News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه هاى نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 28 آبان 1400

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خطبه اول

در خطبه اول پیرامون سبک زندگی اسلامی سخن می گوییم. راه خدا، راهی که خدا با ما می باشد و ما هم با خدا می باشیم، راهی که راه قرآن است، راه محمد مصطفی (ص) است و راه اهل بیت عصمت و طهارت است.KHOTBEHH_3.jpg

یکی از فضیلت های آموزه های سبک زندگی اسلامی، مراعات عفاف و حجاب است. بیان کردیم که عفاف یعنی خویشتن داری، نجابت باطنی انسان از ارتکاب حرام خواری و ابتلا به فساد اخلاقی است و در رابطه با حجاب نیز سخن گفتیم، حجاب یعنی دارا بودن پوشش مناسب برای انسان در محیط اجتماعی.

حجاب هم برای مردم مفهوم دارد همان طور که در موازین فقه اسلام بیان شده و هم برای بانوان اما در رابطه با بانوان این حجاب بیشتر مطرح است چون زن در نظام اسلامی و در نوع نگرش ادیان الهی یک گوهر گرانی است که در محیط اجتماع باید مصون بماند.

به همین خاطر است که شما می بینید خداوند دو شخصیت را خارق العاده آفریده، یکی حضرت آدم است که بدون پدر و مادر آفریده شد و دیگری حضرت عیسی است اما حضرت عیسی پدر نداشت ولی خداوند بخاطر اهمیت مادر صاحب مادر بود.

ساحت مقدس حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) وقتی مورد نکوهش اعراب جاهلیت قرار می گرفت که شما فرزند ندارید، خداوند به او یک دختر داد و این آیه نازل شد:«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» و وقتی که انسان در محیط اجتماعی، در محیط خانواده قرار می گیرد حفظ حریم مادر فوق العاده مورد توجه دین اسلام است بطوری که اگر انسان حاجتی دارد می گویند مادر برای شما دعا کند.

این شخصیت ممتاز که یک گوهر گران است اسلام می گوید به این شخصیت باید یک نگاه متعالی شود در یک محاسبه ارزشی زن در جامعه اسلامی مورد نظر قرار بگیرد اما از نظر اندیشه غرب زن یک موجودیست که باید تمام اندیشه های سوداگرانه سران اندیشه‌ چپاول ثروت و قدرت مورد استفاده قرار بگیرد برای تمام آن اندیشه های ابتذال گرانه و اقتصادی.

حجاب مصونیت، حفاظت و صیانت از این شخصیت متعالی و اجتماعی است، همان طوری که شما چیزهای گران را مصون می دارید، زن هم در اسلام این چنین است. در غرب نگاهی که به زن می شود نگاه بهره برداری اقتصادی و جنسیتی است اما در نگاه اسلام زن دارای یک شخصیت ارزشی و والای دینی و اجتماعی است، لذا زن اساس آفرینش است، لذا به او «ام» گفته می شود یعنی ریشه و اساس.

اندیشه های جهان غرب این بوده که زن از این بزرگی و ارزش جدا شود و عاملی شود برای برنامه های سودگرایانه جهان غرب و صهیونیست اما اسلام این چنین نیست و تمام برنامه، حفظ و صیانت این شخصیت است و حجاب یکی از عوامل این صیانت و حفاظت و ارزش گذاری است.

از نظر روانشناسی حجاب آثاری دارد:

۱- موجب آرامش درونی شخص محجب می شود و وقتی که شخص حجاب دارد آرامشی دارد که نگاه جامعه و مردم به او، ظاهری نیست و یک نگاه شخصیتی است.

۲- آرامش خانوادگی است و خانواده او بخاطر وجود حجاب این فرزند، این بانو مطمئن هستند که نگاه جامعه به او یک نگاه تعرضی نیست بلکه یک نگاه و ارزش گذاری الهی و دینی است.

۳- حجاب آرامش اجتماعی است و وقتی فردی در جامعه دارای حجاب است هم خود و هم محیط اجتماعی در آرامش به سر می برند چرا که به جامعه یک شخصیت الهی و ارزشی اضافه شده و وجود او نماد وجود یک شخصیت مترقی، فرهیخته، یک زن آگاه و تراز ادیان الهی است. لذا جامعه دچار اضطراب نمی شود و مشکلات ایجاد نمی شود.

به همین جهت حجاب یک کار بسیار فرهیختگی، نخبگانی، انسانی، الهی و نشان از عقلانیت و رشد فکری است. ما باید حجاب را از این منظر ببینیم تا حجاب عامل رشد و ترقی خانواده و جامعه شود و ایجاد آرامش در جامعه کند. لذا خداوند می فرماید هر زن و مردی که حجاب را رعایت کند بهترین کار برای آن ها می باشد، مراعات عفاف که یکی ار تجلیاتش حجاب است خداوند می فرماید بهترین کار است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با استعداد های برتر علمی و نخبگان مطالب بسیار مهمی ایراد فرمودند که باید اصحاب دانش، علم و مدیریت علم و فنآوری ایران آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

در ابتدا فرمودند که ملت ایران دارای نخبگی بالقوه می باشند یعنی مردم ایران در طول تاریخ ثابت کرده اند که دارای یک بلوغ علمی و یک نخبگی در عرصه دانش و علم و فن آوری هستند و به همین خاطر باید با تلاش های علمی این نخبگی بالقوه تبدیل شود به عرصه های عینی و بالفعل تولید علم، تولید محصولات دانش بنیان، رشد در عرصه های مختلف فنآوری استراتژیک و رسیدن به خودکفایی سپس مرجعیت علمی در جهان و این نشان از تمدن است.

فرمودند به همین خاطر است که استعمارگران همیشه به دنبال این اندیشه بودند که این استعداد سرزمین ایران به فعل تبدیل نشود و با القای جمله ما نمی توانیم به جامعه ایران، جامعه ایران وابسته به حوزه استعمار باشد.

فرمودند که باید آینده بسیار روشن در عرصه های تمدن و آفرینش این پژوهش ها صورت بگیرد و بر اساس دانش و تحقیق، سند ها نوشته شود و حرکت های جهادی آغاز شود و اولین کار این است که فاصله خود را با مرزهای علمی جهان کم کنیم، سپس عبور کنیم با آفرینش های علمی و فنآورانه و تولید محصولات دانشی و سپس تمدن علمی در ایران ایجاد کنیم بطوری که ایران مرجعیت علمی جهانی شود.

عزیزان اگر علم نباشد هر کاری هم بکنیم در ایران در افق های بین المللی وابسطه خواهیم بود. «العلم سلطان» علم می باشد که اقتدار می آفریند و اگر علم نباشد ما در صنایع نظامی وابسته هستیم، در تولیدات غذایی وابسته هستیم و در صنعت وابسته هستیم و وابستگی یعنی مستعمرگی، چه پیدا و چه پنهان و این علم است که اقتدار می آفریند و ما باید در کنار رشد در عرصه های مختلف مثل امنیت و دفاع در عرصه علم به معنای کامل خودش پیشرفت های لازم داشته باشیم.

به همین جهت گفتند جوانان باید بی حوصلگی و ناامیدی را کنار بگذارند و جهادی حضور یابند و مسئولان هم حمایت کنند تا بتوانیم در افق مشخص به آن مرجعیت علمی جهان که اقتدار بین المللی است دست پیدا کنیم.

هفته بسیج را گرامی می داریم و امیدواریم ان شاءالله بسیج ما که در همه عرصه ها پیشگام بوده، عرصه های دفاع، سلامت، پیشرفت، فرهنگی، عرصه خدمات اجتماعی، در همه عرصه ها پیشگام بوده و حاضر در صحنه بوده، ان شاء الله موفق و در همه حوزه ها ان شاءالله سربلند باشد. بسیج هدیه خداوند به ایران به واسطه انقلاب اسلامی است. به یک معنا تمام مردم ایران باید بسیجی باشند یعنی همه در خدمت رشد و پیشرفت ایران، پیشگام و جهادی. صمیمانه تشکر می کنیم از سپاه عزیز و بسیج گرانقدر که همیشه خط مقدم اجرایی کردن فرامین مقام معظم رهبری و در عرصه های خدمت به مردم پر تلاش و کوشا هستند.

کودک یک نعمت الهی است، آغاز حرکت جوشان زندگی است و به همین جهت است که کشوری که دارای برنامه صحیح برای کودکان است آینده ای شکوفا خواهد داشت، آینده ای تمدن آفرین خواهد داشت. روز جهانی کودک گرامی می داریم و از همه خانواده ها، آموزش و پرورش، پیش دبستانی ها و تمامی حوزه های فرهنگی و علمی تقاضا دارم که عنایت ویژه ای به حوزه کودک داشته باشند.

وضعیت کرونا الحمدلله در فضای ایران مدیریت شد با تلاش جهادی که دولت محترم جدید انجام داد، عنایت خدا بود، همکاری مردم بود. وضعیت الآن طوری است که کادر درمان دارای یک برنامه ریزی کاری است، یک استراحت است و یک مدیریت انجام می دهند. از مردم عزیز تقاضا دارم این مراعات دستورالعمل ها را نادیده نگیرند، الآن سطح مراعات پایین آمده و خدایی ناکرده این سطح پایین بیاید دوباره مبتلا شویم خیلی شرایط سخت خواهد شد. همه مراعات بفرمایند و از کادر درمان هم تقاضا دارم برای خدایی ناکرده خیز بعدی آماده باشند، مجهز باشند که با تجربه ای هم که حاصل شده مشکلی ایجاد نشود.

نکته آخری که عرض می کنم وضعیت آب استان می باشد. ما شاید تنها استانی باشیم که حتی مرکز استان آب جیره بندی است و این در شأن استان بوشهر نیست که کنار دریا باشد و مردم نیازمند آب شرب باشند. کارهای بسیار خوبی صورت گرفته، آب شیرین کن ها طراحی شده، در عرصه اجرا باید مسئولان محترم و دولت محترم همکاری کنند و این عملیات تولید آب شیرین از دریا برای تابستان سال آینده اجرا شود که مردم دچار کمبود آب در آن فصل گرما نشوند. حتی قبل از آن هم باید کوشش کنند و هر چه زودتر به بهره برداری برسند.

در سفر ریاست جمهور از قبل تقاضا شده بود که از نیروگاه اتمی آب شیرین تولید شود، مهندسین آنجا، کارکنان آنجا در سفرهای قبل در حضور بنده، به تقاضای خود بنده این را قول دادند، حضرت آیت الله رئیسی هم دستور را داد، اخیراً صحبت هایی می شنوم که نیاز نیست، این اشتباه است و اگر بوشهر برق تولید می کند برای ایران شایسته است و لیاقت این را دارد که مردمش دچار تشنگی و کمبود آب نباشند، چرا شما مانع می شوید از دستور رئیس جمهور؟ رئیس جمهور محترم فرمودند حداقل هفتاد هزار متر مکعب آب تولید شود و اخیراً شنیده ایم فردی مانع شده، تذکر می دهیم این کار نکند، این همه خدمات بوشهر به جغرافیای ملی می دهد و شایسته است مردم آن تشنه باشند و شما مانع شوید؟ قبلاً شما کاری کردید و سدی که نیاز داشتیم برای آبریز آب کشاورزی با یک برنامه ریزی قطع کردید آن آب که من از استاندار محترم صمیمانه تشکر می کنم که پیگیر هستند و می خواهند آن مسأله را برگردانند. سهم آب کشاورزی استان را با منع کردید و این را باید دوباره برگردانید و این تقاضای مردم بوشهر است. باید آب کشاورزی به شکل کامل در عرصه های کشاورزی توزیع شود و کمبود آب نباشد و در عرصه آب شرب هم همچنین. شایسته نیست که آب خلیج فارس صدها کیلومتر آن طرف تر برده شود و شیرین شود و مردم کنار خلیج فارس تشنه باشند.

تذکر به تمامی مسئولان در عرصه تأمین آب کشاورزی هم می دهم و اگر همکاری با استان نکنند در اعاده حق استان در رابطه با یک سد که اسم نمی آورم، مقدار حق آبه هم اسم نمی آورم و اگر نکنند اسم می آورم که چرا این کار کردید و باید با استان همکاری کنند و این حق آب کشاورزی استان به استان اعاده شود. سرزمین استان بوشهر از بی آبی دارد می خشکد و نخل های آن دارد به فروش می رود، از زمین آب بیرون آورده می شود و بعد شما مانع آب کشاورزی استان می شوید. «أین تذهبون» چقدر می خواهید با این استان این کار کنید و اگر این کار نکنید قطعاً استان بوشهر برخورد منطقی و اعتراض آمیز با مسئولان این کار خواهد داشت و این تذکر می دهد. ان شاءالله مسئولان استان همت کنند و آب شرب استان و آب کشاورزی استان تأمین شود.

خدایا در ظهور آقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com