News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه هاى نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 20 اسفند 1400

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راهی که ما با خدا هستیم و خدا هم با ما می باشد، راه قرآن، راه انبیاء، راه خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و ائمه اطهار است، راهی که سرانجامش1398101314211629919277234 سعادت دنیوی، رستگاری اخروی و نجات و کمال انسانی است.

یکی از آن آموزه های سبک زندگی اسلامی بیان کردیم که عفاف است و بیان شد عفاف بر دو قسم است، عفاف جنسی و اقتصادی. عفاف جنسی یعنی انسان، چه مردم و چه زن پاکدامن، حافظ شرافت خود و دیگران، پرهیز از ارتکاب گناه جنسی در هر شکل، حفظ خود از رهزن های انحراف گر و گمراه کننده انسان در با طلاق گناهان جنسی و در فضای پر تلاطم حرکت های شیطانی در این امر پاسداری از وجود خود می باشد. عفاف یعنی داشتن روحیه و رویه پاکدامنی.

چنان مهم است که امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب (علیه آلاف تحیه و الثناء) فرموده اند: انسان عفیف در ردیف فرشتگان است. آثار و نتایج بسیاری دارد حفظ عفت، انسانی که دچار بحران انحراف جنسی می شود و مرتکب خلاف اخلاق، مرتکب گناه جنسی می شود اولین ضربه ای که وارد می کند به شخصیت الهی خود است. چه نگاه و چه عمل به اصل گناه .

امام صادق (ع) می فرماید: چه بسیار زیاد این نگاه های آلوده که «أورَثَت حُزنا طَویلاً » که منجر شد به غم و اندوه و پشیمانی و درد بسیار، گاهی انسان یک نگاه جذب جاذبه های انحرافی جنسی می شود و زمینه ارتکاب گناه برای خود فراهم می کند.

در قرآن خداوند می فرماید:« (ولا تقربوا الزّنا انّهُ کان فاحشه و ساء سبیلا» نزدیک گناه جنسی نشوید که کار بسیار بدی است، فاحشه است و بد سرانجامی دارد.

لذا کسی که مرتکب می شود دچار سقوط شخصیتی خود در جامعه، پیش خود و نزد خدا می شود.

اما کسی که خود را حفظ می کند و جاذبه های گناهان جنسی او را مغلوب نمی کنند بلکه او غالب می شود، انسان هایی که مغلوب جاذبه های جنسی و حرام می شوند بنده شهوت هستند اما انسان هایی که قوی هستند و دارای شخصیت مقتدری هستند بر این جاذبه ها غالب می شوند و سقوط شخصیتی نخواهند داشت. حضرت یوسف یکی از این شخصیت ها می باشد که در قرآن خداوند ایشان را مثال می زند. شما می دانید حضرت یوسف از کودکی غلام و برده عزیز مصر بود، او را بزرگ کردند به یک انسان رشید تبدیل شد فوق العاده زیبا و متخلق و با ادب، بسیار خوش زبان طوری که وجود او مغناطیسی بود برای جذب دیگران، زن عزیز مصر که او را بزرگ کرده بود علاقه مند به او شد و در یک روز تمامی زمینه گناه برای حضرت یوسف فراهم کرد و در قرآن می باشد «غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَیْتَ لَکَ» درها را بست و پیشنهاد عمل منافی عفت به او داد و حضرت یوسف یک چیز به او گفت «مَعاذَ الله » پناه می برم به خدا.

مرحوم علامه طباطبایی در کتاب شریف تفسیر المیزان بیان کرده که بسیاری از امور برای ارتکاب گناه حضرت یوسف فراهم بود، برده آن ها بود، کسی نمی دید، قدرت از آن زن عزیز مصر بود و اگر انجام نمی داد به زندان می افتاد و تهمت به او می دادند ، بسیاری از امور فراهم بود برای ارتکاب گناه لیکن یک عامل بود که از این گناه پرهیز کرد و آن این بود که خود را در محضر خدا می دید و گفت « مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ» من در محضر خدا هستم و او در نهایت کمال من را آفریده بی تردید کسانی که اهل ظلم هستند و گناه کار هستند به رستگاری نمی رسند.

ملاحظه کنید، یک عامل، خود در محضر خدا دیدن و در محضر خدا گناه نکردن، از سقوط شخصیتی خود پیش خدا جلوگیری کردن یک عامل بود و باعث شد ایشان مرتکب نشود با این که همه عوامل آماده بود گفت «مَعاذَ الله » من با خدا در ارتباط هستم ، خدا مرا می بیند، خدا مرا خلق کرده، آینده هم به دست خدا می باشد، حساب هم به دست خدا می باشد. زلیخا بت پرست بود و وقتی این مسائل با حضرت یوسف بیان می کرد پارچه ای دستش بود و انداخت روی آن بت، نقل شده حضرت یوسف گفت چرا این کار کردی، گفت می خواهم خدایم مرا نبیند که دارم چه کاری انجام دهم، حضرت یوسف گفت اینکه با چوب و سنگ است تو مراعات می کنی و من جلوی خدایم که بصیر بالعباد است همه چیز را می بیند چگونه مرتکب این امور شوم.

بنابراین عفاف جنسی یعنی خود نگه داری و دارای روحیه پرهیزگاری از ارتکاب گناه خود و این نکته که زمینه را هم برای گناه دیگران آماده نکنیم، گاهی برای خود آماده می کنیم و گاهی برای دیگران، طوری زندگی کنیم ، زن و مرد که جامعه ما دارای عفاف اخلاقی و عفت جنسی باشد. در این جامعه ای که این چنین باشد رحمت و عنایت خدا می باشد چون انسان های عفیف دارند زندگی می کنند.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

در جمعه آینده میلاد آسمانی حضرت بقیه الله الاعظم مهدی آل محمد (عج) پیشاپیش به همگان تبریک عرض می کنم و امیدوارم ان شاءالله همه نهادهای فرهنگی و جامعه ما این روز را گرامی بدارند و با اجرای برنامه های پر محتوا به تبیین شخصیت آسمانی آن منجی عالم بشریت بپردازند و در جامعه آینده در نماز جمعه مفصل در این رابطه سخن خواهیم گفت.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با نمایندگان محترم مجلس خبرگان مطالب بسیار مهمی ایراد فرمودند که به فراز های مهم آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند که تمامی بخش های نظام، قوای سه گانه، نیروهای مسلح، تمامی ارکان نظام بازوان قدرت و اقتدار نظام اسلامی هستند و هیچ یک نباید فدای دیگری شود. همان طور که یک دست انسان کارهای خود را انجام می دهد و دست دیگر کار دیگر، این وجود باید مقتدر باقی بمانند و مکمل هم باشند، با وحدت، همدلی، همیاری، همپوشانی این قوا و این نیروها و این توان ها باید در مسیر ساخت و ایجاد اقتدار و قدرت برای نظام اسلامی به کار گرفته شود.

فرمودند جهاد تبیین راه مقابله با سنگین ترین جنگ نرم تاریخ کشور است. جنگ سخت یعنی جنگ نظامی، جنگ نرم یعنی غیر نظامی که یکی از قسمت های آن فرهنگی و دیگری اقتصادی و دیگری سیاسی است. جهاد تبیین یعنی تلاشی خدایی در صحنه، پای کار، بدون توقف در عرصه تبیین دو چیز، یکی سختی های و جنایات عملکرد دشمن که چه می کند، توطئه و ماهیت دشمنان را بشناسیم و از آن طرف عظمت انقلاب و سجایا، ویژگی ها و صفات انقلاب را بیان کنیم. همان نکته ای که خداوند می فرماید:« فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقیٰ» یعنی طاغوت را بشناسانید که چه هستند، ریز و درشت، حتی مزدوران داخلی، توطئه ها و عملکردشان و از آن طرف قدرت و توان و کارایی و آثار و خیر و برکات اهل ایمان و انقلاب را بیان کنند که چه کرده است.

فرمودند اخیراً در مجلس بودجه برای آن اختصاص داده اند ، بودجه سنگین، فرمودند بودجه نمی خواهد و باید جهاد کرد ، تمام مردم، آن هایی که دل به انقلاب دارند ، وفادارند، پایدار به انقلاب هستند باید وارد صحنه شوند و کار کنند، بودجه مملکت باید صرف مسائل دیگر شود. جهاد تبیین یک حرکت طبیعی و یک واجب است، یک فریضه حکومتی است. به همین خاطر گفتند این نیاز به بودجه ندارد و باید کار شود و همگان در این رابطه تلاش کنند.

فرمودند خواص و آن هایی که مردم گوش شنوا به زبان و قلم شان و هدایت هایشان دارند ، این خواص باید در خط مقدم باشند و به دشمن به دنبال اغوای خواص است و به دنبال شخصیت هایی است که منحرف کند که آن ها در پی انحراف آن ها خیلی ها منحرف می شوند، باید آن ها را راهنمایی کرد و خواص بیایند در صحنه انقلاب و آبرو بگذارند و صحبت بکنند. ما اصحاب سکوت را خیلی دیدیم از اوایل انقلاب، در جریان فتنه ۸۸ کسانی بودند که سکوت کردند ، جهاد تبیین نکردند و الآن هم در پشت صحنه های حرف های خاص جهاد تبیین نمی کنند، برخی هم به دنبال این هستند که بزرگی های انقلاب بیان نشود، ضعف ها و ناامیدی بیان شود، ایجاد ناامیدی کنند. انقلاب اسلامی ایران یک شکوه تاریخی برای اسلام، ایران و منطقه است. مردم عزیز ایران همگی مجاهدان جهاد تبیین هستند و دشمن بداند به هیچ صورت نمی تواند انحراف در افکار مردم ایجاد کنند و انقلاب را تحریف کنند و مردم با جان از انقلاب شان دفاع خواهند کرد.

هفته گرامی داشت سربازان گمنام و خوش نام آقا امام زمان گرامی میداریم و تبریک عرض می کنیم به این عزیزان، بزرگوارانی که امنیت کشوررا تأمین می کنند در یک فضای بسیار خاموش، بدون صدا در مقابل عملیات ضد امنیتی بیگانگان و مزدوران داخلی آن ها با تمام وجود می ایستند و در این منطقه پر آشوب برای مردم عزیز ایران آرامش و امنیت به ارمغان می آورند. یاد و خاطره شهدای این وزارتخانه و در استان گرامی می داریم و برای این عزیزان آرزوی موفقیت و دعای خیر امام زمان را داریم.

همچنین گرامی میداریم نقش و عظمت سپاه پاسداران انقلابی ایران. سپاه حافظ آرمان ها و ارزش های انقلاب، پاسدار حریم ولایت و ملت و مایه سربلندی و پیشرفت ایران اسلامی در تمامی امور می باشد. تضعیف سپاه و نهادهای امنیتی خیانت به کشور است، حرام است و تقویت و حمایت از سپاه و نهادهای امنیتی ما یک واجب است، اقتدار ایران و این عزیزان، نیروهای مسلح، دولت و تمامی نهادهایی است که از مؤلفه های قدرت و امنیت برای این مملکت هستند.

روز جوان که مصادف است با میلاد گهربار حضرت علی اکبر (ع) گرامی می داریم. جوان اوج ظرفیت منابع انسانی جامعه است و باید از این جوان ها حمایت شود در عرصه های آموزشی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی، اشتغال، ازدواج، مسکن، حمایت های معنوی از این جوانان. جوان بزرگترین سرمایه یک کشور است که اگر این کار صورت بگیرد هم در شرایط کنونی و هم آینده ما دارای منابع انسانی کارآمد و قوی خواهیم بود کما اینکه نگاه دولت انقلابی و مردمی این چنین است . لذا باید به جوانان در همه عرصه ها توجه ویژه شود.

تشکر و قدردانی می کنم از شورای عالی انقلاب فرهنگی که محبت کردند برش استانی نقشه جامع فرهنگی کشور در استان با مطالعات بسیار که از قبل، سه تا چهار سال قبل شده بود رونمایی شد و استان بوشهر نشان داد در همه امور پیشگام است. امیدوارم این نقشه توسط مسئولان محترم اجرایی شود که این استان اصیل و فرهنگی نماد فرهنگ اسلامی ایرانی در منطقه و وفضای ملی باشد. از استاندار محترم، از روحانیت، ائمه جمعه، عزیزان در مراکز فرهنگی صمیمانه تشکر می کنم که در هفته پایتخت قرآنی استان بوشهر، هفته قرآن و عترت همت کردند و این شکوه را آفریدند. خداوند این عزیزان را حفظ کند، موفق باشند ان شاءالله.

ما عید پیش رو داریم و شما می دانید استان بوشهر استانی پر جاذبه در ایام عید می باشند، گردشگر ها می آیند، مسافرین می آیند و برآورد شده ۹ میلیون نفر وارد استان می شوند. خوب این جمعیتی که می آیند باید در عرصه های رفاهی، اجتماعی، فرهنگی، مراقبت های خاص به ویژه در سواحل، مراکز اسکان مدیریت شوند و به همین خاطر تقاضا دارم شرایطی را فراهم کنند که در فضایی پر از فرهنگ دینی، فرهنگ ملی، در یک بستر بسیار با مراقبت های اخلاقی، امکانات خوبی را فراهم بیاورند که خاطره خوبی از این ایام هم در ذهن مردم استان و هم مسافرین ایجاد شود. این نیاز دارد با برنامه ریزی دقیق فرهنگی و اجتماعی و رفاهی ان شاءالله این کار صورت بگیرد.

خدایا در ظهور آقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 22.01

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com