News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه‌های نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 17 تیر 1401

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«خطبه اول»1398101314211629919277234

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از سبک زندگی اسلامی و آموزه های شیوه زندگی الهی بر اساس آموزه های قرآنی و سنت معصومین نکاتی عرض کنم.

یکی از مهمترین آموزه ها در نظام اسلامی، عفاف اقتصادی است یعنی امور مالی یک مسلمان باید به شیوه حلال به دست آید و مدیریت شود و زندگی مالی او مبتلا به گناه اقتصادی نباشد.

برخی از گناهان اقتصادی بر شماردیم و در این خطبه پیرامون یکی دیگر از گناهان اقتصادی مطالبی عرض می کنم و آثار و پیامد های ناگوار آن متذکر می شوم.

یکی از گناهان بسیار شدید اقتصادی، کلاهبرداری اقتصادی است. برخی با فریب و حیله طرف مقابل را دچار یک فریفتگی می کنند، فریب او می دهند و اموال او را به یغما می برند و این یکی از بزرگترین گناهان ترکیبی اقتصادی است، چون تنها یک گناه نیست و مرکب از چند گناه است. هم دروغ است و هم فریبکاری است و هم مال مردم خوری است ، یعنی فرد کلاهبردار ابتداً دروغ می گوید و بعد طرف مقابل را می فریبد و سوم مال او را به یغما می برد.

مثلاً فردی به دروغ اعلام می کند که زمین هایی دارد ، بنای ساختمان ها و احداث ساختمان ها دارد ، مردم ثبت نام کنند و پول پیش بگذارند و بعد از این دروغ یک سری از نشانه های صحت قول خود را به جامعه نشان می دهد و جامعه را می فریبد و پول مردم را جذب می کند سپس به یغما می برد و فرار می کند و با پول مردم می خواهد زندگی خود را آباد کند.

یا پول مردم را بر می دارد برای مضاربه با نرخ های خاص فریب می دهد و این پول را می گیرد و چند ماهی به مردم به خاطر اینکه اعتماد کنند پرداخت می کند و به یکباره پول مردم را بر می دارد و فرار می کند، این کلاهبرداری است.

لذا کلاهبرداری در حوزه اقتصاد سه شاخصه دارد، اول آن دروغگویی است، دوم فریب دادن مردم و سوم جذب پول مردم و به یغما بردن.

این پول که حرام است آثار بسیار مخربی برای شخص کلاهبردار دارد و اولین آن ها لعنت تمام فرشتگان در آسمان و زمین است. خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می فرماید: اگر یک لقمه حرام در شکم فردی رود تمام فرشتگان آسمان و زمین او را لعنت می کنند. امام باقر (ع) می فرماید اگر این چنین شد و مال حرام وارد زندگی کسی شد حج، عمره، صله رحم و تمام اعمال عبادی او مقبول درگاه خدا نخواهد بود و امام صادق (ع) می فرماید:« کَسبُ الحَرام یَبینُ فِی الذُّرِیَّهِ» این مال حرام یکی از پیامد های آن انحراف بچه ها است، انحراف اخلاقی، انحراف در مسائل شغلی می شوند و با پول حرام فرزندان خوبی به دست نخواهد آمد.

در قرآن می باشد: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ» به باطل پول و اموال یکدیگر نخورید که اگر این چنین شود آتش جهنم در انتظار است در انتهای این آیه می فرماید.

در رابطه با دروغگویی که اولین اقدام کلاهبردار است این است که امیر مؤمنان می فرماید: «ثَمَرَهُ الکذبِ المَهانَهُ فی الدُّنیا و العَذابُ فی الآخِرَهِ» ثمره کذب بی آبرویی در دنیا است و عذاب در آخرت است.

فریب دادن، «لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌» باطل را به شکل حق نشان ندهید و که خودتان می دانید دارید چه کار می کنید. لذا شخص کلاهبردار هم اهل دروغ است، هم اهل فریب مردم و هم سارق مال مردم است و یک گناه ترکیبی است و بسیار کار خطرناک برای جامعه است چون شخصی که مال باخته است احتمال دارد تمام زندگی خود را ببازد، پولی را جمع کرده، وام گرفته، قرض کرده ، اموال خود را فروخته برای به دست آوردن خانه ای کوچک شخص کلاهبردار تمام زندگی او را به باد می دهد.

لذا مردم خیلی دقت کنند، اعتماد نکنند مگر اینکه مجاری قانونی در جریان بگذارند و طبق قانون عقد قرارداد ببندند. بنابراین شخص کلاهبردار هم در دنیا مشکل دارد چون حکم قانون در دستگاه قضایی یک تا هفت سال حبس، به همان مقدار جریمه و رد اموال مال باخته است و هم در آخرت مشکل دارد ، یک گناه ترکیبی سخت برای مال دنیا فرد مرتکب می شود.

«خطبه دوم»

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در پیام خود به کنگره حج که امروز قرائت شد در صحرای عرفات نکات بسیار مهمی ایراد فرمودند.

فرمودند وحدت و معنویت دو عامل اساسی است برای عزت اسلامی و اقتدار دینی ، دشمنان هم به دنبال تخریب همین معنویت و وحدت هستند و جامعه اسلامی باید هوشیار باشد معنویت خود را از دست ندهد، انس با خدا، با دعا ، حضور در مساجد، حضور در برنامه های دینی، در رفتار مراعات تقوا کردن، خدمت به هم کردن از امور معنوی است و از آن طرف وحدت اسلامی بین تمامی اقشار و مذاهب اصیل اسلامی. فرمودند این دو عامل و نکته بسیار مهم در عرت آفرینی جهان اسلام است.

فرمودند جهان غرب با روحیه استکباری خود در جهان و منطقه جهان اسلام روز به روز ضعیف تر می شود و این نوید از این دارد که نابودی جهان استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم بین الملل نزدیک است.

فرمودند هیچ گاه حتی لحظه ای نباید از کیل دشمن غافل شد چون دشمن لحظه به لحظه در طراحی توطئه و اجرای آن علیه جهان اسلام است، هوشیاری، رصد دقیق در عرصه شناسایی توطئه های دشمن، افشای آن و برخورد با آن و پیشگیری از آن یک ضرورت است.

فرمودند باید تلاش کنیم که با توکل به خدا، امید و اعتماد به نفس که حیات یک جامعه به امیدواری و اعتماد به نفس است که باعث اقتدار جهان اسلام و ایران خواهد شد این را افزایش دهیم، اعتماد به نفس درونی افزایش بدهیم و اعتماد به نفس را افزایش دهیم تا ان شاءالله به آن اقتدار لازم در همه عرصه ها دست پیدا کنیم.

عید قربان را تبریک عرض می کنم، همچنین در آستانه روز عرفه هستیم، روز انس با خدا، ارتقاء سطح معرفت و همچنین خدا محوری در زندگی سرلوحه کار قرار دادن، عید قربان یعنی خدا محوری، خدا خواهی، خدا سالاری که حتی تمام آرزوها، داشته ها در راه خدا قربانی کردن و در روز عرفه با انس با خدا خدایی شدن، انسانی که با خدا باشد خدا با او است و کسی که خدا دارد هیچ نداشته باشد همه چیز دارد چون خدا دارد و این نکته ای بسیار مهم است که خدا داری یعنی اقتدار و آرامش انسان. امیدوارم این دو روز ان شاءالله مسئولان فرهنگی با برنامه ریزی خوب فضایی برای انس با خدا ان شاءالله فراهم آورند.

نکته دیگری که قابل توجه است وضعیت آب استان است. سال ها می باشد این نکته را بنده عرض کردم، سال ۹۲ سند تأمین آب شرب استان تنظیم شده، مسئولین زحمت کشیدند اما به سرانجام نرسیده و مردم استان از کمبود آب شرب نگران و در عذاب هستند. صمیمانه تشکر می کنم از ریاست محترم جمهور که در سفر اخیرشان به استان بوشهر مصوبات بسیار خوب داشتند، ان شاءالله مسئولان همت کنند و آن را اجرایی کنند، مصوبات سفر ریاست جمهور بسیار خوب بوده ، آن را اجرایی کنند و شتاب بگیرد و مسأله راه آهن و آب که در صدر آن ها بوده و اشتغال برای جوانان پیگیری لازم بکنند.

متأسفانه بالای ۹۰ درصد از آب شرب استان از خارج از استان تأمین می شود و این برای یک استان مضر است و باید آب از درون خود استان تأمین شود و الآن مشکلی است که من آن را باز نمی کنم ولی به مسئولانش که در استان های دیگر هستند تذکر می دهم که قانون را مراعات کنید، سر بسته عرض می کنم ، قانون را مراعات کنید که مشکل برای مردم استان بوشهر که ترکیبی هستند از مردم همین استان و استان خود شما ایجاد مشکل نکند و به همین جهت ان شاءالله عنایت کنید مشکل آب استان در تابستان به هر شکل ممکن که تشکر هم می کنم هم از عزیزان که همین قبل از خطبه با بنده تماس گرفتند و وضعیت آب استان را گزارش دادند و گفتند ما خانه به خانه داریم می رویم ، با هر شکل ممکن آب شرب را تأمین کنند که مردم دچار مشکل نشوند.

وضعیت بهداشت و درمان عزیزان ، مسئولان دارند تلاش می کنند اما نیاز به اعتبارات دارد ، هم اعتبارات دولتی، هم بخش خصوصی و هم خیرین ، همه کمک کنید و نکته دیگر در این رابطه وضعیت کرونا است و دوباره دارد شروع می شود، مردم مراعات کنند، ماسک بزنند، دستورالعمل ها را رعایت کنند، ما مدت ها بود کشته نداشتیم ، اخیراً این مسأله ایجاد شد، ازدیاد افراد مراجعه کننده نداشتیم که اخیراً دارد زیاد می شود ، موج آن در اروپا ایجاد شده و احتمال دارد به ایران برسد لذا مراعات کنید. این شیوه نامه های بهداشتی به صورت ویژه مراعات شود.

نکته آخر در رابطه با اشتغال و رفع بیکاری جوانان است. الآن شرایط استان طوری است که مسئولان می توانند این حجم بیکاری که دارای شرایط کار است به اشتغال پایدار برسانند، این را ان شاءالله فراهم کنند و شرایط را طوری فراهم کنند که امسال بخش اعظم جوانان ما مشغول کار شوند چون اگر اشتغال نباشد مسائل زندگی مثل ازدواج، صاحب خانه شدن، رفع مشکلات خانوادگی بر طرف نخواهد شد و مشکلات به صورت ویژه ازدیاد پیدا خواهد کرد. این را ان شاءالله مراعات کنند که مشکلی ایجاد نشود.

خدایا در ظهور آقا امام زمان «عج» تعجیل بفرما ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 22.01

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com