News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه هاى نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 1 بهمن 1400

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خطبه اول

KHOTBEHH_3.jpg

در خطبه اول به مناسبت میلاد آسمانی حضرت فاطمه زهرا (س) و مباحثی که در خطبه اول بیان می کردیم پیرامون جایگاه زن و نقش بانوان در نظام آفرینش و شخصیت والای زن در مجموعه جغرافیای انسانی و الگو بودن حضرت زهرا (س) اندکی سخن می گوییم.

در نظام آفرینش برخی از شخصیت ها، برخی از موجودات دارای جایگاه خاصی هستند. از منظر نظام آفرینش انسانی، زن دارای یک مقام بسیار بزرگ در نظام آفرینش است و آن این است که زن واسطه فیض آفرینش انسان است و به همین جهت شما می بینید بانوان، خداوند به آن ها یک موهبت کرده و آن عنوان مادری است و به همین جهت به آن ها «اّم» گفته می شود یعنی اساس و ریشه حیات انسان هستند. اینقدر نقش آن ها مهم است که وقتی خداوند اراده کرده بود که حضرت عیسی را به معجزه بیافریند، معجزه او نفی پدر بود اما مادر را حذف نکرد و حضرت مریم به عنوان مادر خداوند در وجود او پیامبر قرار داد. یا وقتی که کفار و مشرکین قریش به پیامبر طعنه می زدند که شما ابتر هستید، خداوند به پیامبر گرامی اسلام محمد بن عبدالله (ص) در مقابل این کلام آن ها که می گفتند شما بی عقبه هستید خداوند یک دختر داد و عنوان او را کوثر گذاشت «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ». بنابراین نقش زنان در جوامع انسانی در طول تاریخ و در نظام آفرینش یک جایگاه بسیار بالا و والایی است و خداوند در قرآن ، اهل بیت (ع) در مجموعه روایات و سیره رفتاری خود بر تکریم خانواده و همسران، مادران و دختران تأکید داشت.

ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) اوج شخصیت زنان نظام آفرینش است و به همین جهت شما می بینید سوره کوثر سوره ای در شأن آن حضرت نازل شده یا سخنانی که پیامبر در شأن آن حضرت و حضرات معصومین در بیان شخصیت آن حضرت بیان کرده اند. حضرت ختمی مرتبت بارها گفته است «فداها ابوها» پدرش، یعنی حضرت خاتم به فدای او باد یا شما می بینید امام حسن عسکری (ع) می فرماید :« نَحْنُ حُجَجُ اللَّهِ علیکم وَ فاطِمَهُ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَیْنا» ما حجت خدا بر شما هستیم و حضرت زهرا (س) حجت خدا بر ما می باشد.

عامل استمرار نظام رسالت است، همسر و همراه ولایت است، کانون تولید نهاد امامت است، در وجودش چنان فضائلی می باشد که حضرت مهدی آل محمد (عج) می فرمایند: در وجود مبارک حضرت زهرا (س) فضائلی است که موجب می شود آن حضرت الگوی من باشد، این قدر شخصیت بالایی است.

چند ویژگی از دریای فضائل ایشان عرض می کنم.

یک: ایمان، تقوا و اخلاق. این مثلث شخصیت الهی انسان است، مؤمن بودن و ایمان به خدا، تقوا یعنی به هیچ صورت گناه نکردن و اخلاق یعنی رفتار شایسته داشتن و اوج آن حضرت زهرا (س) می باشد.

دوم، مدیریت عرشی خانواده. خانواده محور اصلی آن زن است و حضرت زهرا (س) این چنین بود که خانه امامت و ولایت آن چنان مدیریت کرد که این خانه، خانه آسمانی ولایت بود و از وجود مبارکش امام حسن، امام حسین، حضرت زینب، حضرت ام کلثوم و در کنارش امیر مؤمنان قرار داشت.

سوم، ولایت مداری. اوج ولایتمداری و در خدمت ولایت بودن و ذوب در ولایت بودن. می فرمایند«روحی لروحک الفداء» ای علی جانم فدای تو. «اِن کُنتَ فی خَیرٍ کُنتُ مَعَکَ وَ اِن کُنتَ فی شرٍّ کُنتُ» در هر حال من کنار تو هستم و یک قدم عقب نمی کشم در تمام سختی ها، بحران ها و فتنه ها.

نکته دیگر پیام آوری صیانت از شخصت زن، عفاف و حجاب. حضرت زهرا در اوج صیانت از شخصت بانوان بود.

و در آخر جهاد فرهنگی، با تمام وجودش در عرصه جهاد فرهنگی تلاش کرد و جان خود را در جهاد تبیین گذاشت و بیان می کرد اسلام واقعی و اسلام ناب محمدی (ص) چیست.

حضرت فاطمه زهرا (س) این چنین است که ساحت مقدس رسول خدا (ص) در بیانی فرموده اند «سیده النساءالعالمین» سرور زنان جهان است.

حضرت زهرا (س) برای زنان در طول تاریخ الگوی همیشه زنده و جاوید است.

خطبه دوم

در خطبه دوم به اختصار چند موضوع عرض می کنم.

میلاد آسمانی حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین روز زن و میلاد حضرت امام راحل عظیم الشأن به همگان تبریک عرض می کنم به ویژه بانوان.

حضرت زهرا (س) شخصیتی بودند که جوهره عالم وجود در وجودش تجلی داشت و آن، عبودیت الهی و عبادت خداوند بود، ولایتمداری، مدیریت عرشی خانه و خانواده، ایمان، تقوا، اخلاق و نهادینه کردن فرهنگ صیانت از شخصیت زن، جهاد تبیین و فرهنگی، حاضر شدن در صحنه های بسیار مهم دینی و اجتماعی و بیان حق و مجاهدت در این راه و این از ویژگی ها حضرت زهرا (س) بود. از تمامی نهادهای فرهنگی تقاضا دارم که در این باره، در بیان شخصیت حضرت زهرا (س) و بیان های فاطمی آن حضرت تلاش کنند در جامعه تبیین بکنند رهرویی راه آن حضرت، سیره عملی خود قرار دهند و در این مراسمی که ما در هفته آینده داریم در رابطه با میلادش ان شاءالله همگان بکوشند با شکوه و جلال، پر محتوا و آموزنده ان شاءالله برگزار شود.

نکته دوم نکته ای بسیار مهم است برای فضای ملی. دشمنان انقلاب اسلامی ایران اساساً دشمنان اسلام هستند و رویکرد و سیاست راهبردی جهان استکبار این گونه است که دو فشار جدی نرم بر جامعه هدف خود ایجاد می کند غیر از تهاجم سخت. این دو رویکرد یکی اقتصادی است که کوشش می کند جامعه هدف خود را جان به لب کند که تسلیم شود از نظر اقتصادی و دوم، تهاجم فرهنگی است و به دنبال دگردیسی و تغییر هویت فرهنگی آن جامعه هستند، فرهنگ اسلامی و مقاومت ملی را کنار بگذارند و به سمت ابتذال حرکت کنند. یکی از شیوه های دشمنان این است که فشار اقتصادی بیاورند و در این فشار اقتصادی که ذهن همه معطوف است برای آن تحول و تخریب فرهنگی ایجاد کنند، من به مسئولان فرهنگی کشور هشدار می دهم مواظب باشند. به شدت در رابطه با تهاجم اقتصادی آن ها تلاش کنند، مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم بر طرف کنند و از آن طرف مواظب اوضاع فرهنگی هم باشند. هر دو بخش را مواظبت کنند. زندگی مردم در عرصه اقتصاد و معیشت را طوری کنند که مردم به راحتی زندگی کنند و در عرصه فرهنگی هم طوری برنامه ریزی کنند، وظایفشان را انجام دهند که ما فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را حفظ کنیم. دشمن همیشه به دنبال این معنا است که فشار از یک طرف و بهره برداری از طرف دیگر.

نکته بعد سفر بسیار مهم ریاست محترم جمهور حضرت آیت الله رئیسی است به روسیه. این سفر بسیار در تاریخ کنونی ایران و جهان مهم است. ارتقاء سطح همکاری ایران و روسیه و مصوباتی که در این سفر انجام شد سرفصل نوینی است در رشد اقتصادی و امنیت منطقه. این سفر موجب اقتدار جبهه مقاومت می شود در مقابل جبهه ای که ضد اسلام و مردم منطقه هستند و به دنبال تخریب و تروریسم و حاکمیت آن در منطقه هستند به سرکردگی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و به همین جهت مصوبات این سفر، پیگیری آن، نظارت بر آن و اجرایی کردن آن بسیار مهم است و این حرکت می تواند مایه اقتدار هم برای ایران و هم مسلمانان و هم برای کشورهای طرف قراردادها مثل روسیه و چین و سوریه و لبنان و عراق و افغانستان و همه کشورهای مسلمان باشد. این سفر، سفر صلح است، سفری است با پیامد اقتدار اسلام و امنیت منطقه و برای هیچ کشوری اثر منفی نخواهد داشت و دولت مردان منطقه فریب آمریکا را نخورند که این سفر شاید برای آن ها خطر داشته باشد.

نکته دیگری که محضر مبارک شما عرض می کنم در رابطه با مراعات شیوه نامه های بهداشتی است در رابطه با بیماری کرونا. الحمدلله با تلاش هایی که دولت جدید انجام داد، مسئولین انجام دادند شرایط الآن شرایط بسیار خوبی است اما با توجه به سویه هایی که الآن در کشورهای اروپایی وجود دارد احتمال ورود این سویه و ویروس به ایران وجود دارد و اگر مراعات نکنیم دچار همان بحران های قبل خواهیم شد. تلاش کنید ان شاء الله فرهنگ مراعات در امور بهداشتی و شیوه نامه ها به شدت مراعات شود.

نکته بعد در رابطه با امتحاناتی که از جوانان استان گرفته می شود برای ورود در مراکز صنعتی به ویژه پتروشیمی ها است. این امتحانات باید طوری باشد که اولاً در استان انجام شود، این پتروشیمی ها در استان بوشهر هستند و چرا باید امتحاناتش در استان دیگر باشد و دوم جوانان استان بوشهر، دقت کنند مسئولانی که صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در اختیارشان می باشد، جوانان استان بوشهر امتیاز ویژه داشته باشند چون بومی استان هستند. سوم اینکه اگر جوانی اعتراض کرد توجه به اعتراض او داشته باشند، اگر اعتراض کرد که چرا من را نپذیرفته اید توجه کنند و بررسی کنند و احترام بگذارند و برای او توضیح دهند. صنایع نفت و گاز و پتروشیمی که در استان بوشهر است یک ثروت ملی است که مردمان بوشهر حافظ و میزبان آن هستند و باید جوانان و مردم بوشهر از آن بهرمند شوند و این به سود خود آن ها هم می باشد و این کار باید حتماً صورت بگیرد.

در رابطه با مسأله ته لنجی که سال ها می باشد مردمان این استان و استان های ساحلی دچار آن شده اند الحمدلله حرکت های خوبی شده، شورای تأمین، استاندار محترم تدابیری اندیشیده اند که ته لنجی در فضای استان که می باشد حسب قانونی که وجود دارد به شکل صحیحی مدیریت شود و این ماشین های حمل و نقل که به شدت سرعت دارند و از آن طرف ما چهل نفر کشته داده ایم در این رابطه غیر از کسانی که مجروح شده اند، این باید از بین برود. حمل و نقل الآن در استان با تدابیری که شده آزاد شده لذا این افراد دیگر لازم نیست این طور حرکت کنند که مردم آسیب ببینند، خودشان آسیب ببینند و ان شاءالله این مصوبه اجرایی شود تا این خطرات برداشته شود و من تشکر می کنم از جناب آقای استاندار، مسئولانی که این تلاش کردند این مسأله بر طرف بشود و از ریاست محترم جمهور هم می خواهیم مسأله کوله بری و تهلنجی بر طرف بشود و قانونی، منطقی و درست به سود مردم و نظام تدبیر کنند که این مشکلات پیش نیاید.

نکته آخری که عرض می کنم در رابطه با زیرساخت های فرهنگی و هنری است. واقعاً استان نیاز به تحول جدی دارد. گذشته از اینکه کمبود داریم برخی از مراکز هنری فرهنگی ما هم معارض پیدا می کند و موجب این می شود که تعطیل شود مثل مجتمع ۹دی. من از مسئولان محترم شدیداً تقاضا دارم که تدبیر بکنند هم این مجتمع مشکل حل شود و در اختیار هنرمندان، فرهنگ دوستان، مردم، دانش اموزان و اصحاب فرهنگ قرار گیرد و در این رابطه کاری کنند که این مراکز گسترش پیدا کند در سطح استان. ان شاءالله با رویکرد نوین خیلی امیدواریم که این مشکلات بر طرف شود و امیدوارم ان شاءالله مجتمع ۹ دی و امثال آن که دچار مشکلات این چنینی شده اند هر چه زودتر با تدابیر مسئولان مشکلشان حل شود.

خدایا در ظهور آقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com