News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/01/17

خطبه نماز جمعه مورخه 97/01/17

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین



متن  کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/01/17 به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

با توجه به آغاز سال و حضور پدیده های نوپیدا و با توجه به اینکه در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا و سبک زندگی اسلامی سخن بگوییم یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی تجدید نظر و تحول در زندگی است و استفاده از فرصت ها برای جبران گذشته و استفاده برای نورانیت در آینده است.

امام کاظم (ع) فرموده اند در جواب هارون الرشید:« ما من شیء تراه الا و فیه موعظه» هیچ چیزی شما در جهان نمی بینید مگر اینکه در آن یک موعظه ای است و یک پندی است.

سال جدید نیز یک پدیده است که در آن پند و موعظه است، به همین خاطر یکی از نکات مهم زندگی اسلامی این است که انسان مدام به دنبال فرصتی باشد که گذشته اش را جبران کند و آینده اش را به نور خدا رقم بزند چون گذشته انسان یا در رابطه با ذات اقدس دچار نقصان است یا عصیان، یا انسان کم گذاشته است در طریق بندگی خدا یا اینکه دچار گناه شده و در روند برنامه ریزی و مدیریت زندگی خود نیز احتمال دارد که دچار یک سری کاستی ها و سوء مدیریت باشد که نتواند مسیر موفقیت را طی کند.به همین جهت همیشه انسان باید مترصد این فرصت ها باشد که بتواند آن تحول اساسی را در زندگی خود ایجاد کند.

به همین جهت است خداوند در قرآن فرموده:« أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ» آیا انسان، حتی مؤمنان برایشان دیر نشده است که اینان قلبشان دیگر خاشع شود به ذکر خدا.

عیاض یک شخصیت بسیار منفی در بلاد عرب بود، سارق بود، این گروه سارقینش به کاروان ها به ویژه کاروان حجاج حمله می کردند، اموال آن ها را به سرقت می بردند و برخی مواقع دچار مشکلات می کردند آن قافله را، یا جانی، یا مالی، یک شب در بصره این شخص تصمیم گرفت یک خانه را دزدی کند و وقتی که درون خانه رفت دید یک فرد در خانه نماز می خواند و در قنوتش این آیه را قرائت می کند :« أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ» آیا دیگر برای یک انسان حتی مؤمن دیر نشده است که قلبش خاشع شود برای ذکر خدا. عیاض با آن همه جنایت وقتی این آیه را شنید به خود لرزید و گفت آری دیر شده است، توبه کرد و زندگی خود را دوباره احیا کرد و یکی از مؤمنان معروف بلاد عرب شد.

به همین خاطر این آیه یک آیه ی تکان دهنده است که ای انسان تو موجودی هستی که فرصت هایی را که به دست می آوری باید ارج نهی و از آن استفاده کنی، از پدیده هایی که وجود دارد ، از حوادثی که رخ می دهد باید عبرت بگیری و زندگی خود را در گذشته جبران و برای آینده به نور رحمت و موفقیت رقم بزنی.

انسان ها در این رابطه سه گروه هستند.

گروه اول در اواسط عمر بیدار می شوند و در این بیداری و دوری از غفلت توبه می کنند و جبران گذشته می کنند و در زندگی خود تحول می آفرینند. هم در رابطه با عبودیت الهی، بندگی خدا زندگی آن ها الهی می گردد و هم در عرصه ی مدیریت زندگی مثل اقتصاد آن ها، معاملات آن ها، زندگی آن ها تحولی زیبا و متین و موفقیت آمیز رخ می دهد.

اما برخی در انتهای عمر این چنین می شوند. دیگر پیر شده اند، کاری از دستشان بر نمی آید ، مرگ را در آستانه ی آینده ی خود می بینند، توبه می کنند

برخی نیز آن وقتی که دارند می میرند این کار را می کنند.

آن کسانی که در اواسط عمر خود توبه می کنند، تحول در زندگیشان  ایجاد می کنند، اگر عصیان کرده اند توبه می کنند و راه خدا را ادامه می دهند، اگر نقصان دارند و در راه بندگی خدا کم گذاشته اند، برای نمونه:  می توانستند صدقه به فقرا بدهند و ندادند، می توانستند نماز به جماعت بخوانند و نخواندند و فرصت ها را از دست داده اند. این ها می توانند تحول در زندگی خود ایجاد کند، اواسط عمر است و این خیلی خوب است. خداوند می فرماید:« إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرين»

اما این انسان های بزرگ راه موفقیت را طی می کنند اما آن گروهی که دیگر پیر و فرتوت شده اند و کاری از دستشان بر نمی آید، توبه آن ها خیلی خوب است اما نمی توانند جبران کنند و توان ندارند .

اما آن کسانی که به گاه مرگ توبه می کنند خداوند می فرماید:« وَ لَیْسَتِ التَّوْبَة علی اللهُ لِلَّذینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ حَتَّی إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّی تُبْتُ الْآنَ » قبولی توبه بر عهده ی خدا نیست ، برای کسانی که وقتی در حالت مرگ هستند بگویند خدایا ما الآن توبه کرده ایم ، خدا می گوید نه ، این قبول نیست.

فصل بهار درسی است برای انسان که ای انسان همان طوری که تابستان و پاییز و زمستان می رود و بهار می آید تو می توانی برای زندگی خود بهار آفرین باشی،می توانی گذشته را جبران کنی و زندگی خود را آباد کنی. چه عصیان باشد و چه نقصان باشد.

خداوند رحمت کند مرحوم علامه جعفری که داستانی تعریف می کردند در نجف، استادشان مرحوم طالقانی، این فقیه بزرگ، این عارف جلیل القدر فرمودند ایشان بعد از ماه محرم و صفر که درس ها تعطیل شد همه ی علما درس را شروع کردند، ایشان شروع نکرد. خوب وقتی شروع نکرد و مدتی گذشت  دوستان مراجعه می کنند به علامه جعفری، علامه جعفری گفتند من رفتم خدمت مرحوم آیت الله طالقانی، نشسته بودند بر سجاده  و گفتم حضرت آقا همه در انتظار شروع درس هستند، سکوت کردند، تکرار کردم و شروع کردند به گریه کردن شروع کردند و این عبارت را گفتند: تا که دستت می رسد شو کارگر   چون فتی از پا فرموده بودند خواهی زد به سر. چون ازپا افتادی  و  دیگر پیر شدی و کارت تمام است و مرگ را احساس می کنی از گذشته ات به سر خواهی زد که چه فرصت هایی  از دست رفت.

عمر انسان سرمایه ی انسان است و به همین خاطر باید انسان در هر لحظه در خود تحولی ایجاد کند که رشد و به سمت کمال رود و این نکته ای و آموزه ای اسلامی است.

اگر نمازمان اول وقت نبود اول وقت، اگر فرادا بوده جماعت، اگر می توانستیم صدقه دهیم خوب صدقه دهیم، زبانمان را کنترل نمی کردیم کنترل کنیم و یک تحول در خودمان ایجاد کنیم و این یکی از کارها و آموزه های بزرگ زندگی اسلامی است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع بهخ اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در پاسخ به نامه ای که اسماعیل حنیه رئیس دفتر سیاسی حماس محضر مبارکشان ارسال کردند مطالب مهمی در رابطه با جهان اسلام و به ویژه موضوع فلسطین بیان کردند.

فرمودند که مذاکره با رژیم اشغالگر قدس و سمت دادن حرکات مبارزاتی مبارزان فلسطین به سمت میز مذاکره یک خطای نابخشودنی است که پیروزی نهایی مردم فلسطین را به تأخیر می اندازد و جز خسران چیزی عاید نمی شود.علاج این مسأله ی فلسطین مبارزه با تمام توان، حمایت از مبارزان و به شدت با این رژیم و حامیانش برخورد کردن است.

فرمودند موضع جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا تا الآن کاملاً روشن است. فاسد دانستن رژیم اشغالگر قدس، حمایت از مبارزان فلسطین و مبارزات آن ها ، اتحاد سرزمین های اسلامی در این رابطه و از آن طرف حامیان اصلی رژیم اشغالگر قدس را معرفی کردن که آمریکا و انگلس و لابی های صهیونیسم است و این مسأله که مسأله ی اصلی جهان اسلام مسأله ی فلسطین است، این موضع جمهوری اسلامی ایران است.

فرمودند که خیانت و همبستگی برخی از سران کشورهای اسلامی که الآن شما می گویید که مشخص شده نکته ی مهمی است، اینان از سابق با این رژیم همراه بوده اند و الآن دیگر این معنا کاملاً مشخص شده است.باید این افراد افشا شوند، ماهیت آن ها مشخص شود و ارتباط آن ها با آمریکا و انگلیس و لابی های صهیونیسم به جهان اسلام بیان شود و این ها افشا شوند که دیگر الآن شما می بینید سران کشور عربستان سعودی علناً با سیاستمداران صهیونیسم ارتباط دارند، سران کشور بحرین همچنین و بسیاری از این افراد، نمی شود به این سران برخی از کشورهای اسلامی که وابستگی دارند اعتماد کرد.

روز دوشنبه 20 فروردین روز ملی فن آوری هسته ای است. یاد و خاطره ی شهدا، امام شهدا و شهدای دانش هسته ای گرامی می داریم و امید داریم ان شاءالله روند پیشرفتی که مقام معظم رهبری برای علم و دانش و تکنولژی به ویژه دانش هسته ای ترسیم کرده اند ان شاءالله رو به رشد باشد و پیشرفت کند و مسأله ی برجام نتواند جلو پیشرفت علمی دانش هسته ای و دیگر دانش ها را بگیرد.

همچنین 20 فروردین سالروز قطع رابطه ی آمریکا و ایران است. در سال 59 اقتدار ایران اسلامی، آرمان ها و ارزش ها، وجود رهبریت و ولایتمداری مردم جهان عظمتی، حماسه ای آفرید که آمریکا به خود لرزید و مجبور شد به این عقبتشینی دامن بزند که ما نمی توانیم با ایران ارتباط داشته باشیم چون ایران جوهراً انقلابی و اسلامی است و آمریکا خوی جنایتکار، استعمارگری و استسمارگری دارد.

امام راحل عظیم الشأن فرمود اگر کارتر کاری کرده باشد که صلاح در آن باشد، کار خوبی باشد همین کار است که گفت ما دیگر با ایران ارتباطی نداریم چون ایران کشوری اسلامی و انقلابی است و فرمود این عید ما است.

در تقویم ها اگر ملاحظه کنید 20 فروردین نوشته شده بود سالروز قطع رابطه ی ایران و آمریکا و متأسفانه اخیراً در تقویم ها حذف شده است.

آمریکا در جوهره و هویت خود استعمار و استسمار گری دارد ، به دنبال چپاول ثروت ها و مصادره ی قدرت های جهانی است ، انقلاب اسلامی ایران با تمام وجود بر اساس اندیشه های مقام معظم رهبری و مردم استکبارستیز هیچ گاه طالب رابطه با آمریکا نخواهند بود.

رابطه ی ایران اسلامی و انقلابی با آمریکا رابطه ی مظلوم و ظالم است، میز مذاکره ی ایران و آمریکا در اندیشه ی آمریکا میز تسلیم و کوتاه آمدن از آرمان ها و ارزش ها است.

همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کردند به رهبران فلسطین که با رژیم اشغالگر قدس هیچ گاه مذاکره نکنید ، این پیامی عمیق است با آمریکا که سرکرده و حامی رژیم اشغالگر قدس نیز است نمی شود مذاکره کرد، این رژیم به دنبال نابودی انقلاب اسلامی ایران است، به دنبال تسلیم مردم ایران است، به دنبال حذف اسلام و انقلابی بودن در ایران است و نعجب در این است که در تقویم این را پاک می کنند و این صحیح نیست.

مردم ایران در برجام نیز آزمودند که سران آمریکا به دنبال چه چیزی بودند. مهار رشد دانش و فن آوری هسته ای و محصولات دانش بنیان این علم و متأسفانه این چنین فشار بر ایران آوردند و برخی نیز تن دادند. مذاکره با آمریکا هیچ گاه به نفع ایران نخواهد بود. به همین جهت اگر آن ها به دنبال قطع رابطه هستند ، مردم ایران پیش از آن به دنبال از بین بردند تمامی ساختار رابطه با آمریکا هستند. آمریکا شما می دانید الآن چه جنایت هایی در منطقه می کند، داعش، گروه های تروریستی همه دست پرورده ی آمریکا هستند، این سران مرتجع منطقه همه عمال آن هستند، فشارهای بین المللی که به ایران وارد می شود همه به دست آمریکا است، تعهداتشان در برجام هر روز زیر پا می گذارند و یک دولت دروغ گوی جنایتکار خائن در طول تاریخ است.

لذا ما هیچ گاه به آمریکا نگاه مثبت نخواهیم کرد و آمریکا همیشه دشمن است همان طور که شیطان همیشه دشمن است.

روز سه شنبه سالروز افتتاح حساب 100 امام است و تأسیس بنیاد مسکن. تشکر می کنیم از این عزیزان که بسیار تلاش می کنند و در خدمت محرومان هستند، امید داریم که ان شاءالله توفیقات این عزیزان نیز بیشتر باشد.

همچنین محکوم می کنیم جنایاتی را که اخیراً رژیم صهیونیستی با مردم عزیز فلسطین کردند که موجب شهادت بسیار و زخمی شدن عده ی کثیری از این عزیزان شد.

همچنین تذکری به تمام عزیزان مسئول در استان می دهیم که ان شاءالله کوشش کنند، بودجه هایی که در اختیار دارند در خدمت عمران و آبادی و پیشرفت استان قرار دهند. جاهایی آب ندارند، جاهایی ورزشگاه ندارند، بیکاری الآن برای جوانان ما با آمار رسمی که داده شده 11/7% است یعنی از هر صد نفر جمعیت استان 11 تا 12 نفر بیکار هستند و همه هم جوان. بودجه هایی که در اختیار مسئولان استان است در این مسیر قرار دهند نه در مسائل حاشیه ای که ضرورتی ندارد و باعث ناراحتی همگان می شود.

کوشش کنند، من از مهرماه تذکر به مسئولان دادم که در رابطه با آب استان برای تابستان مشکل خواهیم داشت، شما مناطقی در استان داریم که در تابستان آبشان به کلی قطع می شود، بودجه های که وجود دارد صرف این محرومان و مستضعفین کنید، صرف تأمین آب این ها کنید، صرف ایجاد اشتغال مولد و پایدار کنید نه در مسائل حاشیه ای که خدایی ناکرده ایجاد انشقاق می کند در جامعه، ایجاد مسائلی می کند که باعث این شود که دل ها آزرده شود. این تقاضای ما است. خدمت گذار مردم بدون حاشیه باشید.خداوند هم به شما خیر می دهد و نامتان هم به نیکی برده می شود.

روز پنجشنبه نیز سالروز شهادت امام کاظم (ع) است. تسلیت می گوییم به ساهت مقدس امام عصر(عج)، همچنین امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، شاه چراغ و همچنین فرزندان بزرگوارش که در ایران اسلامی آرمیده اند.


  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com