News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

داشتن بصیرت راه نجات و کمال است

داشتن بصیرت راه نجات و کمال است

 به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در گفتگو با سایت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور (اجنا) در رابطه با دهه بصیرت و حماسه 9 دی، با اشاره به اهمیت بصیرت در دین و سیاست، اظهار داشت: یکی از عوامل نجات و کمال انسان در تمام عرصه‌های زندگی، چه عرصه‌های فردی و اجتماعی، چه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و حتی حوزه‌های علم و فناوری، بصیرت است.

Sokhanrani 4

بصیرت یعنی شناخت راه صحیح از تمامی راه‌هایی که یا گمراهی است یا کج‌راهی و در نهایت حرکت به سمت کمال انسانی. اگر بصیرت در زندگی نباشد قطعا انسان دچار کج‌راهی و توقف خواهد شد. آن وقت است که هر چه بیشتر تلاش کند گمراه‌تر شده و به سقوط خود نزدیکتر می‌شود. وی افزود: در روايتي از امام صادق (ع) رسيده که فرمودند:

«العامل علي غير بصيره کالسائر علي غير الطريق و لا يزيده سرعه السير الا بعدا»

یعنی عمل کننده‏ غير بصير و نا‌آگاه و جاهل مثل سير کننده در غير راه است (و بيراهه مي‏رود) و عمل بدون علم سرعت نمی‏افزايد مگر دوری از مسير و راه را. بنابراین بصیرت در منظومه حیات انسان نقشی بنیادین و اساسی دارد. اگر انسان بصیرت داشته باشد از همه پرتگاه‌های سقوط نجات پیدا کرده و به اوج کمالات دینی و انسانی دست پیدا می‌کند. در متون فاخر دین، چه در قرآن و چه در روایات به داشتن عنصر بصیرت تأکید شده است. یکی از جاهایی که بصیرت در آن فوق‌العاده نقش مهمی دارد و موجب نجات است همان فضای فتنه است. فتنه جایی است که با جاذبه‌هایی که دارد، ابهاماتی در اذهان ایجاد می‌کند و با تشویشی که در گستره وسیع جغرافیایی محیط انسانی تولید می‌کند همه را متوقف یا دچار سقوط می‌کند. تنها عاملی که انسان را نجات می‌دهد بصیرت است.

امام علی عليه السلام فرمودند: فَقْـدُ الْبَـصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْـدانِ الْبَـصيرَةِ

یعنی نابينايى، آسان‌تر و قابل تحمل‌تر از نداشتن بينش و بصيرت است.

آیت الله صفایی بوشهری در رابطه با نقش ولایت فقیه در رهبری و هدایت جامعه در مواجهه با فتنه‌ها بیان داشت: در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کردیم که با هدایت‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب این عقبه‌ها را پشت سر گذاشتیم. فراز و نشیب‌هایی که شاید اگر در هر انقلابی اتفاق می‌افتاد موجب انکسار و براندازی می‌شد. اما هدایت‌های این دو رهبر عظیم‌الشأن و ولایتمداری مردم باعث این شد که تمام توطئه‌های دشمن شکست بخورد. بصیرت افزایی در فتنه نقش مهمی در سطح عموم مردم جامعه داشت که این دو رهبر عظیم‌الشأن ایجاد می‌کردند و مردم با بصیرت حاصل شده راه را از چاه تشخیص می‌دادند. فتنه 88 را دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی ایران یعنی سران استکبار جهانی، صهیونیست‌ها، کشورهای مرتجع منطقه و مزدوران داخلی آن‌ها تحت عنوان انقلاب مخملی از سال‌ها قبل طراحی کرده بودند و در برخی از کشورها مثل گرجستان نیز تجربه کرده بودند. آن‌ها در سال 88 بنا گذاشته بودند با همان تهاجم نرم سیاسی انقلاب اسلامی ایران را اول مهار و بعد دچار براندازی کنند. آن‌ها قصد داشتند بسیاری از تکنیک‌ها که در جنگ نرم سیاسی و انقلاب مخملی وجود دارد را در ایران اجرا کنند اما هدایت‌های مقام معظم رهبری و مدیریت آسمانی ایشان، ولایتمداری مردم و عنصر بصیرت موجب شد تا انقلاب اسلامی از پرتگاهی که دشمن ایجاد کرده بود نجات پیدا کند و این تهدید به یک فرصت تبدیل شود و انقلاب اسلامی ایران به کمال خودش نزدیکتر شود.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: قطعا روز 9 دی در تاریخ اسلام، ایران و جهان فرمواش نخواهد شد. چون فرازی است متولد از امامت، ولایت و وجود عنصری الهی به نام بصیرت در جامعه، که باعث شد دشمنان متحمل شکست سختی شوند، شکستی که در تاریخ خودشان به عنوان یک شکست مفتضحانه و در تاریخ اسلام به عنوان یک پیروزی بزرگ و الهی همواره مانا و به یادماندنی شد.

وی ادامه داد: بی‌تردید اگر بخواهیم مسیر نجات و کمال فردی و انقلابمان را طی کنیم باید بر عنصر بصیرت تأکید بسیار داشته باشیم. ما در تمام عرصه‌ها به یک سیاست راهبردی عمومی بصیرتی نیاز داریم که به معنای واقعی در لایه‌های مختلف جامعه نهادینه شده تا هیچگاه دشمن در عرصه‌های مختلف نتواند برنامه‌های تهاجمی که در این عرصه‌ها دارد را اجرا نموده و جامعه را دچار اختلال و شکست نماید. مجاهدت و ولایتمداری نسبت به رهبری انقلاب راه نجات و کمال است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در رابطه با نقش ائمه جمعه و نماز جمعه در بصیرت افزایی آحاد جامعه اظهار داشت: در فتنه 88 یکی از نهادهای مهم در عرصه بصیرت افزایی ائمه محترم جمعه بودند که با سخنان خود در نماز جمعه و سخنرانی‌های دیگر علمدار بصیرت و بصیرت افزایی در این عرصه شدند و در راستای تحقق اندیشه‌های مقام معظم رهبری تلاش‌های بسیار خدا پسندانه‌ای داشتند. ائمه جمعه در هر محیطی که هستند چشم مردم جامعه در همه عرصه‌ها به آن‌ها دوخته شده است. برای همین متناسب با جغرافیای محیطی که در آن حضور دارند و با جامعه‌شناسی و روان‌شناسی محیط، به تعمیق بصیرت آن جامعه می‌پردازند. قطعا بصیرت بیشتر بین مردم با این روش ایجاد خواهد شد و جامعه دچار پرتگاه‌های سقوطی که دشمنان دنبال آن هستند، نخواهد شد و رشد و کمال در راستای تحقق اندیشه‌های انقلابی اتفاق خواهد افتاد.

آیت الله صفایی بوشهری در ارتباط با انواع فتنه‌ها و آگاهی از آن‌ها گفت: در تاریخ می‌بینیم که هر حرکت الهی در روند شکل‌گیری و حیاتش دچار فتنه‌های گوناگون بوده است. در همه فتنه‌ها ایجاد سقوط و از بین بردن حرکت الهی و براندازی وجود دارد. فتنه‌ها در نوع و شکل متفاوت هستند. گاهی نوع آن‌ها اقتصادی یا گاهی سیاسی و... هستند. گاهی از نظر شکل نرم هستند و گاهی فتنه‌های سخت. گاهی در فضای حقیقی هستند و گاهی در فضای مجازی و... . ما باید همیشه و در همه عرصه‌ها بصیرت داشته باشیم. بنابراین اولین راه برای شناخت فتنه این است که بدانیم رهبری جامعه چه می‌خواهد و ما را به کدام سمت هدایت می‌کند. حضرت علی علیه السلام که تاریخ زندگی ایشان بصیرت افزاست توصیه فرموده‌اند که هرگاه فتنه سر برآورد نگاه به رهبریت کنید. این راه حلی کلیدی است. وقتی انسان ولایتمدار باشد خودش از انحراف مصون می‌ماند و حتی از انقلاب صیانت می‌کند. دومین راه شناخت فتنه این است که هر‌چه دشمن آن را تبلیغ، تأیید یا ترویج می‌کند همان جریان فتنه است که منشأ آن دشمنان هستند و باید از آن مورد تبلیغ شده پرهیز کرد. سومین مورد تقوا است. تقوا یعنی انسان زندگی بدون گناه داشته باشد. قرآن کریم می‌فرماید: إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ یعنی چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند.انسان متقی وقتی با فتنه مواجه می شود آن را در می کند و متوجه می‌شود. در آیه دیگری از قرآن خداوند متعال می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

یعنی ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد (یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید) و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد، که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است.

وی افزود: کسی که اهل تقوا باشد فرقان دارد. یعنی فتنه‌ها را تشخیص می‌دهد.‌ باید ببینیم که نیروهای اصیل انقلاب، آن کسانی که جان خود را برای انقلاب گذاشته‌اند، تمام عمر خود در راه انقلاب حرکت کرده‌اند و در کنار رهبری و در عرصه‌های دین بودند مثل شهید سلیمانی یا مرحوم آیت الله مصباح یزدی چه پیام‌هایی می‌دهند و چه راهنمایی‌هایی می‌کنند. باید ببینیم آن خواص با بصیرت، آن عمارهایی که در راه انقلاب جان‌ها دادند و تلاش‌ها کردند چه چیزی می‌گویند. این افراد از دنیا چیزی نمی‌خواهند جز اسلام. چهارمین نکته این است که ببینیم افرادی که دنبال دنیا و زدودن اسلام هستند چه می‌گویند. انسان اگر صحبت آن‌ها را متوجه شود فتنه‌ها برایش مشخص می‌شود. در نتیجه باید خلاف جهت حرکت این افراد حرکت کرد. ائمه محترم جمعه نیز از خواص با بصیرتی هستند که علم‌های بصیرت را در سطح جامعه در دست گرفتن‌اند. جامعه ما می‌تواند با اطمینان، نگاه خود را به ائمه جمعه بیاندازد. مسیری که ائمه جمعه ارائه می‌کنند همان مسیری است که رهبری می‌خواهد و نکته آخری اینکه در جریان فتنه‌ها توقف ابتدایی برای بررسی و کسب شناخت بیشتر از وقایعی که اتفاق می‌افتد برای کسانی که شبهه‌ای دارند نیز توصیه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در پایان با اشاره به نقش تقوا، توکل و توسل و نقش آن‌ها در رفع فتنه گفت: تقوا، توکل و توسل از اموری هستند که در همه زندگی نقش دارد و عامل نجات هستند. دعا در متون دینی هم زیاد ذکر شده است. قرآن کریم می‌فرماید: قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ

یعنی بگو که اگر دعای شما (و ناله و زاری و توبه شما) نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟

دعا کردن و خواستن این مطلب از خدا که راه را به ما نشان دهد، توسل به اهل بیت علیهم السلام که عنایتی به انسان کنند و به طور کلی عنصر معنویت نقش زیادی در مقابله با فتنه دارد. دعا راهی برای نزول رحمت الهی است. یکی از مصادیق رحمت بصیرت است. توکل و اعتماد به خدا و نگاه نکردن به تبلیغات دشمن یکی از عواملی است که انسان را در طریق نجات قرار می‌دهد. برای همین داشتن توکل، توسل و روحیه معنویت در برابر فتنه مهم است. در تاریخ اسلام نیز بسیاری از افراد با اینکه سوابق خوبی داشتند هرگاه از ولایت جدا شدند از اصحاب فتنه شده دچار سقوط شده‌اند این‌ها غالبا دچار دنیا‌گرایی شده بوده و از معنویت واقعی فاصله گرفته بودند. برای همین همانطور که قبلا هم گفتم دنیاگرایی نیز در تناقض با معنویت و فتنه‌گریزی است.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com