News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

اعتبارات لازم جهت شتاب در بهره‌برداری از راه آهن بوشهر تامین شود/آخرین برگ تهاجم یک کشور استکباری به یک کشور انقلابی تهاجم اقتصادی است

بسم الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/10/28بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول بنا بر این گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، سبک زندگی اسلامی که موفقیت و سعادت و بهروزی در دنیا و در آخرت مایه نجات و تنعم انسان است.

به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی در این فضای نورانی محضر مبارک شما عرض می کنم و آن آموزه ی همسر داری و همسر یاری است.

انسان در زندگی بعد از مدتی از پدر و مادر ، از آن کانون گرم خانواده خود جدا می شود و یک کانون دیگر تشکیل می دهد، ازدواج می کند و وارد یک فضای مستقل با مدیریت جدید و یک کانون دیگری تشکیل می دهد.

اگر این کانون یک کانون الهی باشد این فضا، فضایی نورانی می شود، صمیمیت، محبت، رشد و کمال در آن جوانه می زند اما اگر این کانون خانواده که تازه تشکیل شده دارای آموزه های اسلامی و انسانی نباشد خود تبدیل می شود به کانون تشاجر، مشاجره، ناراحتی، فشارهای روحی و روانی و متأسفانه در آخر طلاق.

به همین جهت است که اسلام با دقت تمام روی شیوه ی مدیریت این کانون توجه داشته و سخن گفته است.

کانون خانواده دارای دو رکن اساسی پدر و مادر است. این دو رکن اساسی اگر دارای یک هماهنگی در عمل و یک وحدت رویه در مدیریت زندگی و یک ارتباط صمیمانه قلبی بر اساس محبت و مودت و عشق صورت بگیرد این دو کانون مایه استحکام  و رشد خانواده خواهند شد اما اگر این دو شخصیت و رکن اساسی خانواده دارای محبت و مودت نسبت به هم نباشند، قلباً نسبت به هم علاقه وجود نداشته باشد، وحدت رویه در مدیریت زندگی نداشته باشند آن خانواده دچار بحران خواهد شد و بحران خانواده یکی از شدید ترین بحران ها در زندگی انسانی است چون بحران از نزدیک است.

گاهی بحران و آتش آن بیرون از محیط زندگی انسان است، این بحران از دور است ، قابل تحمل است و مدیریت آن ساده است اما اگر بحران از نزدیک و درون خانواده باشد مدیریت آن فوق العاده سخت خواهد بود و تحمل آن بسیار ناگوار.

به همین جهت است که اسلام در رابطه با مدیریت در خانواده بر اساس ایجاد یک ارتباط قلبی و رفتاری فی ما بین پدر و مادر ، زن و شوهر فوق العاده توجه کرده و عنایت دارد.

 شما هر جا دیدید فرزندان خوب، یک زندگی پر از آسایش آنجا وجود دارد ، پدر و مادری خوب آنجا وجود داشته و هر جا دیدید فرزندان یا درون خانواده دچار آسیب است این نشان از این دارد که درون خانواده پدر و مادر نتوانسته اند آن مدیریت شایسته داشته باشند ، لذا بین خود اختلاف و این اختلاف موجب شده بچه ها آسیب ببینند و در محیط زندگی مسیرهای صحیح طی نکنند و دچار انحراف شوند.

الآن شما می بینید که اگر اختلاف خانوادگی در محیط اجتماعی دیده می شود، آمار طلاق بالا است ، این نشان از این دارد که درون خانواده ها آن فضای سالم الهی خانوادگی وجود ندارد. الآن یکی از مشکلاتی که شما در روز می شنوید، مسائل اختلاف های خانوادگی است.

پدر و مادر ها وقتی که دخترشان شوهر می دهند یا برای پسرشان زن می گیرند واقعاً در اضطراب و ناراحتی هستند که نکند زندگی این دو عزیز دچار بحران شود.

الآن در برخی از آمارهایی که بنده ملاحظه می کنم در برخی از مناطق هر پنج ازدواج یک طلاق می شود و گاهی از هر چهار ازدواج یک طلاق می شود و شما می دانید چه آثار منفی بر این امر مترتب می گردد.

به همین جهت است باید اولین نکته این است که در انتخاب همسر هم دختر و پسر دقت کنند و هم خانواده ها عنایت به این موضوع داشته باشند. این ها می خواهند یک عمر کنار هم زندگی کنند، عجله نکنند، مشورت کنند، بررسی کنند، حال را نبینند، چهل سال دیگر را ببینند که پسری که آمده خاستگاری دارای شرایطی است که بتواند این دختر را خوشبخت کند و مدیریت کند و از آن طرف می خواهند برای پسرشان زن بگیرند، آیا این دختر شایسته و مناسب است؟.

ازدواج تنها پیوند دو فرد نیست، پیوند دو خانواده بلکه دو خاندان است و اگر بحران ایجاد شود بین دو فرد نیست ، بین دو خانواده و دو خاندان است. لذا باید پیرامون این پدر ها و مادر ها و خود جوان ها خیلی دقت کنند.

حضرت فاطمه زهرا (س) می فرماید: یک وظیفه ای زن در قبال مردش دارد و یک وظیفه ای مرد در قبال همسرش دارد.

می فرماید مرد خوب یکی از ویژگی هایش این است  که ای مردان بهترین شما کسانی هستند که در منزل تند خو و خشن نیستند، بد برخورد با زن و بچه هایشان نیستند.

برخی وقتی وارد منزل می شوند زن و بچه تنشان می لرزد، زبان شکر و محبت ندارند ، زبان احترام ندارند، رفتار احترام آمیز نسبت به همسر و بچه ها ندارند و خوب این کانون خانواده را از هم می پاشد. بهترین شما کسی است که فروتن است، مؤدب است، خوش برخورد و احترام گذار است ، شکر گذار همسرش است. این خانم با یک امید آمده در خانواده جدید و با شما ازدواج کرده، خانواده خود را ترک کرده و آمده یک خانواده جدید تشکیل داده، پدر و مادر به یک امید این دختر را روانه خانواده کرده اند و پیش یک مرد فرستاده اند، چقدر برایش زحمت کشیده اند، الآن او چقدر زحمت در خانه می کشد؟. خوب این خانم با این شخصیت باید مرد نسبت به او احترام گذار و سپاسگذار رحماتش باشد، خوش سخن باشد، کمک کند در خانه و نسبت به همسرش با نگاه تکریم و روحیه و رویه تکریم عمل کند، تعظیم و تکریم کند همسرش را، بزرگوارانه با همسرش برخورد کند و این اساس اسلام است و حالا اگر مردی در خانه این گونه نسبت به همسرش رفتار کند شما ملاحظه کنید چه فضای مطلوبی در خانه ایجاد می شود.

بله اختلاف سلیقه هست در خانه، گاهی دم و گفت است، گاهی زندگی فراز و نشیب دارد، گاهی اختلاف ایجاد می شود، گاهی زن یک کلام نا مطلوب از دهانش خارج می شود خواسته یا نا خواسته، گاهی عملی نا مناسب انجام می دهد ، این طبیعت زندگی انسان است و او باید کریمانه برخورد کند. اگر خانمی عملی و رفتاری انجام داد ، به انسان برخورد او نباید عمل به مثل کند و محترمانه برخورد کند.

این پیام حضرا زهرا برای مردان است.

انسان اگر دوستی داشته باشد و خدمتی به او کند، ناهار ظهری برای او می آورد وقتی تنها است، چگونه از او تشکر می کند، حالا همسر انسان سه وعده هر روز این کار را انجام می دهد، زندگی انسان را مدیریت می کند، نگاهمان باید نسبت به همسر عوض شود و نگاه پر از تکریم و احترام و ادب.

این شعار در زندگی داشته باشیم که بهترین همسر من است.همسر هر کس بهترین برای او می باشد و این موجب می شود زندگی پر از صفا و محبت باشد. این نسبت به مردان.

نسبت به زنان می فرماید خانم ها باید این نگاه را داشته باشند که در تمام فراز و نشیب زندگی یار و یاور همسرشان باشد. لذا خطاب به امیر المؤمنین کرد: اگر در سختی بای کنارتم، اگر در راحتی باشی کنارتم، من همسر تو هستم، همسر یعنی ما یک جان هستیم در دو پیرهن. گاهی می بینیم اوضاع اقتصادی یک مرد به هم می ریزد و این خانم قهر می کند و ناراحت می شود ، شوهر کاری داشته به هر دلیل بی کار می شود، زندگی سخت می شود، ناهار و لباسش مشکل پیدا می کند، ناراحت می شود، این همسر داری نیست. زندگی پر از فراز و نشیب است. یک روز دارایی هست و یک روز نداری، یک روز آسایش است و یک روز مشکل است. زن خوب حضرت زهرا می فرماید باید پشت همسرش باشد و کوهی باشد که همسرش به او تکیه و اعتماد بکند.

چقدر نسل سابق ما، اجداد ما، مادران و پدران ما این گونه بودند، مادرانی بودند که در نداری فرزندانی تربیت کردند که الآن مایه افتخار هستند، در نداری و مشکلات کنار همسرشان بودند ، به یک جا بیان نمی کردند حتی به پدر و مادر خود، خودشان می گفتند با نان می سازیم اما زندگی خود را نگه می داریم .

لذا یکی از آموزه های مهم زندگی اسلامی و سبک زندگی الهی این است ، هسر داری و همسر یاری، هوای هم را داشته باشند و یار هم باشند، در کنار هم باشند، هر روز به محبت، مودت و صمیمیتشان اضافه باید بشود . اوایل محبت و مودت و عشق است اما به مرور اضافه به این محبت و مودت و صمیمیت انس هم می آید ، یعنی از هم جدا نی توانند بشوند. باید این طور زندگی کنند و این پیام حضرت زهرا است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با مردم مؤمن و انقلابی قم مطالب بسیار مهمی ایراد فرمودند که بنده به فرازهایی از آن بیانات اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند نظام اسلامی و مردم سالاری دینی و تمدن اسلامی که این هدف انقلاب اسلامی ایران است که این ویژگی ها نظام اسلامی، تمدن بر اساس مردم سالاری دینی موجب پیشرفت، توسعه، رشد سطح آسایش، رسیدن به اوج استقلال و آزادی و حاکمیت معنویت و اخلاق در جامعه می شود همان چیزی که فطرت انسان همواره به دنبال آن بوده.

فرمودند این ویژگی های نظام اسلامی جوهراً با نظام فکری و وجودی جهان استکبار در تضاد است. پس دشمنی می کند، جهان استکبار به دنبال حاکمیت ابتذال، چپاول و سلطه گری است. تاریخ انگلیس، آمریکا و اروپا را ببینید ، همین پرتغالی ها و کشورهای دیگر که ما تجربه حمله آن ها در بوشهر را داشته ایم این ها به دنبال چپاول ثروت، سلطه گری و گسترش ابتذال و فرهنگ خود در جامعه بشری هستند و به دنبال برده داری بودند در زمان جاهلیت به شکل سنتی آن و الآن به دنبال برده داری مدرن هستند و این با نظام اسلامی سازش ندارد، با اندیشه های سیاسی اسلام که به دنبال استقلال کشورها، آزادی، پیشرفت کشورها، آسایش مردم، رشد تمدن است یگانگی ندارد و در تضاد هستند و به همین خاطر دشمنی می کنند و دشمنی آن ها به هر شکل ممکن اعمال می کنند. با حمله نظامی، با ترور شخصیت، با تهاجم نرم، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علم و فن آوری، به هر شکل ممکن حمله می کنند چون می بینند این نظامی که تشکیل شده با جوهره وجودیشان در تضاد است و اگر این شکل بگیرد و طعم شیرین تمدن مردم بچشند دیگر کشورها و مردم و ملت ها هم الگو گیری می کنند و لذا مخالفت می کنند. مخالفت آن ها هم جدی است. شما فرعون، نمرود را ببینید آ آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و انگلیس را ببینید، کوتاه نمی آیند اما چون باطل هستند اگر یک کشور مقاومت کند بعد از مدتی این تهاجم و متهاجمان فرو می ریزند مثل شوروی.

«۱۳ إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا فَلا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ» کشوری که می گوید من می خواهم دارای تمدن اسلامی باشم استقامت کند در قبال این تهاجم ها، یعنی الآن استقامت اقتصادی کند، بعد از عبور از این بحران راحتی است .

آخرین برگ تهاجم یک کشور استکباری به یک کشور انقلابی تهاجم اقتصادی است. تهاجم نظامی می کند، تهاجم فرهنگی می کند، تهاجم سیاسی می کند، تهاجم در عرصه علم و فن آوری و اجتماعی می کند، گروه های تروریستی را فعال می کند اما وقتی دید تمامی این امور توانا در براندازی نیست تهاجم اقتصادی می کند چون تهاجم اقتصادی به ضرر خودشان نیز می باشد و بازارشان را از دست می دهند و این که الآن می بینیم آمریکا و اروپا بدانید که با هم هستند. چهار سال قبل گفته ام ، بعد از برجام هم گفتم و اینکه اروپا می گوید ما طرفدار برجام هستیم، این ها همه سیاست و دسیسه است، اعلام کردند و ما را هم تحریم کردند . این ها در پشت با هم سازش دارند، این ها گرگ های یک گله هستند و به همین جهت است که این ها آخرین برگشان تهاجم اقتصادی است چون ضرر می کنند و بازار از دست می دهند و اینکه الآن تهاجم اقتصادی به ما کرده اند نشان از پیروزی ما است ، یعنی تمامی راه های براندازی نظام در این چهل سال آزمودند ، شکست خوردند و اگر ما درست برنامه ریزی کنیم، علمی، اسلامی و درست مدیریت کنیم، جهادی و مردم مستحکم مقاومت کنند این تیر آخر هم به هدف نخواهد خورد و آمریکا و انگلیس و اروپا شکست خواهند خورد.

مقام معظم رهبری فرمودند مسئولان قدر مسئولیت خود را بدانند. این ها مدیون مردم هستند. این طور نبوده که این مسئولیت از آسمان به آن ها رسیده باشد، این مردم هستند که آمدند رأی دادند و الآن حقوقشان را هم مردم می دهند از مالیات ها و از سرمایه این مملکت به این ها حقوق داده می شود ، قدر مسئولیتشان را بدانند.

خداوند به این ها توفیق داده و مسئولیت داده که به مردم خدمت کنند. این پست بیش از آنی که عنوان باشد مسئولیت است یعنی فردا بازخواست دارد، شب اول قبر بازخواست دارد. مسئولیت است یعنی از آن ها سؤال می شود که چه کردید در این مسئولیت خودتان؟، چه خدمتی به مردم کردید؟، چه کار کردید برای اسلام؟، سؤالش می ماند ای مسئولین اما پست از بین می رود.

شما شخصیتی را بیاورید که پستش برایش باقی مانده باشد، یا با رأی می رود یا با مرگ، پست برای کسی نمی ماند اما مسئولیت و سؤال می ماند، اگر کار خیر است به خیر از انسان نام برده می شود و اگر ضعیف بوده و کار خوب نکرده و به دنبال اشرافی گری و تجمل حفظ پست و اندیشه های خود بوده بداند هم در دنیا نزد مردم عزتی ندارد و هم بعد از مرگ دچار بحران سؤال خواهد شد.

این پست ها فرصت است برای خدمت نه برای استفاده برای رشد شخص خود، وقتی شخصی مسئولیت گرفت باید ذوب در خدمت به مردم شود و اگر این طور نباید زود استعفا بدهد ، زود از مسئولیت فاصله بگیرد چون هر روزش یک روز به عذابش اضافه می شود.

خدمت به مردم اساس سیاست اسلامی است. پیامبران، ائمه، کارگزاران نظام امیر المؤمنین همه در این اندیشه بودند ، پیاده کردن اسلام و خدمت به مردم و یک ذره هم نگاه به خود نمی کردند که از این مقام چه گیرشان می آید.

لذا مقام معظم رهبری فرمودند  خدمت به مردم، نگاه اسلامی، عقلانیت در مدیریت.

فرمودند مردم در صحنه انقلاب باشند. عزیزان مردم اساس انقلاب اسلامی هستند و فرمودند این اساس باید حفظ شود و کمک کنند به مسئولان و در مقابل ترفند های دشمن هوشمندانه عمل کنند.

تشکر و قدردانی می کنم از مسئولانی که در رابطه با آغاز احداث راه آهن بوشهر به مرکز ایران اقداماتی انجام داده اند. استان بوشهر یک استان کرانه ای است و در استان کرانه ای حمل و نقل نقش بسیار مهمی دارد و چون حمل و نقل الآن به شکل سنگین است، حمل و نقل ریلی مهمترین سیستم ترانزیت کالا است و از آن طرف یکی از امن ترین سیستم های حمل و نقل انسانی است .

سال ها به بوشهر ظلم شد، استان خوزستان حمل و نقل ریلی، استان هرمزگان حمل و نقل ریلی، استان فارس حمل و نقل ریلی، این وسط استان بوشهر بی توجهی شده در حالی که دانش برنامه ریزی حکم می کرد که برای استان بوشهر حمل و نقل ریلی باشد. فوق العاده در اقتصاد بوشهر اثر داشت، سال ها هم بنده تأکید داشتم و با بزرگان صحبت کردم. چه ها گذشت که بنده عرض نمی کنم، دل همه خون شد ، چه تدابیر سیاسی کردند، چه حیله ها بکار بردند که بنده عرض نمی کنم، چقدر فشار ما آوردیم و الآن شروع کردند. نکند فردا به دلیل کمبود اعتبار و مشکلات تعطیل کنند. این مطالبه جدی مردم است. این اتصال ریلی بوشهر به مرکز ایران باید صورت بگیرد و اگر کسی بخواهد مانع شود مردم با او برخورد می کنند.

ان شاءالله با سرعت و شتاب، با تأمین اعتبارات ، نه اینکه یک کُلنگ زده شود و بعد مشخص نشود که چه خواهد شد. این را ان شاءالله دنبال کنید که مطالبه جدی مردم بوده . خوب الحمد لله دباره که یک بار شروع کرده بودند و تعطیل کردند و حالا دوباره شروع شده و نکند این بار هم به سرنوشت بار قبل دچار شود.

تشکر و قدردانی می کنم از ستاد بازسازی عتبات و عالیات و مردم عزیز و گرانقدر استان بوشهر برای ساخت دو ضریح خیمه گاه حضرت سیدالشهدا و حضرت قاسم (س) و قبلاً هم ضریح خیمه گاه حضرت ابالفضل العباس (ع). یک محیط فوق العاده نورانی به نام بوشهر در کرلا رقم خورده، الآن وقتی شما وارد کربلا و خیمه گاه اهل بیت می شوید این آثار و برکات استان بوشهر به عنوان اینکه ما با حسین هستیم و حسینی بوده ایم و مانده ایم وجود دارد و در طول تاریخ این ماندگار خواهد ماند که حسین اگر در سال 61 ما در کربلا نبودیم الآن در کربلا هستیم و این پیام مردم بوشهر است.

از مردم دشتستان و بوشهر که متصدی ساخت این دو ضریح بوده اند و همچنین تمامی خیرین ، همه مردم به ویژه ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان که واقعاً جهادی عمل می کنند تشکر می کنم.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com