مهمترین خبرها

[توقف]
News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

مهمترین ثمره جلسات سوگواری، بصیرت، محبت و مودّت به اسلام است.

دیدار اعضای کانون مداحان استان بوشهر با حضرت آیت الله صفایی بوشهری

 

به گزارش روابط عمومي دفتر نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر، حضرت آیت الله صفایی بوشهری در دیدار اعضای کانون مداحان استان بوشهر که با حضور ریاست سازمان تبلیغات اسلامی استان همراه بود، فرمودند: مداحی و مرثیه سرایی یک سنت دیرپای الهی است، از این رو خداوند اولین مداح در عالم وجود می‌باشد چرا که در قرآن خودش را نوع آفرینش و پیامبرش را مدح و ثنا گفته است.
نماينده مقام معظم رهبري در استان و امام جمعه بوشهر همچنین با اشاره به اینکه مداحی یک کار خدایی و یک وصف الهی می‌باشد، افزودند: زمانی که محتوای مدح و مرثیه، دین، دیانت، اسلام و مکتب اهلبیت باشد مداحی شکل آسمانی به خود خواهد گرفت.
ایشان در ادامه سخنان خود مداحی و مرثیه سرایی را محصول بصیرت، معرفت، تنظیم و تدوین و سرودن و انطباق آهنگ و نوا با متن و تمرین مدام دانستند و تصریح نمودند: چون مدح و مرثیه در قالب شعر با مفاد دینی و اهل بیتی ارائه می‌شود دارای قدرت بالای تأثیر گذاری می‌باشد.
ایشان یکی از عوامل مهم پایداری، استواری و زنده ماندن مکتب اهل بیت را مدح و مرثیه سرایی دانستند و بیان داشتند: مدح و مرثیه، مدرسه‌ای برای آموزش آموزه‌های مکتب اهل بیت و جلب عواطف و محبت و موّدت مخاطبین به سمت خاندان پیامبر است.
حضرت آيت الله صفايي بوشهري مقام مداح را مقام معرفت و بصیرت افزایی و هدایت دانستند و اظهار داشتند: باید مهمترین ثمره‌ی جلسات مداحی و سوگواری، افزایش بصیرت و محبت و موّدت مخاطبین نسبت به اسلام باشد.
ایشان دیگر نتایج جلسات مدح و مرثیه‌ی اهل بیت را افزایش تقوا، استواری ایمان و بالا رفتن اخلاق دانستند و خاطر نشان نمودند: نگاه ما به این مقوله باید اینگونه باشد نه صرفاً برپایی جلسات مدح و مرثیه‌ی اهل بیت، هر چند این نیز خود بسیار مفید است.  
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در محتوا و شعر و قالب دارای مدل بوده و از استان‌های صاحب سبک به شمار می‌رود، افزودند: استان بوشهر دارای یکی از بی‌نظیرترین ساختارهای مدح و مرثیه می‌باشد.
ایشان در بخش ديگري دیگری از بیانات خود همدلی و وحدت، ساختار منظم و متحرک غنای بالای شعر و آهنگ از لحاظ محتوا و قالب، همگامی سینه‌زنی و نوحه خوان در عزاداری و تابعیت عزادار از نوحه‌خوان و شور همراه با شعور را از جمله خصوصیات بارز عزاداری سنتی بوشهر برشمردند و تصریح کردند: عزاداری سنتی بوشهری شکل عالی عزاداری در سطح ایران است.
ایشان با اشاره به تاریخ تابناک مدح و مرثیه در استان در بخش‌های شعر، آهنگ و اجرا، تأثیر گذاری مداحی بوشهری را در افزایش بصیرت و معرفت دینی بسیار زیاد دانستند و بیان داشتند: میزان جذبه‌ی بالای مداحی بوشهری، همه‌ی اقشار با هر سطح فکر و عقیده‌ای را در بر می‌گیرد.
حضرت آیت الله صفایی بوشهری در ادامه بیانات خود تجمیع و ایجاد تَشکّل مداحان را باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به مداح و مداحی و افزایش اطلاعات و بصیرت مداحان دانستند.
ایشان در ادامه این دیدار به مداحان توصیه نمودند: تمام تلاش خود را در جهت حفظ روش سنتی عزاداری استان به کار بندند و تغییر شیوه و روش عزاداری را نوآوری نمایند هر چند نوآوری یکی از ملزومات عزاداری می‌باشد.
حضرت آیت الله صفایی بوشهری در پایان بیانات خود با بیان لزوم تلاش در جهت کنترل و غناسازی شعر و آهنگ و در نظر گرفتن زیبایی و متانت و حزین بودن نواها و آهنگ‌ها، خاطر نشان نمودند: مداح به نوعی یک معلم است پس مداح باید در جلسات خود افزایش اخلاق و بالا رفتن سطح ایمان، تقوا، محبّت و موّدت اهل بیت را به مردم انتقال دهد.
 
 

 

استخراج مطالب و نشر آن تنها با ذکر نام منبع درج خبر مجاز مي باشد...
 

 

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1403 02 22.01

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه

اوقات شرعی

تألیفات و مقالات

web Design:sirafdp.com