News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

ارائه تاریخ نامه روحانیت و فراز و فرودهای آن در بوشهر به روایت یک کتاب

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر،کتاب «اعلام العلماء» (دانشنامه روحانیت استان بوشهر) به قلم آیت الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر معرفی و ارائه شده است. این کتاب پیرامون علما و روحانیت فقید استان بوشهر (از آل عصفور تا علمای معاصر) شامل مؤلفه‌هایی همچون زندگی‌نامه، اساتید، شاگردان، آثار و تالیفات، فعالیت‌های دینی- تبلیغی، سیاسی و … است.


کتاب «أعلام العلماء» در شمارگان دو هزار نسخه، در قطع وزیری، جلد گالینگور و در ۴۸۴ صفحه به همت انتشارات والانگار پژوهشگاه ادب، فرهنگ و تاریخ استان بوشهر، به چاپ رسیده است. خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با  آیت الله صفایی بوشهری درباره این کتاب به گفت‌وگو پرداخته است.

به عنوان مدخل گفت و گو پس از معرفی خودتان شمه‌ای از زندگی علمی و فرهنگی خودتان را بیان کنید.portrait 11

متولد سال 1338 شمسی در شهر بوشهر هستم، دوران ابتدایی و متوسطه در شهر بوشهر گذراندم و سپس برای تحصیلات حوزوی به شهر مقدس قم مهاجرت کردم و از اساتید عالیقدر آن حوزه مبارکه مانند حضرات آیات حاج شیخ جواد تبریزی ، خوشوقت تهرانی، جوادی آملی، وحید خراسانی، راستی کاشانی، حاج شیخ حسین شب زنده دار جهرمی، پایانی و مدرسی بهره بردم و محضر مبارک بزرگان دیگری همچون حضرت آیت الله بهجت و بهاء الدینی و مشکینی درک نمودم، در همان آغاز تحصیل به تدریس و تحقیق و پژوهش و نوآوری‌های اصیل در علوم و معارف اسلامی پرداختم و سال‌ها در حوزه مقدس قم در خدمت بودم و کتاب‌های گوناگون چه در عرصه تدریس حوزوی و چه غیر آن به رشته تحریر درآوردم و در تمامی سطوح حوزوی از ابتداء تا تدریس درس خارج فقه و اصول مشغول بوده‌ام و در انتهای سال 1387 به فرمان مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای دامت برکاته العالیه به امامت جمعه بوشهر و نمایندگی معظم له در آن استان، به استان بوشهر رجعت نمودم و هم اینک در آن رده در خدمت هستم و علاوه بر انجام وظایف نمایندگی و امامت جمعه به خدمات علمی و پژوهشی حوزوی همانند قم در خدمت حوزه های مقدسه هستم.



چرا این سوژه را برای نوشتن انتخاب کردید؟
همواره پژوهش و تحقیق پیرامون تاریخ فرهنگی، به ویژه تاریخ سیر تحول علوم و معارف، در یک منظومه علمی و یک منطقه زیستی بسیار مهم بوده و موجب شناخت بزرگان و مایه تجربه و عبرت آموزی و درک درجه تاثیر آنان بر علوم و جامعه و زمینه ساز فهم فراز و فرود حیات و تحولات علمی در هندسه آن مجموعه می‌شود که در ساختار منظومه علوم به عنوان رجال شناسی معنون و معروف است که خود دارای گونه های علمی مختلفی هست که یکی از آن‌ها رجال شناسی منطقه‌ای هست. استان بوشهر از دیرباز کانون علوم و معارف اسلامی در حاشیه خلیج فارس بوده و تاثیر گذاری فراوان در این جغرافیا مانند اخباری گری و اصول گرایی داشته است و دارای تاریخ بسیار پربار تولید و تألیف علوم و معارف اسلامی است و دارای پیشینه کهن مبارزات ضد استعماری است ولی به جهاتی این تاریخ به فراموشی سپرده شده بود که این کار که واقعا دارای سختی‌های خاص خود بود و مستندات کافی در دسترس نبود این تاریخ احیاء شد و امید دارم با تحقیقات بیشتر به غنای آن افزون شود.

وجه تمایز و مزیت این کتاب با آثار مشابه آن چیست؟
از وجوه تمایزی و مزیت این کتاب می توان به امور زیر اشاره کرد: اولین کتاب در این سطح در عرصه شناخت علمای استان بوشهر؛ ارائه تاریخ نامه روحانیت و فراز و فرودهای آن؛ بررسی‌های میدانی و استفاده از تاریخ شفاهی؛ کشف مستندات و ارائه و استفاده از آن؛ بیان زندگی جامع حیاتی، علمی، آثاری و خدماتی بزرگان آن دیار؛ ایجاد آرشیو و بانک اطلاعات به عنوان پشتوانه آن؛ روانی قلم و بیان؛ نمایه های مختلف به ویژه نمایه اماکن اختصاصی استان بوشهر و توضیحات آن و رجال شناسی تخصصی منطقه‌ای.

تا امروز چه تعداد تألیف و در چه زمینه‌هایی داشته‌اید؟
حدوداً 53 کتاب تألیف شده در عرصه مختلف دانشی است، ادبیات عرب، ترجمه، مانند: صحیفه سجادیه، حدیث، تفسیر، تاریخ، مدیریت، علوم و فناوری‌های نوین، اخلاق عمومی و تخصصی.

به نظر شما چه قشری از کتاب‌های شما مخصوصا این اثر، بیشتر استقبال می‌کنند؟
استقبال از یک کتاب بستگی به جامعه مخاطب، سبک بیان، غنای محتوا و موضوع شناسی مناسب دارد. از کتاب‌های تألیفی علمی امثال بنده، بیشتر جامعه علمی مانند حوزه و دانشگاه و از کتاب‌های عمومی غالباً عموم اقشار دینی استفاده می‌کنند.

آیا برای سال‌های آینده هم کتابی در دست تهیه و چاپ خواهید داشت؟
با توجه به اینکه بنده همیشه در حال تألیف کتاب هستم، چند کتاب در زمینه‌های مختلف در دست تألیف دارم که برخی از آن‌ها به پایان رسیده است، مانند: کتاب شرح زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها، کتاب موسوعه جامع زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها، کتاب تقوای قضائی و کتاب اخلاق قضائی که به اتمام رسیده است و کتاب تصانیف العلماء و همچنین کتاب‌های دیگری هم در دست تألیف است و به زودی ان شاءالله کتاب‌هایی در عرصه فقه و اصول تألیف خواهد شد. 

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 22.01

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com