News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

چله دوم انقلاب چله پیشرفت، عدالت، تمدن، خدمت به جامعه است

بسم الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/11/26بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

 

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا و سبک زندگی اسلامی سخن بگوییم، راهی که سرانجامش سعادت و رستگاری و نجات و کمال انسان است.

یکی از مهمترین آموزه های سبک زندگی اسلامی مدیریت زبان است. چون فعالترین عضو وجودی انسان زبان انسان است. پیرامون مدیریت زبان و کنترل زبان در خطبه های قبل نکاتی عرض شد و امروز پیرامون بخش دیگری از ابعاد کنترل زبان سخن می گوییم.

یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی پرهیز از نسبت نا روا به دیگران دادن است. یعنی انسانی نسبت ناروا، زشت به دیگران نسبت دهد . این اقسامی دارد. گاهی نام آن بهتان است و گاهی نام آن تهمت است.

بهتان یعنی انسان دانسته به کسی نسبت ناروایی دهد. می داند او مرتکب نشده، می داند او دارای چنین وصفی نیست اما اینگونه عمل می کند و نسبت به آن شخص کار ناروایی و صفت ناروایی نسبت می دهد. به این بهتان گفته می شود.

تهمت یعنی انسان گمان بدش نسبت به دیگری به زبان آورد .

مثال بزنم برای شما.

یک شخص به قتل رسیده و فرد دیگری اسلحه ای در دست دارد و در کنار او ایستاده و شخص دیگر می داند این فردی که اسلحه در دست دارد این شخص را نکشته ، به او نسبت قتل دهد. می داند که او این کار را نکرده اما به او نسبت قتل دهد این می شود بهتان.

اما اگر این فرد سوم که صحنه را می بیند گمان کند که این شخص این فرد را کشته و اعلام کند که این فرد این شخص را کشته، این می شود تهمت.

در متون فاخر دین هر دو قسم، چه تهمت و چه بهتان گناه شمرده شده است، نا پسند و قبیح بیان گردیده و گفته اند انسان های با ایمان و مسلمان نباید زبانشان به تهمت و بهتان حرکت کند چون فردی که مورد تهمت و بهتان قرار بگیرد در جامعه تخریب می شود، حرمت و شخصیتش شکسته می شود و اگر انسان با ایمان و مسلمانی باشد.« حُرْمَةً المُؤمن اَفضلُ مِنَ حُرْمَةً الْکَعْبَه» حرمت انسان مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است و به همین جهت است که بیان شده است در قرآن :« مَن يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا » اگر کسی کاری بد خودش می کند  و اما به دیگران نسبت می دهد، این بهتان زده و گناه بزرگی است.

در روایات چقدر مذموم شمرده شده است. غیبت، تهمت، بهتان، این سه عمل لفظی و لمامی، خبرچینی که چهارمین است از گناهان قبیح و زشت اجتماعی است که زبان انسان بچرخد و انسان مسلمان دیگری را به نا حق، به گمانش، غیر صحیح مورد تهمت قرار دهد، مورد بهتان قرار دهد. گناهی بس سخت است.

ساحت مقدس امام صادق (ع) می فرماید: اگر انسان مؤمنی برادر مؤمنش را تهمت بزند، ایمان از قلبش می رود مثل نمک که در آب از بین می رود و نا پیدا است انسانی که تهمت به دیگری می زند ایمان از قلبش محو می شود.

باز آن حضرت می فرمایند:« مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ اَلنَّاسِ أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنْ وَلاَيَتِهِ إِلَى وَلاَيَةِ اَلشَّيْطَانِ فَلاَ يَقْبَلُهُ اَلشَّيْطَانُ.» اگر شخصی در رابطه با انسان مؤمنی سخنی گفت و قصدش این است که در رابطه با این سخن که در رابطه با شخصی می گوید که او را از چشم مردم بیاندازد ، از چشم خانواده بیاندازد، از چشم جامعه بیاندازد، قصدش این است که او را در جامعه تخریب کند، خدا او را از ولایت خود بیرون می کند و می گوید شما در زیر چتر ولایت ما نیستی، اخراجش می کند مثل شیطان  و می گوید شما باید زیر چتر شیطان زندگی کنید و عجیب این است که شیطان هم او را قبول نمی کند، یعنی شیطان هم از او پرهیز می کند.

یعنی کسی که دیگران را تخریب می کند، فردی که زن خانواده را تخریب می کند، به شوهر را تخریب می کند، قلب زن و شوهر را نسبت به یکدیگر بد می کند، قلب دوست به دوست، همسایه به همیاسه، همکار به همکار و فاصله بین مردم ایجاد می کند، این شخص خداوند می گوید از زیر ولایت من خارج شد، شما باید زیر چتر ولایت شیطان زندگی کنی و شیطان نیز او را قبول نمی کند. این کلام امام صادق است.

ساحت مقدس رسول خدا (ص) می فرمایند: اگر شخصی به مؤمنی بهتان زند، تهمت زند یا نسبت ناروایی و نا درستی به او بدهد خداوند او را در روز قیامت بر تلی از آتش نگه می دارد تا جزای آن حرفش که در دنیا نسبت به دیگران داده در قیامت ببیند.

این قدر کنترل زبان، پرهیز از تهمت، بهتان، غیبت کردن نقش در نجات انسان دارد و عمل بهتان و غیبت و تهمت این قدر در سقوط شخصیت انسان و عذاب انسان در دنیا و آخرت نقشی منفی و عذاب آور دارد.

در رابطه با غیبت، اگر انسانی غیبت مرد یا زن مسلمانی کرد خداوند چهل شبانه روز نماز و روزه او را قبول نمی کند، نه نماز و نه روزه لذا مثال زده اند بزرگان علم اخلاق، اهل معرفت که انسان اگر ثواب های گران جمع کند، شب تا صبح عبادت خدا کند، صبح تا شب روزه بگیرد، دائم الذکر باشد ، اهل انفاق باشد، اهل خدمت باشد و یک غیبت کند چهل شبانه روز اعمال این چنینش مقبول نخواهد بود.

لذا عقلانیت دینی و محاسباتی، نگاه معاد گرایانه به انسان حکم می کند که غیبت کردن و تهمت و بهتان زدن نشان از سفاهت انسان دارد، نشان از دوری انسان از ایمان، از حتی به فکر خود بودن است.

چون شخصی که سرمایه اخروی خود را با یک غیبت و تهمت و بهتان از بین می برد معلوم است که به فکر خود نیست.

مانند آن کسانی نباشید که خدا را فراموش کرده اند و خداوند خود آن ها را نیز از یاد خودشان برد، گناه می کنند و به خود ضربه می زنند.

بنابراین یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی مدیریت و کنترل زبان است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در پیامی بسیار مهم برای دومین چله انقلاب اسلامی به عنوان گام دوم مطالب بسیار مهم و راهبردی تذکر دادند در هفت سرفصل که این نشان از ولایت، بصیرت، هوشمندی و دانش والای معظم له دارد و باید همه مسئولان نظام به ویژه سران قوا و تمامی کسانی که تصمیم ساز و تصمیم گیر هستند و در حوزه اجرا مسئولیت دارند این مطالب سرلوحه کار خود قرار دهند.

چهل سال از انقلاب گذشته است، با سرافرازی، با مقاومت و استقامت، عرض کرده ام که بزرگترین پیروزی انقلاب اسلامی ایران در این چهل سال استقامت و حاکمیت و استقرار نظام و بقای آن در مقابل انواع و اقسام تهاجمات سخت، نرم و نیمه سخت جهان استکبار بوده.

آن ها چهل سال تلاش کردند جنایتکارانه که این انقلاب را بشکنند، انقلاب سرافراز ماند و هم اینک در دهه پنجم و آغاز دومین چله خود است.

این چهل سال در مقام تثبیت بودیم، در این مقام بودیم که انقلاب خود را حفظ کنیم و نه مانند دیگر انقلاب ها که با تکان های جهان استکبار دچار سقوط و شکست و انحراف شدند، گرفتار تحریف شدند. شما انقلاب نیکاراگوئه در آمریکای لاتین را ملاحظه کردید که با انقلاب ما شروع شد و بعد از چهار سال تمام شد، انقلاب ملی گرایانه جمال عبدالناصر را دیدید در مصر و بعد از چندی انور سادات از درونش بیرون آمد، انقلاب بلشویک ها در جماهیر شوروی را دیدید که در انتها دچار فروپاشی شدند اما این انقلاب از جنس حرکت ها و برخواسته از متون دین و بعثت انبیاء است که چهل سال مقاومت کردیم و این انقلاب تثبیت شد با تمام سختی هایی که داشتیم ، شهید، جانباز، سختی های اقتصادی و اجتماعی، گرفتاری ها در مرزها، هشت سال دفاع مقدس، چهل سال مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی و سیاسی حتی علم و فن آوری، مقاومت در عرصه اجتماعی، مقاومت در تهاجم گسترده اقتصادی به این نظام  و الآن و از این به بعد در مقام  ارتقاء سطح تمدن آفرینی نظام هستیم، الآن و بعد از تثبیت به همین خاطر آمریکا نمی خواست بعد از چهل سال دیده شود چون می دانست در پشت آن حوادثی اتفاق خواهد افتاد که آمریکا و مزدوران منطقه نخواهند کرد. پیشرفت، عدالت، تمدن، خدمت به جامعه شروع خواهد شد و به همین خواطر مقام معظم رهبری این پیام را دادند که ان شاءالله در نمازهای آینده فصل به فصل این ها را تحلیل خواهیم کرد و من از تمامی فرهیختگان استان، دانشگاهیان، حوزویان تقاضا دارم که پیرامون این پیام نشست ها داشته باشند، کرسی های نظریه پردازانه داشته باشند و هم درک مطلب کنند و هم راهکارهای عملی برای فضای ملی و بومی شده برای استان تدبیر کنند.

صمیمانه از حضور حماسی مردم ولایتمدار در استان دارالحماسه بوشهر در راهپیمایی 22 بهمن تشکر و قدردانی می کنم. مثل همیشه برگ زرین دیگری بر افتخارات این استان افزودید. حضوری پرشور، سراسر شعور، برخواسته از بصیرت سیاست اسلامی و هوشمندی درک مسائل در فضای ملی و فرا ملی. صمیمانه تشکر می کنم و از همگان قدردانی می کنم.

محکوم می کنیم برگزاری کنفرانس  ضد انسانی و ضد ایرانی ورشو. وقتی دشمن شکست می خورد مثل فردی که زمین خورده می رود عده جمع می کند و الآن آمریکا در منطقه زمین خورده و شکست خورده، خود اذعان می کنند و اعتراف می کنند که مزدورانشان شکست خورده اند در منطقه به خاطر اینکه خود نشان دهند و در فضای سیاسی جهانی برای خود جایی پیدا کنند در شرایط کنونی و شکست ها را جبران کنند این چنین کنفرانس هایی انجام می شود.

قطعاً راه ایران، راه خدا است ، راه اهل بیت عصمت و طهارت است، اینجا حق است و آنجا باطل است. هر کس ، هر انقلاب خدا داشت و هیچ نداشت همه چیز دارد چون خدا دارد و هر کس به ظاهر همه چیز داشت و خدا نداشت هیچ ندارد چون خدا را ندارد.

این انقلاب انقلاب الهی است، خدایی است  و لذا این کنفرانس ها از قبل محکوم به شکست است.

همچنین محکوم می کنیم جنایت و عملیات تروریستی در سیستان و بلوچستان توسط مزدوران جهان استکبار که منجر به شهادت و مجروح شدن مرزداران عزیز ما گردید . خداوند این شهدا را با شهدای کربلا مهشور بگرداند و مجروحان را شفای کامل عنایت بفرماید.

این عملیات انتقام پیروزی انقلاب ما در 22 بهمن بود. می خواستند فکرها را منحرف کنند و انقام بگیرند. این انقلاب تمام شدنی نیست ، این نور خدا است و خداوند ان شاءالله این انقلاب را به رهبری مقام معظم رهبری و حضور همه شما به دست مهدی آل محمد خواهد رساند.

در آخر یک تذکر به مسئولان محترم دارم . مردم چهل سال است به خوبی امتحان خود را می دهند. در تمامی صحنه های انقلاب، فراز ها، نشیب ها، سختی ها، جان دادن ها، ایثارها، اسارت ها، تحمل سختی ها امتحان خود را داده اند و سر بلند بیرون آمده اند . مسئولان عزیز مملکت، کسانی که هم تصمیم ساز هستید و یا تصمیم گیر هستید، عزیزان خدمت به مردم و خود هزینه کردن برای اسلام، انقلاب و ایران و مردم سرلوحه کار قرار دهید، این چنین عمل کنید.

چهل سال این مردم با جان این انقلاب را حفاظت کردند و مسئولیت ها را به شما سپردند که در خدمت انقلاب و اسلام باشید، در خدمت ایران و این مردم عزیز باشید، به هیچ صورت از این به بعد خطا و توجیح پذیرفته نخواهد شد .

بزرگترین عبادت برای شما در عرصه های اجتماعی خدمت به انقلاب و مردم است و بزرگترین گناه در شرایط کنونی عدم انجام وظیفه است به خوبی و به همین جهت باید مسئولان ولایی، در مسیری که مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای تأیین می فرمایند حرکت کنند و با مجاهدت در مسیر خدمتگزاری به مردم باشند و مردم نیز با وحدت و هم دلی، همراهی، اتحاد در سایه ولایت در کنار مسئولان و همه در زیر چتر رهبری ان شاءالله این انقلاب را چنان حمایت و صیانت کنیم که شهدا کردند تا این انقلاب به دست نورانی و آسمانی حضرت بقیة الله الاعظم حضرت حجة بن الحسن مهدی آل محمد (عج) قرار بگیرد.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com