News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خرما نیازمند سیاست‌گذاری ۵۰ ساله است + تصاویر

 به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، آیت‌الله صفایی بوشهری در همایش بین المللی خرما و صنایع وابسته اظهار داشت: خرما در آینده نقش مهم و راهبردی دارد و اقتصاد خرما از اهمیت فراوانی برخوردار است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه خاورمیانه محل پیدایش و تولید خرما بوده است اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ گونه خرما در دنیا وجود دارد که ۱۰۰ گونه در ایران است.
امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه در زمینه تولید دانش‌بنیان خرما با مشکل روبرو هستیم ادامه داد: سیستم بخش زیادی از نخیلات ما غرق‌ابی است که هم به خاک و هم به نخل لطمه می‌زند.
وی با اشاره به اینکه در عرصه تولید خرما به تحولات دانش‌بنیان نیاز داریم تصریح کرد: باید اقداماتی صورت گیرد که خرما قابلیت نگهداشت بیشتری را داشته باشد.
آیت‌الله صفایی بوشهری خواستار کاهش خام‌فروشی خرما شد و بیان کرد: مدیریت بازرگانی ملی و بین‌المللی و تاثیرگذاری در اقتصاد جهان از دیگر مسائلی است که باید در حوزه خرما مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: در حکمرانی دولتی در عرصه اقتصادی یک نگاه جامع از قبل نبوده و برنامه‌ریزی درازمدت و کوتاه‌مدت صورت نگرفته و مدیریت‌های مختلف باعث شده تا در این زمینه به اهداف مد نظر نرسیم.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با انتقاد از برخی مقررات متغیر در زمینه خرما تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم که نظام حکمرانی در عرصه خرما یک کارگروه یا سازمان تشکیل دهند و یک سیاست را برای ۵۰ سال طراحی و مصوب کنند و مجلس تصویب و ابلاغ کند و دولت‌ها تکلیف خود را بدانند.
وی گفت: تولید کننده و بازرگان باید پشتوانه لازم را داشته باشد و باید با ارائه تسهیلات بدون بهره و تشکیل کنسرسیوم‌هایی شاهد موفقیت در این زمینه باشیم.
آیت‌الله صفایی بوشهری تاکید کرد: در استان‌هایی که قطب تولید خرما هستند یک شهرک دانش‌بنیان به معنای دقیق حمایت‌کننده از تولید، نگهداشت، بسته‌بندی و بازرگانی ایجاد شود و یک منطقه به عنوان هاب فروش الکترونیک در ایران شناخته شود و کل جهان برای خرمای ایران به این هاب ورود کنند.
وی اظهار داشت: عرصه نگهداشت ژن، حفاظت و حراست در مقابل آفات، ساختار نگهداشت خرما و نخل از آفات، جوانگرایی در تولیدکنندگان خرما از موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گیرد.
امام جمعه بوشهر با اشاره به سن بالای تولیدکنندگان خرما خاطرنشان کرد: متوسط سن تولیدکنندکان خرما بالای ۵۰ سال است و این یک خطر برای آینده است و باید جوان‌گرایی صورت گیرد.
وی گردشگری را یکی دیگر از مزیت‌های نخیلات استان بوشهر دانست و بیان کرد:‌ اگر تدابیر راهبردی در عرصه نخل و خرما داشته باشیم برای ایجاد اقتدار بسیار ارزشمند خواهد بود و امنیت تغذیه را فراهم می‌کند.

khabar2 1401 10 29 1

khabar2 1401 10 29 1

khabar2 1401 10 29 1

khabar2 1401 10 29 1

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 22.01

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com