تاریخ انتشار:11 آذر 1400
نام مجموعه:مهمترین اخبار
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، آیت الله صفایی بوشهری روز پنجشنبه در همایش بین المللی تخصصی خرما در بوشهر افزود: خرما یک میوه فوق استراتژیک در عرصه اقتصادی، منظومه اقتصاد و یکی از مولفههای قدرت اقتصادی در جغرافیای اقتصاد فراملی است.
وی بیان کرد: چنانچه نگاه به خرما به عنوان یک میوه باشد که تولید، مصرف و مدیریت تنها اضلاع مهندسی آن باشد حرکت در این مسیر به خطا بوده و باید اصلاح شود.
آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه خرما میتواند همانند برخی از کالاهای استراتژیک برای اقتدار در کشور باشد، ادامه داد: ایران در محصول خرما از لحاظ سطح زیر کشت، تولید، صادرات و مصرف ملی از کشورهای ممتاز بوده و خرما و مشتقات آن میتواند از عوامل مهم رشد تولید ناخالص ملی و نرخ ثروت ملی باشد.
وی گفت: از قدیم در هیچکدام از عرصههای تولید، داشت، برداشت و مصرف دارای سیاست کارشناسانه منطق با جامعت شناسی و روان شناسی اقتصاد در فضای بین المللی نبوده که این رویه منجر شده تا کشور در بخش خرما دچار پسرفت شود.
آیت الله صفایی بوشهری تاکید کرد: امید است دولت جدید یک نگاه بنیادین و دانش محور داشته باشد تا خرما در حوزه اقتدار کشور قادر به ایفای نقشی مهم باشد.
وی گفت: کشور مصر در محصول خرما با اینکه سطح زیر کشت کمتر از ایران دارد اما برداشت این کشور ۶ برابر برداشت از ما در هکتار است که در این زمینه می طلبد تدبیر اساسی شود.
آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: چنانچه در خرما نگاهها محدود به وزارت جهاد کشاورزی شود حرکت به خطا بوده و باید تمام وزارتخانه مرتبط بویژه وزارت امور خارجه با جامعه شناسی آمایش تغذیه در جهان برای محصول خرما فعالیت جهادی کند.
وی گفت: دیپلماسی اقتصادی ما در دنیا بیمار است چرا که بسیاری از کشورها که تولیدکننده رسمی خرما نیستند با برند شخصی خود و خرمای ایران صادرات خرما دارند.
آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: شناخت خرما و ارزش بالای غذایی آن برای داشتن بازار ملی، منطقهای و جهانی به عنوان یک کالای پرمصرف مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: مسایل بسیاری اقتصاد خرما را تهدید میکند که نبود تحول مناسب در سیستم آبیاری و دگردیسی شغل نخلداری به شغل های دیگر از جمله این تهدیدها است.
آیت الله صفایی اظهار کرد: نبود زیرساختهای نگهداری بهینه دراز مدت مانند سردخانه، عدم نظارت بر دفع آفات، فروش فله ای خرما و نبود صنایع تبدیلی، نبود بسته بندی استاندارد و مطابق با سلیقه ها و ذائقه ها با روان شناسی جامعه هدف از دیگر آسیب های حوزه خرما است.
وی گفت: نبود تبلیغات پرجاذبه در فضای ملی و بین المللی برای خرما، نبود تسهیلات بانکی به شکل مساعدی و تبدیل آن به شکل مشارکتی از دیگر مسائل و مشکلات حوزه خرما است.
آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: در ایران دچار بیماری بانکی در اقتصاد هستیم چرا که اکنون بانک به صورت مشارکت با کشاورزان ورود میکنند و سود میگیرند که این امر مانع از حمایت از بخش کشاورزی است.
وی عنوان کرد: نبود دیپلماسی اقتصاد خرما متناسب با اقتصاد جهانی، نبود مراکز تخصصی صنایع تبدیلی از مسائل و مشکلات حوزه خرما است.
آیت الله صفایی بوشهری افزود: شهرک صنعتی خرما نیاز اساسی خرما است چرا که خرما به عنوان محصولی استراتژیک جایگزینی برایش وجود نخواهد داشت.
بیانات برگزیده |
لینک های کاربردی | دسترسی سریع | کلیه حقوق سایت محفوظ است. |
|||
نظرات