News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

اعتماد به آمریکا و اروپا نشان از سفاهت سیاسی دارد/پیروی از منویات مقام معظم رهبری تنها راه پیشرفت ایران اسلامی است

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/02/14 به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، سبک زندگی اسلامی که سرانجام آن سعادت و رستگاری و محبوبیت الهی است.

یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی مراعات ادب رفتاری و کلامی در حیات زندگی است.

در قرآن، در روایات بر این معنا تأکید شده و انسان مسلمان و مؤمن انسانی مؤدب و دارای ادب در عمل و کلام بر شمردند. ادب به معنای مراعات فرهنگ و رسوم الهی و اسلامی کردن است و فرق آن با تربیت این است که تربیت در مقام معماری و پرورش شخصیت است اما ادب و تعدیب در مقام ارائه آن تربیت و نوع رفتار است.

به همین جهت است که تربیت و پرورش مقدم است و ادب محصول تربیت است. به همین جهت است که ادب کاشف از تربیت سالم انسان است و اگر در جامعه ای یا شخصی ملاحظه کردید که مؤدب به آداب نیست این کاشف از این است که این فرد در دوران کودکی و نوجوانی و بعد دارای یک تربیت سالم نبوده.

در متون فاخر دین بسیار پیرامون ادب صحبت شده است با همان تعریفی که بیان شد که آن نوع تعامل انسان با جامعه است بر اساس فرهنگ اسلامی و انسانی.

امیر مؤمنان فرموده اند: بهترین چیزی که یک پدر برای فرزندش به ارث می گذارد آموزش ادب به فرزندش است. مال نیست، مقام نیست، حسب و نسب نیست، بهترین چیز یک پدر که نصیب فرزند می شود آن آموزش ادب است به فرزندش.

باز آن امیر کلام می فرمایند:« إنّ النّاسَ إلى صالحِ الأدبِ أحْوَجُ مِنهُم إلى الفِضّةِ والذَّهَبِ» می فرمایند تردیدی نیست که مردم به ادب نیازمند تر از فضه و طلا و نقره است، نیازشان به ادب بیشتر از دارا شدن دارایی است.

باز می فرمایند:« علیکَ بالأدبِ فإنَّهُ زَینُ الحَسَبِ» بر شما باد ادب. ادب رفتاری، ادب کلامی زیرا این ادب مایه ی زینت و افتخار خانوادگی است.

و در کلامی دیگر می فرماید:« زینتکم الادب»( زینت یعنی ارزشمندی) آن چیزی که مایه ی ارزش انسان است، نمایان است، مثل این گوشواره و گردنبند زینت هستند، هم ارزش هستند و هم نمایان هستند، می فرمایند دارایی شما و نمایه ای که نشان می دهد شما دارای چه شخصیتی هستید ادب است.

ادب همان طور که عرض شد هم در رفتار است و هم در گفتار و انسانی که مؤدب است به آداب هم رفتارش انسانی است و الهی است و هم گفتارش انسانی و الهی است.

فرمودند میزان ادب چیست؟، چه میزانی برای ادب بیان می کنید؟، فرمودند آن چیزی که شما دوست دارید دیگران در قبال شما انجام دهند شما هم در قبال دیگران انجام دهید. شما دوست دارید دیگران به شما احترام بگذارند، شما هم احترام بگذارید، دوست دارید دیگران غیبت شما نکنند، دروغ به شما نبندند، افترا نزنند، به حقوق شما تجاوز نکنند، شما نیز اینگونه باشید نسبت به دیگران، شما دوست دارید در جامعه تکریم شوید، شما هم دیگران را تکریم کنید و تحقیر نکنید، شما نمی پسندید در جامعه ای اینگونه باشد که نسبت به هم جامعه نگاه تحقیرآمیز داشته باشد، با الفاظ تحقیرآمیز همدیگر را خطاب بکنند، شما نیز اینگونه نباشید.

خداوند میزان ادب را در نهاد انسان قرار داده و به همین خاطر در قرآن می فرماید «فذکر» یعنی آن چیزی که خود این انسان ها می دانند به یادشان بیاور.

اساساً مراعات ادب نشانه عقلانیت انسان است و به همین خاطر امام حسن مجتبی می فرماید:« لا أَدَبَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ» کسی که عقل ندارد ادب ندارد یعنی کسی که مراعات ادب نمی کند نشان از سفاهت او است، کسی که در کلامش ادب نیست، در رفتارش ادب نیست این نشان از این دارد که این شخص دارای عقل کاملی نیست و دچار بحران سفاهت شده است.

حوزه اجرای ادب چند مورد است.

یکی ادب شخصی، انسان باید نسبت به خودش مؤدب باشد ، انسانی که ارزش خود را می داند، قدر خود را می داند این انسان مراعات شخصیت خود را می کند، گناه نمی کند، خلاف رسوم اسلامی و آداب اسلامی انجام نمی دهد و این ادب شخصی است.

دیگری ادب خانوادگی است ، انسان در خانه، پدر نسبت به همسر و فرزندان، همسر نسبت به شوهر و فرزندان، فرزندان نسبت به والدین ادب را مراعات می کنند، الآن یکی از نگرانی های خانواده ها این است که اعضای خانواده مؤدب به آداب خانوادگی نیستند. فرزند وقتی که پدر بزرگوارش می آید بلند شود، احترام کند، سلام کند، همسر نسبت به شوهر، شوهر نسبت به همسر، والدین نسبت به فرزندان و فرزندان را بزرگ بپندارند، احترامش کنند، جلو دیگران تحقیرش نکنند و این ها آداب اسلامی است که ان شاءالله در جلسات آینده پیرامون آن صحبت ها خواهیم کرد.

دیگری ادب اجتماعی است که انسان در محیط اجتماعی ادب را مراعات کند، نسبت به مردم احترام بگذارد، خودش را کوچکتر از همه بداند، مقدم بر سلام باشد چنانی که این تقدیم سلام و تقدم بر مردم در عرصه سلام خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) این چنین بودند. لذا خداوند فرمود الگوی شما در همه امور من جمله ادب رسول خدا است.

دیگری ادب شغلی است. انسان در محیط کاری چه در محیط غیر اداری، چه اداری چه غیر نظامی و چه نظامی مؤدب به آداب باشد، انسانی که مؤدب است دیگران در کنارش احساس آرامش می کنند ولی انسانی که بد زبان است ، بد رفتار است، دیگران را تحقیر می کند، خود را بزرگتر از همه می پندارد، این دیگران علاوه بر اینکه در کنارش احساس آرامش نمی کنند احساس ناامنی می کنند.

و دیگری ادب دینی است یعنی انسان نسبت به خداوند ادب عبودیت مراعات کند. هنگام نماز، هنگام روزه، هنگام دعا، در فضای زندگی چنان باشد که خدا می خواهد . اگر در زندگی دچار بحران و مشکلی شد ادب الهی حکم می کند که او از خدا ناامید نباشد و فاصله نگیرد بلکه همیشه در خانه خدا باشد. در هنگام دعا، شما در صحیفه سجادیه می بینید چه ادبی امام سجاد در دعا مراعات می کند، ابتداً حمد و ثنا خدا می گوید، تسبیح خدا می گوید، بعد صلوات بر محمد و آل محمد می فرستد، استغفار می کند، خدا را بزرگ می شمارد و بعد شروع می کند به دعا و تقاضای خود.

حضرت موسی (ع) خطاب که می کند در دعا می گوید:« الهی إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ » یعنی خدایا تو هر چه بدهی من فقیر آن هستم. این طور انسان مؤدب در مقابل خدا.

حضرت علامه طباطبایی در کتاب شریف تفسیر المیزان خود بابی دارند بنام الادب مع الله، ادب الهی و مثالی می زنند و تفسیری می کنند از آیه شریفه ای که مسیحیان در آخرت ادعا می کنند که خدایا حضرت مسیح به ما گفت که ما او و مادرش را اتخاذ معبود کنیم. خداوند خطاب می کند به حضرت عیسی که شما گفتید این چیزی که نصارا ادعا می کنند، می فرماید خیر من نگفته ام در قبال خداوند. فرمود ای خدای من اگر گفته بودم شما می دانستید، تو می دانی آنچه در نهاد من است، چقدر ادب در گفتار.

به همین خاطر انسان مسلمان انسانی است که مؤدب به آداب است هم در رفتارش و هم در کلامش، گناه نمی کند و رفتارش و گفتارش سراسر تکرسم و احترام به برادر دینی خود است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با جمعی از مسئولان و کارگران عزیز مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به اهم آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند امروز اتاق جنگ علیه ما وزارت خزانه داری آمریکا است. آمریکا به جنگ اقتصادی ما آمده و ما باید مقابله کنیم با این تهاجم شدید اقتصادی و در این راه دو کار در دستور عمل جنایتکارانه خود دارد، یکی تحریم های مختلف اقتصادی و دیگری تحریک کشورهای کم فهم منطقه مثل سعودی ها و اینکه این کشورها را انتخاب می کند و رژیم صهیونیستی را به میدان نمی آورد به دنبال جنگ اسلام علیه اسلام است و به خاطر اینکه هزینه ای پرداخت نکند بلکه هزینه هم بگیرد با فروش تسلیحات این کشورهای نا به خرد که متأسفانه از دیرباز محصول سرویس های جاسوسی بیگانگان بودند علیه انقلاب اسلامی ایران تحریک می کنند.

فرمودند آمریکا به ما می گوید شما منطقه را ناامن کردید و چرا در منطقه حضور پیدا می کنید. فرمودند شما چرا در منطقه ما حضور پیدا کرده اید، این منطقه ازآن ما است، از آن مسلمین است ، از آن کشورهای حوزه خلیج فارس است ، شما گروه های تکفیری و جنایتکار درست می کنید، حمایت می کنید، به جان منطقه می اندازید و خودتان پشتیبانی می کنید علیه مسلمین این منطقه و ما از خود دفاع می کنیم و کشورهای مسلمانی که از ما تقاضا می کنید و شما بدون دعوت با قلدری در منطقه حضور پیدا می کنید و جنایت می کنید. ما از شما سؤال داریم در این منطقه چه می کنید؟، کشور شما بسیاری از این منطقه فاصله دارد. هر جایی که ناامنی است در آن آمریکا حضور دارد و جایی شما پیدا نمی کنید که آمریکا در آن حضور پیدا کرده باشد و امن باشد پس شما برای امنیت نمی آیید و تاریخ سیاسی شما نشان داده که هر جایی که شما حضور پیدا می کنید ناامنی و جنایت است و شما می بینید در این روزهای اخیر شروع کرده اند به جو سازی سیاسی عمومی ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک ادعا می کند که ایران به دنبال بمب هسته ای و مدارکی بدست آورده ایم در یک سوله و در یک فضای خرابه و اتحادیه اروپا که برخی از شخصیت های سیاسی ما فکر می کردند می توانند بین آن ها و آمریکا فاصله بیاندازند و بهربرداری کنند در حالی که دست آن ها در یک جنایت است آن ها هم با یک برنامه ریزی دقیق پنهان با آمریکا گفته اند آمریکا از برجام خارج نشود اما ضمیمه ای ما خواهیم داشت و اینکه قراردادی جدید نوشته شود در مهار ایران در عرصه ی موشکی و نظامی و دفاعی و حضور در منطقه.

از چند روز قبل سران این کشورها با سفری که به آمریکا داشته اند و با هم نشست داشته اند همان اندیشه های رئیس جمهور آمریکا با یک لفظ دیگر تکرار کردند. هیچ گاه اسلام و انقلاب نباید اعتماد کند به آمریکا و کشورهای اروپایی، این ها خائنین تاریخی جهان هستند، بر هیچ عهد خود وفا نمی کنند، در تاریخ نشان داده آمریکا هر گاه پیمانی بست بعد از مدتی سهم خواهی بیشتر می کند و پیمان را نقض می کند و فشار می آورد برای گرفتن امتیازات بیشتر، اروپایی ها هم به همین شکل، این ها گرگ های یک خانواده است و آن خانواده خیانت و جنایت است .

اعتماد به آمریکا و اروپا نشانه سفاهت سیاسی و عدم عقلانیت سیاسی است، تنها یک راه وجود دارد و آن راه پیروی از منویات و فرامین مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای است.

انگلستان همان کشوری است که چهار بار به ایران و بوشهر حمله کرده است، فرانسه جنایت های استعماریش ، آلمان همین طور، تمامی این کشورها در تاریخ سیاسی جهان کارنامه ای ننگین دارند و تنها راه اعتماد به اقتدار خداوند و اسلام و مردم مسلمان ایران، برنامه ریزی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی و مقاومت است وگرنه هر امتیازی که به یکی از این کشورها داده شود آن ها به دنبال ده ها امتیاز دیگر هستند، شیوه آن ها این است و به همین خاطر گفته اند که ما از برجام خارج می شویم، اصلاً شما در برجام نبودید. برای برجام طراحی کرده بودید که از آن طریق به اهداف دیگری دست پیدا کنید. به دنبال کنترل انقلاب اسلامی و سپس براندازی بودید ، حالا به اسم های مختلف . میز مذاکره با آمریکا از نگاه آمریکا و کشورهای اروپایی امتیاز گرفتن است و تسلیم طرف مقابل. در تمامی دوران و تاریخ مذاکرات این چنین بوده و حتی به عهدی هم که می بندند وفا نمی کنند چون آن ها خود را قلدر جهانی فرض می کنند و به اشکال مختلف اهداف خود را دنبال می کنند.

مقام معظم رهبری در آغاز برجام بیان کردند که خطوط قرمز، اعتماد نکنید، مذاکره صحیح نیست اما اسرار دارید این ها را مراعات کنید، محصولش شد این که شما می بینید ، که الآن ایران تمامی تعهداتش بلکه فراتر انجام داده اما آن ها به هیچ صورت زیر بار وفای به عهدش نمی رود، اروپایی ها هم یک به یک به آن ملحق خواهند شد و این دو سال قبل عرض کردم. اروپا جدا از آمریکا نیست، انگلیس جدا از آمریکا نیست ، فرانسه جدا از آمریکا نیست، آلمان جدا از آمریکا نیست، این ها یک اتحادیه دارند، جبهه استکبار و به دنبال چپاول ثروت ها و تسلط بر قدرت ها هستند و شما چند روز آینده خواهید دید که این ها چه می کنند و تنها راه اقتدار ایران و اتکا به نیروهای خود است در سایه وحدت و ولایت مقام معظم رهبری.

روز سه شنبه روز بیماری های خاص و صعب العلاج است. انسان هایی هستند که گرفتار بیماری های سخت می شوند، صعب العلاج می شوند و درمان این عزیزان بسیار گران است علاوه بر سختی بیماری .

الحمدلله خیریه های بسیاری در این رابطه تأسیس شده و من همگان را دعوت می کنم کهع به این خیریه ها کمک کنید، اگر شخصی را خودتان می شناسید که گرفتار است خودتان شخصاً کمک کنید و این شکرانه سلامت خود و خدمت به برادر مسلمان است، یا خواهر مسلمان شما.کمک کنید به این عزیزان، گاهی مواقع در روز بیش از سه یا چهار میلیون تومان خرج علاج این ها می شود و این ها نمی توانند پرداخت کنند. عنایت کنید و کمک به این عزیزان کنید، برخی از این ها شخصیت هایی هستند که واقعاً آبرومند هستند و دوست ندارند که دستشان جلو کسی دراز باشد ، شما عنایت کنید اگر می شناسید کمک کنید وگرنه به انجمن هایی که تأسیس شده عنایت بفرمایید.

در رابطه با نکته ای که جوانان استان اخیراً مقداری ناراحت شدند و گله مند از مسئولان بودند این تذکر را من می دهم. در استخدام مراعات قانون و حق کنید. مسئولان این جوانان تحصیل کرده هستند، مؤمن هستند، متدین و انقلابی هستند، بارها عرض کردم جوانان این استان کم نظیر هستند و عنایت کنید زمان استخدام مراعات حق و قانون کنید، در وزارت نفت مراعات پنجاه درصد حداقل استخدام این عزیزان کنید، در مراکز دیگر هم به همین شکل.

من هم سپاسگزارم از مسئولان محلی وزارت نفت که الحمدلله بعد از آنی که تماس گرفتیم سریعاً اقدام کردند ولی آن عزیزانی که متصدی امر هستند در مراکز دیگر این نکته را مراعات کنند، این جوانان تحصیل کرده اند، به امید درس خوانده اند و آمدند امتحان دادند و خود شما فرمودید بعضی جاها که قبول شده اند، عنایت کنید و حمایت از جوانان این استان کنید. این مردم ، مردمان بسیار نجیب با تاریخی پر شکوه هستند، از شما عزیزان ، مسئولان فقط یک چیز می خواهند مراعات قانون و عدالت و بیش از این چیزی نمی خواهند. الحمدلله کارهای خوبی شده اما به آن حالت آرمانی و درخور نرسیده. ان شاءالله فضاهای رشد اقتصاد فراهم کنید، اشتغال ایجاد کنید و در استخدام مراعات قانون و عدالت کنید و تکریم کنید این جوانان عزیز استان، این جوانان قابل احترام و تقدیر هستند. خداوند ان شاءالله همه شما را حفظ کند، موفق بدارد و من صمیمانه هم تشکر می کنم از مسئولان وزارت نفت در استان که بعد از تماس بنده سریعاً اقدام کردند و الحمدلله مشکل تا حدودی حل شده و در شرف حل شدن است.

تشکر می کنم از هیئات مذهبی، مراکز فرهنگی، مساجد، حسینیه ها، زینبیه ها، فاطمیه ها در برگزاری مراسم موالید شعبانیه و از بزرگانی که عنایت کردند به استان تشریف آوردند به ویژه برادر بزرگ و عزیزم حضرت آیت الله حسینی بوشهری و دیگر عزیزان که الحمدلله فضایی در استان ایجاد می کنند و روحانیت عزیز، حوزه های علمیه، مداحان الحمدلله فضایی پر از عطر مکتب اهل بیت و در استان ما نام، نام محمد آل محمد است. استانی است که اخلاق، وحدت و همدلی در سایه ولایت مقام معظم رهبری در ایران زبانزد است .

خداوند شما را حفظ کند، مشمول دعای خیر آقا امام زمان باشید.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com