News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه هاى نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 22 دی 1402

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«خطبه اول»

2E2A0840~3.jpg

در خطبه اول پیرامون سبک زندگی اسلامی و زندگی که مرضی خدا است، قرآن هدایتگر این نوع زندگی است و سیره رفتاری حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت است.

یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی مراقبت جدی از خود در رابطه با ارتکاب گناه است.

انسان موجودی است که به دو شکل آلوده به گناه می شود. گاهی گناهان درونزا هستند و گاهی گناهان برون خواه. یک سری گناهان هستند نفس اماره انسان، تمایلات درونی انسان شخص را وا می دارد به سمت گناه برود، این ها گناهانی می باشد که درون زا است و خود انسان مایل است آن ها را انجام دهد، تحریک می شود و به سمت گناه ، باتلاق متعفن معصیت حرکت می کند و گاهی گناهان برون خواه هستند، عواملی هستند بیرون وجود انسان ، جاذبه هایی دارند و انسان را به سمت گناه می کشانند. اینجا نقش مراقبت به طور جدی مطرح می شود که اگر انسان از خودش مراقبت نکند از دو جبهه درونی و برونی مورد تهاجم گناه قرار می گیرد به همین جهت انسان باید مرتب از خودش پاسداری بدهد، نگهبانی بدهد، خودش را زیر ذره بین قرار بدهد و خودش را نظارت کند، مواظبت و مراقبت کند که در دام گناهان درون زا و برون خواه قرار نگیرد.

به همین جهت امیر مؤمنان علی بن ابی طالب می فرماید:« رَحِمَ اللّه ُ عَبدا راقَبَ ذَنبَهُ و خافَ رَبَّهُ » فرمودند درود خدا ، لطف و محبت و عنایت الهی نسیب آن شخص باد که مواظب است مرتکب گناه نشود. نگهبانی می کند، مراقبت و مواظبت می کند که مرتکب گناه نشود. نه گناهانی که میل نفسانی او را تحریک می کند به انجامش و نه جاذبه های بیرونی او را وا می دارد که مرتکب معصیت بشود و از خدا ترس دارد. خودش را در محضر خدا می دهد و در محضر خدایی که «یَعلَمُ الجَهرَ وَ ما یَخفی» است مرتکب گناه نمی شود، می ترسد«وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى ،فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى‌ » کسانی که خوف الهی دارند، نفسشان را نهی می کنند که مرتکب گناه شود این ها در طریق بهشت هستند و آینده اخروی آن ها بهشت است.

ساحت مقدس امیرالمؤمنین می فرماید:« يَنبَغِي أن يكونَ الرجُلُ مُهَيمِنا عَلى نَفسِهِ مُراقِبا قَلبَهُ حافِظا لِسانَهُ » بسیار شایسته و سزاوار است انسان بسیار نگهبانی از نفسش دهد که این نفس نه خودش فعال شود و انسان را به سمت گناه ببرد و نه فریب جاذبه های گناه از بیرون شود، مراقب قلبش باشد و دلش را به همه کس و دنیا ندهد و ریشه تمامی گناهان حب دنیا است، محورهایی که دنیا درون خودش دارد قدرت، شهوت، ثروت، شهرت ، این ها عواملی هستند که از دنیا جاذبه درست می کنند و قلب انسان را می ربایند. می فرمایند انسان باید نگهبان نفسش باشد که چموشی نکند و مراقب قلبش باشد چون قلب ریاست وجود انسان را دارد قلب، مراقب قلبش باشد که به سمت و سوی غیر خدا نرود و حافظ زبانش باشد که اکثر گناهان انسان از زبانش صادر می شود.

حالا اگر کسی آمد و مبتلا به گناه شد خداوند می فرماید:« مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ‌» کسی که گناه کرد و گناه او را احاطه کرد، چون گناه ، گناه ایجاد می کند. یکی از ویژگی های گناه این است که اگر انسان مرتکب گناه شد گناه دوم را هم می طلبد و گناه دوم گناه سوم را می طلبد و انسان در سرازیری گناه می افتد، گناه و خطا بر او چیره شد این دیگر از اصحاب جهنم می شود و مدام در حال عذاب است و از الآن در طریق جهنم است به خلاف کسانی که مراقب خود هستند و مواظبت از خود می کنند و نمی گذارند نفسشان دچار انحراف شود و جاذبه های گناه آن ها را بفریبد.

به همین جهت آن هایی که اهل مراقبت هستند اهل نجات هستند. انسان اگر یک لحظه از خود غفلت کند و مراقبت نکند، از همان یک لحظه غفلت شیطان نفوذ می کند قلب انسان را تسخیر می کند، نفس انسان را آلوده می کند و انسان در آن حال غفلت مرتکب گناه می شود.

به همین جهت گفته اند شدیداً مراقب و مواظب خودتان باشید که آن تمایلات درون زای ایجاد گناه و جاذبه های بیرونی گناه خواه شما را دچار سقوط شخصیتی در محضر خدا و اولیاء الهی و مبتلا به عذاب اخروی نکند.

مخالف مراقبت غفلت است، اگر یک لحظه انسان غفلت کند کار تمام است . چه بسیار انسان هایی که یک لحظه غفلت کردند و شهوت آن ها را دچار انحراف کرد، قدرت آن ها را دچار گناه کرد، معامله اقتصادی آن ها را دچار بحران کرد. غفلت یعنی یک لحظه مراقب خود نبودند و در همان یک لحظه که انسان مراقب نیست شیطان حمله می کند و انسان را دچار بحران می کند.

روزی به یکی از اولیاءالله گفته بود که ایشان در ارتفاعاتی نشسته بود و ذکر خدا می گفت ، گفته بود شما چطور یک لحظه غفلت کنی از کوه پرت می شوی یک لحظه هم غفلت از خود و نفس کنی من تو را پرت می کنم در دامان گناه .

به همین جهت انسان باید کشیک نفسش دهد و مراقب خود باشد که این جاذبه های بیرونی و تمایلات نفسانی او را دچار بحران گناه نکند.

«خطبه دوم»

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با مردم شریف قم نکات بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به برخی از فرازهای مهم آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند که سیاست راهبردی امام راحل عظیم الشأن آوردن مردم به صحنه بود ولی سیاست راهبردی دشمنان ما خارج کردن مردم از صحنه است. مردم مؤلفه ی مهم قدرت برای یک نظام هستند به ویژه در یک نظام اسلامی. شما آغاز انقلاب را ببینید مردم چه حماسه ای آفریدند، در عرصه دفاع مقدس مردم چه شکوهی از خود نشان دادند و در صحنه های سرنوشت ساز همیشه این مردم بودند که با حضور در صحنه اهداف نظام را ایجاد کردند و از آن طرف تمامی توطئه های دشمن را نقش بر آب کردند و این سیاست راهبردی نظام اسلامی است اما دشمنان به دنبال این هستند این مؤلفه قدرت نظام از نظام مقدس جمهوری اسلامی بگیرند.

به همین خاطر در صحنه های سرنوشت ساز مثل انتخابات به دنبال این هستند مردم مشارکت نکنند و در صحنه نباشند ولی نظام اسلامی چون بر پایه مردم سالاری دینی است ، نظام ازآن مردم می باشد همیشه می فرمایند شما باید حضور در صحنه داشته باشید و دولت ها هم در خدمت مردم.

فرمودند که جهت دهی دقیق و توان بخشی معرفتی دو لازمه ایجاد حضور مردم در صحنه است و باید نخبگان ، کسانی که دارای قدرت هدایت جامعه هستند جهت دهی دقیق به مردم کنند، ایجاد بصیرت عمومی و توان بالای معرفتی ایجاد کنند که دشمن هر چه تهاجم ادراکی کند نتواند شخصی جامعه ما را دچار تردید در حضور در صحنه کند.

بیان داشتند که رسانه های بیگانه، طراحان جهان استکبار به دنبال ایجاد یأس و نا امیدی از آینده نظام هستند، همان کاری که در صدر اسلام نسبت به جامعه اسلامی می کردند و می گفتند رسول خدا و این اصحاب و نظامی که ایجاد کرده سرانجامی نخواهد داشت که مردم وقتی که امید را از دست بدهند «اشد الْبَلاءِ انْقِطاعُ الرَّجاءِ» بدترین خطر برای یک نظام نا امیدی جامعه است و تسلیم می شود جامعه دشمن و رسانه ها به دنبال این هستند ولی دشمنان بدانند این مردمی که انقلاب کردند و هشت سال دفاع مقدس ایجاد کردند و این مردمی که در تمامی صحنه های سخت در کنار نظام بودند چون نظام از آن ها است و مال آن ها هستند یک لحظه رهبری و نظام خود را تنها نخواهند گذاشت.

فرمودند که حضور نقش آفرین مردم در هندسه هم تصمیم سازی و هم تصمیم گیری و هم مدیریت بسیار مهم است و به تمامی سران قوا، به تمام کسانی که نقش آفرین هستند در عرصه مدیریت نظام این توصیه را کردند که مردم، مردم، مردم، خدمت به مردم و کار را به دست مردم سپردن.

فرمودند یکی از نشانه های پیروزی یک نظام حضور مردم در خط مقاومت است، نمونه آن غزه بیان کردند که یک جغرافیای کوچک با جمعیتی محدود، آنجا مردم حماسه مقاومت آفریدند و رژیم اشغالگر قدسی که پنج روزه تمام کشورهای عربی را شکست داد الآن در مقابل مردم غزه دچار بحران نظامی شده، بحران مدیریت اجتماعی شده، دچار بحران اقتصادی شده. این حضور مردم نقش دارد در جبهه ها دیدید حضور مردم چقدر نقش دارد.

ولادت گهربار امام باقر (ع) تبریک عرض می کنم به همه شما و امیدوارم همه ما در این راستا در دنیا رهرو راه آن حضرات و در آخرت مورد شفاعتشان قرار بگیریم.

صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم از ریاست سازمان ثبت اسناد کشور و مجموعه شریف قضایی در استان که کاری بزرگ برای این استان انجام دادند. بسیاری از مردم در سال های خیلی طولانی دچار بحران مسأله زمینی بودند که اجداناً از آن آن ها بود ، معارضینی پیدا شده بود و افرادی ادعا می کردند زمین مال ما می باشد، بخش هایی دنبال این بودند که زمین را تملک کنند در عسلویه و آبپخش و این عزیزان آمدند و این کار بزرگ را انجام دادند و زمینی که مال مردم بود و سال ها سند به آن ها داده نمی شد سند داده شد. در خارگ تقاضا دارم همین مشکل است، در خود بوشهر هستند که نیاز است توجه جدی شود به این مسأله ، حرف مردم شنیده شود، نشست ها ایجاد شود و این کار بزرگ و این خدمت به مردم کردید، تشکر و قدردانی می کنم، ادامه بدهید و این مشکل مردم را ان شاءالله حل کنید و برای سلامتی ایشان دعا بفرمایید.

انتخابات نشانه مردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.حضور پرشور و با بصیرت در این عرصه و نقش مهم و سازنده مردم در عرصه انتخابات مایه اقتدار نظام جمهوری اسلامی است. حضور در انتخابات ادامه خط سرخ شهدای ما و این انسان های آسمانی است و دشمن همیشه به دنبال این است در مقاطع سرنوشت ساز مردم را حذف کند از مدیریت و تصمیم در سرنوشت خود ولی این مردم عزیز با هوشیاری و تابعیت از ولی فقیه ، امام راحل عظیم الشأن، مقام معظم رهبری همیشه در صحنه بودند و هستند و ان شاءالله در انتخابات آینده نیز یک حضور حماسی خواهند داشت.

بدانند دشمنان که مردم این کار بزرگی که آغاز کردند، این انقلاب عظیم الشأن را ایجاد کردند که ادامه خط جهاد تبیین و فریادهای حضرت زهرا (س) و جریان کربلا است این انقلاب را تنها نمی گذارند و در تمامی صحنه ها حضوری حماسی، پر شود و با بصیرت و سراسر شعور خواهند داشت و مایه امید و امیدواری برای انقلاب و انقلابیون و موجب یأس ئ ناامیدی برای دشمنان خواهد بود و این نگاه مردم ایران است و به همین خاطر مشارکت در انتخابات یعنی حضور در جبهه ای که شهدا در مرزها ایجاد کردند و عزیزان در شهرها این جبهه قوی انقلابی ایجاد خواهند کرد و نمی گذارند دشمن به اهداف خود دست پیدا کند.

گروه های جهادی در کشور و در استان بوشهر، جوانان پاک، انقلابی، پای کار، مؤمن، حاضر در صحنه برای خدمت به محرومین یک نعمت از ناحیه خداوند به جامعه ما می باشد و باید این گروه های جهادی حمایت شوند، تقدیر شوند، تعظیم و تجلیل شوند و حمایت شوند. من صمیمانه از همه این عزیزان تشکر می کنم که واقعاً در فضای ملی و استان خدمات بسیار شایسته ای دارند.

شهادت امام هادی نیز تسلیت عرض می کنم امامی که با برنامه ریزی دقیق توانست تاریخ آینده جهان اسلام و تشیع دارای یک سامان و ساز و کار مدیریتی شود، این نظام مرجعیت و نظام وکالت و نمایندگی از جانب این امام بزرگوار ایجاد شد و آمده بودند که اسلام را تحریف کنند و انحراف ایجاد کنند و این امام با تمام وجود مقاومت کرد و نگذاشت تحریف و انحراف دامنه آن اسلام را بگیرد.

امروز آمریکا و انگلیس با حمایت کشورهایی مثل هلند و کانادا و بحرین و استرالیا و چند کشور اقماری جهان استکبار به یمن هم حمله هوایی کردند و هم دریایی که کاری بسیار خطرناک انجام دادند و منطقه را دچار یک التهاب جدی جنگی قرار دادند. یکی از اشتباهات بزرگ تاریخی آمریکا انجام داد و حمله به یمن کرد، کشورهایی که همراهی کردند با آمریکا مثل انگلیس تاریخی چنان پلید دارند که انسان نباید اساساً اسم ببرد چون جنایتکاری و استعمارگری و انحراف این کشور بیش از آنی است که انسان بخواهد اسم ببرد.

کشورهایی مثل بحرین که کشوری بسیار کوچک از همان زمان آغازش که استقلال به آن دادند زیر دامان انگلیس بزرگ شده و استرالیا که وابسته به انگلیس است و کانادا هم همین طور که کانادا از لحاظ حقوق بشری یکی از کشورهای بی آبروی جهان است و این ها حمایت کردند و آمریکا این جنایت را کرده.

امروز همان روزی است که تفنگداران امریکایی توسط پاسداران بزرگوار و رزمنده منطقه دوم دریایی بوشهر گرفتار شدند، بد روزی هم حمله کردند. بدانند این کار آمریکا و انگلیس بی پاسخ نخواهد ماند و خود مجاهدین یمن چنان درسی به آمریکا و انگلیس خواهند داد که در تاریخ ماندگار باشد.

ما این حمله را محکوم می کنیم و از مردم عزیز و مسلمان یمن حمایت می کنیم.

نکته دیگری که عرض کنم طراحی رژیم اشغالگر قدس ایجاد فراموشی تهاجم و جنایتش به مردم غزه است و به دنبال این است این جنایت فراموش شود، راهپیمایی ها، محکومیت ها کم رنگ و سپس تعطیل شود و او به جنایت خود ادامه دهد . من تشکر می کنم از شورای هماهنگی تبلیغات در سراسر کشور و استان بوشهر که الحمدلله هوشیارانه برنامه ریزی می کنم و این محکومیت ها و راهپیمایی ها دقیق انجام می دهند و از شما مردم عزیز و بزرگوار استان بوشهر که همیشه در صحنه بودید، پنج قرن شما قدرت مقاومت در استان بوشهر ایجاد کردید ، دو قرن در مقابل انگلیس ایستادید و الآن هم تحت هدایت های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در خط مقدم مقاومت و حمایت از محور مقاومت هستید. صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم هرچه زودتر مردم مسلمان و عزیز غزه و تمامی محور مقاومت به پیروزی نهایی دست پیدا کنند و آمریکا و جهان استکبار و رژیم اشغالگر قدس شکست قامت خود را ملاحظه کنند.

 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم، خدایا در ظهور آقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com