شعله اش فضا را می گیرد، بسیاری را می سوزاند، بسیاری را متوقف، نابینا می کند و موجب امتحان و آزمایش شخص و جامعه می شود و عیار و درجه بصیرت افراد را در جامعه مشخص     می کند.همه ما دچار این فتنه خواهیم شد .
 
برخی فرزندانشان موجب آزمایش آنان شد مثل عبد الله بن زبیر آزمایشی برای زبیر شد، مثل محمد بن اشعث بن قیس آزمایشی شد برای اشعث و موجب امتحانشان شد، برخی اموالشان موجب امتحانشان شد، مثل طلحه و زبیر ، برخی ها مقامشان مانند ولید بن عقبه، معاویه بن ابی سفیان و برخی اندیشه و نوع نگرش آنها به مسایل سیاسی ،عامل امتحان آنها بود مانند شرحبیل که یک ملی گرای عرب ،که علی بن ابی طالب را به همین خاطر رها کرد  و برخی دنیا گرایی آنها مانند سعد بن ابی وقاص موجب امتحانشان شد.
 
فتنه یا به جان می افتد و انسان را مفتون می کند یعنی مجذوب خودش می کند و یا این ویروس فتنه به جامعه میزند و فضا را غبار آلود می کند و عیار انسانها را مشخص می کند .
 
جنگ تحمیلی یک فتنه بود، یک آشوب بود که به جان و جامعه زد، اما سپاه عزیز ما، بسیج عزیز ما و شما مردم، عیار خود را نشان دادید، و نشان دادید در مربع ولایت الهی، نبوی، علوی و فقهی، در مرکز ولایتمداری هستید، بسیاری در جریان فتنه مردود می شوند، بسیاری تجدید می شوند و گروهی هم قبول می شوند.
 
 
در قرآن 60 بار از فتنه به اشکال مختلف سخن گفته شده، در نهج البلاغه 65 بار و در 29 حکمت و 62 بار در نامه ها، 159 بار در خطبه ها از جریان فتنه سخن گفته شده است.
 
تحقیقی که بنده در نهج البلاغه انجام انجام دادم مشخص شد که هیچ خطبه ای نیست که در آن، حضرت از فتنه سخن نگفته باشد.
 
 
خواص و نخبگان در جریان فتنه دو گروه می شوند، یا ولایت مدارند و یا ولایت ستیزند. ولایت ستیزان، یا قاسطین یا ناکثین یا مارقین و یا ساکتین هستند، و انسان های ولایتمدار همان هایی هستند که در مرکز ولایتمداری ، الهی، نبوی و علوی و فقهی تابع اندیشه الهی هستند.
 
امیر المومنین سخنان بسیار مهمی در این باره دارد .در کتاب 1 بند 5 نهج البلاغه می فرماید:وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَى الْقُطْبِ فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِيرِكُم آنگاه که فتنه بر مرکز خود نشست تنها باید یک کار انجام دهیم، باید سریع و پرشتاب به ولی یتان نگاه کنید، این یعنی ولایتمداری. أَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاه کشتی های نجات ولایت است .
این دکترین سیاست الهی در تمامی فتنه های ضد الهی، ضد نبوی، ضد ولوی و ضد علوی، ضد ولایت فقیه که دارای ولایتمداری باشد.
 
 
از خصوصیات فتنه این است که ایجاد شبهه می کند،َ إِنَّ الْفِتْنَةَ إِذَا أَقْبَلَتْ شُبِّهَت‏ فتنه وقتی که روی می دهد همه را به اشتباه  می اندازد، مثل شب همه فضا را غبارآلود می کند.لذا می فرماید أَقْبَلَتِ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِم‏ مانند شب سیاهیش همه جا را فرامی گیرد زمانی که فتنه می آید راه این است که، مبنای اندیشه را قرآن قرار دهید.
 
قاسطین، قدرت پرستان بدور از اندیشه ولایت هستند که ظاهری اسلامی دارند و خواهان رسیدن به قدرت به هر قیمت هستند.
 
ناکثین، ثروت پرستان خواهان جایگاه راندخواری در عرصه اقتصاد نظام اقتصادی هستند.
 
سوم مارقین بودند، مارقین یعنی کسانی که از یک فضا جدا می شوند.
 
امیر المومنین می فرماید مالک و ما مالک و می فرماید نسبت او به من مانند من به پیامبر است، سپاه الان ما و بسیج الان ما، نسبتشان مثل نسبت سپاه صدر اسلام است به پیامبر و حضرت علی(ع).
 
عزیزان، فضای بین المللی الان به گونه ای است که چون جنگ سخت، کاربرد خود را از دست داده است، دشمن در فضاهای مختلف با ابزارهای مختلف برتر تکنولوژی و با استخدام افرادی که در روانشناسی و جامعه شناسی رسانه خبره در تأثیر گذاری هستند به تهاجم وسیع علیه جغرافیای ایران اسلامی کرده است و افسران صف مقدم مبارزات در دفاع مقدس فرهنگی و جنگ نرم، روحانیت می باشد، اما کدام روحانیت، روحانیت ولایتمدار و روحانیت بسیجی.
 
در شرایط کنونی تنها راه تشخیص سلامت اندیشه سیاسی، اخلاق سیاسی، تقوای سیاسی، رفتار سیاسی و بصیرت سیاسی، حمایت شفاف و شجاعانه از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته العالیه) است. و تخطی از این اندیشه، یعنی تخطی از روح ولایتمداری در فضای متمرکز و صحیح اندیشه اسلامی است.
 
هر کس با هر مقام، با هر اندیشه، با هر عنوان که بخواهد تضعیف ولایت کند نشان از این دارد که ایشان در اندیشه اش یا اخلاق سیاسی اش دچار انحراف شده است.


 

 

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com