News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

تنها راه برون رفت از مشکلات کشور هدایت های رهبری و اقتصاد مقاومتی است/ مردم از گرانی‌ها ناراحت هستند + عکس نوشته



متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/04/22 بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

در خطبه اول پیرامون یکی از آموزه های مهم زندگی اسلامی سخن می گوییم و آن زندگی بر اساس عقلانیت و بینش دینی است.

خداوند در قرآن همیشه سفارش کرده است که ای انسان تعقل کن، خردورز باش، اندیشمند باش، احساسی مطابق با هوای نفس زندگی نکن چون خداوند گذشته از پیامبران ظاهری که انبیاء هستند پیامبر باطنی هم برای انسان قرار داده است و آن عقل است و به همین جهت است که انسان در هر کاری باید تعقل کند و یکی از ملاک های مهم ارزش انسان درجه عقلانیت او است.

به همین جهت حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) میزانی برای انسان هایی که دارای عقل والاهستند بیان کرده است.

فرموده اند:« اَلَا وَ إِنَّ اَعْقَلَ النَّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطَاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصَاهُ وَ عَرَفَ دَارَ إِقَامَتِهِ فَاَصْلَحَهَا وَ عَرَفَ سُرْعَةَ رَحِیلِهِ فَتَزَوَّدَ لَها» ای مردم بدانید عاقل ترین مردم دارای این ویژگی هستند، خدای خود را بشناسد و اطاعتش کند. انسان وقتی خدا را شناخت متوجه شد، معرفت پیدا کرد که خدا است که او را خلق کرده و او را رزق می دهد و خداست که او را در حیات بعد از دنیا حساب می کند و خدا است که در آخرت پاداش می دهد یا کیفر می دهد و نجات به دست خدا است و بعد از شناخت خدا متوجه می شود خدایی که اینقدر مهربان است  و حیات و سرنوشت انسان به دست او است خدا را اطاعت می کند.

دوم دشمن خود را بشناسد و با دشمن خودش دشمنی کند و دوری کند. دشمن خدا و دشمن خود را که شیطان است بشناسد و از او دوری گزیند. دنبال امور دنیوی نباشد.

سوم بشناسد که دنیا دار عبور است و آخرت دار قرار است. این را بداند که حیات دنیا برای هیچ کس مانا نیست. در تاریخ بشریت هیچ شخصیتی نیست که از ابتدا وجود داشته باشد و تا آخر نیز باشد ، از دنیا می رود. این را بداند که مرگ در پیش دارد و در سرای آخرت اقامت جاودانه دارد و در آنجا یا در بهشت است و یا در جهنم. و آخرت خود را در دنیا آباد کند.

چهارم ، انسان عاقل این را بداند که سریع مسافرتش در دنیا به آخر می رسد و بار اقامت را می بندد. شما چشم به هم بزنید سال های عمر تمام می شود، سریع عمر انسان به پایان می رسد و از این دنیا توشه بیاندوزد برای آخرت.

به دنبال دنیا گرایی و اموری که در دنیا نیز ارزش ندارد تا چه برسد به آخرت. به دنبال دنیا نباید و نگاهش به آخرت باشد.

به همین خاطر  اعقل الناس دارای این ویژگی ها است.1- خدا شناس است و اطاعت خدا می کند-2- دشمن شناس است و از دشمن پرهیز می کند-3- آخرت بین است وآخرت خود را اصلاح می کند و در آخر می داند این حیات دنیوی تمام می شود و برای بعد از حیاتش زاد و توشه جمع می کند. این اعقل الناس است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

برجام اروپایی همچون برجام آمریکایی بی فرجام ماند. برخی فکر می کردند با خروج آمریکا از برجام می توان با اروپا تعامل داشت و برجام را ادامه داد اما با ارائه بسته پیشنهادی اروپا مشخص شد که اروپا و آمریکا در یک اردوگاه تعریف می شوند، اردوگاه غرب که همواره به دنبال منافع سودجویانه خود هستند و در نهایت به هم می رسند و یک موضع خواهند داشت.

تنها راهی که برای برون رفت در عرصه های مختلف برای مملکت ما وجود دارد هدایت های مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی است، اتکا به توانمندی درونی چه منابع انسانی و چه منابع سرزمینی، تلاش جهادی، کوشش و حرکت های جهادی و انقلابی برای مقاومت اقتصادی در قبال تهاجم اقتصادی غرب است.

قطعاً اروپا با تاریخی که در حیات خود دارد و پیشینه سوئی که از خود به جا گذاشته است نمی تواند مورد اعتماد ایران باشد و اعتماد ما باید به خدا، توانمندی های مردم عزیز، نخبگان و تلاشگران عرصه پیشرفت و عدالت باید باشد.

روز یکشنبه میلاد گهربار حضرت فاطمه معصومه است و روز دختر، تبریک عرض می کنم به همه مسلمین به ویژه دختران گرامی. حضرت معصومه تجلی تمام نمای حضرت فاطمه زهرا (س) است. پدر مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی خیلی تقاضا داشت از اهل بیت در کنار ضریح حضرت امیرالمؤمنین قبر بی نشان حضرت زهرا (س) را به او نشان دهند، بعد از اعمالی امام صادق یا امام باقر تجلی پیدا کردند بر ایشان و گفتند که بنا است قبر حضرت زهرا مخفی باشد اما بر شما باد که به کریمه اهل بیت تمسک کنید. ایشان متوجه نشد که مراد کیست، سؤال کردند و گفتند مراد از کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه است. این قدر مقام دارد. مقامش چنان است که امام جعفر صادق (ع) قبل از تولد حضرت موسی ابن جعفر (ع) در حدیثی بیان کردند که در قم دختری از اولاد ما دفن می شود، نام او فاطمه است و هر کس او را زیارت کند خداوند بهشت را نصیبش می کند. امام رضا (ع)، حضرت جواد (ع) این احادیث را در قبال این بزرگ بانو بیان کردند. خداوند ان شاءالله به همه ما توفیق دهد به زیارت ایشان و رهرویی راه ایشان که با هجرت ولایی خود به همگان و تاریخ نشان داد که باید ولایتمدار بود، حتی جان در راه ولایت گذاشت.

روز پنجشنبه ای که گذشت روز عفاف و حجاب بود. عفاف و حجاب صیانت از حریم مقدس بانوان است ، زن در نظام آفرینش یک حریمی و یک تقدسی دارد و این حجاب و عفاف صیانتی است از این تقدس و از این حریم و غرب از دیرباز به دنبال این بوده که جامعه را دچار ابتذال کند با برنامه های مختلف به ویژه گسترش فرهنگ بی عفتی و بی حجابی.

شما در تاریخ اندلس، تاریخ ترکیه ، در تاریخ ایران می بینید که غرب چه کارهایی کردند اما انبیاء الهی، زنان فرهیخته و آگاه، بزرگان در این عرصه این حریم را حفظ کردند و گوهر قداست زنان را محفوظ نگاه داشتند.

به همگان پیشنهاد می کنم دراین رابطه تحقیقات وسیعی صورت گرفته، مطالعه کنند و عفاف و حجاب را سرلوحه خود قرار دهند.

روز سه شنبه 26 تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان است. حمایت از شورای نگهبان یک ضرورت انقلابی و شرعی است، حافظ اسلامیت، انقلابی بودن، عدم نفوذ بیگانگان و در یک کلام حافظ آرمان ها و ارزش های انقلاب است، باید این معنا را بدانیم و از این نهاد حمایت کنیم.

روز دوشنبه روز بهزیستی و تأمین اجتماعی است،سازمانی که خدمات بسیاری داشته و من تشکر می کنم از عزیزانی که در استان تلاش می کنند و امیدوارم همواره موفق باشند و به خدمات بیشتر به مردم بپردازند و ان شاءالله درجه رضایتمندی مردم هرچه بیشتر افزون کنند.

تشکر و قدردانی می کنم از تمامی تلاشگرانی که در این چند روز کوشیدند که مشکلات استان را به هر نحو حل کنند، در هر پست و لباسی که بودند تشکر می کنم اما مردم استان نیاز به خدمات بیشتر دارند، نیاز به حمایت بیشتر و توجه بیشتر دارند. الآن شرایط مردم استان طوری است که هر چه بیشتر مسئولین به طور مستقیم با مردم در ارتباط باشند و در خدمت مردم باشند مردم احساس کنند مسئول خدمتگذار است، نه مسئول آمده فرصتی برای ریاست داشته باشد.

(رئيس القوم خادمهم( رئیس یک قوم، رئیس یک منطقه آنی است که بیشتر به مردم خدمت می کند. لذا مسئولان با مردم بنشینند، درب اتاقشان به روی مردم باز باشد، مردم بیایند، تقاضا بیارند و آن ها تا آنجایی که می توانند حل بکنند و خدمتگذار مردم باشند.

الآن در برخی از مناطق آب شرب واقعاً دچار مشکل هستیم با توجه به کل استان هم این مشکل دارد اما در برخی از مناطق این شدت بیشتر است. مردم و مسئولین بروند و بنشینند، توضیح دهند، جهادی این مشکل را حل بکنند و ان شاءالله این مشکلات یک به یک حل شود. مردم هم فهیم هستند و وقتی توضیح دهید و تلاش شما را ببینند تشکر می کنند و به خود شما هم کمک می کنند چنان که در دشتستان ملاحظه شد.

مستقیم رفتیم، توصیه کردم، نشستیم با مردم، مناطق بررسی شد، خود من هم حضور پیدا کردم ، شما هم تلاش کردید و شکر خدا مقداری مشکل حل شده ولی هنوز کافی نیست و ان شاءالله با جدیت مسأله را دنبال کنید به امید خدا.

خبرهای نگران کننده ای گاهی انسان می شنود و ناراحت می شود. اخیراً در کنگان باز لنج ها و کشتی ها دچار آتشسوزی شد، همان چیزی که پارسال هم تکرار شد. خوب باید مسئولین تدبیر کنند، پیشگیری کنند، بهترین شیوه مدیریت بحران پیشگیری است و این اصل مسلم مدیریت است ، پیشگیری بکنید و نگذارید آسیبی ایجاد شود اما الحمدلله مردم، مسئولین تلاش کردند و حجم آسیب را کم کردند اما باید پیشگیری شود. آسیب وقتی ایجاد شد ضرر می آورد و این را ان شاءالله به طور ویژه عنایت داشته باشید.

نکته دیگری که تقاضا دارم همگان پیرامون آن عنایت داشته باشم مراکز صنعتی استان است. شما پیوست فرهنگی، ورزشی، خدماتی دارید، این پیوست ها را انجام دهید و نگذارید مردم از شما تقاضا کنند، شما در خدمت مردم باشید و پیشگام باشید. به ویژه منطقه جنوبی ما که این همه صنایع است.

در خدمت توسعه استان باشید نه تنها مهمان برخوردار باشید بلکه یک صنعتگر در مسیر پیشرفت ایران و خدمت به استان باشید.

نکته آخر که عرض می کنم گرانی است. الآن مردم به طور جدی از گرانی های کاذب. یک وقت یک چیز به طور معمول گران می شود و یک وقت نه کاذب است این گرانی، مردم ناراحت هستند و می گویند یک کالا بی رویه بدون هیچ دلیل گران می شود، خوب کسانی که مسئولیت دارند در این رابطه باید نظارت داشته باشند و از آن طرف تمامی عزیزانی که الآن قوت زندگی مردم به دست آن ها است کالا ها در اختیار آن ها است ، مراعات مردم کنند.چون وقتی یک چیز گران کند یک نفر، ده ها چیز باید خود او گران بخرد . این با عقلانیت اقتصاد سازش ندارد.

این است که ان شاءالله در این دوران که دوران سختی است و دوران امتحان است برای همه ان شاءالله همه به کمک هم بیایند و به هم خدمت کنند.

چقدر کار زیبایی جوانان دشتستان انجام دادند، جوانان دور هم نشستند و گفتند ما بدون هیچ مزدی کمک می کنیم به آبرسانی به مردم و الآن دارند کمک می کنند. جوانان انقلابی، جوانان حزب الله ، این ها کارهای خوبی است.

کارها و زندگیشان را تعطیل کردند و شبانه روز در راه کمک به آب آن منطقه قرار گرفتند. خداوند این عزیزان را حفظ کند و موفق بدارد.

ما در تابستان شرایط سختی را در استان طی می کنیم، این طبیعت استان است و نکند خدایی ناکرده با بی برنامه گی  و سوء مدیریت این سختی چند برابر شود.

ان شاءالله همه در خدمت هم باشیم و این مشکلات یک به یک حل شود.

kh220497 1

kh220497 1

kh220497 1

kh220497 1

kh220497 1

kh220497 1

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com