News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

حماسه تاریخ مقدس اوج تاریخ ایران است + عکس نوشته

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/06/30بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از زندگی که مرضی خدا است سخن بگوییم، از سبک زندگی اسلامی، قرآنی و محمدی (ص).، زندگی که سرانجامش رستگاری و نجات از ابتذال در دنیا و عذاب در آخرت است.

به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش از آموزه های مکتب آن حضرت ، آموزه هایی  و فضائلی از زندگی اسلامی عرض می کنم.

آن حضرت فرموده اند:« اَلصِّدْقُ عِزٌّ،» ای مردم صداقت داشته باشید که موجب عزت شما است، صداقت یعنی راستی و درستی، درست عمل کردن در رفتار و راستگویی در گفتار و یکرنگی در آشکار و نهان، این معنای صدق است.

زبان انسان به راستی حرکت کند و راستگو باشد، در رفتارش درستی باشد و در تعاملات اجتماعی یکرنگ و یک رو باشد، جلو یک رو سخن بگوید و پشت سر جور دیگر.

انسان هایی که صداقت داشته باشند، اینان عزیز می شوند و ارجمند در جامعه هستند. گاهی انسان فکر می کند با دروغگویی کار او راه می افتاد، با بد عمل کردن و تقلب کردن، مال مردم خوردن کار او راه می افتد، فکر می کند جلو یک جور صحبت کند و پشت سر تخریب کند، غیبت کند، تهمت بزند کار او راه می افتد، این اشتباه است.

حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می فرماید کسانی که این گونه هستند خیلی زودتر از آنی که فکر می کنند در باطلاق آن چیزی می افتند که از آن فرار می کنند اما انسان هایی که صداقت دارند موجب عزت انسان می شود، این راه حسین است.

«وَالْكِذْبُ عَجْزٌ» دروغگویی، دو رویی، تخریب، این نشان از ضعف انسان است و انسان بزرگ همیشه راستگو است و همیشه در مقام خدمت به دیگران است، انسان های بزرگ ان گونه هستند و انسان هایی که در مقام دروغگویی و تخریب دیگران هستند مثل غیبت کردن، تهمت زدن این ها نشان از این دارد که این شخص بسیار انسان حقیر و کوچکی است.

« وَالسِّرُّ اَمانَةٌ» اسرار مردم امانت نزد شما است و نکند خدایی ناکرده اسرار مردم را فاش کنید.

« وَالْجِوارُ قَرابَةٌ» همسایگی در حکم خویشاوندی است و لذا باید به همسایگان خدمت کرد.

« وَالْمَعُونَةُ صَداقَةٌ »کمک به دیگران نشان پاکی انسان است، نشان صداقت انسان است.

« وَالْعَمَلُ تَجْرِبَةٌ » ای انسان ها عمل می کنید، روی آن عمل فکر کنید، ملاحظه کنید، تجربه بیاندوزید، اگر کار خوبی است مکرر انجام دهید و اگر کار بدی است تجربه کنیم و مرتکب نشویم.

« اَلخُلقُ الحَسَنُ عِبادَه» اخلاق خوب، برخورد خوب، سخن خوب با دیگران گفتن، این عبادت است.

کم حرف زدن موجب زینت شخصیت انسان است و انسان های پر حرف خواه یا ناخواه در حرف زدن دچار مشکل می شوند. کسی که زیاد حرف می زند کمتر فکر می کند و این موجب تنزل شخصیت او می شود ولی انسان هایی که کم حرف هستند و گزیده گوی هستند دارای شخصیتی آراسته و بزرگ هستند.

و بخل نشانه این است که این شخص فقیر است ولو دارا و ثروتمند است ولی وقتی دیگران به او مراجعه می کنند، فقیر و مستمندی به او مراجعه می کند کمک نمی کند از هر گدایی گدا تر است. وقتی یک یتیم به او مراجعه می کند، یک خانواده که دچار فقر مالی است بخاطر جهیزیه دخترش به او مراجعه می کند، محیط اجتماعی دچار چالش های اقتصادی است و به او مراجعه می کنند و او کمک نمی کند این شخص از هر فقیری فقیر تر است.

لذا انسان های بزرگ انسان هایی هستند که دست خدمت به دیگران دارند ولی متأسفانه الآن دست بگیر زیاد شده و این همه فقیر و مستمند در جامعه داریم، باید کسانی که اهل خدمت هستند کمک کنند.

این کمک کردن به مردم نشانه بزرگی انسان است.

با خانواده و مردم و جامعه از در نرمی و عطوفت در آمدن نشانه عقل است. در خانه پدر و مادر نسبت به بچه ها خشونت نداشته باشند و همچنین بچه ها نسبت به پدر و مادر، در محیط اجتماعی رفاقت باشد و نه عداوت ، نرم خویی نشانه خردمندی است.

این سبک زندگی حسینی و سبک زندگی اسلامی است.

تمام این عزاداری ها و مراسمات به این خاطر است که کلام و راه حسین ما بشناسیم و عمل کنیم.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم، حماسه ای بزرگ در تاریخ اسلام و ایران و بلکه تاریخ جهان.

انقلاب اسلامی ایران که طلوع مجدد اسلام ناب محمدی (ص) است در همان آغاز شروع و استقرار نظام اسلامی جهان استکبار تصمیم گرفت که با یک حجمه سنگین نظامی این انقلاب را ابتداً متوقف و سپس دچار براندازی کند.

تقریباً تمام جهان شرق و غرب با هم ساختند و متحد شدند چون این انقلاب تهدید برای تمام جهان استکبار بود، با تمام توان رژیم بعث را تقویت کردند و آن حمله همه جانبه نظامی به ایران آغاز کردند، شاید بتوان گفت محدود کشورهای جهان در حمله به ایران دست نداشتند وگرنه همه آن ها به نحوی دستشان آلوده بود به این جنایت و تمامی سازمان های بین المللی کمک و حمایت می کردند.

کشورهایی که ادعای حقوق بشر داشتند، ادعای آزادی داشتند و خود را مهد آزادی می دانستند، کمک کردند و این جنایت عظیم را در تاریخ مرتکب شدند اما جوانان این کشور به رهبری امام راحل عظیم الشأن حماسه ای آفریدند که در تاریخ این کشور بی نظیر است.

هر گاه به ایران حمله شد و بعنوان یک حمله نظامی همه جانبه ایران مورد تعرض قرار گرفت و بخش هایی از ایران را جدا کردند، شمت نقشه ایران را که ملاحظه می کنید مرتب با این حجمه های نظامی کوچکتر شد اما نیروهای مسلح ما، سپاه و بسیج ما، مردم عزیز ما، ارتش قهرمان ما، تمام این مردم حماسه ای آفریدند که در تاریخ ماندگار شد.

حماسه ای آفریدند این مردم و با تقدیم شهدا و جان ، اسارت، هدیه کردن اعضای بدن و جانباز شدن، تحمل مشکلات نگذاشتند جهان استکبار به اهداف خود برسد و این حماسه مقاومت را آفریدند.

گرامی می داریم یاد و خاطره شهدا و امام شهدا و تکریم و تعظیم می کنیم در مقابل خانواده شهدا، همچنین جانبازان، اسرا، آزادگان و همه عزیزانی که تلاش کردند در این عرصه اما برخی مدت ها است می خواهند آن حماسه را کمرنگ جلوه دهند و بگویند نیروهای مسلح ما ، ارتش و سپاه ما، بسیج ما، آن عزیزانی که حماسه آفریدند کاری نکردند، این گونه نیست.

شما اگر در آن دوران بودید و می دیدید این رزمندگان چگونه با اندک تجهیزات مقابل ارتش تا دندان مسلح صدام مقاومت می کردند این حرف نمی زدید.

دفاع مقدس آبروی تاریخ ایران است، حماسه تاریخ مقدس اوج تاریخ ایران است و هیچ گاه تاریخ هشت سال مقاومت این مردم را فراموش نخواهد کرد.

بازگشایی مراکز آموزشی در هفته آینده است.

تشکر و قدردانی می کنیم از مسئولان عزیز در حوزه آموزش و پرورش ، تلاش و کوشش می کنند، معلمین و مدیران، کادر خدمات و اداری خداوند این عزیزان را حفظ کند اما نکاتی است که ما باید هر چه زودتر پیرامون آن ها برنامه ریزی کنیم و یکی از آن ها اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که مصوب است و این را باید هر چه زودتر اجرایی کرد.

دوم، تعمیق در رشد علمی دانش آموزان و سوم در همراه با رشد علمی، رشد فرهنگی و دینی و توجه ویژه به جوانان و در آخر بازسازی و نوسازی و تجهیز مراکز آموزشی است و این لازم است هم دولت و هم مسئولان محلی و هم خیرین در این رابطه تلاش کنند و اقدامی اساسی داشته باشند.

تشکر و قدردانی می کنم از هیئات مذهبی، مساجد، حسینیه ها، زینبیه ها، مداحان، روحانیت، عزاداران، خدمتگذاران سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین ، همچنین اوقاف، سازمان تبلیغات، مراکز اداری و اجرایی، همه تلاش کردند و نام حسین را که می درخشد همیشه درخشان تر کردند و حضور شما مردم عزیز، بی نظیر و گرامی در مراسم، مراسم حضرت اباعبدالله الحسین جهانی شده و این مقدمه ای است برای ظهور مهدی آل محمد (ص).

خداوند همه کسانی که به این مکتب ، مکتب حسینی کمک می کنند حفظ کند و موفق بدارد.

نکته دیگر که قابل ذکر است، تشکر و قدردانی از پلیس راهور است که در این یکی ، دو سال اخیر به طور جدی تلاش کردند و الحمدلله سطح تصادفات جاده برون شهری و درون شهری را پایین آوردند. با اینکه الآن ما مشکلات هم داریم اما تلاش این عزیزان موجب شد مشکلات کمتر شود.

این نیاز است که همه ارگان ها دست به دست هم دهند و کمک کنند که ان شاءالله ما دیگر هیچ مشکل جاده ای که موجب به جراحت و مرگ شود نداشته باشیم.

مردم هم قوانین را رعایت کنند که ان شاءالله فضایی فراهم شود که در محیطی پر از آسایش و امنیت تردد ها صورت بگیرد.

963258

32659875

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com