مهمترین خبرها

: Покупка квартиры в ипотеку. Как взять в ипотеку квартиру быстро. Квартира в ипотеку от застройщика. Снять квартиру длительно без посредников. Быстро снять квартиру без посредников недорого. Снять квартиру посуточно без посредников. Сделать теплый пол своими руками. Как сделать теплый пол электрический своими руками. Инфракрасный теплый пол своими руками.
Ремонт компьютера своими руками. Как взять кредит малому бизнесу без поручителей. Помощь малому бизнесу кредиты. Новые серверы world of warcraft. Все популярные серверы world of warcraft. Играть бесплатно в world of warcraft. Чертежи фрезерного станка по дереву. Качественные чертежи самодельных фрезерных станков. Чертеж фрезерного станка. Оценка стоимости недвижимости. Узнать рыночная оценка недвижимости. Оценка рыночной стоимости недвижимости. Хороший ремонт компьютеров срочно. Ремонт компьютеров на дому. Кредит на развитие малого бизнеса.

فیلم | بیانات آیت الله صفایی بوشهری در برنامه سمت خدا در 27 اسفند 1402

مسئولانی که ترک فعل کنند تبعات کار به پای آنها نوشته می‌شود + تصاویر

فیلم | بیانات آیت الله صفایی بوشهری در برنامه جهان آرا در شبکه افق

News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

حوزه شایسه وکار آمد بر مبنای فقه حکومتی

حوزه شایسه وکار آمد بر مبنای فقه حکومتی

 

  حوزه شایسه وکار آمد بر مبنای فقه حکومتی3

 

 

  PDF8
  مستندات

 

 

 

 

 

 

نویسنده:  حضرت آیت الله صفـایی بوشهـری

 

 

حوزه شایسته و کارآمد 
 
بر مبنـای فقه حکومتی 
 
 بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

مقدمه:

 

حوزه علمیه سرچشمه فیاض معرفت اسلامی، هدایت و بصیرت همه‌جانبه مورد نیاز انسانی در طریق عبودیت الهی است. حوزه ماه فروزان تابش اسلام راستین برگرفته از خورشید بی‌غروب قرآن و مکتب معصومان (علیهم‌السلام) در آسمان تاریک انحطاط، تحریف و ابتذال جامعه جهانی است، و حوزه، محل طلوع ستارگان درخشان علم، اخلاق و تولیدگران دانش دینی و هدایت انسانی و دفاع مقدس فرهنگی و اسلامی است.

 

حوزه، میراث دار دین و دین‌پژوهان و حافظ تراث علمی فرزانگان حوزه ای در تاریخ پرفراز و نشیب مدینه النور حوزه‌های علمیه است، به همین جهت همواره در تاریخ حیات حوزه‌های دینی، تهاجم پیدا و پنهان بسیاری از درون و بیرون از جغرافیای سرزمین‌های اسلامی به این نهاد مقدس ملاحظه شده است و گاهی نیز با سوء تدبیر و مدیریت ناکارآمد، حوزه‌های مقدس به ایستایی و سپس دچار میرایی در عرصه‌های حفظ میراث گذشتگان، تولید معرفت، معماری نخبگان و هدایت و بصیرت دینی و دفاع فرهنگی شده‌اند.

 

هم‌اینک با ظهور انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و احیای مجدد فضای ارائه جهانی معارف راستین اسلامی و نظام سیاسی بر مبنای فقه حکومتی تحقق یافته است، حوزه مقدس علمیه،با نگاه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته العالیه ) مرکز عقل و اساس طراحی نظری در تمامی ابعاد نظام اسلامی و منبع اصیل تولید نخبگان عرصه اجرا می‌باشد.

 

بی‌تردید جدایی حوزه از نظام موجب زیان‌های جبران‌ناپذیری است که بر کسی پوشیده نیست، به همین جهت مرقومه‌ای در مقوله حوزه شایسته و کارآمد بر مبنای فقه حکومتی ارائه می‌شود، امید است مرضی خدا و حضرت بقیه‌الله الاعظم (روحی فداه) باشد.

 

تعریف:

 

حوزه کارآمد و شایسته، حوزه‌ای است که تراث علمی و اخلاقی و سیره هدایت و بصیرت افزایی و پرورش و تربیت عالمان را داراست و بالندگی خود را در زمان معاصر حفظ و فوق روز، برنامه‌ریزی و مدیریت نموده و در عرصه فقه حکومتی در دو ساحت ارائه‌ی دانش بنیان نظریه‌های فقه حکومتی و فرهنگ دینی و دفاع مقدس فرهنگی و همچنین تولید نخبگان مورد نیاز نظام اسلامی توانمند است.

 

ضرورت:

 

تأکید متون فاخر دینی بر استفاده از اندیشه‌های ناب اسلامی عالمان و تجربه و عبرت از تاریخ دول اسلامی و حوزه‌های دینی و نیازمندی‌های گسترده نظام اسلامی به مبانی معرفتی و نظریِ به روز اسلامی و حکومتی و منابع انسانی فرزانگان و عالمان حوزوی در عرصه های فرهنگی و حکومتی در شرایط کنونی؛ استفاده بهینه نظام مقدس اسلامی از حوزه‌های مقدسه و تعامل کارآمد و تحوّل اساسی در روح و نگاه حوزه به مقوله حکومت اسلامی ضروری می‌گرداند.

 

راهکار:

 

1- تدوین نقشه جامع حوزه

 

2- ترسیم نقشه راه

 

3- مدیریت کارآمد

 

4- بازتولید نظریات نوین

 

5- نظارت مؤثر

 

6- تنظیم و طبقه بندی منابع انسانی کار آمد حوزه‌ای در عرصه‌های مختلف

 

تحوّل:

 

تغيير حوزه ای است که در روند زمان تحقق می یابد که باید مدیریت شود و از تحول تحمیلی یا قهری ایستایی و میرایی، به سمت تحول کارآمد تبدیل گردد.

 

تحول ساختاری:

 

تحول اصیل در ساختار و هندسی حوزه است که باید با مهندسی کارشناسانه بر مبنای تقوا، دانش، حفظ أصالت‌ها و نیازهای آمایشی حوزه کارآمد صورت گیرد.

 

تحول محتوایی:

 

تحول محتوایی در مفاد آموزشی و تربیتی است که با حفظ تمامی داشته های کارآمد حوزه ای باید تغییرات مورد نیاز جهان کنونی و آینده اسلام را دارا باشد.

 

تحول منابع انسانی:

 

تحول در تولید عالمان دینی است که در .شش عرصه باید صورت گیرد:

 

1- عالمان دینی هدایتگر در جغرافیای عام و خاص ایران اسلامی (روستاها، شهرها، مراکز فرهنگی و دینی).

 

2- عالمان برجسته جهت هدایت کارشناسانه در مراکز رسانه‌ای (صداوسیما، رسانه‌های مکتوب و دیجیتال).

 

3- عالمان محقق و فاضل جهت تدریس و تألیف و تحقیق معارف دینی در دو عرصه (حوزه و دانشگاه).

 

4- عالمان بااستعداد، مهذب و کارآمد جهت خدمت به نظام اداری حکومتی در سه قوه قضاییه، مجريه و مقننه.

 

5- عالمان بزرگ برای تولید علم و ارائه نظریات جدید حکومتی و دفاع مقدس فرهنگی.

 

6- عالمان و فقهای بزرگی برای مرجعیت.

 

 

 

طرح تحوّل منابع انسانی حوزه ای در عرصه خدمت به نظام مقدس اسلامی:

 

1- ایجاد مدارس و مراکز حوزه‌ای با تدریس عمیق و کارآمد متون درسي حوزه و تربیت ‌اخلاقی و آشنا نمودن با فقه حکومتی.

 

2- تهیه آمار نخبگان حوزه ای و طبقه بندی آنان در تمامی رده‌هاي حکومتی.

 

3. ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی و حلقه‌های علمی و تخصصی مناسب حکومتی و تنظیم مقالات و نظریات کارشناسی شده و جمع بندی آنان برای ارائه به مراکز ذی‌ربط.

 

4- نظارت و بررسی جدی در حوزه موضوعات جدید و ارائه به گروه‌های تخصصی.

 

5- جذب و تولید سیّال منابع حوزه اي مهذب، با استعداد، ولایتمدار و كارا برای نظام اسلامی.

 

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه

اوقات شرعی

تألیفات و مقالات

web Design:sirafdp.com