News

14011111
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه هاى نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 8 بهمن 1400

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خطبه اول

KHOTBEHH_3.jpg

همه شما عزیزان نمازگزار به ویژه خودم را به مراعات تقوای الهی سفارش می کنم زیرا تقوا بهترین زاد و توشه برای سعادت دنیوی و رستگاری اخروی و برترین راه برای جلب محبت های عرشی الهی است.

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از سبک زندگی اسلامی سخن بگوییم، یعنی راه خدا، راه انبیاء، راه کتب آسمانی، راهی که مرضی امام عصر مهدی آل محمد (عج) می باشد.

در خطبه های قبل پیرامون یکی از این آموزه ها که حجاب بود مفصل سخن گفتیم و امروز در رابطه با عفاف نکاتی عرض می کنم.

عفاف یک روحیه و رویه انسانی است که شخص را باز می دارد از دو نوع گناه عمده. یکی گناه اقتصادی و حرام خواری و دیگری گناه اخلاقی و جنسی و ارتکاب فساد جنسی.

به همین خاطر است که در متون فاخر دین، چه قرآن و چه روایات بر لزوم داشتن عفاف برای یک انسان و یک انسان دینی فوق العاده تأکید شده.

امیر مؤمنان (ع) می فرماید: «اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّهٍ وَ سُدادٍ» شما نمی توانید مثل علی بن ابی طالب باشید، علی بن ابی طالب کجا و دیگران کجا؛ لیکن اگر می خواهید راه علی را دنبال کنید این طور مرا یاری کنید، پرهیزگار باشید، گناه نکنید، تلاش کنید در راه خدا و عفیف باشید، در زندگی راست و درست زندگی کنید، یعنی این راه علی بن ابی طالب است.

باز می فرماید: «مَا المُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّن قَدَرَ فَعَفَّ» انسان جهادگر شهید که در راه خدا جهاد کرده یک رزمنده شهید در راه خدا ثوابش بیشتر از کسی که دستش می رسد گناه اقتصادی و جنسی کند و خودش را می گیرد نیست. یعنی این قدر عفاف در دو عرصه اقتصادی و اخلاقی و جنسی مهم است که می فرماید اجر شهید بالاتر از او نیست.

عفاف همان طور که عرض شد داشتن یک روحیه است در باطن، یک شخصیتی است در نهاد انسان که انسان را باز می دارد از گناه اقتصادی و جنسی، یعنی یک روحیه باطنی است، یک شاکله شخصیتی درونی است که انسانی که دارای این روحیه است رویه ای پیدا می کند و آن دوری از گناه اقتصادی، مثلاً ربا خواری، گران فروشی، کم فروشی، بد فروشی و از آن طرف گناهان جنسی او را باز می دارد.

امیرالمؤمنین می فرماید: «لَکادَ العَفیفُ أن یَکونَ مَلَکا مِنَ المَلائکَهِ» اگر کسی دارای همچنین روحیه و رویه ای باشد در رتبه ملائکه قرار می گیرد، این قدر مهم است.

بنابراین عفیف بودن یکی از ابعاد شخصیت انسان است چه برسد به انسان دینی. انسانیت انسان حکم می کند مال دیگران را نخورد، عفت اقتصادی داشته باشد، وجدان انسان حکم می کند که عفت اخلاقی و جنسی داشته باشد و مبتلا به این حرام نشود.

بنابراین عفاف و عفت در دو موضوع است، یکی اقتصادی و دیگری جنسی.

عفت جنسی در چند بعد است. یک، عفت در نگاه است. انسان در نگاه به نامحرم عفیف باشد. در روایات زیادی داریم که «النَّظَرُ سَهمٌ مِن سِهامِ إبلیسَ» یک تیری است که شیطان نشانه گرفته، این نگاه به نامحرم آغازی است برای سقوط انسان «مَسمومٌ» این تیر شیطان مسموم است. «کَم مِن نَظرَهٍ أورَثَت حَسرَهً طَویلَهً» این را امیر مؤمنان می گوید، چه بسیار این نگاه ها که عواقبش پشیمانی های بسیار ایجاد کرده و مشکلات بسیار ایجاد کرده. شما اگر بررسی کنید بسیاری از مشکلاتی که در امور اخلاق جنسی ایجاد می شود و فساد تولید می کند از نگاه آغاز می شود پس اولین بُعد و قسم عفت اخلاقی و جنسی، عفت در نگاه است.

دوم، عفت در معاشرت است. در معاشرت نکات حلال و حرام را مراعات کردن.

عفت در پوشش می باشد، پوشش برای زنان، پوشش برای مردان.

عفت از فساد است که ان شاءالله در خطبه های دیگر مفصل عرض خواهیم کرد.

همین قدر بدانید که اگر انسان عفت نداشته باشد نشان می دهد که قدرت عقلانیت او ضعیف است. امیر مؤمنان می فرماید: «مَن عَقَلَ عَفَّ» اگر انسان در محیط زندگی خود عفت نداشته باشد این موجب می شود که فرهنگ بی عفتی در جامعه زیاد شود، او یک بی عفتی می کند اما یک جامعه نسبت به او بی عفتی می کند. انسان عاقل کسی است که در محاسباتش این نکته را لحاظ می کند که هم در عرصه اقتصادی و هم در عرصه اخلاقی عفیف باشد چون اگر عفیف نباشد هم آخرت خراب می شود و هم دنیای او دچار بحران می گردد.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با مداحان محترم نکات مهمی ایراد فرمودند که به برخی از آن فراز ها اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند که هیئات مذهبی یک واحد اجتماعی است که بر محور اهل بیت با هدف هدایت جامعه به سوی ایمان و عمل به مکتب خاندان پیامبر گرامی اسلام حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) شکل می گیرد و به همین خاطر حیات مذهبی یک پدیده بسیار مقدس و ارزشمند است. به همین خاطر است که باید هم از حیث محتوا و هم از حیث شکل نشانشان هدایت بر اساس مکتب اهل بیت باشد.

فرمودند مداحی ها باید چنان باشد که مؤثر در این امر باشد. فرمودند ابتکار بسیار لازم است اما نباید به هنجارشکنی تبدیل شود و خدایی ناکرده حرامی در این کار صورت گیرد و به همین جهت است که مقام معظم رهبری توجه به هیئات و فعالیت هیئات بسیار تأکید کردند و در رابطه با جهاد هدایت به ویژه برای جوانان و جهاد تبیین حقایق اسلام به شرایط روز بسیار تأکید نمودند.

محکوم می کنیم جنایات ضد انسانی، ضد بشری و خیانت های تاریخی جبهه ائتلاف آمریکایی - عربی ضد مردم عزیز یمن. شما می دانید در این چند سال اخیر به خاطر تسلط بر جغرافیای بسیار مهم و استراتژیک یمن، عربستان سعودی به کمک چند کشور دیگر عربی با حمایت ها و پشتیبانی های آمریکا چه جنایاتی بر سر مردم مظلوم و مسلمان یمن نیاورده اند. گرسنگی، بی دارویی، بمباران های پیاپی، شهید شدن این مردم در دستور کار این ها می باشد برای تسلیم، اما مردم یمن با تمام وجود بر همان اساسی که در صدر اسلام پیمان با پیامبر گرامی اسلام و امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب (ع) بسته اند ایستاده اند و با تمام وجود از هویت دینی و ملی خود دفاع می کنند. به زودی وهابیت، کشورهای مرتجع عرب و آمریکا خواهند دید پیروزی مردم مسلمان یمن با عنایات ذات اقدس باری تعالی و توجهات حضرت بقیه الله الاعظم مهدی آل محمد (عج).

آغاز دهه فجر پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را گرامی می داریم. انقلابی که مایه احیاء اسلام ناب محمدی (ص) در جهان گردید و در اندیشه ایجاد تمدن اسلامی بر اساس پیشرفت، تمدن آفرینی و عدالت است. چقدر خون ها ریخته شد، زندان ها رفته شد، مشکلات ایجاد کردند این رژیم های منحوس شاهنشاهی اما با هدایت ها و رهبری امام راحل عظیم الشأن، علماء، بزرگان و مردم عزیز ایران این انقلاب ایجاد شد و با ایجاد آن آمریکا در منطقه و جهان و تمام کشورهای استعمار گر دچار بحران شدند، منافع آن ها به خطر افتاد چون ایران جغرافیای سود آن ها بود، ژاندارم منطقه سود آن ها بود و به همین خاطر از همین ابتدای انقلاب با تهاجم های نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علم و فن آوری در داخل و خارج علیه مملکت فعال شدند اما این مردم عزیز پای انقلابشان ایستاده اند و هیچ گاه انقلاب خود را تنها نمی گذارند و به فرمان مقام معظم رهبری با تمام وجود از این انقلاب دفاع خواهند کرد.

ان شاءالله این دهه فجر را با شکوه برگزار کنیم و به همه مسئولان گرامی سفارش می کنم تا می توانند خدمت به مردم کنند.

دو نکته هم در رابطه با فضای استان عرض می کنم.

یکی در رابطه با عرصه اشتغال در مراکز صنعتی است. بارها از این تریبون بنده عرض کرده ام، سفارش و تذکر دادیم که جوانان عزیز این استان لیاقت این دارند که در بالاترین مراکز نظام در خدمت این مملکت باشند و در عرصه اشتغال توجه ویژه ای به آن ها شود. در عرصه صنعت نفت حداقل ۵۰ درصد از نیروهای مشغول به کار در استان باید بومی استان باشند. اخیراً آماری که بیان شده از مراکز رسمی ۱۴.۹ دهم در صد است، یعنی ۱۵ درصد اگر بخواهیم خیلی مسأله را رند بیان کنیم. یعنی باید ۵۰ درصد حداقل باشد اما الآن ۱۵ درصد از جوانان بومی استان مشغول به کار هستند در آن مراکز، یعنی ۳۵ درصد ایجاد محرومیت شده برای مردم استان و این را باید کی جواب بدهد، وزارت نفت باید پاسخ دهد که چرا مصوبه دولت که حداقل ۵۰ درصد باید جوانان و مردم بومی استان در آن مراکز باید مشغول به کار باشند الآن ۱۵ درصد است. این همه جوان بیکار هم در استان داشته باشیم. شاید بگویند این ها مدرک تحصیلیشان موافق نیست، خیر، بسیاری از این جوانان عزیز با مدرک بالا الآن بیکار هستند، شاید بگویند کارگرها مهارت ندارند، هشت الی هفت سال قبل بنده به وزیر نفت گفتم با فنی و حرفه ای صحبت شده و آموزش می بینند و الآن هم آماده آموزش دیدن هستند.

من از مسئولان وزارت نفت تقاضا دارم نگاه ویژه به این استان داشته باشند و اگر بخواهند این گونه عمل کنند و این طور مردم استان را محروم بکنند باید تکلیف دیگری صورت بگیرد. نباید یک جوان در این استان بیکار باشد، چرا باید نانی که آنجا استفاده می شود از خارج از استان و با هواپیما آورده شود و نانواهای ما اینجا و مردم ما اینجا دچار بحران ورشکستگی و بیکاری باشند.

اول در این رابطه، مردم استان شدیداً اعتراض دارند و بنده هم عرض می کنم این را باید هر چه سریع تر شخص وزیر نفت نماینده ویژه بفرستد، مسأله را بررسی کند و این را اصلاح کنند، صحیح نیست جوانان استان، آلاینده ها این استان را از بین ببرند، مشکلات ایجاد کنند که همه شما می دانید و بعد بیکاری هم ایجاد شود. این را هر چه سریع تر باید انجام دهند و اگر انجام ندهند ما وظیفه دیگری داریم که باید آن را انجام دهیم.

بنده از قدیم که یاد دارم تمام رؤسای جمهور تأکید کرده اند، مسئولین تأکید داشته اند ولی انجام نمی شود چیز عجیبی است که باید اصلاح شود.

نکته دوم در رابطه با بیماری کرونا و اُمیکرون است که در استان های همجوار شدت گرفته. من از همه مردم عزیز استان تقاضا دارم شیوه نامه های بهداشتی را دقیقاً ملاحظه و مراعات کنند تا خدایی نکرده در استان بحرانی دیگر پیش نیاید که غیر قابل جبران باشد. پیشگیری مقدم است بر درمان. از همه مسئولان و مردم تقاضا دارم در این رابطه عنایت ویژه ای داشته باشند.

خدایا در ظهور آقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com