News

14011111
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

سخنرانی دردیدار نماینده دائم ایران در سازمان اقتصادی اکو

 

20سخنرانی دردیدار نماینده دائم ایران در سازمان اقتصادی اکو

 

 

  PDF8
  مستندات

 

 

 

 

 

 

 

دیدار نماینده دائم ایران در سازمان اقتصادی اکو با حضرت آیت الله صفایی بوشهری
 
 سازمان اقتصادی اکو نیاز به احیاء با برنامه ریزی کارشناسانه دارد.
 
به گزارش روابط عمومي دفتر نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر، حضرت آیت الله صفایی بوشهری در دیدار نماینده دائم ایران در سازمان اقتصادی اکو و هیئت همراه از وزارت امور خارجه، ضمن تشکر از زحمات ایشان در وزارت امور خارجه، بویژه در عرصه اکو فرمودند: اکو یک فرصت استراتژیک منطقه‌ای در عرصه‌های مختلف به ‌ویژه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که با مدیریت دانش بنیان می‌تواند در فضاهای مطلوب و مورد نظر کشورهای عضو در عرصه‌های بین‌المللی تأثیرگذار باشد.
 
ایشان فرمودند: تاریخ اکو که از سال 1343 آغاز شده است به عنوان خط منع اقتصادی امپریالیسم آمریکا در مقابل شوروی بوده، اما با شروع انقلاب اسلامی حوادثی در آغاز رخ داد که تا سال 1363 این سازمان متوقف شد، اما بعد از آن با نگاه جدید و انگیزه‌ی خاص بازسازی شد. در روند کاری خود با فروپاشی شوروی توسعه آن از 3 کشور به 10 کشور، یک موقعیت استراتژیک اقتصادی در منطقه، به ویژه آسیای میانه پیدا نمود، و به خاطر وجود ارتباط دو سویه کشورهای عضو مانند ایران و ترکیه می‌تواند در وقایع مؤثر و بحرانی جهانی نقش بسیار مؤثری در تمامی امور به ویژه اقتصاد بین‌الملل و سیاست منطقه‌ای داشته باشد.
 
نماینده مقام معظم رهبری فرمودند: سازمان همکاری اقتصادی اکو هر چند با رویکرد اقتصادی معماری شده است ولی هم‌اینک دارای ابعاد گسترده سیاسی و فرهنگی در فضاهای بین‌المللی می باشد. اگر با نگاه تک بعدی به عنوان سازمان کشورهای ده‌گانه عضو و با نگاه اقتصادی به اکو نگاه کنیم، قطعاً ما در بسیاری از امور دچار چالش خواهیم شد چون در حال حاضر اقتصاد به عنوان یک حرکت روبنایی در خدمت سیاست در گام اول و فرهنگ در گام دوم در جغرافیای بین‌المللی است.
 
حضرت آیت‌الله صفایی بوشهری خاطر نشان کردند: تاریخ اکو را که بررسی می‌کنیم می‌بینیم که فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است، که نیازمند یک بازکاوی دقیق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که می‌توان با این بازکاوی و آسیب‌شناسی به نکات مهمی دست پیدا کنید که برای تدوین سند چشم‌انداز آینده اکو، اثرگذار بوده و فرآیند کارآمدی آن را تکمیل، تصحیح و تعالی ببخشید.
نماينده مقام معظم رهبري در استان و امام جمعه بوشهر همچنين افزودند: حوزه تئوریک و استراتژی میدانی اکو، در شرایط کنونی دچار توقف و چالش جدی است و همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در بین اتحادیه های اقتصادی به عنوان یک سازمان تأثیرگذار بین‌المللی نقش ایفا نمی‌کند. این توقف، علت‌های مختلفی دارد، وقتی که با نگاه کارشناسانه این امر را ملاحظه می‌کنیم به بسیاری از عوامل مختلف دست پیدا می‌کنیم و این عوامل متعدد هستند. یکی، عوامل درون سازمانی و دیگری عوامل برون‌سازمانی است (که شامل برون‌سازمانی اعضاء و برون‌سازمانی غیر اعضاء می باشد). که یک مجموعه‌ای می‌شوند که سازمان اقتصادی اکو، ولو تفاهم‌نامه «اکوتو» هم تنظیم شده است، می‌تواند سازمان را کاملاً دچار ایستایی و سپس میرایی کند و هم اینک متأسفانه «اکو» در همه عرصه‌های مورد نظرتان (منطبق با همان کمیته‌های هشت‌گانه)، دچار یک ایستایی و در آینده نه چندان دور، به یک شبه احتضار سازمانی و میرایی گرفتار خواهد شد و این به خاطر فشارهای است که از جهات مختلف بر این سازمان وارد می‌شود.
امام جمعه بوشهر در ادامه تصریح کردند: شکنندگی ساختار سیاسی کشورهای عضو یکی از بحران‌های سازمان اکو است، نداشتن قدرت اقتصادی و تولید ناخالص ملی بالا، نداشتن پول مشترک که در حال حاضر اروپا به این نتیجه رسیده که باید پول مشترک داشته و نظام نقدینگی خود را با یورو تنظیم کند. تزاحمات فرهنگی مختلف، عدم استقرار سیاست راهبردی واحد در سازمان و کشورهای عضو سازمان و نداشتن اندیشه استراتژی واحد در عرصه اقتصاد و تفاوت ماهوی اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی اعضاء، و ضعف در مدیریت سازمانی و عدم توانمندی در عرصه رقابت بین المللی، عوامل مختلفی هستند که ضرورت بازسازی اکو را ایجاد می کند  و نیاز به تزریق خون جدید احیاء سازمانی دارد. این امر نیازمند یک کار کارشناسی و ایجاد کمیته‌های دانایی محور، احیاء فراگیر در همه عرصه‌های سازمان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی «اکو» و در آخر همایش‌های بزرگ در این عرصه است. اما طرح هایی که الان ارائه شده و بنده مطالعه کردم و دیدم در این عرصه شما، جزوه‌ها و کتاب‌هایی تدوین نموده اید و معاونت‌های شما زحمت کشیده اند، همه این‌ها مبین این است که دغدغه شما هم همین‌ها است که سازمان یک فرصت است که اگر قدر آن دانسته شود بازار بزرگی که می‌تواند اقتصاد این کشورها را شکوفا کند، سیاست آن‌ها را انسجام برساند، فرهنگ آن‌ها را در یک مسیر بالندگی قرار بدهد با تهاجم آن عوامل این فرصت به تدریج از دست می رود. هم اینک سازمان «اکو»، کم تحرک، کم ثمر و بدور از انتظاراتی که از قبل تعیین شده است می باشد.
نماینده ولی فقیه در بوشهر تأکید کردند: اگر این مسائل آسیب‌شناسی شود و بر مبنای برد، برد اقتصادی نه برد، باخت در همه عرصه‌ها، برای همه کشورهای عضو طراحی کنند و نیاز سنجی اقتصادی فرهنگی شود و منطبق با رفع نیاز کشورهای عضو برنامه ریزی گردد قطعاً در احیای این سازمان مؤثر خواهد بود. هنر استراتژیک‌های سازمان این است که سیاست راهبردی سازمان را به برد برد در همه عرصه‌ها تبدیل کنند، یعنی این سیاست را ما پی‌ریزی کنیم که هر کس که عضو می‌شود با این نگاه ورود پیدا کند و توانمندی خودشان را در عرصه حضور جدی در سازمان ببیند یعنی نیازهای خودشان را در چارچوب سازمان اقتصادی، فرهنگی و سیاسی اکو برطرف کنند. با این نگاه اگر احتیاجات آنها در اکو برطرف ‌شد ورود جدی پیدا می‌کنند، ما باید این سیاست قوی را در عرصه اکو ایجاد کنیم که هر کشوری که می‌آید، نیازمندی‌های خودش را که بررسی می‌کند بگوید من در چارچوب سازمان همکاری اکو این را می‌توانم برطرف کنم، خودش را نیازمند اکو بداند. ما باید این استراتژی را در عرصه نظریه‌پردازان اکو طراحی ‌کنیم.
حضرت آيت الله صفايي بوشهري بيان داشتند: قطعاً سازمان اکو رقبایی دارد، به ویژه وقتی شما حوزه ی جغرافیایی و برنامه‌ریزی ا کو را وسیعتر از اقتصاد طراحی فرموده اید، سیاست را هم اضافه می‌کنید، فرهنگ هم اضافه می‌کنید، عرصه‌هایی دیگری مثل بهداشت، گردشگری را نیز اضافه کردید، بالطبع سازمان های دیگر که خواهان بازار هستند، چه بازار سیاسی چه بازار فرهنگی، چه بازار اقتصادی قطعاً با یک رویکرد تهاجم نرم، به این عرصه ورود پیدا می‌کنند و به این سازمان تهاجم نرم اقتصادی، تهاجم نرم فرهنگی، حتی تهاجم نرم بهداشتی کرده‌اند.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر اظهار داشتند: سازمان اکو با تمام ضعف‌های ساختاری ، مبنایی و استراتژیک که در این عرصه دارد از بیرون هم مورد تهاجم نرم است، بنابراین با دو رویکرد توانمندی درونی و قدرتمندی در عرصه دفاع در مقابل تهاجم برونی باید سازمان اکو بازسازی و احیاء شود، یعنی سازمان اکو یک نهضت احیاء سازی داشته باشد، تا بتواند در عرصه اقتصاد و سیاست بین‌المللی، با جهانی شدن (که الان سه کشور شما جزء تجارت جهانی هستند، ایران و چند کشور دیگر هم به عنوان ناظر حضور دارند یعنی در نوبت هستند) قدرت رقابت تجاری جهانی داشته باشد و حضور کارآمد در بازارهای بین المللی و درون سازمانی و خودکفایی درونی برای حوزه اقتصاد خود داشته باشد. سازمان اکو رقبای جدی اقتصادی به ویژه همسایه چین است، چین یک تهدید جدی برای بازار اکو است. بر همین اساس باید با مبانی دقیق، این سازمان طراحی شود و مفاد چشم‌انداز اکو 2015 که تدوین گردیده کارشناسی دقیق و بررسی گردد.
ایشان در ادامه تصریح کردند: ان‌شاءالله با مدیریت و نگاه به افق‌های بین‌المللی طراحی شده از ناحیه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته العالیه)، اکو احیاء‌ شود و بتواند تأثیرگذار در عرصه تجارت بین‌المللی باشد.
نماينده مقام معظم رهبري در استان و امام جمعه بوشهر همچنين افزودند: استان بوشهر در ایران یک استان بین‌المللی است باید استان را با تنظیم سند چشم‌انداز با نگاه مقام معظم رهبری و تدوین نقشه آمایشی پیشرفت و بررسی‌های دانش بنیان آسیب و فرصت، ضعف و قوت، تولید منابع انسانی نخبه و جذب نخبگانی طراحی کرد. استان بوشهر با داشتن ظرفیت‌های بالا به ‌ویژه در عرصه اقتصاد انرژی ، بتوانیم در یک پروژه 12 ساله 3 دوره 4 سالانه به آن چیزی که در خور این استان است که رقابت با پنج کشور عربی حوزه خلیج فارس و 5 برابر شدن توسعه در مقیاس حوزه خلیج فارس برسانیم چون اگر شما کویت را نگاه کنید ، تنها چیزی که دارد تجارت و نفت است. اما استان بوشهر 5 برابر مساحت زمین آن است و غیر از تجارت نفت، استعدادها و ظرفیت‌های بسیار بالاتری هم دارد و در یک مقیاس بالاتر در جغرافیای خاورمیانه در حوزه سیاست و فرهنگ نیز توانمند و قدرت بالای تأثیر گذار تاریخی داریم.
ایشان در پايان بيانات خود فرمودند: امیدواریم ان‌شاءالله در آینده اکو را به عنوان یک سازمان تعیین کننده و تأثیر‌گذار در عرصه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مسائل برنامه ریزی ببینیم و ان‌شاءالله یادگاری بزرگ از شما باقی بماند.

 

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com