News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

هفت خواسته مهم آیت‌الله صفایی بوشهری از رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان بوشهر + فیلم

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در سخنان خود در جلسه شورای اداری استان بوشهر با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور، هفت خواسته مهم را در جهت رفع محرومیت و پیشرفت استان در زمینه های مختلف بیان کرد، که به طور خلاصه عبارتند از:

1. اختصاص ۵ درصد از سود سالیانه پتروشیمی ها و نفت و گاز پارس به استان بوشهر به غیر از حق آلایندگی و ارزش افزوده.
2. تأمین اعتبار راه آهن بوشهر.
3. حل مشکل اشتغال و بیکاری جوانان استان بوشهر.
4. حل بحران تاریخی آب شرب استان با تولید آب هسته‌ای و تأسیس آب شیرین کن‌ها.
5. توسعه‌ی اقتصاد دریا پایه و صنایع تبدیلی.
6. ساماندهی تجارت دریایی.
7. حمایت صنایع بزرگ استان از کارهای فرهنگی، ورزشی و خدمات عمومی.

متن کامل سخنان آیت الله صفایی بوشهری در این نشست به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم


«الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّه الله فی الارضین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین»


ابتداءاً از حضور ریاست محترم جمهور و هیئت همراه به استان ولایتمدار و دارالحماسه بوشهر صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم. این ارتباط دو سویه‌ی دولت با مردم و مردم با دولت نشان از عقلانیت، ولایتمداری و مدیریت جهادی این دولت انقلابی و ولایی است.
از استاندار محترم جهت مدیریت و اداره‌ی این سفر و همه عزیزانی که دخیل بودند در عرصه این امر مهم قدردانی می کنم. از نماینده محترم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی، ائمه محترم جمعه، روحانیت معزز ، شورای تأمین و همه شما مدیران گرامی و عزیز که مایه‌ی افتخار ما هستید قدردانی می کنم. آغاز ماه ربیع و حضور شما (رئیس جمهور و هیئت همراه) در این استان قطعاً بهار پیشرفت و عدالت خواهد بود.
استان بوشهر استان تمدن، تدین، مقاومت، بیداری، ولایتمداری و استکبار ستیزی است. پیشینه ای ۵ هزار سال قبل از میلاد دارد و به دوره تمدن ایلامیان و تمدن بین النهرین (بر می گردد) و دارای یک تاریخ پرشکوهِ فرهنگ دینی وkhabar167141000 1 روحیه و رویه حفظ هویت ملی و دینی و مقابله‌ی جدی در تمامی عرصه ها با تجاوز بیگانگان به ویژه استعمار ستیزان است. در تاریخ ۹۲۰ هجری قمری، «آلفونسو دو آلبوکرک» آن شخصیت دریانورد استعمارگر به بوشهر حمله کرد و از همان زمان، تاریخ مقاومت استان بوشهر شروع شد یعنی قریب به ۶۰۰ سال مقاومت.
چهار بار انگلستان با بهانه های مختلف به این منطقه حمله کرد که عالمان دین حکم به وجوب دفاع دادند و سرداران و این مردم، حماسه آفریدند و یک وجب نه مرز آبی نه خاک کرانه در این استان به بیگانگان تحویل داده نشده و تنها اثری که از این بیگانگان در اینجا شما می‌بینید گورستان مرگ ننگ انگلستان است.
رزمندگان این خطه دو بار مستقیم با آمریکا جنگیدند و شکستی مفتضحانه به امریکا تحمیل کردند که امروز سالروز یکی از آن حماسه هاست. استان بوشهر ۲۳197 کیلومتر مربع مساحت، قریب به یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت و دارای ظرفیت فوق العاده سرزمینی به ویژه در حوزه انرژی (فسیلی، هیدروکربنی و هسته ای) و در عرصه اقتصاد کرانه و تجارت به ویژه حوزه تجارت الکترونیک و تولید محصولات دانش بنیان و عرصه های مختلف صنایع زود بازده و سنگین است.
استان بوشهر استانی است که از منظر نگاه ظرفیت آمایشی دارای تمامی آیتم ها و ظرفیت های توسعه و پیشرفت است. اقتصاد سوم ایران را دارد، در تولید ناخالص ملی از استان‌های برتر و در تولید درآمد سرانه، سرآمد است؛ اما با تمام این نکاتی که عرض شد و خدمتی که در حوزه اقتدار جامع ایران به ویژه حوزه اقتصاد می‌آفریند، مردمان استان بوشهر از این تولید ثروت به شکل مناسب بهره مند نیستند بلکه وقتی که محاسبه اقتصادی می‌شود می‌بینیم تمامی مراکزی که از استان بوشهر برخوردار می‌شوند در عرصه‌ی نمودار کسب ثروت، فوق‌العاده پیشرفت می‌کنند اما مردمان بومی استان بوشهر از جهت ثروت، یا متوقف هستند یا به خاطر دگردیسی‌های زیست محیطی، کاری و ایجاد تورم و گرانی دچار سقوط درآمد سرانه می شوند.
به همین خاطر است من محضر مبارک رئیس‌جمهور عرض می کنم ۲۰ درصد مردمان استان بوشهر به طور رسمی زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند. یک استانی با این تاریخ، با این موقعیت و با این تولید ثروت ملی نباید دچار این فقر بومی و فقر استانی باشد. بنده از نزدیک با مردم در روستاها همین سه شب قبل من در منطقه تنگ ارم و روستاهای دوردست دشتستان بودم، فقر در تمامی ساختار این خانواده‌ها خود را نشان می‌دهد و این یک تهدید است هم تهدید مردمی است و هم تهدید در عرصه پدافند غیرعامل برای همین تأسیسات.
نکته اول: مؤلفه قدرت یک نظام مردم هستند لذا می طلبد (الان محضر مبارک وزیر نفت هم هستیم) در رابطه با تولید ثروت از پتروشیمی ها، نفت و گاز، فقط پتروشیمی‌ها آماری که من دارم ۱۰ میلیارد دلار سود سالیانه داشته اند. من تقاضا می‌کنم جناب آقای رئیس جمهور غیر از این حق آلایندگی و ارزش افزوده، ۵ درصد از سود سالیانه این پتروشیمی ها و نفت و گاز پارس به این مردم اختصاص داده شود، فقط ۵ درصد که بتواند جبران این مشکلات بکند. ۵ درصد هم برای آنها چیزی نخواهد بود. ۹۵ درصد برای آنها و فقط 5 درصد از سود آنها و نه درآمد برای این مردم. و در یک سامانه اقتصادی و مصرفی خاص قرار گیرد که رفع فقر شود.
نکته دوم در رابطه با راه‌آهن هست. این راه آهن نیاز دارد که تأمین اعتبار به این شکل شود که تمامی این طرح ها چه آن خط لوله‌ای که وزارت نفت می خواهد داشته باشد و چه بانکی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و چه حوزه‌های مختلف به صورت تلفیقی این ۲۵ هزار میلیارد تومان را تأمین کنند و گرنه اگر بودجه تأمین نشود قطعاً سرنوشت این راه‌آهن، توقف و مانند قبل خواهد بود.
نکته بعد (سوم) اشتغال جوانان استان است. الان این استان با این همه ظرفیت‌های اشتغالی قریب به ۱۳ درصد به طور رسمی و قریب ۲۰ درصد غیررسمی جوانان بیکار با تحصیلات عالیه دارد و این برای استان واقعاً شایسته نیست که جوان تحصیل‌کرده داشته باشیم و دارای اشتغال و شغل نباشد و آن مشکلات دیگری که مترتب می شود.
نکته بعد (چهارم) در رابطه با آب است. جناب آقای رئیس جمهور آب برای استان بوشهر به ویژه آب شرب یک بحران تاریخی است. استان بوشهر ۴۸۵ هزار متر مکعب آب نیاز دارد که الان قریب به 280 متر مکعب است یعنی تقریباً ما به اندازه نصف (نیاز واقعی) آب کم داریم و این با تولید آب هسته‌ای از ۷۰ هزار متر مکعب به 125 هزار متر مکعب و آب شیرین کن ها قابل تأمین است اما اگر برنامه‌ریزی شود، تأمین اعتبار شود و جهادی عمل شود.
نکته دیگری (پنجم) که محضر مبارک شما عرض می کنم در رابطه با توسعه‌ی اقتصاد دریا پایه و صنایع تبدیلی است. صنایع بالادستی، تولید ثروت فرا استان می کند اما (صنایع) پایین دستی (تولید ثروت) درون استان می کند. ما نیاز داریم به صنایع پایین دستی که جوانان سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه گذار ها وارد شوند و جوانان مشغول به کار در درون استان شوند. من از وزرای محترم این تقاضا را دارم که این کار صورت بگیرد.
نقطه بعد (ششم) تجارت دریایی است که باید ساماندهی شود و حضرتعالی این نوید را به ما دادید که این کار به شکل جدی صورت گیرد.
نکته آخر (هفتم) اوضاع فرهنگی، ورزشی و امور جوانان این استان است. در استان بوشهر حامی مالی برای کارهای فرهنگی، ورزشی و کارهای خدمات عمومی مردمی وجود ندارد به جز همین صنایع بزرگ. من از وزیر نفت تقاضا دارم در رابطه با تیم های ورزشی چه در منطقه جنوبی استان و چه در مناطق دیگر و عرصه‌های فرهنگی این پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی را عنایت کند.
مردم استان بوشهر شایسته و لایق هستند که در این دولت محترم و بزرگوار مورد توجه جدی قرار بگیرند و در یک تاریخ مشخص تمامی این امور اجرایی شود و به سرانجام برسد و به دولت‌های دیگر کشیده نشود و این افتخار برای استان بوشهر باشد و این مدال لیاقت برای این دولت محترم باشد که آمدند به استان بوشهر که می‌تواند آلبوم توسعه و پیشرفت دانش بنیان، ولایی و تمدنی باشد بر اساس مبنای مقام معظم رهبری، نماد باشد برای ایران در کل جهان. و این استان اینگونه باشد و این مدال افتخار نصیب این دولت محترم شود.
صمیمانه تشکر می‌کنم، عفو بفرمایید. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته



  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 22.01

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com