News

14011111
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن کامل خطبه های نماز جمعه بوشهر توسط آیت الله صفایی بوشهری مورخ 23 مهر

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

در خطبه اول پیرامون فضائلی از سبک زندگی اسلامی از لسان گهربار امام حسن عسکری (ع) که امروز سالروز شهادت آن امام است عرض می کنم.

می فرمایند: « أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ» این آخرین کلمات امام حسن عسکری (ع) است که به شیعیانش بیان می کند، این وصیت امام می باشد، ای مردم تقوا داشته باشید، یعنی اهل گناه نباشید و خود را در محضر خدا بدانید، به گرد گناه نروید و اگر گناه به سمت شما آمد خود را حفظ کنید « اَلْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ» دیندار باشید، مواظب دینتان باشید و به لذت های زودگذر دنیا دینتان را از دست ندهید، برای مقداری ثروت، به KHOTBEHH_3.jpgخاطر مقداری مقام و تمایلات نفسانی دینتان را از دست ندهید و دینتان را به دنیا نبازید. «وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ» برای خدا کوشش کنید و برای خدا تلاش کنید «وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ» راستگو باشید و اهل فریب نباشید «و اداء الامانه» امانتدار باشید «الی من ائتمنکم» نسبت به کسی که شما را مورد اطمینان خود قرار داده و امانت خود را در اختیار شما قرار داده و آماده امانت خود را پیش شما گذاشته، امانت او را حفظ کنید.

بعد می فرماید: «اکثر ذکرالله» ای مردم ذکر خدا زیاد بگویید، ذکر خدا ذکر زبانی می باشد، ذکر قلبی می باشد و ذکر عملی هم می باشد. یعنی در عمل کاری کنید که نشان از زندگی خدایی داشته باشد، در قلب همیشه خود را در محضر خدا بدانید و بر زبانتان ذکر خدا باشد «و ذکر الموت» و یاد مرگ باشید و این دنیای زودگذر می رود. انسان عمل می کند و می تازد بدون حساب اما فردا بعد از مرگ باید حساب پس بدهید و عملی در کاری نیست و ذره ای انسان گناه کرده باشد «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ» کوچکترین گناه و از آن طرف «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ» کار خیر هم می بینید ثمره آن را، «و تلاوت القرآن» اهل قرآن و تلاوت قرآن باشید «و صلاه» و صلوات بسیار بر محمد و آل محمد بفرستید زیرا صلوات بر پیامبر خدا ده حسنه دارد، « صِلُوا عَشَائِرَکُمْ» در میان مردم نماز بخوانید، به جماعت بخوانید، «وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ» تشییع جنازه ای اگر هست حضور پیدا کنید و با مردم همدردی کنید و «وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ» مریضی که بود عیادت کنید و حق مردم را ادا کنید و «وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ» حق کسی را پایمال نکنید و مراقب حق الناس باشید.

امید داریم ان شاءالله وصیت این امام، پدر بزرگوار آقا امام زمان (عج) که امروز روز شهادتش می باشد پاس بداریم و به آن عمل کنیم.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

سفر پر خیر و برکت ریاست محترم جمهور و هیأت همراه به استان بوشهر دارای خیرات بسیاری بود. این ارتباط دو سویه دولت با مردم و مردم با دولت موجب همگرایی، وحدت و اجرایی شدن بسیاری از پروژه های مورد نیاز مردم می شود و دولت از نزدیک مشکلات مردم را درک می کند و می شناسد و به دنبال رفع این مشکلات خواهد بود.

مصوبات بسیار خوبی در عرصه آب، راه آهن، اشتغال، تکمیل پروژه های نیمه تمام در حوزه اقتصاد و معیشت به ویژه برای جوانان عزیز تصویب شد که من از مسئولان محترم تقاضا دارم هر چه زودتر پیگیری های لازم برای تحقق این مصوبات داشته باشند. بی تردید اگر این مصوبات پیگیری نشود اجرایی نخواهد شد یا به کندی صورت خواهد گرفت. ان شاءالله مسئولین استانی و همچنین دولت با شتاب لازم در خدمت مردم عزیز استان باشند و این استان که سومین اقتصاد ایران است و اولین استان ایران در تولید درآمد ملی و سرانه می باشد، نقشی بزرگ در اقتصاد ایران ایفا می کند. ان شاءالله دولت و تمام فضاهای تصمیم گیر نیز در قبال این خدمتی که استان بوشهر به عرصه اقتصاد ایران می کند عنایت ویژه ای به این استان داشته باشند.

ان شاءالله تمام صنایعی که در استان بوشهر بهرمند هستند و بهرمند می شوند به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند، این طور نباشد دیگران در قبال استان بوشهر ثروتمند شوند و مردم دچار مشکلات مالی و معیشتی باشند، باید هم تراز آن هم ثروت ملی اضافه شود و هم ثروت برای عموم مردم و ثروت عمومی هم تولید شود و ما نباید در استان بوشهر یک فقیر داشته باشیم، نباید یک نفر داشته باشیم که سفره خالی داشته باشد و جلو زن و بچه اش شرمنده باشد با این همه تولید ثروتی که در استان بوشهر برای فضای کل کشور ایجاد می کند.

حضرت آیت الله رئیسی بسیار اقدامات خوبی داشتند و ان شاءالله آن طرحی که عرض کردم از سود صنایع پنج درصد به مردم استان اختصاص داده شود برای توسعه و رفع مشکلات استان در همه ابعاد و امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود.

محکوم می کنیم عملیات تروریستی در افغانستان و در بیروت که یک شرایط بسیار سختی هم برای مردم افغانستان و هم بیروت ایجاد کرده است. مردم مسلمان و متدین در افغانستان برای نماز رفته اند و در لبنان برای اعتراض به حکمی که کاملاً سیاسی بوده برای کسانی که عامل انفجار در بیروت بوده اند. مردم عزیز که برای عبادت رفته اند یا برای اعتراض مسالمت آمیز اقدام کرده اند چرا باید ترور شوند و به گلوله بسته شوند. سر نخ همه این ها اگر شما نگاه کنید آمریکا می باشد و سفارت خانه آمریکاست که دستور می دهد ایجاد آشوب و مشکلات شود. خداوند ان شاءالله شر این جرثومه فساد هر چه زودتر از جغرافیای زمین محو بفرماید.

آغاز هفته وحدت گرامی را می داریم، وحدت بین ادیان الهی و اسلامی که این سفارش رسول خدا و قرآن است « وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا » هر ندایی که موجب تفرقه شود از جانب دشمن است و هر ندایی که موجب وحدت شود یک حرکت الهی است.

هفته نیروی انتظامی را نیز گرامی می داریم و امیدواریم این نیروی محترم، این نیروی پر تلاش همیشه موفق و مؤید باشد و بتواند یک نیروی انتظامی در تراز جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرایی کند. الحمدلله تلاش های این عزیزان قابل تقدیر است، مردم قدردان هستند و امیدوارم ان شاءالله در این عرصه همیشه بیش از پیش موفق و مؤید باشند.

در رابطه با صیانت های اجتماعی تمامی جامعه اسلامی موظف است که از حریم شخصیت انسان دفاع کند، در همه عرصه های اقتصادی همه مواظب باشیم کسی به حریم کسی دیگر تجاوز نکند، اموال کسی مورد تعرض قرار نگیرد، همچنین در عرصه های معنوی، در رابطه با حجاب و عفاف، در رابطه با شخصیت زن، در صیانت از شخصیت مرد، در صیانت از شخصیت خانواده باید تلاش کرد. دشمن در مقام این است که ابتذال، انحرافات اخلاقی در هر شکل ممکن به ویژه در عموم جامعه از طریق های مختلف طراحی کند و اسلام به دنبال صیانت است، به دنبال تحقق شرافت انسانی در جامعه است و همه در این رابطه باید تلاشی خداپسندانه داشته باشند.

روز شهادت امام حسن عسکری (ع) است. در ادامه مرثیه امام حسن عسکری (ع) ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com