News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه هاى نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 17 دی 1400

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خطبه اول

KHOTBEHH_3.jpg

در خطبه اول پیرامون سبک زندگی اسلامی سخن می گفتیم و چند خطبه پیرامون مسائل فرهنگی و عرصه معرفتی در رابطه با عفاف و حجاب سخن گفتیم و فرق بین حجاب و عفاف را بر شمردیم و بیان کردیم که حجاب یعنی پوشش ظاهری انسان و عفاف یعنی داشتن روحیه باطنی که انسان را از گناه اقتصادی و اخلاقی باز می دارد.

در رابطه با حجاب، فلسفه و حکمت آن، آسیب های اجتماعی آن، احکام شرعی آن، عوامل ایجاد آن، طرح های استکباری در این رابطه سخن گفتیم و امروز به مناسبت ایام فاطمیه از منظر حضرت صدیقه طاهره (س) در این باره مختصری بیان می کنم.

ابتداً باید بدانیم که حضرت زهرا (س) الگو می باشد. یک کانون عرشی است که خداوند به جهان هم تکوین و هم تشریع هدیه کرد. عامل استمرار حیات رسالت است، کانون تولد امامت می باشد و هم ردیف اساس دین، ولایت است. به همین خاطر است که حضرت زهرا (س) رسالت را زنده نگه داشت، ولایت را همراهی کرد و امامت را ایجاد کرد. این همه خیرات و برکات که شما در عالم می بینید از حوزه رسالت، امامت و ولایت است که حضرت زهرا (س) کانون آن است و به همین خاطر خداوند به پیامبر فرمود: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» ما به تو چیزی می دهیم که وجودش سراسر منبع فیاض خیر کثیر است لذا هر چه شما در عالم وجود می بینید در پرتو نور حضرت فاطمه (س) است که خداوند در آسمان نامش را زهرا (س) گذاشته است.

یکی از توصیه ها و سیره حضرت زهرا (س) که این چنین است و حضرت بقیه الله الاعظم (عج) می فرماید حضرت زهرا (س) اسوه حسنه من می باشد این نکته، سیره، روحیه و این رویه عفاف و حجاب است.

یکی از سخنان ایشان که خیلی قابل توجه است این است که روزی حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) به حضرت زهرا (س) بیان فرمود بهترین چیز برای یک بانو چیست؟ حضرت زهرا بیان کرد: بهترین چیز برای یک زن این است که خود و وجودش را، تمام حیثیتش را در معرض حراج و هرزگی برای مردم قرار ندهد، یعنی کاری نکند که خودش را عرضه کند و در شرایطی قرار دهد که وجود مبارک و ارزشمند یک زن در معرض عرضه نگاه دیگران قرار بگیرد و از آن طرف خود او نیز این چنین باشد و دارای یک روحیه عفاف که نگاهش این گونه نباشد که خود به سمت مراکز و جاهایی باشد که فلسفه آن نگاه غیر اخلاقی است. یعنی بهترین چیز برای یک زن عفاف و حجاب است، خود در معرض نگاه های هرزه گان قرار ندهد و خود او نیز به این سمت مایل نباشد.

این کلام حضرت زهرا (س) است. آن هایی که می گویند ما فاطمی هستیم، ما مسلمان هستیم، ما نگاهمان انتظار است و در انتظار مهدی آل محمد (ص) هستیم، این توصیه الگوی حضرت مهدی (عج) است، آن شخصیت یگانه دوران سیده النساء العالمین (س) است که منبع بقاء رسالت، آفرینش امامت و هم ردیف با ولایت است.

فرزندانمان را باید فاطمی تربیت کنیم، خودمان فاطمی باشیم و جامعه را فاطمی کنیم. به همین جهت است باید در عرصه فرهنگی مسئولان فرهنگی کشور که مشخص است از نظر قانونی، اسم نمی آورم، این ها کار فرهنگی را یک اصل بدانند نه یک کار فرعی، کارهای دیگر بکنند و این کار فرعی باشد. نه، این اصل است، این کلام مقام معظم رهبری و دین است و اگر اقتصاد و سیاست، مسائل اجتماعی می خواهیم درست شود باید فرهنگ درست شود و بی توجهی به مسائل فرهنگی یعنی بی توجهی به دین و مکتب حضرت فاطمه (س)، این ها را باید دقت کرد نه اینکه اعتبارات باید برای همه چیز باشد برای فرهنگ نباشد، توجهات به همه چیز باشد و به فرهنگ کمرنگ و دسته دوم باشد.

به همین خاطر است همگان، عزم ملی، مردمی، مسئولانی که وظیفه شان این است، در بحث خارج از فقه که داریم ثابت کردیم بر مسئولان واجب عینی است و بر مردم واجب کفایی مسائل فرهنگی، باید همت کنند و این مکتب حضرت زهرا (س) در مسائل فرهنگی را ان شاءالله نهادینه کنند.

امیر مؤمنان (ع) می فرماید: حفظ خود بهترین چیز است برای اینکه حال او یک حال خوش باشد و در معرض تیرهای انسان های بد اخلاق قرار نگیرد و این باعث می شود این زیبایی اساسی یک زن که زیبایی عفاف و حجاب و شخصیتش است دوام پیدا کند.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع سخن می گوییم.

یکی از مهمترین ویژگی های یک جغرافیای پیشرفته، داشتن توازن در همه امور است، اقتصاد، فرهنگ، شاخص های بالای امتیازات اجتماعی، تاریخ پر شکوه. مسئولان باید در رابطه با پیشرفت و توازن در همه امور یک نگاه جامع داشته باشند. همان قدر که برای اقتصاد سرمایه گذاری می کنند و توجه دارند و بودجه ها را تنظیم می کنند برای فرهنگ هم این کار کنند. فرهنگ مثل هوا می باشد و اگر مسموم شد هر چند وضع سفره و معیشت هم خوب باشد، مسمومیت ایجاد می شود.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای بارها فرمودند که فرهنگ اساس است، زیربنا است، عنایت کنند مسئولان هم در مجلس، هم در دولت محترم، هم در استان ها نگاهشان به مسائل فرهنگی حداقل مثل مسائل اقتصادی باشد، عنایت و توجه کنند به این امور، بارها خود بنده عرض کرده ام که برنامه ریزی در رابطه با عرصه های اشتغال، عرصه های تولید محصول، در رابطه با سرمایه گذاری، در همه امور باشد، در مسائل فرهنگی هم باید باشد.

یکی دیگر از نکاتی که در یک جامعه باید عنایت بشود وضعیت بهداشت و درمان است. گزارشی که امروز صبح من از آخرین وضعیت بهداشت و درمان استان گرفتم با تمام تلاشی که کادر درمان می کنند، پرستاران می کنند، خیلی هم تشکر می کنیم کمبود تجهیزات است. الآن در استان کمبود تجهیزات ام آر آی می باشد، سیتی اسکن می باشد و خیلی از مردم که دچار بیماری هستند مجبور هستند به استان دیگر بروند برای یک ام آر آی. خود بیمار می باشد، چند نفر هم بیمار دار هستند، حالشان خوب نیست، باید که مسافرت هم بروند برای یک ام آر آی. بخش خصوصی وارد شود، مسئولان کمک کنند، این ها ابتدائیات یک جامعه است.

در بحث کرونا خوب الحمدلله قرارگاه حضرت سیدالشهدا زدیم و خیلی امکانات داده شد، خدمات بسیار خوبی هم شد و تشکر از همه مردم و مسئولانی که در این رابطه تلاش کردند به ویژه سپاه و بسیج، گروه های جهادی تشکر و قدردانی می کنم اما این شرایط نداشتن امکانات، آن هم برای یک استان، استانی که معظم بودجه کشور را تأمین می کند، اقتصاد اول سرانه مملکت است اما ام آر آی که در این استان باشد سه عدد است که بعضاً مشکل دارد. خدمت به مردم کنید، فکر آینده و مردم باشید، بکوشید استان بوشهر را یک استان نمونه کنید نه این چنینی که مردم بیمار می شوند باید استان دیگر بروند ام آر ای بگیرند، این کجا قابل تصور است. بیماری خود نگران کننده است، مشکل زا هم برای بیمار و هم اطرافیان است و حالا امکانات هم نباشد، مشکلات پزشکی هم که می دانید چطور است، برخی از پزشکان، الحمدلله بسیاری از پزشکان پاک دست هستند، آن مسأله زیر میزی هم می باشد، این مردم مردمان نمونه ای هستند، مردمان استان بوشهر امتحان داده هستند، این را مقام معظم رهبری بیان کردند و تاریخ هم بیان می کنند. با افتخار خدمت به مردم کنید.

نکته دیگر اینکه محضر مبارک شما عرض می کنم ۱۷ دی ماه سالروز متأسفانه کشف حجاب توسط رضا خان انگلیسی در سال ۱۳۱۴ می باشد. نگاه غرب و عمال آن گسترش ابتذال و فساد اخلاقی است و این کار را در تمام جهان کرده اند و انقلاب ما آمده در مقابل این پدیده شوم استعماری بایستد و به همین خاطر شما می بینید بسیاری از تحرکاتشان از همان ابتدای انقلاب علیه ابتذال گرایی و فساد اخلاقی همان طور که در اندلس انجام دادند و تجربه کردند در اینجا هم می خواهند اجرایی کنند و مشغول هستند و به همین خاطر باید آگاه باشیم پدیده بدحجابی و بی حجابی یک پدیده تحمیلی است و باید با تمام وجود از همان کودکی خانواده ها، آموزش و پرورش ما، دانشگاه های ما این پدیده حجاب و عفاف به عنوان یک عامل اصلی فرهنگی و مقاومت در مقابل تهاجم نرم فرهنگی استعمار به عنوان یک پدیده مطالعه شود، نهادینه شود و عمل بشود.

در آخر تشکر می کنم از تمام برگزار کنندگان مراسم فاطمیه و بزرگداشت سردار عزیز شهید سلیمانی و شهدای گمنام و خوشنامی که در استان بوشهر تشییع شدند. عزیزان الحمدلله حماسه ای آفریدند و حضور میلیونی مردم در سراسر ایران در این تشییع هایی که شد و در استان بوشهر الحمدلله حضور پر شور و حماسی مردم نشان داد که مردم هنوز بر آرمان ها و ارزش های خود پایدار هستند و قدرشناس شهدا هستند. خداوند به همه ما ان شاءالله توفیق رهرویی راه شهدا، امام شهدا و حضرت زهرا (س) عنایت بفرماید.

در ادامه روضه حضرت فاطمه زهرا (س) ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com