News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

بازدید آیت الله صفایی بوشهری از روند تعمیرات مجلسی (خانه) شيخ حسن آل عصفور و مسجد جمعه شهر بوشهر + تصاویر

به گزارش روابط عمومي دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، صبح امروز دوشنبه (4 شهریور) آیت الله صفایی بوشهری با حضور در مسجد جمعه و همچنین مجلسی (خانه) آیت الله شيخ حسن آل عصفور واقع در بافت تاریخی شهر بوشهر، از مسجد جمعه بازدید و از نزدیک در جریان روند تعمیرات و مرمت مجلسی این عالم بزرگ بوشهر به عنوان یک اثر تاریخی قرار گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در پایان این بازدید و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: مسجد جمعه یک مسجد کهن و بسیار پر پیشینه در بوشهر و همچنین مجلسی شیخ حسن آل عصفور نیز یکی از بناهای فرهنگی قدیمی جهان تشیع و ایران است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه آل عصفور صاحبان تالیفات بسیار عمیق و ارزشمند هستند، افزود: این مسجد و مجلسی یادگار بزرگان، فرهیختگان و علما بزرگی مثل شیخ حسن آل عصفور، شیخ محمد علی آل عصفور، شیخ خلف آل عصفور، شیخ عبدالعلی آل عصفور و شیخ محمد آل عصفور است که در تاریخ تشیع همچون ستاره ای پرفروغ و بی غروب درخشیده اند.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه اولین مبارزه با انگلیس در بوشهر از مسجد جمعه و با حکم مرحوم شیخ حسن آل عصفور آغاز شد، اظهار داشت: مسجد جمعه و مجلسی شیخ حسن آل عصفور در گذشته مراکز حضور، آموزش و تدریس علما و محل عبادت بزرگان و حوادث بزرگ تاریخی مثل مشروطیت و تاریخ بزرگ مبارزه با انگلیس بوده است.

وی در ادامه تصریح نمود: متاسفانه این مسجد و بنای مجلسی مدت هاست که دچار فرسودگی شده که با پیگیری اداره اوقاف و میراث فرهنگی اقداماتی صورت گرفته و این دو بنا محفوظ مانده اما نیازمند تعمیرات لازم است.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: طی بازدیدی که از مجلسی شیخ حسن آل عصفور داشتم تعمیرات متوقف شده که باید هر چه سریع تر این تعمیرات شروع و به سرانجام برسد.

امام جمعه بوشهر مسجد جمعه را نیز نیازمند تعمیرات دانسته و افزود: امیدوارم مسئولین در این رابطه اقدامات لازم را به عمل آورند و هر چه سریع تر این دو بنای مهم و تاریخی جهان تشیع و ایران را مرمت و شرایطی فراهم بکنند که این دو مرکز که وقایع و حوادث مهم تاریخی در آن صورت گرفته به سرانجام برسد.

لازم به ذکر است، مسجد جمعه یکی از قدیمیترین مساجد شهر بوشهر و یکی از وقفیات آیت الله شیخ حسن آل عصفور می باشد. همچنین خانه (آرامگاه) شیخ حسن آل عصفور نیز که به مجلسی مشهور است، خانه ای دو طبقه ای بوده که به عنوان محل سکونت و انجام امور قضایی و اداری وی بوده است. آرامگاه ایشان نیز در همین مکان واقع است. این دو بنا در کوی شنبدی واقع در بافت تاریخی شهر بوشهر قرار دارند.

شیخ حسن آل عصفور از فقهای بنام و از اسلام شناسان بزرگ بوشهر بود که بعد از شهادت پدرش در بحرین به بوشهر مهاجرت کرده و در محله شنبدی به فعالیت های مذهبی و اجتماعی مشغول بود. وی که متولد سال 1169 هـ.ق و از علماء بنام ارجمند در قرن سيزدهم هجري قمري است در سال 1261 قمري بدرود زندگي گفت و در خانه اش به خاك سپرده شد كه داراي آرامگاه مشهوري است. تألیفات وی عبارتند از:

1ـ رساله عملیه در طهارت و نماز 2ـ مناسک حج 3ـ رساله ای در احکام 4ـ شرح منظومه پدرش در اصول پنج گانه

همچنین شیخ حسن آل عصفور یکی از واقفین بزرگ بوشهر می باشد که موقوفات آن بیش از 1000 رقبه دارد.

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

osfoor1

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 22.01

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com