News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه هاى نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 7 بهمن 1401

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«خطبه اول»1398101314211629919277234

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راهی که خدا با ما می باشد و ما نیز با خدا هستیم، راه قرآن، راه انبیاء به ویژه خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می باشد.

یکی از ویژگی های مهم در سبک زندگی اسلامی توجه به معنویت است. انسان در فضای زندگی خودش دارای دو بعد رفتاری می باشد. یک بعد در رابطه با معاش، کار، تلاش، مدیریت زندگی و یک بعد، بعد معنوی است.

هیچگاه نباید بعد مادی زندگی بر بعد معنوی زندگی انسال غالب شود وگرنه انسان در سراشیبی دنیا گرایی قرار می گیرد و هر چه زمان می گذرد او در باتلاق دنیا بیشتر اسیر می شود. آن بعد معنوی است که جوهره شخصیت الهی انسان می باشد، بعد روحانی و معنوی انسان است که حتی زندگی مادی انسان نیز تحت تأثیر خود باید قرار دهد و در راستای بعد معنوی این بعد مادی قرار بگیرد.

اگر بعد معنوی انسان تجلی نداشته باشد، اساس زندگی انسان نباشد، زندگی مادی انسان کاملاً رنگ و بوی مادی می گیرد برای به دست آوردن پول، دارایی هر کار می کند، برای به دست آوردن پست و مقام هر کار می کند، برای به دست آوردن متاع زودگذر دنیا هر کاری که از دستش بر بیاید می کند اما اگر بعد معنوی بر زندگی انسان حاکم باشد یک خط قرمزهایی برای او وجود خواهد داشت، دیگر مسیر زندگی او رضای خدا است ، رفتار او منبعث از دین است، هدف او رضایت خداوند و خدمت به مردم بدون توقع است، نگاهش آخرت گرا و به سمت دنیا نیست.

به همین جهت است شما در قرآن کریم می بینید خداوند می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ » ای مؤمنان خدا و پیامبرش را اجابت کنید آن گاه که شما را می خوانند برای چیزی که به شما حیات می دهد، انسان ها که حیات دارند، خداوند می فرماید این حیاتی که انسان دارد و با تولد آغاز می شود فرقی با حیات دیگر موجودات ندارد، این حیات حیوانی انسان است و آن حیاتی که متمایز می کند انسان با دیگر موجودات و نشان شخصیت انسان است و انسان با او محاسبه و ارزیابی می شود چیزی است که خداوند ، پیامبر، اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شما را به آن دعوت می کنند و آن زندگی دینی و معنوی است.

به همین جهت است که انسان میزان و معیار شخصیتی او در محاسبات انسانی زندگی مادی او نیست، پست، مقام، دارایی و این ها نیست.« إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» گرامی ترین، ارزشمندترین شخص انسانی ، ان شخصیتی است که دارای تقوای بشتر است، زندگی معنوی بیشتری دارد و دینی تر زندگی می کند و گناه نمی کند.

اگر انسان بعد مادی زندگی او بر زندگی و فکر و اندیشه اش غالب شد تمام هم و غم او دنیا می شود، برای به دست آوردن متاع دنیا هر کاری می کند، از هر جنایت و خیانتی برای به دست آوردن دنیا چشم پوشی نمی کند و تا به اینجا می رسد انسان که برای اندک پول حتی ربا می دهد که جنگ با خدا است، برای به دست آوردن متاع دنیا هزاران گناه می کند که یک شیعی را به دست آورد، چیزی که می گذارد و می رود، آخرت خود را به دنیا می فروشد و متأسفانه هم خودش را مبتلا می کند و هم خانواده خود. گاهی یک لقمه حرام نسلی را دچار فساد می کند، زندگی سالم زندگی است که در پرتو دینی زندگی کردن، امور مادی، پیشرفت های خانوادگی و اجتماعی ایجاد می شود نه اینکه زندگی مادی اصل باشد و زندگی مادی فرع آن، هر دو مهم هستند و برای زندگی انسان در دنیا ارزشمند هستند اما زندگی مادی ارزشمند است که تحت تأثیر و برخواسته از زندگی معنوی انسان باشد.

یکی از تجلیات زندگی معنوی انسان نماز است. خداوند می فرماید:« حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاهِ الْوُسْطى‌ » ای مردم نمازهایتان را محافظت کنید به ویژه نماز وسط روز را که انسان گرفتار کارهای دنیا است، نماز ظهر و عصر تأخیر می اندازد، فراموش می کند یا به آخر وقت می رود، انسانی که زندگی معنوی اصل است برای او زندگی روزانه خود را بر حسب ساعات نماز تعیین می کند، نماز صبح، نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا، کارها را با آن تنظیم می کند.

امام صادق (ع) می فرماید: «أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه عَزَّوجلَّ الصَّلاهُ» محبوب ترین عمل نزد خدا نماز است «وهی آخِرُ وَصایا الأنبیاءِ» آخرین وصیتی که انبیاء الهی کرده اند برای بشر، یعنی حرف آخر آن ها نماز بود.

حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص): « إنّ عَمودَ الدِّینِ الصَّلاهُ» مردم ستون استوار دین شما نماز است، شما می دانید ستون اگر نباشد خانه می ریزد، یعنی خانه دین شما با نماز استوار است و نماز نباشد خانه دین شما خراب است«و هِی أوَّلُ ما یُنظَرُ فیهِ مِن عَمَلِ ابنِ آدَمَ» اول چیزی که بررسی می شود از عمل انسان نماز است « فإن صَحَّت نُظِرَ فی عَمَلِهِ» اگر درست بود نمازش به دیگر اعمال نگاه می شود «وإن لَم تَصِحَّ لَم یُنظَر فی بَقِیَّهِ عَمَلِهِ» اگر نماز نخواند، نمازش درست نبود به دیگر اعمالش ولو درست نگاه نمی شود، میزان نماز است.

امام باقر (ع) می فرماید: «أول ما یحاسب العبد الصلاه » اولین چیزی که برای انسان محاسبه می شود نماز است «فإن قبلت قبل ما سواها و إن ردت رد ما سواها » اگر قبول شد دیگر اعمال نیز قبول می شود ان شاءالله و اگر رد شد دیگر اعمال هم ولو درست رد می شود.

نماز چه آثار و برکاتی دارد در خطبه های آینده ولو این نکته خیلی مهم است که پدر، مادر ، مربیان، روحانیت، مسئولین باید بر روی اقامه نماز هم خود و هم خانواده، هم محیط کار و هم جامعه عنایت داشته باشند چون وقتی یک جامعه اهل نماز باشد و آن هم نماز ، نماز مقبول، نمازی که دارای آثار و برکات باشد هم خود شخص تعالی شخصیتی پیدا می کند و هم جامعه دارای یک روح معنویت می شود، نورانیت پیدا می کند، هم شخص و هم خانواده و همن جامعه.

خطبه دوم»

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

تبریک عرض می کنم میلاد گهربار امام جواد (ع) و امیدوارم در دنیا و آخرت رهرو آن حضرت باشیم.

ساحت مقدس حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا (ع) می فرماید در اسلام مولودی پر برکت تر از امام جواد متولد نشده چون با تولدش بسیاری از توطئه های دشمنان را سرکوب کرد. یکی از مطالب مهمی که امام جواد تذکر داده اند به همه این است که خودتان را در محضر خدا بدانید، یعنی خدا ناظر بر اعمال بدانید، ریز و درشت، آشکار و پنهان و در محضر خدا انسان گناه نکند.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در پیام بسیار ارزشمند به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز نکات مهمی فرمودند که بخش های مهم آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند که نماز مظهر کامل یاد خدا است، دل و جان را آزاد و جامعه را آباد می سازد، نماز انسان را از فضای سخت و تنگ و پر از مشکلات دنیا که بر وجود جان انسان به شدت فشار وارد می کند آزاد می کند و به سمت خدا می برد و از آن طرف چون مصلی خدایی می شود وقتی نماز تمام می شود خدایی عمل می کند« إن الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر » لذا فرمودند دل و جان انسان را آزاد می کند و جامعه را آباد می کند.

فرمودند پدران، مادران، معلمان و اساتید وظیفه خود را در رابطه با نماز و جوانان بشناسند و تلاش کنند. این بسیار مهم است که پدران، مادران، مربیان و مسئولان در هر رده ای که هستند کوشش کنند نماز را در نهاد جوان و نوجوان نهادینه کنند که اگر نماز نهادینه شود در وجود انسان مطمئن باشید این انسان دچار انحراف نمی شود. اگر پدر و مادر در خانه خانه نماز تشکیل دادند و نماز جایگاه ویژه داشت مطمئن باشند بچه های آن ها منحرف نمی شوند، فرهنگ نماز ، فرهنگ پیشرفت و معنویت و فرهیختگی و رشد علمی است، فرهنگ رشد معنوی است و دیگر فرزند به دنبال اموری که پدر و مادر شایسته نمی دانند نمی رود. محیط اجتماعی ما و ادارات هم همین طور است.

فرمودند مدارس، دانشگاه ها، به طور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صدا و سیما و دیگر دستگاه های فرهنگ ساز ، این ها در شمار اصلی خطاب اقیمو الصلاه هستند و این یعنی نماز را به پا بدارید، فرهنگ نماز را نهادینه کنید، دانشگاه های ما، مدارس ما، آموزش و پرورش ما، روحانیت ما، مسئولین و رئسای ادارات ما باید روی عنصر نماز در محیط خانه و خانواده و مدارس و دانشگاه به طور ویژه فعالیت و فرهنگ سازی بکنند، صدا و سیمای ما هم همین طور.

فرمودند هر تلاش فکری و عملی برای نشان دادن ارزش نماز و بزرگداشت این فریضه مبارک کاری در جهت نورانی کردن دل های انسان ها و گرم کردن محفل زندگی به رنگ خدا است، این قدر نماز مهم است. ما به همه چیز اهمیت می دهیم و به نماز خانواده اهمیت ندهیم، این صحیح نیست، در محیط کاری به همه چیز اهمیت بدهیم و به نماز اهمیت ندهیم و این ها است که باعث می شود پسرفت در امور حاصل شود و آمار ما دقیق و پسندیده و شایسته ای نباشد.

محکوم می کنیم توهین به مقدسات اسلامی توسط انسان های بی فرهنگ، ضد دین و شخصیت هایی که مزدور جهان استکبار هستند در کشور سوئد و هلند و هر کشوری که سابقه این کار دارد و بخواهد در آینده انجام دهد، توهین به قرآن، قرآن پاره کردن، سوزاندن، توهین به پیامبر گرامی اسلام (ص)، توهین به تمام آرمان ها و ارزش های انسانی است، توهین به مقام انسانیت انسان است، توهین به ادیان الهی است. این ها به دنبال چه چیز هستند؟، به دنبال این نکته هستند، اسلام ستیزی، قرآن ستیزی و پیامبر ستیزی ، چرا؟، چون در شرایط کنونی اسلام است که در مقابل جهان خواری جهان استکبار ایستاده. دوم خوش خدمتی به صهیونیسم بین الملل و سوم ایجاد انحراف در اذهان مسلمین و مشغول کردن آن ها به این امور و حمله کردن به غزه و فلسطین و اردوگاه جنین که اخیراً نه نفر به شهادت رسیدند و تعدادی را مجروح کردند. این ها هم می خواهند توهین کنند و هم انحراف در جامعه ایجاد کنند وکار خود را انجام دهند ولی بدانند مسلمین آگاه و هوشیار هستند و به شدت این عمل را محکوم می کنند.

آغاز دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی ایران را گرامی می داریم و امیدواریم در این رابطه همه کسانی که دارای تریبون هستند، دارای اندیشه هستند به جهاد تبیین بپردازند و بیان کنند انقلاب اسلامی ایران چه خدماتی به ایران کرده است، چه پیشرفت هایی ایجاد کرده با تمام این سختی هایی که جهان استکبار برای ما در کل جهان و هم منطقه و هم خود ایران ایجاد کرد، بیان کنند و تبیین کنند دشمنی دشمنان چه جور جلو پیشرفت بیش از این از ما گرفته. ان شاءالله یک دهه بسیار مبارکی است و در این رابطه به شکل جدی به جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری فرمودند بپردازند.

و در آخر یک تذکر و توصیه به برخی از عزیزان.

عزیزان مسئول امور گرانی و نظارت بر قیمت ها واقعاً قیمت ها و گرانی مورد گله و شکایت جدی مردم است، قیمت هایی که اصلاً با محاسبه اقتصادی جور در نمی آید، یک کالا که در خود ایران تولید می شود، هزینه کرد آن هم مشخص است که با چه قیمتی تمام می شود، چرا باید در بازار ما به چندین برابر قیمت فروش برود؟. مردمی که این همه عزیز، بزرگوار، این همه در خدمت اسلام و ایران و انقلاب هستند، چرا باید این چنین برخی ها سودجویی بکنند و گران بفروشند و کسانی که باید نظارت بکنند و جلوگیری کنند از این چنین اجحاف اقدامی انجام نمی دهند؟.

مردم گلایه مند هستند و به شدت ناراحت هستند، مردم پای انقلاب و نظامشان ایستاده اند و شما دیدید در تمام فراز و نشیب های این ۴۴ سال انقلاب در تمام شرایط در کنار انقلاب و در خط حضرت امام و مقام معظم رهبری و خون شهدا ایستادند اما توقع دارند که یک نظارتی بر فضای اقتصاد جامعه بشود که این چنین اجحاف صورت نگیرد.

خداوند همه شما را حفظ کند، موفق باشید و مردم هم در کنار شما هستند، عنایت کنید که این اجحاف ها و گرانی هایی که واقعاً مردم از آن گله مند هستند بر طرف شود.


خدایا در ظهور آقا امام زمان «عج» تعجیل بفرما ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 22.01

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com