News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه هاى نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 03 فروردین 1403

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«خطبه اول»

ماه مبارک رمضان است و طبق فرموده حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) بهترین عمل در این ماه «اَلوَرَعُ عَن مَحارِمِ الله» است یعنی پرهیز تام و تمام از گناه و ارتکاب معصیت.2E2A0840~3.jpg

به همین جهت پیرامون گناه و مقاومت انسان در قبال آن نکاتی عرض می کنم.

گناه و معصیت یعنی ارتکاب خلاف دستور خداوند. خداوند دستوری داده، گاهی به شکل امر است «اقم الصلاة» نماز بخوان، گاهی به شکل نهی است «لَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا» غیبت نکنید، انسان خلاف آن مرتکب بشود، امر خدا را انجام ندهد و نهی خدا را مرتکب شود و این می شود گناه.بنابراین گناه یعنی خلاف دین خدا، راه خدا عمل کردن، سقوط در باتلاق متعفن معصیت خداوند.

خداوند در قرآن می فرماید:« ومن يعص الله ورسوله ويتعد حدوده يدخله نارا خلدا فيها وله عذاب مهين» کسانی که معثیت خدا و رسول خدا می کنند، حدود الهی را زیر پا می گذارند برای این ها عذابی دردناک است و خوار کننده و این ها در آتش جهنم گرفتار هستند. بنابراین معصیت خداوند و رسول خدا و زیرپا گذاری قوانین الهی، دستورات الهی سرانجامش عذاب و دخول در آتش جهنم و سرانجامی به شکل بسیار دردناک و ناگوار خواهد بود.

باز در قرآن می فرماید:« مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبِيناً » هر کس معصیت خدا و رسول خدا کند در مسیرگمراهی است که بسیار روشن است. راه نجات و کمال و والایی شخصیت، راه ارزش والای انسان، راه نجات، حست عاقبت و رستگاری اخروی پرهیز از معصیت خدا و رسول خدا است.

گناه اقسامی دارد. گاهی گناه اعتقادی است ، شخصی دارای روحیه کفر و شرک باشد و این گناه اعتقادی است. گاهی رفتاری است، غیبت می کند، تهمت می زند، تخریب می کند، نماز نمی خواند. گاهی نماز صغیره است، گناه کوچکی است ، گاهی گناه کبیره است و بسیار کار سنگینی است که عاقبت آن جهنم است هر چند صغیره هم انسان مرتب تکرار بکند در حکم کبیره است. گاهی گناه شخصی است، نماز نمی خواند، گاهی گناه عمومی است و انسان غیبت کسی کند، آبروی فردی را جلو ملت می برد. گاهی گناه حکومتی است که این فصل نوینی است که بنده عرض می کنم، گاهی گناه حکومتی است و سیاسی است، شخصی فتنه ای را به پا می کند در نظام و جغرافیای حکومت اسلامی فتنه ای ایجاد می کند و درگیری و بحران داخلی ایجاد می کند. گاهی گناه در عرصه علم و فن آوری است، مدارک علم فن آوری کشور را به دیگر کشورها بدهد. گاهی گناه حکومتی و امنیتی است و گاهی هم گناه غیر حکومتی است ، گناهی شخصی است و به کسی هم صدمه ای نمی زند. هر نوع گناه برای شخص گناهکار عاقبتی آن چنان دارد که عرض شد و آثار بسیار مخربی بر شخصیتش و فضای عمومی جامعه خواهد گذاشت اگر گناه گناهی باشد که عمومی و حکومتی و در این عرصه باشد.

نکته ای که قابل توجه است این است که یک تقسیم بندی گناه این چنین است که گاهی گناه از خود تراوش می کند، از نفس اماره خود و گاهی هم گناه از بیرون به انسان هجمه می آورد. گناهی که مثلاً نفس اماره از خود تراوش می کند، از نفس چموش تراوش می کند مثل اینکه انسان خدایی ناکرده نگاهی غیر شرعی و مسیر غیر شرعی در عرصه اخلاقی و زندگی جنسی داشته باشد.

اما یک سری گناه هم از بیرون به انسان حمله می کند، پیشنهادات و اموراتی که انسان را دعوت می کنند به ارتکاب گناه. انسان باید در هر دو قدرت مقاومت داشته باشد ، هم نفس اماره را افسار بزند که بر او غالب نشود و به سمت گناه او را نبرد و هم در مقابل هجمه گناه سدی در خود ایجاد کند که گناه نتواند در او نفوذ کند.

به همین خاطر امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب (ع) می فرماید:« رَحِمَ اللّه ُ عَبدا راقَبَ ذَنبَهُ و خافَ رَبَّهُ »درود خدا بر آن عبدی باد که مراقب است گناه نکند، مراقب نفس است که میل به گناه پیدا نکند و تحریک نشود و از آن طرف نمی گذارد و پاسداری می کند که گناه به سمتش حمله بیارد و او را مغلوب کند و خوف خدا داشته باشد و خود در محضر خدا می داند، شرم و حیا می کند که در محضر خدا گناه کند.

اما اگر انسان به هر دلیلی مرتکب گناه شد، انسان معصوم نیست، مرتکب گناه شد خدا درب رحمتش را بر انسان نبسته«يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا» ای بندگانم که به خودتان ظلم کردید، گناه کردید از رحمت و مهر خدا نا امید نشوید که خداوند همه گناهان را می بخشد و فقط یک شرط دارد که شما پشیمان باشید و به سمت خدا بیایید«كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» خداوند بر خود تصویب کرده است که به بندگانش مهر بورزد اگر انسان به نادانی و جهالت گناهی مرتکب شد و بعد توبه کرد و پشیمان شد و از آن مسیر خواست برگردد سمت خدا و توبه کرد و گذشته را جبران کرد ، مال مردم در زندگی او هست پرداخت کرد، نماز و روزه قضا دارد انجام داد خداوند بخشنده بسی مهربان است.

ناامیدی از رحمت خدا ممنوع است، بر سردر عالم وجود نوشته شده که ناامیدی از خداوند گناهی است بدتر از خود گناه، ممنوع است و به همین خاطر فرموده:« توبوا الى الله توبه نصوحا » مردم برگردید از مسیری که داشتید به سمت خدا.

ماه مبارک رمضان ماه تحول انسان است که از راهی که داشته، گرفتار نقصان و عصیان بوده خود را جدا کند و راه را عوض کند و به سمت خدا بیاید، ماه تحول و سرنوشت الهی انسان است.

بنابراین بهترین کار در ماه مبارک رمضان پرهیز از گناه و توبه از گناهان است و عقد بندگی و زندگی حلال با خداوند متعال.

«خطبه دوم»

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در پیام نوروزی خود و همچنین سخنرانی آغاز سال با مردم عزیز فرمودند شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم است و این نکته فوق العاده مهمی است.

الآن مسأله و چالش جدی کشور حوزه اقتصاد است، در همه منظومه اقتصاد به ویژه امور معیشت مردم و این راهی که مقام معظم رهبری فرمودند جهش تولید با مشارکت واقعی مردم تنها راهکار برون رفت از این چالش اقتصادی است. تولید محور حرکت منظومه اقتصاد است، هم در سرمایه گذاری، هم در اشتغال ، هم در درآمد، هم در خودکفایی، هم در ایجاد قدرت ملی و اقتدار بین المللی و این عرصه محوری تولید برای اقتصاد مقدور نیست تحقق پیدا کند مگر با برنامه ریزی صحیح و واقعی مسئولان و عزم و بسیج عمومی کشور به ویژه مردم.

به هیچ صورت اقتصاد دولتی موجب رشد اقتصاد نخواهد شد. شما در کشور شوروی سابق دیدید که دارای اقتصاد آهنین دولتی بود و چگونه از هم پاشید و ما باید به سمت اقتصاد مردمی حرکت کنیم. چند نکته و راه کار برای حل این موضوع محضر مبارک شما و مسئولین عرض می کنم.

یک، زمینه سازی جذاب توسط مسئولان جهت سرمایه گذاری مطمئن و دانش بنیان مردم بر اساس سودآوری منطقی، رشد تولید ناخالص ملی، پیشرفت ایران و ارائه افق روشن اقتصاد کشور. اگر زمینه سازی نشود و بخواهند همه چیز خودشان انجام دهند، بانک ها خودشان بخواهند تصدی گری کنند، مسئولان کشور میدان به مردم جهت سرمایه گذاری مطمئن ندهند، افق روشنی از اقتصاد جلو سرمایه گذاران نگذارند، مسیر را در رشد تولید ناخالص ملی قرار ندهند، جاذبه ایجاد نکنند برای سرمایه گذاری مردم سرمایه گذاری نمی کنند . بنابراین اولین نکته بستر سازی و زمینه سازی سرمایه گذاری مطمئن، سودآور، پیشرفت آفرین برای سرمایه گذاری است.

دوم، واگذاری تمامی مراکز اقتصادی و تولیدی با دقت تمام ، آن مراکز مهمی که باید دولت در نظر داشته باشد چون بنیادین است ، آن ها جدا است هر چند در برخی از کشورهای دیگر در همان هم سرمایه گذاری مردمی است مثل تولید صنایع نظامی، نه، آن ها دولتی فعلاً بماند. اما مراکز صنعتی ، مراکز تولیدی حسب اصل 44 قانون اساسی به شکل تعاونی، شخصی به مردم واگذار بشود و با دقت . به کسانی واگذار بشود که قدرت سرمایه گذاری دارند ، دانش کار دارند، تجربه کار دارند و بر کار آن ها نظارت شود.

سوم، اعطای تسهیلات لازم با کارمزد اندک برای تولید کنندگان و این طور نشود که بانک ها به جای اینکه تسهیلات بدهند مشارکت کنند و شریک شوند که این برای تولید کننده ارزش ندارد و بعد از چندی گرفتار پرداخت های قسط ها و بهره های آنچنانی می شود و نظام تولید آن بر هم می ریزد که الآن متأسفانه برخی از بانک های ما این چنین هستند.

چهارم، نظارت کارآمد بر حسن اجرای تولید و بالا بردن کیفیت محصول ، محصولات ما باید با کیفیت باشند که مردم رغبت پیدا کنند به کالای ایرانی و از کالای غیر ایرانی خرید نکنند.

تسریع در واگذاری و اعطای مجوز به شکل منطقی. این طور نباشد که مجوزی بخواهند بگیرند و چند ماه طول بکشد هر چند در این دولت کارهای خوبی شده ولی هنوز این گرفتاری ها به گوش و چشم می رسد .

تصحیح نظام بانکی در عرصه خدمات مردمی به اشکال مختلف، چه در عرصه اقتصاد صنعتی و تولید و چه اقتصاد سنگین و انبوه سازی هایی که ملاحظه می کنید.

هفتم، واگذاری و اعطای مجوز به عموم مردم به ویژه جوانان بدون نگاه به رابطه هایی که متأسفانه در برخی از جاها ملاحظه می شود. به شکل عمومی بیان کنند، جوان ها و مردم ثبت نام کنند و بدون تبعیض نگاه کنند چه کسی دانش کار دارد، تجربه کار دارد، چه کسی مدیریت بازرگانی آن کار دارد به او واگذار کنند نه به اشخاصی که بدون ضابطه است، بدون بررسی یک نظام واقعی است در عرصه.

نکته دیگر ایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاری، این خیلی مهم است که مردم باید مطمئن باشند که سرمایه می گذارند ، تولید خواهند کرد، خدمت خواهند کرد و کسی مزاحم آن ها نمی شود و بعد سودآور است برای او.

هشتم، ایجاد سامانه قوی دولت و مردم در عرصه مردمی کردن مدیریت اقتصاد در تولید و تنظیم یک برنامه صحیح و کامل.

نهم، توسعه تجارت بین المللی و استفاده از ظرفیت های فراملی در عرصه های مختلف مثل دامپروری و کشاورزی فراملی که در کشورهای دیگر بتوانیم سرمایه گذاری کنیم و از زمین و آب آن ها استفاده کنیم ، حتی در عرصه تولید پالایشگاه های فراسرزمینی.

این ها نکاتی است که دولت باید به آن ها توجه کند و همه را پرهیز می دهم به این نکته که حضرت آقا این شعار دادند روی درب و دیوار نوشتن خیلی ساده است، عمل به آن مهم است، همایش بگیریم که این چه ارزشی دارد همه معلوم است و مهم راهکار دادن و عمل به آن است. حضرت آقا این شعار را می دهند با مطالعه است و این یک مسیر را مشخص می کند برای اجرا و عمل نه اینکه جلسه و سمینار گرفتن و در تراکت و تابلو زدن، این را خیلی به آن عنایت داشته باشید.

نکته دیگری که قابل توجه است مسأله آب شرب و کشاورزی استان است. سال ها است بنده این را عرض می کنم که مردم هوا که گرم می شود واقعا از جهت آب شرب نگران می شوند، مسئولان عزیز سال 90 بنده دادم سند چشم انداز تأمین آب شرب استان نوشتند و همه هم تلاش می کنید و زحمت می شید ولی مهم خروجی آن است که مردم در عرصه تأمین آب شرب دیگر نگران نباشند ، این را عنایت داشته باشید که امسال مشکل درست نشود. من گاهی مهرماه برای تابستان سال بعد این نکات را عرض می کنم که مسئولین تابستان گذشت و از الآن اقدام کنید برای حل مسأله آب تابستان و الآن هم عرض می کنم که همت کنید که این مشکل را دیگر نداشته باشیم.

نکته دیگری که وجود دارد ما در استان مشکلات زیادی داریم، مشکلات در عرصه بهداشت و درمان که واقعاً همه عزیزان تلاش کنند، خیرین، دولت، مسئولین این مسأله بهداشت و درمان در عرصه سخت افزار و نرم افزار نیاز به حمایت دارد ، دانشگاه علوم پزشکی خودش به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند، مشکلات فراوان است، عقب ماندگی زیاد است، دولت محترم اعتبارات لازم اختصاص و تخصیص بدهد و خیرین هم تلاش کنند. در عرصه خوابگاه دانشجویی واقعاً مشکل داریم. در عرصه مدارس و کلاس های درسی 1700 کلاس هست که باید تخریب شود، بچه های ما دارند آنجا درس می خوانند و این نگران کننده است، من گاهی آنجا می روم ، شهرهای کوچک می روم باید مدارسشان مشکلش حل شود و به همین خاطر پیشنهاد می کنم اول دولت، مسئولان روی حل مشکل بهداشت و درمان با اخذ اعتبارات کمک کنند، برای خوابگاه دانشجویی و برای احداث و بهبود مدارس اعتبارات لازم تخصیص بدهند و مردم عزیز، خیرین، واقفین همت کنند که این تلاش را داشته باشند و من به عنوان یک نمونه عرض می کنم خدمت شما. الآن این استان در جهت غربالگری و تشخیص سرطان واقعاً مشکل دارد ، برای درمان آن جداً مشکل داریم و شما هم می دانید این بیماری فوق العاده گسترده شده و زن و مرد باید استان های همجوار هم برای تشخیص و هم درمان با چه غمی و چه اندوهی و مشکلات ، بیماری مشکل است و غم درمان هم روی آن اضافه می شود ، تا کی این استان باید متکی به استان های همجوار باشد؟، این همه درآمد و الحمدلله ثروت، چرا مدیریت نمی شود؟.

الحمدلله خیرین وارد صحنه شده اند ، مسئولین هم دارند همت می کنند ولی توانایی مالی آن ها ضعیف است. پیشنهاد می کنم خیرین، واقفین الآن مؤسسه امدادگران عاشورایی یک بیمارستان غربالگری و تشخیص زده اند و این فقط در مرحله تشخیص است اما درمان شروع نشده و مشکل داریم و پیشنهاد می کنم همه مردم استان، خیرین و واقفین تلاش کنند این بیمارستان درمان سرطان در استان تأسیس شود که الآن مشکل است و من مجبور شدم در نماز جمعه از شما تقاضا کنم، از خیرین و مردم تقاضا کنم، چقدر مردم این استان باید زجر بکشند و بروند به استان های هم جوار، کنار بیمارستان ها بخوابند، برای دانشجویان و دانش آموزان عزیز ، خیرین وارد صحنه شوند و این کار ماندگار انجام دهند، خدا هم کمک و یاری می کند تا این مشکلات مردم عزیز حل شود ان شاءالله.

تشکر و قدردانی می کنم از گروه های مردمی فرهنگی، بانوان، آقایان که الآن کنار ساحل یک فضای نورانی قرآنی در ماه مبارک رمضان ایجاد کرده اند با کمترین توانایی مالی. من مرتب به این ها سر می زنم و عرض ادب دارم و بعد می بینم با چقدر مشکلات مالی اما روحیه قوی و جهادی این کار بزرگ انجام می دهند در این فضای گردشگری و نوروزی هر جا می روی صدای قرآن به گوش می رسد ، برنامه قرآنی است، برنامه فرهنگی است. ای درود خدا بر این مردم، به این گروه ها، این بانوان، خواهران و برادرانم و این ها نیاز حمایت دارند، نیاز به کمک دارند با کارهای ایجابی و فرهنگی بسیار می توان جلو معضلات گرف، مسئولین کمکم کنند به این بزرگان. این ها بزرگ هستند که با دست خالی دارند کار می کنند، برای عفاف و حجاب دارند کار می کنند ، برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی دارند کار می کنند، این ها هستند که بدون اینکه وظیفه قانونی داشته باشند وظیفه شرعی خود را ایفا می کنند به ویژه این بانوانی که الحمدلله پیشتاز و پیشران در عرصه کار فرهنگی شده اند و این سامانه مدیریت مردمی فرهنگی که در استان زده شد الحمدلله خدمات بسیار خوبی الآن ما می بینیم . این است که مردم کمک کنند به این عزیزان و این عزیزان هم با تمام وجود در صحنه باشند ، مأجور هستند به ویژه در ماه مبارک رمضان با فضایی که در نوروز است و مسافران عزیز تشریف می آورند و در این فضا ما میزبان هستیم و من تشکر می کنم ان شاءالله این برنامه تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه دهند که ان شاءالله این کار که در ایران نمونه است به عنوان یک الگو مطرح بشود و آثار و برکات بسیار زیادی دارد و افزون بر آن باشد.

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم، خدایا در ظهور آقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com